Goedendag,
De babbelbox vraagt zich af: weet deze noob een beetje waar die het over heeft ?
ik zit met nu al 2 dagen suf te zoeken en alle opties te bekijken wat betreft een nieuw netwerk setup.
Momenteel ben ik in het bezet van:
Ziggo Sagemcom in bridge modus. 600Mbit
Orbi 20 als router
TP-Link T1600G-28PS (TL-SG2424P)
4x Orbi 20
Unifi flex mini
Netgear gs108
Synology 920+
verschillende rand apparatuur,(game consoles, tablets, MacBooks ect )
en een huis wat draait op verschillende smarthome apparatuur.
nou kwam bij mij als eerste de vraag boven gisteren over het wonderbaarlijke geadverteer van verschillende netwerk bedrijven.
ik zal dit even uitleggen
stel je voor je hebt een provider die levert 2Gbit over glasvezel (of what so ever) je neemt een router met wifi 5 deze kan bijvoorbeeld :2,4Ghz 600 Mbit leveren en 5Ghz 3600 Mbit leveren
maar je wan poort is 1Gbit. wat voor zin heeft het dan dat je een 3600 Mbit verbinding kan hebben Over 5Ghz maar niet kan gebruiken. en je raakt dus 50 procent kwijt van je provider.
oke dit uit de maag, nu opzoek naar een oplossing.
nu word er binnenkort glasvezel aangelegd.
en wil ik graag voorbereid zijn op snelheden boven de 1Gbit. en een beetje op de toekomst.
eerste instantie was ik helemaal verkocht aan unifi. alleen als ik hier op de 2,5Gbit wil gaan werken word het echt een dure hobby, dus ik ben opzoek gegaan naar een alternatief. maar er is nog niks wat mijn oog heeft gevonden.
Mijn ideale opstelling zou zijn:
alles van het zelfde merk met 1 interface/controller. zoals unifi.
router zonder wifi meuk en hoeft ook geen meerdere lan porten te hebben omdat de switch dit gaat doen.
poe switch 24P
ap's 3 of 4 (1 voor elke verdieping en voor buiten onder der veranda) Zou dit nog nodig zijn met de huidige techniek ?
Liefst zou ik een 2,5Gbit wan aansluiting met minimaal 2,5 Gbit lan op de router willen hebben.
Dit mag ook sfp+ zijn dit om door te verbinden naar de switch.
De switch heeft dan ook een sfp+ ingang nodig en dan meerder 2,5gbit uitgangen nodig.(om de AP's aan te sturen )
Zou mooi zijn als die ook via poe zou kunnen.
Ik kwam van Asus een mooi apparaat tegen maar die hebben weer geen switches. de ax89x
https://www.asus.com/nl/n...-gaming-routers/rt-ax89x/
Nou weet ik ook niet of een 2,5gbit lan op een 10G base-T kan aansluiten.
Wifi 7
UPS
LTE backup
zouden ook leuk zijn.
Mooiste zou zijn een dream machine pro se
24P poe pro switch heeft geen 2,5Gbit lan . behalve de niet te betalen enterprise
ap 6+ maar deze ondersteunen geen 2,5Gbit of sfp poorten.
Sorry ben geen taaldeskundige.
Edit
Dit zijn de resultaten van nu.
Dit moet sneller en beter kunnen.
De babbelbox vraagt zich af: weet deze noob een beetje waar die het over heeft ?
ik zit met nu al 2 dagen suf te zoeken en alle opties te bekijken wat betreft een nieuw netwerk setup.
Momenteel ben ik in het bezet van:
Ziggo Sagemcom in bridge modus. 600Mbit
Orbi 20 als router
TP-Link T1600G-28PS (TL-SG2424P)
4x Orbi 20
Unifi flex mini
Netgear gs108
Synology 920+
verschillende rand apparatuur,(game consoles, tablets, MacBooks ect )
en een huis wat draait op verschillende smarthome apparatuur.
nou kwam bij mij als eerste de vraag boven gisteren over het wonderbaarlijke geadverteer van verschillende netwerk bedrijven.
ik zal dit even uitleggen
stel je voor je hebt een provider die levert 2Gbit over glasvezel (of what so ever) je neemt een router met wifi 5 deze kan bijvoorbeeld :2,4Ghz 600 Mbit leveren en 5Ghz 3600 Mbit leveren
maar je wan poort is 1Gbit. wat voor zin heeft het dan dat je een 3600 Mbit verbinding kan hebben Over 5Ghz maar niet kan gebruiken. en je raakt dus 50 procent kwijt van je provider.
oke dit uit de maag, nu opzoek naar een oplossing.
nu word er binnenkort glasvezel aangelegd.
en wil ik graag voorbereid zijn op snelheden boven de 1Gbit. en een beetje op de toekomst.
eerste instantie was ik helemaal verkocht aan unifi. alleen als ik hier op de 2,5Gbit wil gaan werken word het echt een dure hobby, dus ik ben opzoek gegaan naar een alternatief. maar er is nog niks wat mijn oog heeft gevonden.
Mijn ideale opstelling zou zijn:
alles van het zelfde merk met 1 interface/controller. zoals unifi.
router zonder wifi meuk en hoeft ook geen meerdere lan porten te hebben omdat de switch dit gaat doen.
poe switch 24P
ap's 3 of 4 (1 voor elke verdieping en voor buiten onder der veranda) Zou dit nog nodig zijn met de huidige techniek ?
Liefst zou ik een 2,5Gbit wan aansluiting met minimaal 2,5 Gbit lan op de router willen hebben.
Dit mag ook sfp+ zijn dit om door te verbinden naar de switch.
De switch heeft dan ook een sfp+ ingang nodig en dan meerder 2,5gbit uitgangen nodig.(om de AP's aan te sturen )
Zou mooi zijn als die ook via poe zou kunnen.
Ik kwam van Asus een mooi apparaat tegen maar die hebben weer geen switches. de ax89x
https://www.asus.com/nl/n...-gaming-routers/rt-ax89x/
Nou weet ik ook niet of een 2,5gbit lan op een 10G base-T kan aansluiten.
Wifi 7
UPS
LTE backup
zouden ook leuk zijn.
Mooiste zou zijn een dream machine pro se
24P poe pro switch heeft geen 2,5Gbit lan . behalve de niet te betalen enterprise
ap 6+ maar deze ondersteunen geen 2,5Gbit of sfp poorten.
Sorry ben geen taaldeskundige.

Edit
Dit zijn de resultaten van nu.
Dit moet sneller en beter kunnen.
:strip_exif()/f/image/f6s48nSVDZWguPgYtqU8E31t.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Louismiller op 09-11-2023 11:28 ]