Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Binnenkort wil ik graag een roundup-artikel schrijven over 6" e-readers met een scherm met hoge resolutie. Bij het vorige artikel over e-ink devices (review: Lenovo vs. reMarkable vs. Kobo - Welk digitaal notitieblok is het beste?) was een veelgehoorde reactie onder het artikel dat we bepaalde devices vergeten waren, dus dit keer beginnen we met een topic, met de vraag: Welke e-reader zouden we volgens jou moeten testen en wat zou je graag getest zien?

Om het een beetje af te bakenen: e-readers met 6"-zwartwitscherm en een hoge resolutie, dus ~300dpi. Met die eisen kwam ik op het volgende lijstje:

Pocketbook Verse Pro (2023)
Tolino Shine 4 (2023)
Boox Poke 5 (2023)
Amazon Kindle (2022)
Kobo Clara 2E (2022)

(vergelijkingslinkje in de PW: https://tweakers.net/pric...;1867496;1919686;1948168/)

Mis ik nog wat? En wat zouden jullie graag getest zien? Tnx alvast ;)

[ Voor 0% gewijzigd door PiweD op 13-11-2023 12:53 . Reden: Verse Pro ipv Verse ]

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:28
Een kleuren ereader benoemen zou ik wel mooi vinden. Niet als hoofdlijn, maar nu ze er zijn zou ik het wel even willen aantikken, bijvoorbeeld:
https://www.bol.com/nl/nl...r-zwart/9300000010303066/

Verder onderwerpen om te testen:
Accu levensduur
Effectiviteit verlichting
Ghosting en (snelheid ) verversing pagina's.
Spiegeling scherm
Aanbod boeken (wel/geen bibliotheek, abonnement, audio, assortiment)
Wel of geen winkel integratie, complexiteit boeken inladen, sideloading.
Laadsnelheid als accu leeg is.
Wel of geen dark mode en effect daarvan op de accu.
Gevoeligheid aanraakscherm

En vergeet ook niet software updates mee te nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door swhnld op 09-11-2023 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetmolm
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-06 11:42
Naast de Pocketbook Verse zou ik ook de Verse Pro meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Dat was een foutje, het moest sowieso de verse pro zijn, want die heeft een reso van 1448x1072, net als de andere vier, de non-pro is met 1024x758 een klasse lager.

@swhnld wat bedoel je met het effect van dark mode op accu? Vzviw gebruikt een e-inkscherm alleen energie bij een refresh (deels of volledig), dus dark mode of niet zou niet uit moeten maken, of bedoel je iets anders? Verder goeie suggesties, tnx daarvoor :)

[ Voor 44% gewijzigd door PiweD op 13-11-2023 13:26 ]

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:28
@PiweD dark mode zou inderdaad niet uit moeten maken in theorie. Maar ik heb het nergens bevestigd gezien, dus als je toch aan het benchmarken gaat zou dat wel nieuwswaardig zijn. Daarbij op mijn Kindle Paperwhite doen ze een page refresh naar witte pixels, dus met dark mode daarna alles weer zwart betekent meer pixels aanpassen, dus dat zou een verschil kunnen opleveren.

Wat anders stoms wat ik opmerkte op de Paperwhite Signature en Oasis is dat de verlichting in zonlicht feller wordt zoals op een mobiele telefoon, terwijl het eInkt scherm het dan juist niet nodig heeft. Maar dat staat los van deze review.

[ Voor 24% gewijzigd door swhnld op 13-11-2023 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-06 11:42
Wat me nog nuttig lijkt om te testen: een beetje tweaker zal Koreader willen installeren op z'n e-reader, lijkt mij, omdat dat schier eindeloos meer instelmogelijkheden biedt dan de standaard leesapp. Voor zover ik weet is dat mogelijk op alle genoemde e-readers, maar er kan verschil zijn in de mate van integratie met de firmware en welke functies van koreader al dan niet worden ondersteund. Zo heeft mijn Pocketbook Verse Pro bijvoorbeeld moeite met gebaren als spreiden en knijpen. Kortom, een overzichtje van wat er met koreader wel en niet werkt op elke e-reader zou wat mij betreft heel zinvol zijn.
Pagina: 1