Verklaring voor overkoken van nieuwe waterkoker(s)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dertiger
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Recent heeft zich bij twee verschillende (merken) nieuw aangeschafte waterkokers het volgende voorgedaan:

Na uitpakken een 'startschoonmaak' gegeven door de kan eerst gewoon om te spoelen en vervolgens met natuurazijn plus water (zoals ook voorgeschreven voor ontkalken) een keer te laten koken. Dat mengsel bescheiden gevuld, zeker niet tot max.

In beide gevallen heeft het geleid tot een totaal waterballet van een hoop stoom en azijn/water dat over de volle breedte van de bovenrand van de waterkoker loopt en op het aanrecht klotst.

Bij waterkoker 1 dachten we nog aan een defect, maar nummer 2 doet dus precies hetzelfde.
Qua uitvoering zijn ze vrijwel identiek:

A-merk
Dubbelwandig
Rvs binnenzijde
Kunststof buitenzijde

Online kan ik behalve wat negatieve reviews/productklachten, waarbij iets vergelijkbaars is voorgekomen, niets vinden wat dit zou kunnen verklaren en de leveranciers gaven aan ook geen verklaring te hebben.

Is er wellicht een tweaker die hier een goede verklaring voor heeft? Kan het in theorie bijvoorbeeld aan de electrische installatie van ons huis liggen of ons kraanwater dat in combinatie met azijn de boel op hol doet slaan?

Hiervoor hebben we probleemloos meerder waterkokers van kunststof gebruikt en ook op deze manier ontkalkt/schoongemaakt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Met het toevoegen van het azijn verhoog je het kookpunt naar een stuk boven de 100 graden. De waterkoker stopt pas als er stoom vanaf komt, wat dan dus later zal zijn.

Daarnaast gaat het azijn schuimen door verhitting. Je zult altijd bij zo'n schoonmaakproces moeten blijven en het stoppen voor het schuim overstroomt.

[ Voor 5% gewijzigd door pagani op 09-11-2023 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je azijn kookt dan wordt het azijnzuur (in de 'azijn') zwaar corrosief en gaat een reactie met je metalen waterkoker aan. Het lijkt me niet zo te zijn dat de fabrikant van die waterkoker je het advies gegeven heeft om het apparaat met kokend azijn te ontkalken?

Als je een natuurstenen keukenblad (graniet / marmer) hebt: Ook dat materiaal is niet van azijnzuur gediend!!

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-07-2024
Zit de deksel van de waterkoker er niet op? Dat is namelijk de enige manier dat bij mij er voor kan zorgen dat de waterkoker overkookt en niet uit zichzelf uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dertiger
  • Niet online
Stonehawk schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:11:
Zit de deksel van de waterkoker er niet op? Dat is namelijk de enige manier dat bij mij er voor kan zorgen dat de waterkoker overkookt en niet uit zichzelf uitzet.
Omdat we daar bij koker nummer 2 over twijfelden ( tevens suggestie leverancier) hebben we het nog een keer herhaald met deksel absoluut dicht. Resultaat helaas niet anders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:59
Waarom wil je nieuwe waterkokers met azijn behandelen? Dat is toch alleen nuttig om te ontkalken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dertiger
  • Niet online
Will_M schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:10:
Als je azijn kookt dan wordt het azijnzuur (in de 'azijn') zwaar corrosief en gaat een reactie met je metalen waterkoker aan. Het lijkt me niet zo te zijn dat de fabrikant van die waterkoker je het advies gegeven heeft om het apparaat met kokend azijn te ontkalken?

Als je een natuurstenen keukenblad (graniet / marmer) hebt: Ook dat materiaal is niet van azijnzuur gediend!!
Stond bij beide apparaten gewoon in het instructieboekje danwel op de website fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12:17
De meeste waterkokers werken met een bimetalen strip welke bij een bepaalde temperatuur verbuigt en daarmee een contact verbreekt (of juist maakt afhankelijk van het ontwerp). De waterkoker is zo ontworpen dat de stoom van het kokende water bij die strip terecht kan komen, zodat wanneer het water kookt en de stoom over het stripje gaat de waterkoker afslaat.

Door geen water maar iets anders, zoals water met azijn in de waterkoker te stoppen werkt dit principe niet meer. Je waterkoker zal dan dus niet afslaan maar overkoken. Dit is geen fout, maar simpelweg hoe het werkt.

Het is overigens niet slim om het azijn echt te laten koken, een beetje warm maken is prima om het beter te laten werken, al zou dat bij een nieuwe waterkoker echt niet nodig zijn. Persoonlijk zou ik het gewoon even omspoelen, paar keer laten koken en water verversen en dan zal het wel prima zijn hoor.

Zie ook dit filmpje van Steve Mould over hoe het werkt: YouTube: Will a Kettle Full Of Alcohol Stay On Forever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Het is bij mijn weten ook niet de bedoeling om de waterkoker daadwerkelijk aan te zetten wanneer je deze ontkalkt met azijn. Ik gooi ze zelf normaliter ~80% vol met water, laat dat koken en vul het daarna aan met azijn.

Overigens kan ik mij eigenlijk niet voorstellen dat reguliere (schoonmaak)azijn genoeg invloed heeft om er zo'n puinhoop van te maken. Al helemaal verder verdund met water en 'bescheiden' gevuld onder de max lijn. Bij mijn gegeven voorbeeld van 80% water + 20% schoonmaakazijn (15%) gaat het om 3% azijnzuur in de oplossing, zou dat echt zo'n verschil maken qua kookpunt/stoomvorming?

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 09-11-2023 13:43 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1