Voeden van een ESP Module in een GeoCache

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr_Soulslayer
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-09 15:51
Ik heb sinds een aantal maanden een GeoCache hangen waarbij de mensen die de cache willen openen een 9volt blokje moeten aansluiten om zo de ESP module te activeren die in de cache verstopt zit. Deze zend dan een wifi netwerkje uit met daarin de code voor het code slot om deze te loggen. Als de mensen dan weer vertrekken nemen ze hun batterij weer mee dus de elektronica hangt 99% van de tijd zonder spanning.

Echter is er door de vele regen en beestjes vermoedelijk toch iets van kortsluiting ontstaan. De ESP module lijkt nog goed maar het convertor bordje heeft de geest gegeven.

Nu wil ik het principe van een wifi netwerk wel behouden maar de stroomvoorziening kan ik nu onderhanden nemen. Zie onderstaande foto's met hoe het nu in elkaar zit. Zelf heb ik niet meer dan wat basis kennis op gebied stroomvoorziening en alles dus daar over graag jullie advies.

In plaats van een 9Volt blokje zat ik zelf te denken aan powerbank die de mensen zelf moeten meenemen, maar dan zit ik weer met de juist aansluiting/omvorming richting de esp. Ook zat ik denken aan een soort van minigenerator(Zoals een nood telefoon oplader die je moet draaien) met dan iets van een kleine ingebouwde powerbank die de esp dan 5minuten van stroom kan voorzien.

Kortom ik kan vanalles bedenken en het ook bouwen maar nu wil ik eerst toch wel redelijk advies inwinnen voor ik verder ga.

Mijn vraag is dus wat is de beste/mooiste/robuste manier om de esp van stroom te voorzien in een oplossing die 24/7 buitenhangt?

Hieronder nog enkele foto's om een beeld te geven van de situatie. Als de cache in het veld hangt zit er op de zwarte doos nog een vast geschroefd deksel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmX2nkqCZAlbhiktm2frhImOcbg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kg2FbPMXig6cbSKurrhMCwuk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iR1KGTw3YYN3ZqoSJFmE-5ZTR5E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPHMlN22MSa8FdNxBAy4l2Au.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Misschien de boel opnieuw op deze manier bouwen, maar dan in een laag conformal coanting spuiten? Of bijvoorbeeld samen met een zakje silica gel in een doosje welke wat meer luchtdicht af te sluiten is? Een stukje PVC pijp met 2 einddoppen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat @_ferry_ zegt, maar ik zou het in een lasdoosje stoppen en dat met giethars vullen. Komt er gegarandeerd alleen nog vocht bij de contactpunten voor de 9v batterij.

De ultieme oplossing zou zijn om mensen met hun telefoon via inductie de boel van stroom te laten voorzien, dan is het contactloos, maar maar weinig mensen hebben een telefoon die dat kan.

[ Voor 37% gewijzigd door pagani op 09-11-2023 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr_Soulslayer
@pagani Dat zou inderdaad de mooiste oplossing zijn maar helaas leven we niet in een dergelijke wereld.

@_ferry_ conformal coating ken ik niet, helpt dat ook tegen spinnenrag? Dat vond ik namelijk ook nog vandaag. Dus ik denk dat ik inderdaad ga voor de oplossing qua giethars.

Ik bedenk me ook dat mijn step down converter een usb uitgang heeft dus kom ik uit op onderstaande oplossing voor in de giethars.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUsHg5WQmSTorT_rTDNU-gAeLkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6bpHzwBaUnGcekc4I8Ncqtqd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Iets wat minder permanent dan giethars zou een krimpkous kunnen zijn, de uiteinden met hotglue dichtmaken maakt het ook goed waterdicht maar kan het ook ooit weer open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:21

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zelf vind ik de 9V oplossing zo gek nog niet. Maar ik zou dan het geheel wel in een goede waterdichte behuizing plaatsen. Iets als dit (snelle Ali link). En dan netjes een goed afsluitende wartel (cable gland op ali) gebruiken voor de kabel naar de USB. Beste daarvoor echt een ronde kabel te pakken dan.

Nadeel van giethars is dat het daarna echt niet meer aan te passen is. Voordeel is natuurlijk wel dat de vinders ook niet kunnen klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-09 20:32
Als je gaat voor een powerbank heb je dit nodig:
een usbC aansluiting want met die kabel steken mensen de PB in hun telefoon, die zijn er ook waterdicht

https://aliexpress.com/item/1005004705431989.html
Z (1e alie hit)

De 5V die uit een usb c kabel komt kan je met een lineaire regulator omzetten naar 3,3V voor de esp
https://aliexpress.com/item/1005004704507586.html

voordeel zou kunnen zijn dat het ook werkt met een telefoon + otg adapter + laadkabel. Telefoon en kabel hebben meeste mensen bij zich en een otg adapter krijg je de meeste usb c telefoons.
maar de meeste mensen steken hun laadkabel natuurlijk niet zomaar in elke usb aansluiting, zou ik ook minder moeten doen...

[ Voor 53% gewijzigd door _ferry_ op 11-11-2023 07:43 . Reden: referral linkjes aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:37
Wellicht zou je kunnen overwegen om het verbruik van de ESP te minimaliseren, kennelijk kun je in deep-sleep een firebeetle ESP32 naar 8 microAmpere krijgen.
Als je dan een Li-ion cell gebruikt met eventueel een zonnecelletje die dat batterijtje oplaadt, heb je alleen maar een externe trigger nodig om de ESP32 uit z'n deep-sleep te halen.

Zoiets kan van alles zijn, knopje, magneetsensor enz. Is dat iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:21

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op zich is USB en USB-otg leuk maar zelf zou ik dan weer niet zomaar me telefoon aan een random USB hangen. Al was het alleen maar voor als er sluiting in de kabel zat ofzo. Ook is juist iets simpels mee moeten nemen juist ook wel weer leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:28
Voor de watersport gebruik ik verschillende dingen
- "Vloeibaar boterhamzakje" plastic
- epoxy ingieten
- conformal coating

De coating is tot nu toe wel de meest flexibele oplossing.
Als je iets wil aanpassen kun je nog wat doen door de coating heen te prikken.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr_Soulslayer
Looney11 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:31:
Wellicht zou je kunnen overwegen om het verbruik van de ESP te minimaliseren, kennelijk kun je in deep-sleep een firebeetle ESP32 naar 8 microAmpere krijgen.
Als je dan een Li-ion cell gebruikt met eventueel een zonnecelletje die dat batterijtje oplaadt, heb je alleen maar een externe trigger nodig om de ESP32 uit z'n deep-sleep te halen.

Zoiets kan van alles zijn, knopje, magneetsensor enz. Is dat iets?
Dat is opzich een leuk idee alleen de plek waar de cache hangt is op ongeveer 75cm hoogte tussen het struikgewas dus veel zon komt daar niet. Ook moet je dan heel goed zijn in het coderen esp modules en die skills heb ik dan weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhr_Soulslayer
Gisteren is er een bestelling van tinytronics binnen gekomen om de elektronica kleiner te maken. Zie ook onderstaande foto. De batterij die erbij ligt is ter referentie qua grootte. Nu moet dit geheel alleen nog waterdicht verpakt worden maar met de tips van een ieder hier kom ik een heel eind. Ik ga me verdiepen in conformal coating en krimpkous en hotglue.

Bedankt allemaal voor de input.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YGdbUM_y22H4MbZn6RNkm1JRKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/voJs7S3HTeSRPKDlieSb2WM1.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1