Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Italio
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-02-2024
Goedendag allemaal,

Zal eerst even bestaande situatie beschrijven,
Heb een woning uit 1979 waar een mv in zit.
Deze zuigt af in de badkamer en in de keuken/woonkamer.
Wij verwarmen alleen de woonkamer/keuken dmv vloerverwarming.
De badkamer heeft een elektrische vloerverwarming en een elektrische radiator.
Overige ruimtes verwarmen wij nooit, we hebben in de slaapkamers altijd ramen open staan.

Nu is mijn “probleem” dat wanneer we douchen we de mv op stand 3 zetten en meteen alle warmte uit de badkamer kwijt zijn. Omdat de rest van de eerste verdieping ramen open heeft staan betekent dit echt steenkoud in deze tijd van het jaar.
Nu heb ik het idee opgevat om de mv box voor een Wtw versie te vervangen.
Ik kan op redelijk “makkelijke” manier een inblaas punt aanbrengen in zowel de woonkamer als de badkamer.
Wil geen punten in de slaapkamers maken.
In de badkamer zouden de in en uit punten een beetje gescheiden worden door een douchemuur die tot aan het plafond loopt.

Mijn idee achter de Wtw is puur comfor in de badkamer.
Bezuinigingen op de stookkosten is mooi meegenomen maar niet het doel.

Mijn vraag is vooral of het ook gaat werken in de badkamer?
Of ga je een directe luchtstroom van in naar uit krijgen en krijg ik dan vocht problemen.
Of is er iets anders wat ik over het hoofd zie?

Mvg Michiel

Alle reacties

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:05
Je klaagt dat het koud wordt omdat de ramen open staan.
De oplossing lijkt me toch redelijk voor de hand liggen, zeker als je zegt dat bezuinigen op stookkosten mooi meegenomen zou zijn.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 17:40

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ramen sluiten is geen oplossing; dan komt de lucht wel via de roosters er boven. Dit is gewoon een normaal effect van systeem C-ventilatie (mv-box+roosters). WTW (balans)ventilatie is dan inderdaad een mooie oplossing. Let op; je wilt dan dus geen open ramen/roosters meer in de zone(s) welke je ventileert en per zone moet de ingaande+afgevoerde lucht in balans zijn. De slaapkamerdeur moet dan dus (lucht)dicht gehouden worden.

Als het puur om de badkamer te doen is, zou je ook decentraal een oplossing kunnen maken, maar het hele huis is natuurlijk mooier. Mijn ervaring is dat wanneer je ook de slaapkamer ventileert, je het raam prima dicht kan houden s nachts.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926