Toon posts:

DNS Win2000 Adv. Serv. en WinGate

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal, ik krijg de boel weer eens niet voor elkaar...
Heb alle topics over internet connection sharing al doorgelezen maar krijg het niet 'lekker' aan de praat...
Het loopt stuk op de DNS.
Wingate start een eigen DNS Server en die kan niet starten omdat win2000 al een dns server heeft gestart. Als ik die uitzet loopt de internet sharing prima, maar kan ik weer niet op het interne netwerk :(

De Setup:

server:
Win2000 Advanced Server
NTFS en Active Directory
DNS geinstalleerd.
Wingate server geinstalleerd.

3 netwerkkaarten:
- 192.168.0.1 (intern netwerk)
- dynamisch ip (kabel modem @Home)
- 10.2.0.1 (naar hub voor printers)

de hub is gescheiden van het normale interne netwerk omdat hij maar 10Mbit is. Ik heb een cross cable tussen server en client zitten om zo toch 100Mbit te halen.

client:
Win2000 Pro
GEEN WinGate geinstalleerd.
netwerkkaart 192.168.0.2

Zodra ik wingate client op de 2000Pro bak installeer ziet werkt het netwerk niet meer :?

In het kort:
2000 advanced server met DNS en Wingate,
2000 Pro zonder wat dan ook.

Hoe krijg ik wingate toch draaiend en behoud ik mijn interne netwerk? Wingate draait DNS op poort 53. Kun je misschien meerdere DNS'sen draaien op meerdere poorten?

Ik heb de internet Connection sharing al geprobeert van 2000. Daar had ik de netwerkkaart met dynamisch ip ingesteld voor connection sharing en aangegeven dat hij dit moest sharen op de kaart met verbindingen in de 192.168.0.xxx...

Iemand een idee?

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

win2k adv server en dan zonder wingate :P
Win2k adv.serer kan zonder wingate perfect routeren :)
heb je geen wingate voor nodig
gewoon de aanwewige NATrouting gebuiken, werkt perfect hier
win2k adv.server met routing en daarachter 3 win2k-pro clients en een win98se client ;)

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Verwijderd

Topicstarter
maar heb je ook DNS server geinstalleerd op je 2000 advanced server?
zo ja, kan ik dan evt. via icq of mail of terminal services hulp van je krijgen?

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

ik heb dns draaien maar intern netwerk met statische ip's ipv de dhcp :)
de dns van het interne netwerk is gelijk aan de dns van de externe verbinding van de server.
Dus server intern en externe ip en dan voor je insterne ipadressen de dns gebruiken die gebruikt wordt voor je externe ip.
Bij je client als gateway instellen het interne ip van je server dus 192.168.0.1 in jouw geval ;)
ik weet niet waar bij athome zit maar de dns servers zijn dacht ik 212.120.66.194 primair en 212.120.66.195 secundair(beide invullen) en dan ook het domein achtervoegsel gebuiken dus bijvoorbeeld in mijn geval Assen1.dr.nl.home.com
dat is in principe alles ;)

Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook statische ip's, maar dat van die DNS'sen ga ik direct proberen. nou ja direct...
Morgen is er weer een nieuwe dag.....
eerst slapen, want ik begin koppijn van het denk en puzzel werk te krijgen.

DNSsjes van Essent cq Castel zijn hier trouwens:
212.120.80.4
212.120.80.5

voor de geinterreseerden....

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

succes :) nog effe te verduidelijking:
server IP @home en IP intern(192.168.0.1) de clients ook in de 192.168.x.x range.
de IP 192.168.0.1 en de clients stel je in met het dns van je Athome IP:
in win2k dus dan bij een client deze volgorde:

IP 192.168.X.X
subnet 255.255.255.0*
gateway 192.168.0.1

DNS1: 212.120.80.4
DNS2: 212.120.80.5
en onde de tab advanced bij dns vul je ook nog het domeinachtervoegsel in :)

*Ohja vergeet niet om je interne subnet mask te laten verschillen met die van athome.
Athome heeft meestal 255.255.252.0 als subnet mask dus voor je interne netwerk kun je dan 255.255.255.0 of bijvoorbeeld 255.255.0.0 gebruiken :)

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op donderdag 06 september 2001 01:03 schreef bertbal het volgende:
DNSsjes van Essent cq Castel zijn hier trouwens:
212.120.80.4
212.120.80.5
Pinging 212.120.80.4 with 32 bytes of data:

Reply from 212.120.67.98: Destination host unreachable.

Ik wil niet lullig doen ofzo maar die ligt er al een poosje uit :). [quote]
Op donderdag 06 september 2001 07:52 schreef gellie het volgende:

Ohja vergeet niet om je interne subnet mask te laten verschillen met die van athome.
Athome heeft meestal 255.255.252.0 als subnet mask.[quote]

Ook onzin.

Maar als wingate stuk loopt op de DNS van Win2k Adv.Server. Waarom zet je die dan niet uit ? :?
Op donderdag 06 september 2001 00:07 schreef bertbal het volgende:

Hoe krijg ik wingate toch draaiend en behoud ik mijn interne netwerk? Wingate draait DNS op poort 53. Kun je misschien meerdere DNS'sen draaien op meerdere poorten?
DNS is per definitie poort 53 UDP. Volgens mij is het super omslachtig om op een andere poort te gaan zitten. Maar je kan naturrlijk wel meerdere DNS servers op geven ...

Verwijderd

hallo je hoeft idd geen wingate te gebruiken voor w2k maar
als je toch wilt moet je dns uitschakelen bij de services
dan werkt het wel :)

gigatech

Verwijderd

Topicstarter
Als ik mijn win2k DNS uitzet in services, kan mijn client de server niet meer zien........

Die andere oplossingen heb ik nog niet kunnen proberen gezien ik eerst een ghost image terug moet zetten.
Na service pack 1&2 installaties krijg ik de gevreesde blauwe schermen bij een reboot...

Is het met win2k net als met winNT dat je de servicepacks met een even nummer sp 2,4 en 6 voor winnt moet vermijden?

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 21:58

Whizzer

Flappie!

Op donderdag 06 september 2001 09:37 schreef gigatech het volgende:
hallo je hoeft idd geen wingate te gebruiken voor w2k maar
als je toch wilt moet je dns uitschakelen bij de services
dan werkt het wel :)

gigatech
DNS uitschakelen in Win2k is naar mijn idee niet echt (lees: echt niet) slim... Win2k (adv.) server heeft niets liever dan zijn eigen DNS als basis en als je ooit iets met Active Directory gaat doen, kun je niet zonder zijn eigen DNS...

En inderdaad, wingate heb je absoluut niet nodig, gewoon eraf gooien... Ik heb zelf thuis een hele lange tijd gewerkt met RRAS en dat ging perfect...

SP2 gaf bij mij geen enkel probleem, maar ik heb wel regelmatig gelezen dat er problemen optraden... Het aantal pre-sp3 patches stijgt ook gestaag, dus ik denk dat over niet al te lange tijd we ook al SP3 kunnen verwachten..

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• dhm00
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 21:37
Op donderdag 06 september 2001 11:36 schreef bertbal het volgende:
Als ik mijn win2k DNS uitzet in services, kan mijn client de server niet meer zien........

Die andere oplossingen heb ik nog niet kunnen proberen gezien ik eerst een ghost image terug moet zetten.
Na service pack 1&2 installaties krijg ik de gevreesde blauwe schermen bij een reboot...

Is het met win2k net als met winNT dat je de servicepacks met een even nummer sp 2,4 en 6 voor winnt moet vermijden?
\Waarom SP6 voor NT vermijden :?
Hier doet alles het prima met SP6

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 06 september 2001 12:27 schreef dhm00 het volgende:

[..]

\Waarom SP6 voor NT vermijden :?
Hier doet alles het prima met SP6
Bedoel je niet 6a?

• Smurff
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
werkt bij mij thuis perfect met win2k adv server en wingate..

heb als dns de win2k server ingesteld op de client en draait.

als het niet werkt kan je wel ff contact met me opnemen via icq na 19:00 uur dan

Verwijderd

Topicstarter
Alles draait!!!!!!!
Ik heb wingate eraf gedonderd en laat win2k nu de connectie sharen.
Wat er fout ging was de DNS suffix. Als ik die niet meegaf werkt het dus gewoon niet.....

HEEEEEl erg bedankt allemaal, dit scheelt me weer een nieuwe strip asperines....
Pagina: 1