Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NerdFury2020
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-09 21:05
Op dit moment heb ik een B550 AM4 moederbord, 3060 RTX, AMD Ryzen 7 3700X 8-core CPU en 64GB DDR4 RAM. Ik draai ongeveer 3 SSD's op mijn computer (niet ideaal). Deze PC is eigenlijk een soort frankenstein, ik upgrade 'm elke keer weer een beetje.

Ik ben nog al een multitasker, en heb vaak veel programma's tegelijk open staan. Ik werk in Blender en andere grafische programma's dus dit is ook de reden waarom ik zoveel RAM heb.

Nu overweeg ik op mijn computer te upgraden om deze weer 'future-proof' te maken. Ik merk dat mijn 3060 toch echt wel een bottleneck is voor 1440p gaming, dus die wil ik hoe dan ook vervangen voor een 4070 Ti. Ik denk dat dit het toch wel waard is, maar ook hier zou ik graag feedback over ontvangen.

Nu zou ik graag willen weten of het het ook waard is om een nieuwe processor te halen. Ik overweeg zelf de AMD Ryzen 9 5950X.

Wat is een goede AM4 processor van AMD die mij het meeste geeft, voor het minste geld, maar die wel het langst mee gaat en mijn andere componenten niet bottleneckt? Niet echt een budget, ik woon nog bij mijn ouders dus ik heb 'disposable income'.

Beste antwoord (via NerdFury2020 op 09-11-2023 10:36)

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:28
Eerst even checken of je BIOS kan worden geupdate waardoor de nieuwere AMD4 processoren in je moederbord kunnen.

Zo ja: neem een 5800X3D.

Verder is het nog even de vraag of je huidige voeding toereikend is voor de nieuwe GPU en CPU. Mogelijk moet je die dus ook upgraden.

En dan zit je wel aan de max van deze PC lijkt me.

Catch a smile out there!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:28
Eerst even checken of je BIOS kan worden geupdate waardoor de nieuwere AMD4 processoren in je moederbord kunnen.

Zo ja: neem een 5800X3D.

Verder is het nog even de vraag of je huidige voeding toereikend is voor de nieuwe GPU en CPU. Mogelijk moet je die dus ook upgraden.

En dan zit je wel aan de max van deze PC lijkt me.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NerdFury2020
Klopt. Ik ga hoe dan ook mijn voeding upgraden.. ik heb nog een oude voeding, die nog vaste kabels heeft en dus niet modulair is. En met oude voeding bedoel ik iets van 8 jaar oud.

Het ziet er naar uit dat mijn moederbord de nieuwere AMD4 processoren inderdaad support. Deze is het namelijk: https://rog.asus.com/moth...aming-model/helpdesk_cpu/

Is er trouwens een overweldigende reden waarom de 5800X3D beter is dan de Ryzen 9 5950X? Ik neem aan dat dit de prijs verhouding is tegenover wat je er voor krijgt?

Bedankt voor je advies! Helpt mij zeker op weg!

Edit: Ik zie dat de 5800X3D een betere gaming score heeft in de tweaker test en op Blender / Adobe eigenlijk weinig verschil. Lijkt dus gewoon echt een betere prijs/kwaliteit verhouding te zijn! Bedankt!

[ Voor 18% gewijzigd door NerdFury2020 op 09-11-2023 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:06
Klopt. de 5800X3D wordt ondersteund vanaf BIOS versie 2423.

Laatste versie is BIOS 3404. Als je die installeert, zit je sowieso goed.

https://dlcdnets.asus.com...20STRIX%20B550-F%20GAMING

Zorg wel dat je een knappe CPU cooler hebt, want hij staat er om bekend een heethoofd te kunnen zijn door de gestapelde cache.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NerdFury2020
Bedankt voor de tip! Ik heb op dit moment een Be Silent Dark Rock volgens mij. Nog aanraders voor goede aircoolers?

Waterkoeling ga ik niet aan beginnen. Nog nooit gedaan, ben veel te bang dat ik het verkloot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:02
Voor de prijs van een 4070ti 12gb heb je ook bijna een Rx 7900xt 20gb. Dat zou mijn voorkeur zeker hebben.

Verder is de 5800x3d een prima upgrade, denk dat jouw koeler prima kan (welke dark Rick precies?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NerdFury2020
Ik heb dat zeker overwogen. Ik vind het moeilijk.. altijd gebruik gemaakt van Nvidia namelijk, nooit van AMD. Behalve dan op steamdeck.

Heb vernomen dat er soms wat problemen kunnen zijn met AMD kaarten, kleine glitches op het scherm en in bepaalde games, omdat de meeste games toch gemaakt lijken te worden met Nvidia in gedachte.

De performance in benchmarks lijkt de RX 7900 XT het wel veel beter te doen dan de 4070ti zolang ray tracing uit staat.

Werkt een AMD gpu ook beter met een AMD cpu? Of maakt dit niet zo heel veel uit?

Ik heb de be quiet! Dark Rock Pro 4, trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:28

TTLCrazy

Listen to Frankie

NerdFury2020 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:41:
Ik heb dat zeker overwogen. Ik vind het moeilijk.. altijd gebruik gemaakt van Nvidia namelijk, nooit van AMD. Behalve dan op steamdeck.

Heb vernomen dat er soms wat problemen kunnen zijn met AMD kaarten, kleine glitches op het scherm en in bepaalde games, omdat de meeste games toch gemaakt lijken te worden met Nvidia in gedachte.
Onzin
NerdFury2020 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:41:De performance in benchmarks lijkt de RX 7900 XT het wel veel beter te doen dan de 4070ti.
Bang for buck is de 7900XT een veel betere kaart. Nvidia is gewoon te duur op het moment. Dat wil niet zeggen dat de RTX4080 en 4090 geen goede kaarten zijn. Het zijn de beste GPU's die je kan kopen op dit moment. Je zal voor jezelf moeten uitmaken met reviews en of je RTX aan zet in games, of je dat wilt betalen.
NerdFury2020 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:41:Werkt een AMD gpu ook beter met een AMD cpu? Of maakt dit niet zo heel veel uit?
Maakt geen fluit uit.

[...]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

uitvoering: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 XT Zou ik liever halen. 4-10% beter dan 4070Ti

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:44

D4NG3R

kiwi

:)

NerdFury2020 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:32:
Bedankt voor de tip! Ik heb op dit moment een Be Silent Dark Rock volgens mij. Nog aanraders voor goede aircoolers?
NerdFury2020 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:41:
Ik heb de be quiet! Dark Rock Pro 4, trouwens.
Wil je deze ook echt vervangen of weet je niet zeker of deze de 5800X3D aankan?

Ik heb zelf de Pure Rock 2 (het goedkopere broertje) op m'n 5800X3D zitten en die houd hem met prima temperaturen en stil in toom, laat staan de Dark Rock Pro 4. :)

Edit: Wel even opletten dat je de koelpasta moet vervangen als je de CPU vervangt.

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 09-11-2023 16:57 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NerdFury2020
Ik denk dat ik om ben in dat geval. Bedankt allen voor de goede adviezen.

Denk dat het dan inderdaad de Ryzen 7 5800X3D, Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 XT en Thermaltake Toughpower word. Ik volg de adviesen op! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Goed keus. Amd zit ook in de ps5 en Xbox, is niks mis mee.

Nvidia is zeker wat sterker in RT maar de extra Vram van Amd gaat op termijn zeker een voordeel zijn. 8gb is al te weinig soms, en 12gb zal dat op termijn ook zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NerdFury2020
Nog een enkele vraag.

Iemand die ik ken maakt het argument dat een AMD kaart een slechte keuze zou zijn in verband met DLSS 3.0. Deze zit namelijk op een NVIDIA kaart, en zou de "toekomst" zijn. Geeft hierin aan dat ik beter 400-500 euro meer kan investeren in een 4080 dan nu voor 800 euro een AMD Radeon RX 7900 XT te komen.

Wat vinden mensen hier van? DLSS vs AMD kaarten? Zonder RT en zonder DLSS, is de RX 7900 XT 'the best bang for my buck' om het zo maar te zeggen. Krijg je het meeste performance voor, voor het minste geld.

Maar als je wel DLSS 3.0 wilt, word er in de meeste reviews aangegeven dat je pas echt wat aan DLSS 3.0 hebt als je minstens een 4080 hebt. Maar als je DLSS 3.0 hebt, dat je voor de komende 5-8 jaar wel weer goed zit omdat games die uitkomen altijd dubbel zo veel fps zullen draaien.

(Nu speel ik vooral MMO's, Overwatch en hooguit een paar survival games zoals ARK) en ik weet dat DLSS 3.0 waarschijnlijk niet heel goed is voor competitive modes i.v.m latency.

Aan de andere kant zou ik denken dat nvidia's lage vram juist niet echt future proof is, en dat je daardoor juist in de toekomst in de problemen gaat komen. En dat al wil ik wat meer investeren, de 7900 XTX misschien zelfs een betere investering zou zijn (200 euro meer dan de XT).

Ik speel trouwens op 1440p.

[ Voor 63% gewijzigd door NerdFury2020 op 09-11-2023 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Dat is een persoonlijke keuze ga je Dlss gebruiken dan is Nvidia de juiste optie, en ook voor RT en VR zijn ze de betere keuze

Ik heb zelf niks met upscaling (Amd heeft daarvoor fsr) of raytracing en hou het graag bij native resolutie. Voor pure raster performance en voldoende Vram kom je bij amd uit.

Tis dus niet zo dat Amd niet werkt met RT en dat fsr altijd slecht is, nvidia is er gewoon wat beter in maar voor mij heeft het teveel nadelen bij beide. Mocht je toch Nvidia kiezen is het misschien raadzaam om nog heel even te wachten tot de "super" versies uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:44

D4NG3R

kiwi

:)

@NerdFury2020 Als je veel waar voor je geld wil hebben uitgespreid over 5-8 jaar kan je die 500 euro beter over een jaar of 4-5 tegen een nieuwe GPU aan gooien dan nu tegen een nog veel dikkere. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:45
NerdFury2020 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:03:
Wat vinden mensen hier van? DLSS vs AMD kaarten? Zonder RT en zonder DLSS, is de RX 7900 XT 'the best bang for my buck' om het zo maar te zeggen. Krijg je het meeste performance voor, voor het minste geld.

Maar als je wel DLSS 3.0 wilt, word er in de meeste reviews aangegeven dat je pas echt wat aan DLSS 3.0 hebt als je minstens een 4080 hebt. Maar als je DLSS 3.0 hebt, dat je voor de komende 5-8 jaar wel weer goed zit omdat games die uitkomen altijd dubbel zo veel fps zullen draaien.

Ik speel trouwens op 1440p.
Maak je nu al gebruik van DLSS op je 3060? Als je het wilt blijven gebruiken, dan ben je inderdaad aangewezen op een nieuwe Nvidia kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NerdFury2020
Bijna niet. Ik wilde het gebruiken bij sommige games maar merkte weinig verschil. Dat komt vooral om mijn cpu nu een bottleneck is maar DLSS 2.0 is ook minder krachtig dan de nieuwe op 4080 volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je praat wel over E450,- dat is ook geen kattenpis natuurlijk

Pagina: 1