Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aniqueeex
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 27-11-2023
Goedemorgen,

Nu het weer wat kouder wordt slaat onze ketel 's nachts weer aan, zonder dat er een warmtevraag is. Het lijkt erop dat de ketel dit doet zodra de temperatuur een halve graad boven de door de thermostaat gevraagde temperatuur is (vannacht was het bijvoorbeeld constant 15.5 in huis volgens de thermostaat, deze stond op 15 ingesteld). De radiatoren verwarmen bij het aanslaan ook niet daadwerkelijk, dus het lijkt 'lokaal aanslaan' zonder dat er daadwerkelijk warm water wordt geleverd.

De ketel staat reeds op ecostand, dus het lijkt niet door comfortstand te komen. Nu ik erover nadenk, hoor ik het trouwens ook wel gebeuren als we wél het huis verwarmen overdag en de temperatuur een halve graad boven de gevraagde warmte is (dus bijv ingesteld op 19 en bij 19,5 hoor ik de thermostaat weer 'aantikken'/ketel verwarmen).

Iemand enig idee waar we het probleem moeten zoeken? Ketel of thermostaat?

Dank voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:03

mno

Dat lijkt me aan de thermostaat te liggen, die wil voorkomen dat de temperatuur onder het ingestelde minimum gaat komen. Is het een slimme thermostaat? De oplossing lijkt me helder: Zet je gewenste temperatuur 's nachts lager.

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Aniqueeex schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:43:
Goedemorgen,

Nu het weer wat kouder wordt slaat onze ketel 's nachts weer aan, zonder dat er een warmtevraag is. Het lijkt erop dat de ketel dit doet zodra de temperatuur een halve graad boven de door de thermostaat gevraagde temperatuur is (vannacht was het bijvoorbeeld constant 15.5 in huis volgens de thermostaat, deze stond op 15 ingesteld). De radiatoren verwarmen bij het aanslaan ook niet daadwerkelijk, dus het lijkt 'lokaal aanslaan' zonder dat er daadwerkelijk warm water wordt geleverd.

De ketel staat reeds op ecostand, dus het lijkt niet door comfortstand te komen. Nu ik erover nadenk, hoor ik het trouwens ook wel gebeuren als we wél het huis verwarmen overdag en de temperatuur een halve graad boven de gevraagde warmte is (dus bijv ingesteld op 19 en bij 19,5 hoor ik de thermostaat weer 'aantikken'/ketel verwarmen).

Iemand enig idee waar we het probleem moeten zoeken? Ketel of thermostaat?

Dank voor de hulp!
Dat is normaal gedrag

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:19

D4NG3R

kiwi

:)

Dit lijkt mij vrij normaal gedrag, als jij tegen het beestje zegt niet onder de 15c te willen komen dan zal die i.v.m. de aanloop natuurlijk moeten beginnen met stoken nog voordat de temperatuur de 15c aantikt.

Waarschijnlijk gebeurt dat dusdanig kort dat de radiatoren inderdaad niet of nauwelijks warm worden, maar wel genoeg om te voorkomen dat die onder de 15c komt. :)

Ding dus wat lager zetten als het niet het gewenste gedrag is om boven de 15c te blijven.

[ Voor 37% gewijzigd door D4NG3R op 09-11-2023 14:04 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 18:07

Barrycade

Through the...

Dit lijkt me puur gedrag van de thermostaat die niet onder de ingestelde temp wil zakken. Zeker als je nu al snachts de 15 graden aantikt zal hij door het voortijdig even aanslaan zorgen dat hij niet onder de 15 zakt