Ik woon in een appartement gebouwd in 1931, echter recent volledig gerenoveerd (isolatie, ramen etc) ik ventileer goed mijn luchtvochtigheid in de slaapkamer is 70 procent bij het huidige weer volgens mijn thermopro metertje van amazon (geen idee hoe goed die gekalibreerd is). Ik ventileer en verwarm voldoende (ventialiatieschuiven, MV heb ik niet of WTW). IS 70 procent te hoog?
Dat is wel aan de hoge kant. Verwarmen en ventileren kan helpen.
ik ventileer dus goed , heb ook een vochtvreter in de kamer gezet, pakt wel wat vocht, 's ochtends zie je nergens condens / natte plekken. echter is het huis zo goed geisoleerd dat de verwarming amper aanspringt..
Als ik hier kijk zakt de slaapkamer overdag nu terug naar zo'n 60%.
Mijn verwarmde kantoortje zit nu op 55%. Dat scheelt dus wel iets.
Als je er zelf geen last van hebt, waarom zou je dan iets willen veranderen?
Mijn verwarmde kantoortje zit nu op 55%. Dat scheelt dus wel iets.
Als je er zelf geen last van hebt, waarom zou je dan iets willen veranderen?
Ja kan 2 dingen doen:
- De lucht vervangen door minder vochte lucht
- De bestaande lucht verwarmen
Alleen wat roosters open zonder MV of WTW helpt toch ook bijna niks, qua ventilatie? Als je geen onderdruk creert in de woning trek je ook bijna geen lucht aan van buiten. Volgens mij ben je afhankelijk of er een briesje staat of niet.
Daarnaast zit de luchtvochtigheid buiten ook gewoon rond de 70% nu, dus als je wel aantrekt zal die lucht ook die vochtigheid hebben en moet je zoals bovengenoemd verwarmen.
Heb je trouwens een natte kruipruimte onder de woning? Als deze nat is trekt dit vocht ook naar boven toe de woning in. Dan kan het plaatsen van bijvoorbeeld tonzon grondzeil in de kruipruimte helpen met het verlagen van de luchtvochtigheid in de woning.
Daarnaast zit de luchtvochtigheid buiten ook gewoon rond de 70% nu, dus als je wel aantrekt zal die lucht ook die vochtigheid hebben en moet je zoals bovengenoemd verwarmen.
Heb je trouwens een natte kruipruimte onder de woning? Als deze nat is trekt dit vocht ook naar boven toe de woning in. Dan kan het plaatsen van bijvoorbeeld tonzon grondzeil in de kruipruimte helpen met het verlagen van de luchtvochtigheid in de woning.
[ Voor 23% gewijzigd door !GN!T!ON op 09-11-2023 13:11 ]
Waarom heb je geen MV of iets geïnstalleerd? Zonder trek heeft zaken open zetten weinig zin.. Dus: meer tegen elkaar open zetten, MV/WTW installeren of meer gaan stoken..
Wat is eigenlijk de temperatuur in die kamer, die mis ik.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Gezond is tussen de 30-70% maar als je slaapkamer 18 graden is en zo vochtig is het een ander verhaal als bij 10 graden.
Dus temperatuur is hier ook belangrijk.
Bij ons buiten 90% LV bij 11 graden, in huis 19 isch en 55%
Dus temperatuur is hier ook belangrijk.
Bij ons buiten 90% LV bij 11 graden, in huis 19 isch en 55%
Hoe heb je dat gemeten?!GN!T!ON schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:09:
Deze week schommelt het hier al de hele tijd rond 97%
Maar de RV buiten heeft wel een grote invloed op de RV binnen, in combinatie met de verhouding tussen binnen- en buitentemperatuur.
Daarom zegt de RV, die TS aangeeft, niets als niet ook de binnentemperatuur wordt opgegeven.
Soms ben ik bijna gelukkig
Okay het is snachts gemiddeld 70 procent tegen 17.8 graden celcius. Misschien dat ik deze kamer dan voor het slapengaan elektrisch ga verwamen maar goed ik vind een koele slaapkamer fijn
mjah, ik moet eerlijk zeggen met dit weer is de LV bij mij binnen ook hoog. Ik heb roosters, 63%
Toevallig bij mijn dochter zit het rooster dicht en is het 72%
Toevallig bij mijn dochter zit het rooster dicht en is het 72%
Dat is niet gek natuurlijk, want je ligt er te slapen wat warmte en vocht afgeeft.Zentyth1 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:28:
Okay het is snachts gemiddeld 70 procent tegen 17.8 graden celcius. Misschien dat ik deze kamer dan voor het slapengaan elektrisch ga verwamen maar goed ik vind een koele slaapkamer fijn
Je kunt ook een airco gebruiken om de lucht te ontvochtigen. ideaal is tussen de 40-60%
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
thanks, airco vind ik wat omslachtig omdat dat ook de luchtslang bij mijn type naar buiten moet om te ontvochtigen. het is nu toch gelukt met een grote bison vochtvreter om tijdens slaap de kamer naar 60 procent te trekken. dit is voor mij prettiger en ik kan dan ook vrijer ademhalen!
Welke heb je gebruikt ?Zentyth1 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:08:
thanks, airco vind ik wat omslachtig omdat dat ook de luchtslang bij mijn type naar buiten moet om te ontvochtigen. het is nu toch gelukt met een grote bison vochtvreter om tijdens slaap de kamer naar 60 procent te trekken. dit is voor mij prettiger en ik kan dan ook vrijer ademhalen!
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
bison vochtvreter magneet, omdat het design strak is, die van de action werkt overigens ook goed maar staat wat minder mooi (wel 7x zo goedkoop). Vult langzaam maar trekt de luchtvochtigheid 10 procent naar beneden. Economisch (als je die vd action gebruikt) 3 per jaar of misschien 4 kost je 5 euro, stuk minder dan elektrische oplossing(en) aanchaf / afschrijving / stroom!
De vraag is dus eigenlijk (aangezien je nergens schimmel of vochtplekken in je slaapkamer hebt) of 70% te hoog is.
Nee, dat is (met dit weer) niet te hoog. Wordt vanzelf weer lager wanneer de luchtvochtigheid buiten weer wat lager wordt. Langs de evenaar is de luchtvochtigheid veel hoger en daar leven ook mensen....
Nee, dat is (met dit weer) niet te hoog. Wordt vanzelf weer lager wanneer de luchtvochtigheid buiten weer wat lager wordt. Langs de evenaar is de luchtvochtigheid veel hoger en daar leven ook mensen....
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
En zodra het gaat vriezen wordt het weer te droog dus kan je weer gaan bevochtigen 🫣😄.
Oh ik had wel degelijk last van schimmel ! Door voortdurende luchtwegklachten kwam ik op het spoor van het controleren van de luchtvochtigheid. En heb ik de schimmel verwijderd nu met de “vreters” klachtenvrij! Te droog dan kan er een zakje om de vochtvreter toch 😉🫣
Pagina: 1