Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-06 11:46
vorig jaar hebben wij een woning gekocht, de cv ketel is inmiddels 12 jaar oud, ik voel er momenteel niets voor een (hybride)warmtepomp, ik wacht graag nog een paar jaar zodat de markt volwassener wordt.

Volgend jaar is laatste jaar dat je nog een cv ketel kunt nemen en dit lijkt mij dan ook een goede keuze. Via de Consumentenbond kwam ik uit bij de intergas Xtreme 36 (5 cw), deze lijkt alleen te groot van formaat en kwam ik dus uit bij de intergas hre a 36/30.

Ik woon in een hoekhuis van ca. 300 m3, volgens taxatierapport is onderstaande energie behoefte (dit was nog voor vloer en spouwisolatie).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuXK3gRnp0q0feBfYj-NGvO1Uzs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eZQn8ZC8nTLCzoWqZpii0NDk.png?f=fotoalbum_large

In ons huishouden (2 volwassenen en een baby) wordt niet elke dag gedouched, even met een washand kan ook. Dus gemiddeld douche we 3 keer per en niet langer dan 10 minuten en warm tapwater beneden wordt geregeld door de Quooker.

Momenteel heb ik een Remeha calenta 28c, maar ik heb geen idee hoe ik de efficiëntie van deze vergelijk met de eerder genoemde intergas hre a 36/30 en of het dus inderdaad loont of dat er voor mijn situatie misschien nog betere zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

In de eerste plaats is 12 jaar helemaal niet oud en een nieuwe zal nauwelijks zuiniger zijn. Ten tweede zou dat Hybride verhaal pas in 2026 in gaan. Maar er zijn inmiddels al weer de nodige voorbehouden aan gehangen: als je niet aan de geluidsnormen kan voldoen, het technisch binnen je installatie niet uit te voeren is en je terugverdientijd langer dan 7 jaar is dan vervalt die plicht. Overigens zal nog een juridisch probleem ontstaan omdat er ook nog eens handhaving moet komen. Persoonlijk denk ik niet dat deze regelgeving makkelijk de Raad van State en de 1e kamer gaat passeren, zeker niet voor 2026. Hoeveel jaar zijn we al niet aan het bakkeleien over de salderingswet?

Laat je kop niet gek maken!

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:07
Gewoon die Remeha houden, dat is een van de zuiniger ketels.
Je kunt hem het beste nog zuiniger maken door zijn maximale capaciteit terug te schroeven tot het niveau wat jij nog comfortabel vind.
Deze ketel kan tot 28Kw terug gedraaid worden als is dat meestal aan de lage kant als het echt gaat vriezen, maar bijvoorbeeld in het voorjaar en najaar weer prima.

Bij deze ketel nooit de maximaal temperatuur terugbrengen daar gaat hij slecht van draaien, maar als je de capaciteit terug draait zal de water temperatuur vanzelf omlaag gaan.
Hoe lagere water temperatuur hoe zuiniger de ketel is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
sjors86 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:39:

Volgend jaar is laatste jaar dat je nog een cv ketel kunt nemen
Die datum staat op dit moment op 1 Januari 2026 en gaat ongetwijfeld nog opgeschoven worden omdat de wachtlijsten nu al enorm kunnen zijn wegens een gebrek aan en voldoende warmtepompen en voldoende monteurs. Het probleem van niet voldoende warmtepompen is nog wel op te lossen, maar het gebrek aan monteurs niet. Dat probeert de regering al vele jaren op te lossen maar ondertussen neemt het tekort alleen maar toe en er is geen enkel beleid om dit te wijzigen.

Daarnaast kun je ook na die datum nog volop CV ketels kopen, want er zijn inmiddels zoveel uitzonderingen zoals monumentale woningen, appartementen, kamerverhuur, huizen waar het te duur is, huizen met geen goede plek, huizen waar het teveel lawaai is, huizen waar de terugverdientijd te lang is etc.. etc.. dat de markt in c.v. ketels gewoon blijft bestaan, doe daar een gebrek aan handhaving bij en als jij een ketel in 2030 wilt kopen is er niemand die daar wat tegen doet.

Oftewel lekker deze ketel laten hangen want 12 jaar is helemaal niet zo gek en het rendement is niet veel veranderd de afgelopen 12 jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Groningerkoek op 09-11-2023 13:38 ]