Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKazandloper
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-03-2024
Mijn vraag
Ik wil graag een Raspberry Pi 4 kit kopen (4GB). Ik wil Ubuntu draaien op de flash card en gebruik maken van een externe HDD als opslag. Ik lees op sommige sites dat de spinning disk van de externe HDD net teveel capaciteit zou kunnen gebruiken om fatsoenlijk samen te werken met de Raspberry Pi4 .

In dit geval zou een externe SSD wel kunnen, wel stukje duurder maar verbruikt minder vermogen.

Is er hier iemand met een Raspberry Pi 4, of met kennis hiervan die dit kan bevestigen of ontkennen?

Ik wil namelijk graag de juiste beslissing maken voordat ik de kit in elkaar ga zetten en de componenten ga kopen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Over een 'gewone' RPI 4 kan ik weinig zeggen. Maar ik heb een home-assistant yellow met een RPI CM4 module en een 1 TB NVME-drive.

Misschien is dat een idee voor je; je hoeft er geen Home Assistant op te draaien natuurlijk en het voorkomt wat geknutsel. In plaats van een flash-kaart heb je het on-board flashgeheugen van de CM module (afhankelijk welke je kiest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb meerdere rpi4 draaien met externe ssd via usb, dat werkt prima op de voeding die erbij hoort.
De SD kaarten vielen hier veel te snel om door al het schrijven.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-05 12:01
Ik heb deze usb naar SSD kabel:
https://www.amazon.nl/dp/...711_487102941_TE_SCE_dp_1

Met deze SSD:
https://www.amazon.nl/dp/...87102941_TE_SCE_dp_1?th=1

En daar zou ook wel één van 1TB aan gehangen kunnen worden als je dat wilt.

En dat werkt prima, zelfs beter dan vanaf de sd kaart omdat deze maar een beperkte levensduur aan schrijfacties heeft. Ook is de SSD een stuk sneller dan de sd kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:22

_Apache_

For life.

Ik gebruik hier een sata<>usb converter. En de RPI kan de SSD gestart krijgen.

Het is een oude SanDisk 64GB SSD (zo een 3,5inch variant), maar die heeft nog genoeg leven inzich om de RPI een performance boost te geven.

De SD card heb ik middels een eprom update als boot device buitenspel gezet (hij boot nu zonder SD card vanaf de SSD)

Praktisch dezelfde oplossing als @Invisible_man dus. :)

[ Voor 8% gewijzigd door _Apache_ op 09-11-2023 13:47 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb een externe USB HDD aan de Pi4 hangen. Die werkt prima. OS staat op de SD kaart, de (beweeglijke) data op de HDD.

Hangt er van af wat voor HDD er aan hangt en hoeveel vermogen die vraagt.
Als je een 3.5" disk pakt, die hebben altijd een eigen voeding, dat sowieso gaat werken.

Een externe SSD ipv HDD gebruiken is ook zeker een interessante optie tegenwoordig. Ik had mijn USB HDDtje toch liggen en de prestatieseisen zijn voor mij minimaal: daarom geen SSD gepakt. Zou ik die niet hebben dan had ik zeker een SSD aangeschaft om aan de Pi hangen. Tenzij het een paar TB groot had moeten zijn.
Hoeveel capaciteit denk je nodig te hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 09-11-2023 13:49 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKazandloper
Ultraman schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:48:
Ik heb een externe USB HDD aan de Pi4 hangen. Die werkt prima. OS staat op de SD kaart, de (beweeglijke) data op de HDD.

Hangt er van af wat voor HDD er aan hangt en hoeveel vermogen die vraagt.
Als je een 3.5" disk pakt, die hebben altijd een eigen voeding, dat sowieso gaat werken.

Een externe SSD ipv HDD gebruiken is ook zeker een interessante optie tegenwoordig. Ik had mijn USB HDDtje toch liggen en de prestatieseisen zijn voor mij minimaal: daarom geen SSD gepakt. Zou ik die niet hebben dan had ik zeker een SSD aangeschaft om aan de Pi hangen. Tenzij het een paar TB groot had moeten zijn.
Hoeveel capaciteit denk je nodig te hebben?
Ik heb hier namelijk nog wat externe HDD's liggen, bijvoorbeeld My Passport van 4TB, in combinatie met flash sd in de raspberry pi had ik in gedachten. Maar ik lees nu dat die maar een bepaald aantal schrijfacties kan hanteren voordat deze defect raakt, wellicht een SSD van 512GB in combinatie met de kabel die Invisible Man aangaf hieronder; https://www.amazon.nl/dp/...711_487102941_TE_SCE_dp_1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Beide (OS & data) draaien op de externe schijf kan uiteraard ook. Is er een wens om dat niet te doen?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Die kabel voed ook meteen de harde schijf die je er aan hangt en je hebt dus verder ook niet een externe voeding nodig omdat alles vanuit de RPI gevoed wordt, maar volgens mij hebben "traditionele" HDD's (met een draaiende schijf er in dus) wel een hogere aanloopstroom elke keer wanneer de schijf aan gaat en ik vraag mij dan wel af of de kabel in combinatie met de RPI genoeg vermogen daarvoor kan leveren. Maar goed, als je nog een HDD hebt liggen, kan je het altijd gewoon eens proberen. Een SSD kan je dan altijd nog aanschaffen. Wel zal die SSD een veel betere prestatie geven natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKazandloper
DaWizza schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:11:
Beide (OS & data) draaien op de externe schijf kan uiteraard ook. Is er een wens om dat niet te doen?
Ja heb ook zitten denken om de flash card te verwijderen, en Ubuntu te draaien op een externe 4tb hdd disk. Kan ook toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
HansKazandloper schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:24:
[...]

Ja heb ook zitten denken om de flash card te verwijderen, en Ubuntu te draaien op een externe 4tb hdd disk. Kan ook toch?
Ja zeker kan dat, dan moet je wel eerst een andere bootloader flashen.

https://www.makeuseof.com...pi-ssd-permanent-storage/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

HansKazandloper schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:24:
[...]

Je kunt van USB booten ja. Dat is echter geen standaard gedrag, maar je kunt de Pi wijs maken dat hij dat doet. Daar zijn zeker handleidingen voor te vinden.

Ik heb het OS en programmatuur op de SD staan, maar de daadwerkelijke database en schrijfacties van data waar ik wat om geef gaan naar de disk. Enige wat naar de SD gaat aan schrijfacties zijn nu en dan updates en de systeemlogging (en die kun je eventueel ook verplaatsen naar externe disk, of naar RAM, of uitschakelen). Zonder enig detail over wat je van plan bent valt er weinig over te zeggen.

Een SD kaart met enkel OS en programmatuur er op maar verder geen noemenswaardige schrijfacties kan jaren meegaan. Maar als de SD met het OS kapot gaat.... och dan pak ik een nieuwe SD, zet het OS er op en draai mijn Ansible Playbook (een soort deployscript) wat ik geschreven heb en alles is weer zoals het was. Zoals ik al zei: de data waar ik wat om geef staat op de externe HDD. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 09-11-2023 14:48 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-05 14:47
Ik heb een Raspberry 4 met een HAT waar de SSD opzit - eentje van Geekworm. (bijvoorbeeld https://geekworm.com/prod...a-hdd-ssd-expansion-board). Bestellen uit China ging de eerste keer niet goed, maar degene die ik nu heb draait al een jaar of 3 zonder problemen. Opstarten ook vanaf SSD. De HAT heeft een zwaardere voeding die zowel de SSD als de Raspberry van prik voorziet. Erg tevreden over!

De site van Geekworm kwam bij mij in eerste instantie erg verwarrend over, maar als je eenmaal weet wat je wil hebben (in jouw geval een X825) en een beetje leest dan wordt 't vanzelf duidelijk. Extra spulletjes hebben ze ook - fraaie kastjes of een extra fan.

[ Voor 23% gewijzigd door Tukkertje-RaH op 09-11-2023 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:17
om terug te komen op de vraag van de TS:
Ja sommige usb gevoede 2,5" externe HDD's trekken teveel stroom waardoor de Pi uitvalt. Dat is uiteraard afhankelijk van de hdd en de voeding van de Pi, of dat voor jouw combi ook geld is niet te zeggen.

De mogelijke oplossingen zijn:
- gebruik een externe hdd met een eigen voeding dat zijn vaak 3,5" modellen met een hoog stroomverbruik en dus onwenselijk voor een 24/7 systeem
- gebruik een ssd via usb, dat kan zowel een 2,5" model zijn of een M2
- gebruik een usb hub met een eigen netvoeding. Door de hdd via de hub aan te sluiten krijgt de hdd stroom van de hub ipv de Pi.

Bij de laatste oplossing kan je dus je eigen hdd gebruiken en dat is waarschijnlijk het goedkoopst.

Je kunt natuurlijk ook nog een ssd en een hdd combineren, de ssd voor de snelle data en de hdd voor de grote bestanden.
En je hoeft natuurlik geen kant en klare externe ssd te kopen, een losse usb - M2 of sata adapter bestaat ook en dan kan je later de ssd ook upgraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:52
@HansKazandloper Ik heb een tijdlang Pi4's gedraaid vanaf een Toshiba 2.5" disk. Heel veel database verkeer, voeding via de USB poort, geen SD kaart. Werkte uitstekend alleen relatief traag want 2.5" disk is nou eenmaal traag. De laatste 2 jaar gebruik ik Samsung T7 SSD's en heb nooit meer terug gekeken. Ik heb als extra er (soms) een 14TB WD Myboook met eigen voeding aanhangen, ook de combinatie gaat prima. Wel even het boot van USB bitje omzetten, je image met Raspberry Pi Imager oid op de HD/SD zetten en gaan met die banaan. Geen SD kaartje meer nodig.

Je zult er, zeker met een SSD, vrolijk van worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:26

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je kunt ook gewoon een powered USB hub gebruiken waarmee je de USB poort van je RPi ontlast.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HansKazandloper schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:27:

Is er hier iemand met een Raspberry Pi 4, of met kennis hiervan die dit kan bevestigen of ontkennen?
Omdat ik al een Samsung T7 had heb ik die gebruikt voor de Pi 4 en dat werkt (met Linux) heel goed. Andere besturingssystemen zal misschien niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
@HansKazandloper , heb je misschien wat meer details over het type data dat op deze "opslag" wordt opgeslagen?
Kan dit niet naar netwerk (NFS, CIFS, iSCSI etc)?
Ook handig zou zijn om te weten waarvoor je deze Pi gaat inzetten?

Ik sla nooit archief data op op een Pi.
Dit gaat naar m'n NAS via een NFS mount.
Of mogelijk heb je een Windows server die altijd aan staat met shares (CIFS/SMB) die ge-mount kunnen worden op de Pi?

Voordeel van m'n NAS is dat er allemaal technieken in zitten om de data te berschermen tegen bv disk uitval of bit rot etc.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@HansKazandloper Misschien wel interessant, vandaag is de Samsung T7 Shield 2TB weer in de aanbieding. Als de rubber omhuizing niks voor je is, wacht dan op een aanbieding van de gewone T7.

Net nog even naar mijn 2TB gekeken: inmiddels 6.5 TB written, 50 TB read, Errors 0. Utilization: 571 GB. Ik zou dit soort gebruik niet op een SD kaartje willen/kunnen doen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Rrob schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:16:
om terug te komen op de vraag van de TS:
Ja sommige usb gevoede 2,5" externe HDD's trekken teveel stroom waardoor de Pi uitvalt. Dat is uiteraard afhankelijk van de hdd en de voeding van de Pi, of dat voor jouw combi ook geld is niet te zeggen.

De mogelijke oplossingen zijn:
- gebruik een externe hdd met een eigen voeding dat zijn vaak 3,5" modellen met een hoog stroomverbruik en dus onwenselijk voor een 24/7 systeem
- gebruik een ssd via usb, dat kan zowel een 2,5" model zijn of een M2
- gebruik een usb hub met een eigen netvoeding. Door de hdd via de hub aan te sluiten krijgt de hdd stroom van de hub ipv de Pi.

Bij de laatste oplossing kan je dus je eigen hdd gebruiken en dat is waarschijnlijk het goedkoopst.

Je kunt natuurlijk ook nog een ssd en een hdd combineren, de ssd voor de snelle data en de hdd voor de grote bestanden.
En je hoeft natuurlik geen kant en klare externe ssd te kopen, een losse usb - M2 of sata adapter bestaat ook en dan kan je later de ssd ook upgraden
toon volledige bericht
Een beetje laat, maar misschien heeft iemand hier ook nog wat aan.

Er bestaan externe 2.5" USB behuizingen met een eigen voedingsaansluiting (5V). Dat heb ik een aantal jaar gebruikt in combinatie met een PI servertje. Booten van USB kon destijds nog niet. Ik had een beschrijving gevolgd waarbij na aanvankelijke installatie van OS op een SD kaart, het grootste deel van het systeem vervolgens verplaatst wordt naar de externe schijf. Enkel booten vanaf SD, al het andere komt van de schijf. Dat heeft jarenlang probleemloos gedraaid. Er werd geen enkele schrijfactie naar de SD gedaan dus die blijft gewoon heel. Bij deze aanpak hoef je geen nieuwe firmware naar je PI te flashen. Dat blijft altijd een klein risicootje. Daarom wordt aangeraden om er terughoudend mee te zijn.

Recent is de 2.5" behuizing gesneuveld. Het schijfje zelf was nog prima. Dat was aanleiding om het geheel met Clonezilla over te brengen naar een externe SSD. Met de originele SD kaart draait dat nu ook weer helemaal prima.

Kortom:
  • externe 2.5" USB behuizing heeft soms ook een eigen 5V voeding
  • configuratie met minimaal SD gebruik en alles behalve de initiële boot op USB opslag is mogelijk, hierbij geen probleem met corrupt rakende kaartjes en je hoeft niet noodzakelijk geen nieuwe firmware te flashen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:26

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er bestaan ook USB adapters die je tussen je USB kabel plaatst en zo de voeding voor het USB apparaat uit de adapter trekt ipv uit de USB poort.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Even dit topic omhoog trappen want ik wil dus ook naar een SSD overschakelen. Met de posts hierboven weet ik dat de bootloader moet aanpassen.

Maar ik zoek een goede enclosure voor de RPI 4B om de ssd in te bouwen. Iemand hier advies in?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-05 12:18

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Chevy454 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:00:
Met de posts hierboven weet ik dat de bootloader moet aanpassen.
„Aanpassen” is een te groot woord. Het enige wat je hoeft te doen, is de firmware van de Pi upgraden naar de nieuwste versie. Daarna even nalopen welke bootdevices in de EEPROM van de Pi „aan” staan.

Overigens zou ik zeggen dat je tegenwoordig sowieso altijd een SSD koopt en niet een harddisk, maar dan geef ik zelf het verkeerde voorbeeld: ik heb zelf een 2,5" USB harddisk waar een Pi van kan booten en daarna een backup van een deel van mijn NAS op kan bewaren.

Het gemakkelijkst gaat installeren op een USB HD of SSD trouwens als je dat dit door de on-board firmware van de Pi laat regelen. Toen ik dat deed kon het alleen op de Raspberry Pi 400, maar het schijnt tegenwoordig ook voor de Raspberry Pi 4 beschikbaar te zijn (zit in de nieuwste bootloader en de Pi moet met een kabeltje aangesloten zijn op internet).

[ Voor 44% gewijzigd door aawe mwan op 30-12-2023 12:26 . Reden: eigen ervaring toegevoegd ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
aawe mwan schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:10:
[...]
Overigens zou ik zeggen dat je tegenwoordig sowieso altijd een SSD koopt en niet een harddisk, maar dan geef ik zelf het verkeerde voorbeeld: ik heb zelf een 2,5" USB harddisk waar een Pi van kan booten en daarna een backup van een deel van mijn NAS op kan bewaren.
Booten van een (flinke) SSD zeker, maar geen HDD meer gerbuiken is wat kort door de bocht. Pi werkt ook prima met een 14TB externe WD waar dan de muziekcollectie op past. Ofwel: Voor mij is de Pi een NAS ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyy
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Chevy454 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:00:
Even dit topic omhoog trappen want ik wil dus ook naar een SSD overschakelen. Met de posts hierboven weet ik dat de bootloader moet aanpassen.

Maar ik zoek een goede enclosure voor de RPI 4B om de ssd in te bouwen. Iemand hier advies in?
Ik heb met de volgende enclosure goede ervaring:
https://www.bol.com/nl/nl...CJEhA.2_6.10.ProductTitle

Niet beginnen aan deze enclosure als je ook nog gebruik maakt van een HAT.
Pagina: 1