Vloerverwarming zonder zoneklep

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik heb een huis gekocht waar nog wat in geklust moet worden. Vandaag loopt er een installateur rond die vloerverwarming gaat infrezen op de begane grond. Op mijn vraag hoe ik straks de verwarming aanstuur keek hij glazig; ik vroeg of er een zoneklep in komt waarop hij zei: "neuh, alleen een pomp".
Volgens hem kan ik dan nog steeds gewoon boven de verwarming open draaien en wordt het dan beneden niet warmer. Maar hoe kan dat nou als alles 1 circuit is? Dan stroomt dat warme water toch ook naar beneden?
Ik was van plan om mijn Tado installatie mee te nemen uit mijn huidige huis. Ik heb nu geen bedrade thermostaat maar een draadloos geval van Remeha, dus ik moet nog even kijken hoe ik de Tado uberhaupt aan ga sluiten, maar ik wil natuurlijk wel de kamers boven onafhankelijk kunnen verwarmen van de kamer beneden. Kan dat wel zoals de installateur het bedacht heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:14

CyBeRSPiN

sinds 2001

Misschien zitten er afsluiters op de betreffende groepen op de verdeler? Als alles beneden warm is stroomt er dan dus wel water door de verdeler maar warmt het niet op.
Zie ook de antwoorden in dit topic: Bent in "Aanvoer circuit vvw dicht zetten bij geen warmte vraag"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racemichel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:18
Wat je denkt klopt wel, dan wordt het beneden ook gewoon warm...

Mooiste is om per groep te schakelen. Op de 1e etage heb ik het zo aangepakt met tado knoppen + temperatuursensors in de kamers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeAJY4nPYGbbxCDDfM_R6I19MU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uE6r4twiHGHX71JJfMA44hUT.jpg?f=fotoalbum_large

Op die manier blijft de by pass ook goed werken.

Op de begane grond heb ik het minder luxe uitgevoerd omdat ik het niet nodig vind om per groep te sturen en heb ik er 1 tado knop voorgezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0hbYDoaVjHMtVJz_vMUElKgrLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJze57jZRvaT24zDZSpyTZjB.jpg?f=fotoalbum_large

Voor mij werkt dese combinatie prima. Ook wanneer ik alleen boven warmte vraag. De ketel schiet niet in een foutmelding hetgeen mij eigenlijk verbaast.

Wel heb ik bij de ketel een maximaalbeveiliging van 40 graden omdat ik dus geen verdelers met pomp+thermostaat kraan meer heb. metvpomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
Ja die opstelling die jij beneden gebruikt had ik al eens eerder voorbij zien komen en ik las dat Tado dat ernstig afraadt omdat je dan geen bescherming tegen hoge temperatuur water in je vloer meer hebt. Maar jij lost dat dus op door de hele ketel zo af te stellen dat er max. 40 graden uit komt? Bij mij is dat geen optie omdat ik boven gewoon nog radiatoren heb en die hebben wel de hogere temperatuur nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
Met dank aan een topic op het Tado forum heb ik inmiddels gevonden wat ik nodig heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nd4TXXoIZRNB_3kQQzUzo621olI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5kcf3DqP44KZ2cgDr3OZEtBE.webp?f=fotoalbum_large

Ik moet mijn installateur dus even opdracht geven een thermostaatkraan te monteren in-line met mijn warm water aanvoer. Dan komt het goed. Dank allen voor het meedenken!

[ Voor 16% gewijzigd door Haribo112 op 09-11-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:13
Naar "ooit komt een warmtepomp" toe; vraag voor een klep met grote doorlaat, en voorzie dikke aan-en afvoerleidingen naar de verdeler.
Als de installateur glazig blijft kijken, kan je ook gewoon zelf achteraf een klep toevoegen (eventueel vragen om voldoende ruimte te voorzien).

Check wel 2 zaken goed:
- Kan de leiding ontlucht worden (zoals op de foto hierboven, T-stukken met onluchter bovenop; als jou leidingen mooi van boven komen en er boven ergens een ontluchter is is dat geen probleem natuurlijk).
- Gezien je gaat schakelen: er is een bypass nodig die niet achter een klep zit. Dat kan zoals op de foto hierboven tussen de verdeler ergens, of als dat beter uitkomt op een ander plekje; maar je hebt er geen 2 nodig zoals @racemichel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Haribo112 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:35:
Ik moet mijn installateur dus even opdracht geven een thermostaatkraan te monteren in-line met mijn warm water aanvoer. Dan komt het goed. Dank allen voor het meedenken!
Check wel even dat er een thermostaatkraan zit met een grote opening, daar heb je verschillende varianten van. Een installateur die iets uit z'n bus vist geeft niet altijd de juiste oplossing.

Heimeier heeft een uitgebreid assortiment:
https://www.imi-hydronic....atische-radiatorafsluiter

Als je dan een standaard met een lage weerstandsmodel vergelijkt, dan kan je in het tweede geval bijna het dubbele aan water erdoor krijgen bij dezelfde omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
@naftebakje het huis heeft al een hybride warmtepomp. De installateur had het over 20mm aanvoerleidingen. Geen idee of dat groot of klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Haribo112 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:30:
De installateur had het over 20mm aanvoerleidingen. Geen idee of dat groot of klein is.
Dat is het minimale wat je bij verwarming normaal ziet. Dat kun je wel klein noemen. 26mm zou ik nu toch wel normaal vinden om geen bottleneck te introduceren. Ik heb 32mm liggen, maar dat is moeilijker te verwerken, dat zou ik (in een normaal woonhuis) groot noemen.

Dus vragen of de installateur het in 26mm kan uitvoeren ivm de gemoedsrust en toekomstbestendigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-08 21:35
Haribo112 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:30:
@naftebakje het huis heeft al een hybride warmtepomp. De installateur had het over 20mm aanvoerleidingen. Geen idee of dat groot of klein is.
Eens met @TheGhostInc zorg voor ruime aanvoerleidingen. Een warmtepomp werkt met lage temp en een hoge flow. Hier in huis de aanvoer naar de verdeler 32mm laten uitvoeren. Dit zijn zaken die je zelf later niet gemakkelijk meer aanpast.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
Ik zal de installateur eens bellen daarover. Het originele plan was om aan te sluiten op een CV-leiding, die zijn natuurlijk niet 26mm in doorsnee. Maar het is eigenlijk net zo makkelijk om de leiding helemaal door te trekken naar de CV installatie die er recht boven zit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
Dit is 'm uiteindelijk geworden, met de extra thermostaatkraan met hoge doorvoer midden bovenaan. Hier kan ik straks een Tado knop op zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anLDdcE5jOj19vhH2mKnmyte6t4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CDHqHKFRTesbxWN3T7DiVXu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racemichel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:18
Mooi gedaan, ook die by pass heel goed als je 1 tado knop gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:13
En waar is de ontluchter?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1