Thuisnetwerk uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorB82
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21-09 23:42
Beste Forummers,

Ik, als leek, heb een vraag over het juist aanleggen van een netwerk in huis.

In onze meterkast staat een modem/router. Vanaf de modem hebben we een kabel lopen naar een 8-poorts switch. De switch staat in verbinding met patchpaneel.
Vanaf het patchpaneel loopt een stugge FTP kabel naar zolder, waar de FTP kabel is aangesloten op een CAT6 opbouwdoos. Dit is enkele jaren geleden aangelegd.

Sinds kort zijn we aan het verbouwen op onze zolder en willen we twee kamers maken op zolder.
Beide kamers willen we op twee plaatsen voorzien van een internetaansluiting.
Deze kamers zijn inmiddels voorzien van elk twee RJ45 wandcontactdozen, dus 4 RJ45 wandcontactdozen totaal.

Vanaf de 4 RJ45 wandcontactdozen in de nieuwe kamers hebben we een stugge FTP kabel gelegd naar de eerder vermelde CAT6 opbouwdoos op zolder.

De CAT6 opbouwdoos op zolder wilde ik gaan vervangen door een switch. Om de FTP kabels (4 stuks) vanuit de nieuwe kamers aan te sluiten op de nieuwe switch zouden we de FTP kabel moeten voorzien van RJ45 connectoren.

Nu lees ik op verschillende sites dat een stugge kabel niet de meest ideale kabel is om te voorzien van RJ45 connectoren.

Hoe zouden jullie de verbinding tot stand brengen in deze situatie?

Groeten,

BorB

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:00
Ik zou je opbouwdoos lekker laten zitten, daar een standaard flexibele CAT-blah kabel in duwen, switch eraan en gaan. Zo hoort het.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Tenzij je van plan bent de kamers individueel aan te sluiten (de beste oplossing, dus 4x kabel naar de meterkast erbij) is het idd het beste om de bestaande opbouwdoos zo te laten. Switch aan de muur hangen, daar de kabels in en een ervan naar de opbouwdoos die verbonden is met de meterkast.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Laatst online: 23-09 14:36
coptician schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:31:
Ik zou je opbouwdoos lekker laten zitten, daar een standaard flexibele CAT-blah kabel in duwen, switch eraan en gaan. Zo hoort het.
This is the way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorB82
Dank je voor jullie snelle reactie.

Lijkt me duidelijk. Switch op zolder plaatsen.
We zijn niet van plan 4 kabels van zolder naar meterkast te leggen.
Is vrij lastig nl.

Het aanbrengen van een RJ45 connector op een stugge kabel, is dit te doen met een standaard krimptang?

Mvg

BorB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Er schijnen speciale rj45 stekkertjes te zijn voor stugge kabel. Wat ik er van begrijp, is dat het in principe niet hoort op stugge kabel en dat je met keystones moet werken.

Ik heb het in het verleden toch al wel eens gedaan. Ging altijd goed, maarja als je maar weet dat je een kans hebt op slecht contact.

Als je client een IP krijgt en op 1Gbit negotiate, zit het _waarschijnlijk_ wel goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorB82
We gaan het van het weekend proberen om een werkend netwerk te krijgen op zolder.

Iedereen bedankt voor de reacties.

Mvg

BorB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Laatst online: 23-09 14:36
AtomicShockwave schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:12:
Als je client een IP krijgt en op 1Gbit negotiate, zit het _waarschijnlijk_ wel goed ;)
Was het maar zo. Genoeg situaties meegemaakt dat het dan de 1 Gbit niet werd gehaald, ook al zegt de negotiate het wel. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:51
BorB82 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:24:
Dank je voor jullie snelle reactie.

Lijkt me duidelijk. Switch op zolder plaatsen.
We zijn niet van plan 4 kabels van zolder naar meterkast te leggen.
Is vrij lastig nl.

Het aanbrengen van een RJ45 connector op een stugge kabel, is dit te doen met een standaard krimptang?

Mvg

BorB
Ik dacht dat het duidelijk was dat je het beste de opbouwdoos kunt laten zitten en de switch met een patchkabeltje verbinden met die wanddoos.
Stekkers knijpen op een kabel met solide aders is "not done", maar ik wil die aloude discussie hier niet weer oprakelen.
Pagina: 1