Thuisnetwerk opzetten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBDM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:57
Goedemiddag,

We zitten in de eindfase van de renovatie van ons huis dus ik zit een beetje te zoeken naar wat we precies nodig hebben om alles qua netwerk te verbinden. Ik ben redelijk technisch maar een complete leek op het gebied van netwerk. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

We hebben een huis met in totaal 3 verdiepingen (inclusief begane grond). Vanuit de meterkast zijn er in totaal 12 CAT6 kabels getrokken naar verschillende kamers. Daarnaast komt er een NUC in de meterkast te staan zal er in de toekomst een CAT6 kabel getrokken worden naar de achtertuin. In totaal dus 14 UTP kabels. Ik ga glasvezel gebruiken van DELTA. Nu had ik al de Unifi Light AP op het oog voor elke verdieping maar de overige benodigdheden zijn me nog niet duidelijk.

Kan ik uit de voete met de standaard geleverde modem & router van DELTA met daarbij een switch en is dat de beste optie? Zo ja, wat zou een goede switch zijn? Een switch van 16 ingangen vond ik al vrij prijzig van Unifi (215,-) en klinkt een beetje overkill. Zo niet, welke optie zou ik dan moeten kiezen?

Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 14:36
In principe kan je kiezen voor elke 16 poort PoE switch. Maar de UniFi USW-Lite-16-PoE is niet eens zo'n gekke overkill. Aangezien je zelf hebt gekozen voor 14 UTP kabels :) .Qua beheer is het makkelijker aangezien je ook voor Unifi access points kiest. Dan zit je beheer in hetzelfde eco systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JBDM schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:02:
Goedemiddag,

We zitten in de eindfase van de renovatie van ons huis dus ik zit een beetje te zoeken naar wat we precies nodig hebben om alles qua netwerk te verbinden. Ik ben redelijk technisch maar een complete leek op het gebied van netwerk. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

We hebben een huis met in totaal 3 verdiepingen (inclusief begane grond). Vanuit de meterkast zijn er in totaal 12 CAT6 kabels getrokken naar verschillende kamers. Daarnaast komt er een NUC in de meterkast te staan zal er in de toekomst een CAT6 kabel getrokken worden naar de achtertuin. In totaal dus 14 UTP kabels. Ik ga glasvezel gebruiken van DELTA. Nu had ik al de Unifi Light AP op het oog voor elke verdieping maar de overige benodigdheden zijn me nog niet duidelijk.

Kan ik uit de voete met de standaard geleverde modem & router van DELTA met daarbij een switch en is dat de beste optie? Zo ja, wat zou een goede switch zijn? Een switch van 16 ingangen vond ik al vrij prijzig van Unifi (215,-) en klinkt een beetje overkill. Zo niet, welke optie zou ik dan moeten kiezen?

Alvast bedankt! _/-\o_
Als je een modem krijgt van Delta zit je nog op kabelinternet, glas is digitaal dus geen modulatie of demodulatie nodig...

Verder: je hebt het belangrijkste al gedaan, gedegen kabels getrokken naar een centrale punt. Daarmee heb je basis gelegd voor nu en waarschijnlijk ook de komende 20 jaar :)

Wat je eraan moet hangen, hangt totaal af van je eisen en daar zeg je niets over.

UniFi kan een goede optie zijn, maar hou er rekening mee dat Ubiquiti softwarematig de boel niet altijd even goed op orde heeft, vooral updates kunnen een drama zijn. Dat is allemaal wel te fixen, maar dat moet je wel kunnen.

Mbt de switch: ga je ook alle 14 kabels direct gebruiken? Zo niet kun je mogelijk volstaan met een kleinere switch. Die UniFi switches zijn managed, dat kan noodzakelijk zijn als je met verschillende VLANs wilt spelen; wil je dat niet dan zijn er veel goedkopere unmanaged opties. Ook hier is het nodig om te weten wat je wilt bereiken.

Begin dus met in kaart te brengen wat je netwerk moet kunnen:
- welke internetsnelheid overweeg je?
- welke snelheden wil je bedraad kunnen halen?
- welke snelheden wil je draadloos halen?
- welke en hoeveel apparaten ga je bedraad en draadloos aansluiten?
- heb je bepaalde toepassingen die kritiek zijn, die dus absoluut moeten werken?
- heb je in de buurt van waar de 14 kabels uitkomen stopcontacten (voor elektra) beschikbaar?
- hoeveel kennis heb je van netwerken cq hoe bereid/geinteresseerd ben je om je in de materie te verdiepen?
- wat mag het totaal kosten?

Oslik blyat! Oslik!