Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Pompschakelaarvloerverwarming piekt onze auto. Lamp

Pagina: 1
Acties:

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:37
Dag Tweakers,

Wij hebben een tijdje terug een nieuwe fancy trap verlichting aangebracht. Deze zou alleen aan moeten gaan met een bewegingssensor echter gaat die nu op random tijden, dus ook snachts, alsnog aan. Eerst dachten we een vlieg die eventueel rondvloog, toen de bovenste sensor afgedekt, probleem opgelost leek het. Dat weggehaald en toen leeknhet even gestopt. Nu ineens doet die het weer en viel me toevallig op dat de cv ketel ook aansloeg dezelfde tijd.

Nu heb ik sinds een jaar een pompschakelaar op onze vloerverwarming zitten, deze zit samen met de vriezer en de trapverlichting in een stekker doos, ik heb een foto gemaakt ter verduidelijking.

Nu vermoed ik dat bij het aanschakelen van de pomp er misschien een piekspanning optreed die de lamp aan laat gaan aangezien ze in dezelfde stekkerdoos zitten.

Nu vraag ik me af, kan dit? In principe is een stekkerdoos parallel. Zou een andere doos een oplossing zijn of kan ik beter de opbouw stekkerdoos links op de foto kunnen vervangen voor een dubbele? ( of krijg je dan precies t zelfde want deze is ook parallel?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDoKVPVdLh8nTHwy2YPR5sZBb_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7kLorfa5C6jg8tSHL2dCKmc.jpg?f=fotoalbum_large

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Dat hoort natuurlijk niet, maar er kan altijd iets mis zijn (El cheapo electronics zonder ontstoorfilter?)

Je kunt het natuurlijk makkelijk eens uitproberen door even de pompschakelaar er een nachtje tussenuit te halen (pomp permanent laten draaien) of de verlichting+sensor aan te sluiten op een andere slof, of zelfs groep.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:58

Aardedraadje

Met kabelschoen

Klinkt wel annemelijk. Pompen zijn inductieve belastingen, die kunnen allerlei piekjes en dipjes geven, vooral bij in- en uitschakelen.

Het is inderdaad de vraag hoe goed het onstoringsfilter op de pomp en/of de sensor zijn. Een andere stekkerdoos gaat waarschijnlijk niet helpen. Je kunt het allicht proberen, eventueel ook volgorde van de stekkers anders doen of de polariteit van de pomp omwisselen.

Maar ik denk dat je niet ontkomt aan één van de andere apparaten op een ander stopcontact aansluiten of misschien voorzien van extra ontstoring.

Het zou theoretisch een interactie kunnen zijn tussen de inductie van de pomp en de condensator in de vriezer, die componenten willen samen nog wel eens 'ringing' geven, een soort hoogfrequente oscillatie.

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:37
Bedankt voor de replys, ik heb voor nu de schakelaar even er tussenuit gehaald ook omdat het in de winter niet extreem veel besparing oplevert. Ben benieuwd of het nu nog gebeurd. Stel ik zou de enkele opbouw contactdoos vervangen voor een dubbele, zou die dan alsnog hetzelfde probleem kunnen geven als in een stekkerdoos?

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:56
mxmemx schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:48:
Bedankt voor de replys, ik heb voor nu de schakelaar even er tussenuit gehaald ook omdat het in de winter niet extreem veel besparing oplevert. Ben benieuwd of het nu nog gebeurd. Stel ik zou de enkele opbouw contactdoos vervangen voor een dubbele, zou die dan alsnog hetzelfde probleem kunnen geven als in een stekkerdoos?
Misschien dat het probleem dan opgelost is omdat je iets minder gezamenlijke (contact)weerstand hebt, maar de kans is ook groot dat het probleem niet oplost.

Naar mijn inziens is het vooral goedkope elektronica wat (te) gevoelig is voor korte dipjes in de netspanning, die nou eenmaal voorkomen.