In 2011 stelde ik onderstaand systeem samen:
Dit systeem werd tot 2018 vrij intensief gebruikt, daarna niet meer.
Sinds kort wil ik dit systeem opnieuw gebruiken om sporadisch wat te gamen, films te bekijken etc.
Nu loop ik tegen 2 problemen aan:
-het systeem draait nog op Windows 7 wat uiteraard niet meer ondersteund wordt
-het systeem crasht heel vaak. Dit moet een hardwareprobleem zijn, dikwijls raakt hij zelfs niet voorbij het bios-scherm. Soms gaat het een paar uur goed. Soms herstart het systeem 7à8 keer na elkaar...
Zelfs de stroom eraf halen en opnieuw starten helpt niet.
Ik verdenk het moederbord of een defecte geheugenkaart. Het vreemde is dus dat het soms wel een aantal uur goed gaat.
De vraag is dus: kunnen onderdelen van dit systeem nog gebruikt worden in een modern systeem of is het beter om volledig voor een nieuw systeem te gaan? Helaas ben ik een hele tijd "uit" de computerwereld en ben ik dus niet op de hoogte van welke standaarden tegenwoordig compatibel zijn met de hardware die ik heb...
Is de case nog bruikbaar? Is de voeding nog bruikbaar (dit was indertijd één van de toppers)? Moederbord? HDD? SDD? Moederbord+CPU?
Qua budget voor upgrade wil ik wel wat uitgeven als dat ook een grote meerwaarde heeft, maar meer dan 800euro absoluut niet. Ik wil ook niet de nieuwste games op hoogste resolutie kunnen spelen...
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5 2500K Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | MSI P67A-GD65 | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | XFX AMD Radeon HD 6950 | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Cooler Master CM 690 II Advanced | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 0,- | € 0,- |
1 | Optische drives | Samsung SH-B123L | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Seasonic X-560 80+ Gold | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 0,- |
Dit systeem werd tot 2018 vrij intensief gebruikt, daarna niet meer.
Sinds kort wil ik dit systeem opnieuw gebruiken om sporadisch wat te gamen, films te bekijken etc.
Nu loop ik tegen 2 problemen aan:
-het systeem draait nog op Windows 7 wat uiteraard niet meer ondersteund wordt
-het systeem crasht heel vaak. Dit moet een hardwareprobleem zijn, dikwijls raakt hij zelfs niet voorbij het bios-scherm. Soms gaat het een paar uur goed. Soms herstart het systeem 7à8 keer na elkaar...
Zelfs de stroom eraf halen en opnieuw starten helpt niet.
Ik verdenk het moederbord of een defecte geheugenkaart. Het vreemde is dus dat het soms wel een aantal uur goed gaat.
De vraag is dus: kunnen onderdelen van dit systeem nog gebruikt worden in een modern systeem of is het beter om volledig voor een nieuw systeem te gaan? Helaas ben ik een hele tijd "uit" de computerwereld en ben ik dus niet op de hoogte van welke standaarden tegenwoordig compatibel zijn met de hardware die ik heb...
Is de case nog bruikbaar? Is de voeding nog bruikbaar (dit was indertijd één van de toppers)? Moederbord? HDD? SDD? Moederbord+CPU?
Qua budget voor upgrade wil ik wel wat uitgeven als dat ook een grote meerwaarde heeft, maar meer dan 800euro absoluut niet. Ik wil ook niet de nieuwste games op hoogste resolutie kunnen spelen...