overkill thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louismiller
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-11-2024
Goedendag,

De babbelbox vraagt zich af: weet deze noob een beetje waar die het over heeft ?
;)

ik zit met nu al 2 dagen suf te zoeken en alle opties te bekijken wat betreft een nieuw netwerk setup.

Momenteel ben ik in het bezet van:
Ziggo Sagemcom in bridge modus. 600Mbit
Orbi 20 als router
TP-Link T1600G-28PS (TL-SG2424P)
4x Orbi 20
Unifi flex mini
Netgear gs108
Synology 920+
verschillende rand apparatuur,(game consoles, tablets, MacBooks ect )
en een huis wat draait op verschillende smarthome apparatuur.

nou kwam bij mij als eerste de vraag boven gisteren over het wonderbaarlijke geadverteer van verschillende netwerk bedrijven.
ik zal dit even uitleggen
stel je voor je hebt een provider die levert 2Gbit over glasvezel (of what so ever) je neemt een router met wifi 5 deze kan bijvoorbeeld :2,4Ghz 600 Mbit leveren en 5Ghz 3600 Mbit leveren
maar je wan poort is 1Gbit. wat voor zin heeft het dan dat je een 3600 Mbit verbinding kan hebben Over 5Ghz maar niet kan gebruiken. en je raakt dus 50 procent kwijt van je provider.

oke dit uit de maag, nu opzoek naar een oplossing.
nu word er binnenkort glasvezel aangelegd.
en wil ik graag voorbereid zijn op snelheden boven de 1Gbit. en een beetje op de toekomst.

eerste instantie was ik helemaal verkocht aan unifi. alleen als ik hier op de 2,5Gbit wil gaan werken word het echt een dure hobby, dus ik ben opzoek gegaan naar een alternatief. maar er is nog niks wat mijn oog heeft gevonden.

Mijn ideale opstelling zou zijn:
alles van het zelfde merk met 1 interface/controller. zoals unifi.
router zonder wifi meuk en hoeft ook geen meerdere lan porten te hebben omdat de switch dit gaat doen.
poe switch 24P
ap's 3 of 4 (1 voor elke verdieping en voor buiten onder der veranda) Zou dit nog nodig zijn met de huidige techniek ?

Liefst zou ik een 2,5Gbit wan aansluiting met minimaal 2,5 Gbit lan op de router willen hebben.
Dit mag ook sfp+ zijn dit om door te verbinden naar de switch.
De switch heeft dan ook een sfp+ ingang nodig en dan meerder 2,5gbit uitgangen nodig.(om de AP's aan te sturen )
Zou mooi zijn als die ook via poe zou kunnen.

Ik kwam van Asus een mooi apparaat tegen maar die hebben weer geen switches. de ax89x
https://www.asus.com/nl/n...-gaming-routers/rt-ax89x/

Nou weet ik ook niet of een 2,5gbit lan op een 10G base-T kan aansluiten.

Wifi 7
UPS
LTE backup
zouden ook leuk zijn.

Mooiste zou zijn een dream machine pro se
24P poe pro switch heeft geen 2,5Gbit lan . behalve de niet te betalen enterprise
ap 6+ maar deze ondersteunen geen 2,5Gbit of sfp poorten.

Sorry ben geen taaldeskundige. 8)7

Edit
Dit zijn de resultaten van nu.
Dit moet sneller en beter kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tf32aRYBVOAqlQSJXkHpqz4eGFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6s48nSVDZWguPgYtqU8E31t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Louismiller op 09-11-2023 11:28 ]

Beste antwoord (via Louismiller op 09-11-2023 18:59)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Louismiller schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:47:
[...]

nou kwam bij mij als eerste de vraag boven gisteren over het wonderbaarlijke geadverteer van verschillende netwerk bedrijven.
stel je voor je hebt een provider die levert 2Gbit over glasvezel (of what so ever) je neemt een router met wifi 5 deze kan bijvoorbeeld :2,4Ghz 600 Mbit leveren en 5Ghz 3600 Mbit leveren
maar je wan poort is 1Gbit. wat voor zin heeft het dan dat je een 3600 Mbit verbinding kan hebben Over 5Ghz maar niet kan gebruiken. en je raakt dus 50 procent kwijt van je provider.
Je vergelijkt hier appels en peren. Natuurlijk adverteren marketeers met de grootste getallen die ze kunnen, maar zo'n getal betekent verschillende dingen.

Allereerst WAN vs LAN: het is tegenwoordig in de mode alles in 'the cloud' te doen, maar je kunt prima dingen thuis op je LAN doen, ook dingen die veel bandbreedte nodig hebben zoals een fileserver waar je je foto's opslaat. Omgekeerd moet je internetverbinding alle apparaten in huis bedienen en is het niet per definitie nodig dat een enkele device de volle bandbreedte kan trekken.

Mbt WiFi: die maximumsnelheden zijn maximale bruto link rates. Die ga je alleen halen met een client die evenveel radio's heeft als de AP (en die zijn er nauwelijks) en bij perfect signaal (ga je zelden hebben) en zonder andere apparaten die in het kanaal zenden (kan als je eenzaam woont) - en bij WIFi is er forse overhead van ongeveer 1/3 aan foutcorrectie, dus netto kun je in theorie maximaal 2400Mbps halen van de 3600 - maar in praktijk zijn de getallen veel bescheidener. Voor WiFi-5 kun je uitgaan van max 450Mbps in zelfde kamer, met WiFi-6 wordt dat ongeveer 700Mbps met 80MHz kanaalbreedte en iets boven de 1Gbps met 160Hz kanaalbreedte. 2Gbps netto over WiFi is in theorie mogelijk, hell, ik heb een demo van 5Gbps netto gezien en met mijn buik per ongeluk naar 3.5Gbps verlaagd :+ maar dat is in labsituatie met apparatuur dat je niet in je mobieltje of laptop gaat hebben. En wederom, dit zijn allemaal snelheden in zelfde kamer. Tenzij je per kamer een AP gaat hangen pro-tip: niet doen, interferentie wordt dan een enorm probleem en roaming wordt een drama ga je elders op de verdieping lagere snelheden halen.

Overigens omgekeerd: ook al heb je maar 20Mbps ofzo nodig (dat is de bandbreedte van een broadcast-quality 4k HDR videostream) is het nog steeds zinnig veel hogere potentiele bandbreedtes te hebben. Snelheid is bij WiFi een functie van signaalkwaliteit. Lage snelheid = lage SNR = grote risico op instabiliteit. Hoge snelheid = hoge SNR = kleine risico op instabiliteit. Dus je wilt ook die Chromecase achter je TV voorzien van een goede verbinding, niet omwille van de snelheid an sich maar omwille van de hogere betrouwbaarheid.

Wil je betrouwbaar >=1Gbps halen, dan moet je apparaten bedraad aansluiten.

Enige wat inderdaad klopt is dat het zonde is om een internetsnelheid van je provider af te nemen waar je op je WAN niet eens aan kunt voldoen.

[...]

Hangt er vanaf.

10Gbase-T (802.3an) is een 10 jaar oudere standaard dan 2.5Gb/5Gb (802.3bz). Oudere 10Gbase-T apparatuur ondersteunt geen 802.3bz en zal dus indien aangesloten op 2.5GbE apparatuur op 1Gbps werken. Vaak zie je bij 10Gb apparatuur dat wel met de nieuwere standaarden overweg kan dat het een "Multi-Gigabit" poort genoemd wordt, maar bottom line: controlleer op support voor 802.3bz in specificaties van apparaat.
Wifi 7
Afrader op dit moment.

De standaard is nog niet officieel vastgelegd, en vroege implementaties zijn zoals voorheen "WiFi-7 in name only", met alleen de hogere modulaties en 320MHz kanaalbreedte beschikbaar. Andere features zouden hopelijk in nieuwe firmwares geimplementeerd worden, maar of dat ooit gebeurt en zo ja wanneer moet je nog zien. Wmb is MLO (Multi-Link Operation) de killer feature van WiFI-7, dus de mogelijkheid om in meerdere banden tegelijk te werken. Niet wegens de extra bandbreedte (mooi maar overkill), maar wegens lagere latencies - bij WiFi delen alle apparaten in een kanaal zendtijd en moet je wachten tot er een slot vrij is. Met twee kanalen is gemiddeld eerder een slot vrij, dus kun je eerder zenden; latencies schieten normaliter bij drukte omhoog, dit kan het 90% doen dalen. Enfin, die wil je echt hebben en ik verwacht dat pas vanaf volgend jaar. Bovendien ben je nu voor hoofdprijs betatester. Je doet er beter aan een mature WiFi-6 oplossing te kopen tegen goede prijs/kwaliteitsverhouding.
UPS
Kan, wel duur in gebruik. Hoe groot is kans op stroomstoring bij jou dat niet ook verdeelpunten bij je provider eruit gooit.
LTE backup
Nice to have. Zoals vaker kun je max twee van drie kiezen: goedkoop, goed, makkelijk.
24P poe pro switch heeft geen 2,5Gbit lan . behalve de niet te betalen enterprise
2.5Gbps is vooralsnog gewoon duur. Reken niet alleen aanschaf maar ook verbruik - doorsnee 2.5GbE apparaat verbruikt ongeveer dubbele tov vergelijkbare 1GbE apparaat. Dat is al gauw meerdere tientjes per apparaat per jaar, wat bij een vol netwerk zoals je hier beschrijft al gauw in de honderden EUR kan lopen, waardoor over levensduur van het apparatuur de verbruikskosten hoger kunnen zijn dan aanschafkosten.

Dat wil niet zeggen dat je het niet moet doen, maar reken met totaalplaatje voordat je ergens voor kiest, al helemaal als je geen concrete use case hebt voor die hoge snelheden.

"Future proof" actieve componenten (switches, routers en AP's) kopen is geld over de balk gooien. Het is altijd goedkoper om nu te kopen wat je nu nodig hebt, en pas als je sneller nodig hebt dat spul te kopen, dat tegen dan stukken goedkoper en zuiniger gaat zijn. Enige waar het zin heeft om vooruit te lopen is passieve bekabeling: al blijf je voorlopig met 1Gbps, zorg voor Cat6 (<55m) of Cat6A (55-100m) kabels om tot in ieder geval 10Gbps vooruit te kunnen zonder de boel open te moeten breken. Meerprijs is peanuts en het is passief dus verbruikt niets.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:05
Waarom wil je thuis >1Gbps?

En dan inhoudelijk. De provider levert een router die het wel aan kan. Als je 4 accesspoints hebt sluit je die aan op elk een eigen poort en hebben die met bijvoorbeeld een 4Gbps verbinding allemaal 1Gbps voor zichzelf.
Maar zoals ik al aangaf, wat is de usecase? Of puur omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louismiller
Ja idd puur om dat het kan, niet zo zeer dat ik dat ik 5gbit wil hebben maar wellicht komt er een provider met een abonnement tussen de 1 en 2 gbit, en ik wil graag dat elk ap de volle potentie kan leveren van het abonnement. Of ik nou boven, beneden of buiten ben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Op WiFi ga je vooralsnog niet boven de gigabit komen, het zijn allemaal nietzeggende theoretische getallen die alleen in de perfecte situatie haalbaar zijn. WiFi 7 is ook nog amper een ding en daarmee erg kostbaar.

Wat dat betreft moet je nog even wachten met de WiFi upgrade en eerst kijken naar het vaste gedeelte.
Bij Unifi moet je inderdaad aan de enterprise swith voor 2,5Gbit, dat heb ik daarom toen ook maar gedaan. Een keer slikken, maar dan heb je ook wat. De markt voor 2,5Gbit PoE switches is ook niet bepaald ruim.

Of 2,5G op een 10G poort kan? Ja, mits die poort ook specificeert multigig te kunnen (dus 10G/5G/2.5G/1G. Sommige doen alleen 10G, sommige 10G/1G.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je het budget er voor over hebt is er altijd wel snel genoeg spul te koop.

Het modem wat je krijgt gaat poorten hebben die je internetsnelheid aankunnen, als je daar 10Gbit spul op aansluit zit je voorlopig wel goed qua snelheid.

Switch
uitvoering: ZyXEL XS1930-10

Accespoint
uitvoering: TP-Link Omada EAP690E HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:25

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik gebruik nog Wifi 5 (Unifi AC-LR AP's) en daar haal ik op een modern apparaat (S23 Ultra of Mac M1 Air) max 150/160mbit download op. Via bekabeld op de PC haal ik gewoon de volle 500mbit via een antieke (ondertussen) USG-3P van Unifi. Ik ben het met TS eens dat voor zinvolle snelheden boven de 500mbit Unifi ineens erg prijzig word, vooral op de Firewall/Routing kant, terwijl sommige goeie AP's nog heel betaalbaar zijn. Ook een goeie (grote) switch gaat al gauw in de papieren lopen en denk niet 'ik heb aan 8 wel genoeg thuis' de benodigde poorten lopen al heel gauw op, ik heb er ondertussen ook een edgeswitch aangehangen en wij doen echt geen gekke dingen met UTP naar elke kamer ofzo.

150mbit is niet de volle 500mbit maar ik kan wel zonder gedoe meerdere clients op 1 AP hebben en voor 1 client is 150mbit meer dan genoeg voor normaal internetgebruik + streaming. Alleen op de (bedrade) gaming PC heb ik (incidenteel) een keer wat aan de volle 500mbit wanneer ik een game installeer of patch.

[ Voor 18% gewijzigd door HTT-Thalan op 09-11-2023 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:28
Ik zit hier ook nog op een goedkope Wifi 5 setup (Deco m4) en daar haal ik een megabit of 350 op.
Tenminste, intern want mijn internet verbinding is slecht 100mbit.

Doe je iets bijzonders met je verbinding dat je zon snelle internet verbinding wil hebben?
Veel mensen linken "snel internet" met hoge bandbreedte wat niet perse is. Snel internet (dus snel browsen, snel starten van filmpje) heeft vooral met latency te maken en met een minimale bandbreedte van 50mbit ben je er al. Ipv investeren in snel internet zou ik vooral zoveel mogelijk geld besteden aan strak wifi.

Als je download is het een ander verhaal maar ik stream alles (films, muziek maar ook xbox games)

Vond het onderzoekje van Robert van het Delta artikel ook mooi over die snelheid :)
Maar, Robert, wat moet jij eigenlijk met een 8Gbit-verbinding? Gebruik je die snelheid ook echt?

Robert: “Eerlijk gezegd gebruik ik het voornamelijk voor het maken van indrukwekkende speedtests. Het is gewoon gaaf, maar momenteel ook nog overkill voor dagelijks gebruik. Het is overigens een snelheid die ook niet meer leverbaar is: Delta had een tijdelijke aanbieding om de diensten van hun glasvezelnetwerk te promoten, voor 69 euro per maand. Maar alle gekheid op een stokje: het is veel belangrijker dat je wifi thuis perfect werkt. Onlangs heb ik getest of mijn gezin het zou merken als ik iedereen een snelheidscap zou geven van 50Mbps down en 25Mbps up, vergelijkbaar met een Ziggo Basic-abonnement. Wat denk je? Niemand thuis heeft het gemerkt! Je moet echt je best doen om in de praktijk voor dagelijks gebruik boven de 50Mbit-bandbreedte uit te komen. Ook wanneer de kinderen met vrienden en vriendinnen aan het streamen waren, kwamen we meestal niet boven de 30 tot 35Mbit. Maar tweakers vinden natuurlijk altijd wel een usecase voor hoge snelheden.”
Ik heb ook liever 100mbit KPN dan 1000Mbit Odidio voor hetzelfde geld. Netwerk (en routering) van KPN is beter en daarmee haal je lagere pingtijden.

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 09-11-2023 09:23 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-09 19:49
Je verbinding naar de NAS zou ik eigenlijk als enige op 10gbit zetten, mits je dat écht nodig bent zoals met videobewerking. Simpelste en goedkoopste is dan een rechtstreekse verbinding, extra netwerkkaartje in je pc en klaar. Voor de rest zie ik de noodzaak voor sneller dan 1gbit niet. Ik zou er met nieuwe kabels trekken wel rekening mee houden dat je direct cat6 gebruikt. Qua Wifi? Gewoon een betaalbaar setje accespoint kiezen. Heb laatst hier twee unifi lites vervangen door nieuwste unifi pro. Het resultaat? Geen enkel verschil. Enige reden was omdat ik nog een investering moest doen om aan het minimum voor aftrek te voldoen en het daarmee vrijwel gratis was.

Wifi en snelheden niet op blind staren. Ook met je NAS niet. Je wifi gaat ook met wifi 6 niet opeens gigabit snelheden halen. Op m'n nieuwe smartphone direct naast een wifi 6 ap haal ik nu ~500mbit. Dat was met wifi 5 ook. Internet is hier 1gbit.

Ik zou een unifi dreammachine ophangen, switches en accespoints (lites) er aan en klaar. Eventueel naar je NAS een 10gbit verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Een mix van >gbit snelheden in je netwerk kan ook weer andere (buffer) problemen met zich meebrengen trouwens.
Kijk bijvoorbeeld dit topic: 2.5GB Performance issue i.c.m. Ubiquiti en KPN Glasvezel

Uiteindelijk opgelost door een rare QoS setting te zetten wat vreemd is.
Kan ook ubiquiti dingetje zijn maar ik zou er wel mee opletten dat de overkil je niet dwars gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:21
Ik vroeg me hetzelfde af toen ik naar 1Gb glas ging. De praktijk: Soms heb ik werk voor 1Gb gedurende "langere" tijd maar zeker niet een hele of groot deel vd dag. 1 dag @ 1Gb is 10TB transfer, over een jaar 3.6 petabyte.

Op het interne netwerk zit ik wat vaker op de 1Gb doorvoer maar zelfs dan zijn dat vaak transfers die in een minuut of 5 klaar zijn. Zou ik dat sneller willen denk ik dat ik (delen van) het netwerk in glasvezel zou uitvoeren, dan kan ik meteen door naar 40Gb oid maar de zin (en snelheid van data oppakken/genereren/opslaan) blijft daar (sustained) nog ver bij achter.

WiFi haalt alleen maar zijn maximale snelheid bij gebruik van alle banden gelijktijdig en op zeer korte afstanden. Praktisch: Als je 1Gb doorvoer haalt ben je spekkoper, je verbindingssnelheid zegt ook niets over de doorvoersnelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Je bent duidelijk in de val van de marketing van providers en netwerk apparatuur fabrikanten getrapt.

Ik zou me als ik jou was eerste eens afvragen wat je nodig hebt in plaats van wat mogelijk is.
Niemand maar dan ook helemaal niemand gebruikt de capaciteit van een 1Gbps glasvezel verbinding, dat is voornamelijk dode capaciteit waar je alleen maar voor betaalt en nooit gebruikt.

En ik durf zelfs te beweren dat als je het hele huis van enkel 100Mbps zou voorzien je nauwelijks het verschil zou merken met 1Gbps.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:39
Ga pas upgraden als je daadwerkelijk een 1Gbit+ verbinding hebt. Met tech apparatuur "voorbereiden op toekomst" is financieel een slecht idee. Je betaald voor iets wat je niet benut, en tegen de tijd dat je het wel benut is het waarschijnlijk 1) een stuk goedkoper, 2) wellicht al weer verouderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 12:58

Fiets

A.K.A. Bambi

Het ligt altijd aan hoeveel je er voor over hebt. Ik ben fan van Ruckus access points waarbij ik nu nog een oudere R500 set heb, maar aan het sparen ben voor een upgrade naar een set Unleased Ruckus R650 ap's. Die beginnen langzaam beschikbaar te komen op MP ;-)

Die hebben een 2.5gb poort er op zitten, als je een 10gb poort wil moet je naar een R7xx kijken.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
nelizmastr schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:30:
Op WiFi ga je vooralsnog niet boven de gigabit komen, het zijn allemaal nietzeggende theoretische getallen die alleen in de perfecte situatie haalbaar zijn. WiFi 7 is ook nog amper een ding en daarmee erg kostbaar.

[...]
Ik heb toch echt een andere ervaring. N=1 maar ik haal hier intern zo goed als gigabit snelheden op Wifi 5 (AC). Dit is van mijn NAS naar mijn desktop die via wifi verbonden zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaiMrhYtEPHd1zkQsJXXMSXzqM4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7tcxxbUTAOBX73kXkJ7BBfy3.png?f=user_large

De andere kant op is iets langzamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2SXV7Hd8TK40o3utWZGeWE_dRo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eGiNbDa9BsJbQZDWkZYmoSkW.png?f=user_large

Nee, je hebt gelijk, het is geen gigabit. Maar ik zit ook helemaal niet in een ideale situatie. Het AP heeft ondersteuning voor Wifi 6 (AX), maar ik gebruik maar Wifi 5 (AC). Daarnaast staat het AP staat op een andere verdieping in een kast, waarbij het signaal door een betonnen vloer moet.

Ik gebruik hiervoor een product: ASUS RT-AX86S en Intel AC9260 op mijn desktop. Het AP is ingesteld op 5GHz kanaal 100 met 160MHz kanaalbreedte. Dat was ook nodig, want op 80MHz blijf ik steken op zo'n 80MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De interne (LAN) verbindingen zijn dan toch altijd een stuk sneller dan het internet? Ik zie niet waarom dat een probleem zou zijn, als het internet niet de maximale snelheid van het lokale LAN aankan.

Ik heb gigabit, gebruik het eigenlijk best redelijk wel, maar ik denk dat ik dan meer een uitzondering dan de regel ben. ;) Maar het kost mij gelukkig ook niet zoveel in de maand (slechts 40 euro) en dan is het prima te doen. Ik zie alleen werkelijk niet waarom je per se over het wifi dezelfde snelheden zou willen kunnen halen. Uiteindelijk gaat het er vooral om, dat er capaciteit is voor voldoende clients. Een telefoon of tablet of andere wifi aangesloten apparaat hoeft echt niet per se ook die 3 Gigabit/sec vol te trekken naar het internet toe. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Ben(V) schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:42:
En ik durf zelfs te beweren dat als je het hele huis van enkel 100Mbps zou voorzien je nauwelijks het verschil zou merken met 1Gbps.
Da's een boude uitspraak. Ik zou dat verschil wel degelijk merken maar dat heeft vooral met opzet en gebruik van mijn infra te maken. Van 1 naar 10Gb zou ik soms ook merken, vooral psychologisch: 10 seconden wachten ipv 1 minuut....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Ach er zal best wel eens een piekmoment zijn dat je er iets van merkt, maar de enige serieus gebruik van 1GBps internet is als je dagelijks grote backup's over het internet stuurt maar thuisgebruikers doen dat gewoon nooit en normaal gesproken doe je dat ook nog eens op tijden dat je verder het internet niet gebruikt.

Als je het echt zou willen weten moet je gewoon eens het data gebruik over het internet voor langere tijd meten, dat kom je er acht hoe ontzettend weinig je van die bandbreedte gebruikt.

Alles zit gewoon in je hoofd zo van "groter is beter", naar het is zelden zinvol.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ben(V) schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:58:
Ach er zal best wel eens een piekmoment zijn dat je er iets van merkt, maar de enige serieus gebruik van 1GBps internet is als je dagelijks grote backup's over het internet stuurt maar thuisgebruikers doen dat gewoon nooit en normaal gesproken doe je dat ook nog eens op tijden dat je verder het internet niet gebruikt.

Als je het echt zou willen weten moet je gewoon eens het data gebruik over het internet voor langere tijd meten, dat kom je er acht hoe ontzettend weinig je van die bandbreedte gebruikt.

Alles zit gewoon in je hoofd zo van "groter is beter", naar het is zelden zinvol.
Zinvol of niet, doet denk ik ook niet heel veel er toe. De provider waar ik zit is nu eenmaal een heel stuk goedkoper dan KPN (of andere concurrenten op glasvezel) en biedt maar 1 snelheid aan. Dus of ik het veel gebruik of niet, verhoudingsgewijs is het voor mij de interessantere verbinding, al was het maar omdat ik voor minder geld meer snelheid (in zowel up- als download) krijg dan bij de concurrentie voor hetzelfde (maand)bedrag. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 09-11-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Leuk voor jou, maar daar ging het niet over.

Wat ik stelde is dat meer geld uitgeven voor 1Gbps glas aansluiting en ook nog een heel veel geld uitgeven aan een Lan infrastructuur van 2,5Gbps zit over het algemeen alleen in het hoofd van mensen en is daar door marketing afdelingen (en hun fora discipelen) netje ingestampt.

Dat is enkel extra geld uitgeven voor lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@CH4OS
Maar je levert er wel latency op in
Latency gebruik je bij iedere connetie, een gigabit niet. Tegelijk, sommige mensen merken die ms vertraging niet.

zie ook plaatje uit die post, de increase in ping is de overstap van KPN 100 naar tmobile 1000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZS7xD0i_ukaX8qLwK6q9ZoBTH5U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p4lsgIYe8XwOBPk1xyomYzum.jpg?f=user_large

Keuzes :)

[ Voor 50% gewijzigd door laurens0619 op 09-11-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

laurens0619 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:35:
@CH4OS
Latency gebruik je bij iedere connetie, een gigabit niet. Tegelijk, sommige mensen merken die ms vertraging niet.

zie ook plaatje uit die post, de increase in ping is de overstap van KPN 100 naar tmobile 1000
[Afbeelding]

Ping of latency is ook niet heilig of zo. En leuk dat dit een verschil is tussen KPN en Odido / T-Mobile, maar ik zit niet op beide netwerken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Je vergelijkt hier appels en peren. Natuurlijk adverteren marketeers met de grootste getallen die ze kunnen, maar zo'n getal betekent verschillende dingen.

Allereerst WAN vs LAN: het is tegenwoordig in de mode alles in 'the cloud' te doen, maar je kunt prima dingen thuis op je LAN doen, ook dingen die veel bandbreedte nodig hebben zoals een fileserver waar je je foto's opslaat. Omgekeerd moet je internetverbinding alle apparaten in huis bedienen en is het niet per definitie nodig dat een enkele device de volle bandbreedte kan trekken.

Mbt WiFi: die maximumsnelheden zijn maximale bruto link rates. Die ga je alleen halen met een client die evenveel radio's heeft als de AP (en die zijn er nauwelijks) en bij perfect signaal (ga je zelden hebben) en zonder andere apparaten die in het kanaal zenden (kan als je eenzaam woont) - en bij WIFi is er forse overhead van ongeveer 1/3 aan foutcorrectie, dus netto kun je in theorie maximaal 2400Mbps halen van de 3600 - maar in praktijk zijn de getallen veel bescheidener. Voor WiFi-5 kun je uitgaan van max 450Mbps in zelfde kamer, met WiFi-6 wordt dat ongeveer 700Mbps met 80MHz kanaalbreedte en iets boven de 1Gbps met 160Hz kanaalbreedte. 2Gbps netto over WiFi is in theorie mogelijk, hell, ik heb een demo van 5Gbps netto gezien en met mijn buik per ongeluk naar 3.5Gbps verlaagd :+ maar dat is in labsituatie met apparatuur dat je niet in je mobieltje of laptop gaat hebben. En wederom, dit zijn allemaal snelheden in zelfde kamer. Tenzij je per kamer een AP gaat hangen pro-tip: niet doen, interferentie wordt dan een enorm probleem en roaming wordt een drama ga je elders op de verdieping lagere snelheden halen.

Overigens omgekeerd: ook al heb je maar 20Mbps ofzo nodig (dat is de bandbreedte van een broadcast-quality 4k HDR videostream) is het nog steeds zinnig veel hogere potentiele bandbreedtes te hebben. Snelheid is bij WiFi een functie van signaalkwaliteit. Lage snelheid = lage SNR = grote risico op instabiliteit. Hoge snelheid = hoge SNR = kleine risico op instabiliteit. Dus je wilt ook die Chromecase achter je TV voorzien van een goede verbinding, niet omwille van de snelheid an sich maar omwille van de hogere betrouwbaarheid.

Enige wat inderdaad klopt is dat het zonde is om een internetsnelheid van je provider af te nemen waar je op je WAN niet eens aan kunt voldoen.

[...]

Hangt er vanaf.

10Gbase-T (802.3an) is een 10 jaar oudere standaard dan 2.5Gb/5Gb (802.3bz). Oudere 10Gbase-T apparatuur ondersteunt geen 802.3bz en zal dus indien aangesloten op 2.5GbE apparatuur op 1Gbps werken. Vaak zie je bij 10Gb apparatuur dat wel met de nieuwere standaarden overweg kan dat het een "Multi-Gigabit" poort genoemd wordt, maar bottom line: controlleer op support voor 802.3bz in specificaties van apparaat.
Wifi 7
Afrader op dit moment.

De standaard is nog niet officieel vastgelegd, en vroege implementaties zijn zoals voorheen "WiFi-7 in name only", met alleen de hogere modulaties en 320MHz kanaalbreedte beschikbaar. Andere features zouden hopelijk in nieuwe firmwares geimplementeerd worden, maar of dat ooit gebeurt en zo ja wanneer moet je nog zien. Wmb is MLO (Multi-Link Operation) de killer feature van WiFI-7, dus de mogelijkheid om in meerdere banden tegelijk te werken. Niet wegens de extra bandbreedte (mooi maar overkill), maar wegens lagere latencies - bij WiFi delen alle apparaten in een kanaal zendtijd en moet je wachten tot er een slot vrij is. Met twee kanalen is gemiddeld eerder een slot vrij, dus kun je eerder zenden; latencies schieten normaliter bij drukte omhoog, dit kan het 90% doen dalen. Enfin, die wil je echt hebben en ik verwacht dat pas vanaf volgend jaar. Bovendien ben je nu voor hoofdprijs betatester. Je doet er beter aan een mature WiFi-6 oplossing te kopen tegen goede prijs/kwaliteitsverhouding.
UPS
Kan, wel duur in gebruik. Hoe groot is kans op stroomstoring bij jou dat niet ook verdeelpunten bij je provider eruit gooit.
LTE backup
Nice to have. Zoals vaker kun je max twee van drie kiezen: goedkoop, goed, makkelijk.
2.5Gbps is vooralsnog gewoon duur. Reken niet alleen aanschaf maar ook verbruik - doorsnee 2.5GbE apparaat verbruikt ongeveer dubbele tov vergelijkbare 1GbE apparaat. Dat is al gauw meerdere tientjes per apparaat per jaar, wat bij een vol netwerk zoals je hier beschrijft al gauw in de honderden EUR kan lopen, waardoor over levensduur van het apparatuur de verbruikskosten hoger kunnen zijn dan aanschafkosten.

Dat wil niet zeggen dat je het niet moet doen, maar reken met totaalplaatje voordat je ergens voor kiest, al helemaal als je geen concrete use case hebt voor die hoge snelheden.

"Future proof" actieve componenten (switches, routers en AP's) kopen is geld over de balk gooien. Het is altijd goedkoper om nu te kopen wat je nu nodig hebt, en pas als je sneller nodig hebt dat spul te kopen, dat tegen dan stukken goedkoper en zuiniger gaat zijn. Enige waar het zin heeft om vooruit te lopen is passieve bekabeling: al blijf je voorlopig met 1Gbps, zorg voor Cat6 (<55m) of Cat6A (55-100m) kabels om tot in ieder geval 10Gbps vooruit te kunnen zonder de boel open te moeten breken. Meerprijs is peanuts en het is passief dus verbruikt niets.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:35:
@CH4OS

[Afbeelding]

Waar ping je heen in dit geval? Dit kan even goed met locatie waar je pingt te maken hebben als met inherente snelheidsverschil, zeker gezien KPN en Odido exact zelfde technologie, in ieder geval bij nieuwe installaties. En als dit legacy KPN AON was ipv PON, dan is het appels met peren vergelijken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Ben(V) schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:58:

Inderdaad. Ik doe dat naar Backblaze alleen: die accepteren weinig meer dan 100-150Mbps. De eerste volledige backup heeft dan ook een kleine week gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 18:54
Een andere vraag, en ook wel belangrijke. Wat is je budget voor je thuisnetwerk?
Want weet eens je begint met Unifi... binnen de kortste keren hangt je ganse huis ermee vol ;)

Hoeveel gebruikers zullen er zijn? Op piekmomenten?
Is het enkel voor hobby gebruik? Of ga je er ook mee verdienen?

Je wil Wifi 7 en 2,5gig lan? De enterprise reeks?

Haal maar je spaarvarken boven. ;)

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louismiller
barbarbar schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:24:
Je verbinding naar de NAS zou ik eigenlijk als enige op 10gbit zetten, mits je dat écht nodig bent zoals met videobewerking. Simpelste en goedkoopste is dan een rechtstreekse verbinding, extra netwerkkaartje in je pc en klaar. Voor de rest zie ik de noodzaak voor sneller dan 1gbit niet. Ik zou er met nieuwe kabels trekken wel rekening mee houden dat je direct cat6 gebruikt. Qua Wifi? Gewoon een betaalbaar setje accespoint kiezen. Heb laatst hier twee unifi lites vervangen door nieuwste unifi pro. Het resultaat? Geen enkel verschil. Enige reden was omdat ik nog een investering moest doen om aan het minimum voor aftrek te voldoen en het daarmee vrijwel gratis was.

Wifi en snelheden niet op blind staren. Ook met je NAS niet. Je wifi gaat ook met wifi 6 niet opeens gigabit snelheden halen. Op m'n nieuwe smartphone direct naast een wifi 6 ap haal ik nu ~500mbit. Dat was met wifi 5 ook. Internet is hier 1gbit.

Ik zou een unifi dreammachine ophangen, switches en accespoints (lites) er aan en klaar. Eventueel naar je NAS een 10gbit verbinding.
als je geen verschil merkt gaat er iets niet goed in je netwerk.

je 500mbit is niet best als je 1gbit databundel hebt

welke dream machine heb je het over ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louismiller
CH4OS schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:41:
[...]
De interne (LAN) verbindingen zijn dan toch altijd een stuk sneller dan het internet? Ik zie niet waarom dat een probleem zou zijn, als het internet niet de maximale snelheid van het lokale LAN aankan.

Ik heb gigabit, gebruik het eigenlijk best redelijk wel, maar ik denk dat ik dan meer een uitzondering dan de regel ben. ;) Maar het kost mij gelukkig ook niet zoveel in de maand (slechts 40 euro) en dan is het prima te doen. Ik zie alleen werkelijk niet waarom je per se over het wifi dezelfde snelheden zou willen kunnen halen. Uiteindelijk gaat het er vooral om, dat er capaciteit is voor voldoende clients. Een telefoon of tablet of andere wifi aangesloten apparaat hoeft echt niet per se ook die 3 Gigabit/sec vol te trekken naar het internet toe. ;)
tegenwoordig zijn de internet snelheden sneller dan dat je lokale netwerk aankan. of je echt nodig hebt is een tweede maar wel leuk !

mijn MacBook is instaat om draadloos 1200mbit te ontvangen maar als mijn wifi punten maar 1gbit is ga ik die snelheden nooit halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louismiller
Ernemmer schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:49:
Als je het budget er voor over hebt is er altijd wel snel genoeg spul te koop.

Het modem wat je krijgt gaat poorten hebben die je internetsnelheid aankunnen, als je daar 10Gbit spul op aansluit zit je voorlopig wel goed qua snelheid.

Switch
uitvoering: ZyXEL XS1930-10

Accespoint
uitvoering: TP-Link Omada EAP690E HD
Leuke spullen ! had ze gezien idd maar toch wel flink duur en ik ben van mening dat dit goedkoper kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ik ben wel benieuwd naar de echte reden waarom je dit allemaal zou willen. Puur om te bepalen of deze investeringen het wel waard zijn. Maak eens specifiek.
Je zou kunnen kijken naar tweede hands enterprise netwerk apparatuur. 10gbit switches met fatsoenlijke throughput en whitelabel sfp's bijv.
Veel consumenten laten zich gekmaken door allerlei marketing snelheden en kloppen jou graag geld uit de zak.

Internet diensten cappen ook veelal hun upload. Kom je aan met je snelle verbinding.... :+

[ Voor 10% gewijzigd door CPM op 09-11-2023 18:53 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louismiller
dion_b schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:18:
[...]

[...]

Hangt er vanaf.

[...]

Afrader op dit moment.

[...]

[...]

[...]

dankjewel voor je uitgebreide antwoord ipv te bekvechten met andere ;p
10Gbit is ook wel heel erg overdreven en zal het waarschijnlijk ook niet worden.
maar denk dat ik toch wel iets in de trant wil van 2,5Gbit Switching power
zou fijn zijn als dat via poe aangestuurd kan worden maar ben bang dat het dan wel een hele dure grap word, even als alles van dezelfde fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:53

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

tsja, de vraag is denk ik toch, wat is je voorziene usecase voor >1Gbit?

Zag gister een youtuber met een multi HDD storage server en een apart videobewerkingsstation. Die ging een aantal 100Gbit fiber links maken. Maargoed, dan snap ik dat er honderden Gb's over je lokale netwerk moet.

Maar heel veel andere voorbeelden kan ik eigenlijk niet bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je vergeet *de* toepassing hiervoor: speedtest.net :+

Aan iedereen laten zien dat je de grootste, snelste e-penis hebt :')

Er zijn inderdaad niches denkbaar, ik had laatst in een rondetafelgesprek iemand die fors grote stukken code dagelijks van en naar de cloud verplaatste en daarom meerwaarde had aan >1Gbps up en down. Kan, en als tijd geld is en het echt tijd scheelt, kan het lonen. Maar dat is hoge uitzondering en als je tot zo'n uitzondering behoort weet je waarschijnlijk dondersgoed waar je mee bezig bent en wat je nodig hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Het meest voorkomende argument voor een dikke internet pijp vind ik gamen.
En dan niet het gamen zelf, maar het (legaal) downloaden van games.

Toen ik vanuit mn Xbox nog niet games streamde maar met GamePass downloade zat mijn 50mbit verbinding echt wel in de weg. Die spellen zijn zo 50 GB. En met Gamepass kun je relatief snel en vaak wisselen tussen games.
Toen had ik graag (meerdere) gigabits gehad :)

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 09-11-2023 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

laurens0619 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:25:
Het meest voorkomende argument voor een dikke internet pijp vind ik gamen.
En dan niet het gamen zelf, maar het (legaal) downloaden van games.

Toen ik vanuit mn Xbox nog niet games streamde maar met GamePass downloade zat mijn 50mbit verbinding echt wel in de weg. Die spellen zijn zo 50 GB. En met Gamepass kun je relatief snel en vaak wisselen tussen games.
Toen had ik graag (meerdere) gigabits gehad :)
Herkenbare situatie, maar dan gaat het om het feit dat je geconfronteerd wordt met een update oid die groot is en daarop geen 45min wilt wachten, op dat specifieke moment. Updates kunnen op de achtergrond worden gedownload maar dan moet je dus je console minder energiezuinig maken. Timing is anders key.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 18:54
Louismiller schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:11:
[...]

dankjewel voor je uitgebreide antwoord ipv te bekvechten met andere ;p
10Gbit is ook wel heel erg overdreven en zal het waarschijnlijk ook niet worden.
maar denk dat ik toch wel iets in de trant wil van 2,5Gbit Switching power
zou fijn zijn als dat via poe aangestuurd kan worden maar ben bang dat het dan wel een hele dure grap word, even als alles van dezelfde fabrikant.
Wel dan wil graag es weten hoeveel poorten er effectief gaan aangesloten zijn en werken op 2,5Gigb?
Hoeveel clienten heb je totaal? Hoeveel zullen er tegelijkertijd verbonden zijn en veeeeeeeel dataverkeer hebben?

Even ter info, heb hier 'servertje' draaien met Milestone en Hikcentral Prof. Deze verwerkt data van 10 4K cameras. Is een constante datastroom van +- 200Mbps
Deze is aangesloten op 24ports Unifi Pro switch. Gigabit speed dus.
Maar de switches onderling zijn verbonden met 10Gbit met een aggregation switch welke op zn beurt verbonden is via een DAC, dus via 10Gbit verbonden met de DMse.

Nog een ander, HP micro gen 10 verbonden via 4 Gbit poorten, is dus nog meer dan je 2,5Gbit en goedkoper
Dat vond ik meer de moeite om geld in te steken.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Pagina: 1