Renovatie oud systeem - welke onderdelen bruikbaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-09 20:59
In 2011 stelde ik onderstaand systeem samen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI P67A-GD65€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenXFX AMD Radeon HD 6950€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSamsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesSamsung SH-B123L€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic X-560 80+ Gold€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Dit systeem werd tot 2018 vrij intensief gebruikt, daarna niet meer.
Sinds kort wil ik dit systeem opnieuw gebruiken om sporadisch wat te gamen, films te bekijken etc.

Nu loop ik tegen 2 problemen aan:
-het systeem draait nog op Windows 7 wat uiteraard niet meer ondersteund wordt
-het systeem crasht heel vaak. Dit moet een hardwareprobleem zijn, dikwijls raakt hij zelfs niet voorbij het bios-scherm. Soms gaat het een paar uur goed. Soms herstart het systeem 7à8 keer na elkaar...
Zelfs de stroom eraf halen en opnieuw starten helpt niet.
Ik verdenk het moederbord of een defecte geheugenkaart. Het vreemde is dus dat het soms wel een aantal uur goed gaat.

De vraag is dus: kunnen onderdelen van dit systeem nog gebruikt worden in een modern systeem of is het beter om volledig voor een nieuw systeem te gaan? Helaas ben ik een hele tijd "uit" de computerwereld en ben ik dus niet op de hoogte van welke standaarden tegenwoordig compatibel zijn met de hardware die ik heb...
Is de case nog bruikbaar? Is de voeding nog bruikbaar (dit was indertijd één van de toppers)? Moederbord? HDD? SDD? Moederbord+CPU?

Qua budget voor upgrade wil ik wel wat uitgeven als dat ook een grote meerwaarde heeft, maar meer dan 800euro absoluut niet. Ik wil ook niet de nieuwste games op hoogste resolutie kunnen spelen...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:51

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zie er niet direct veel bruikbaars tussen om iets moderns van te maken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dat is ancient of versleten. Ik schrijf dit als iemand die een systeem van 2013 9 jaren gebruikt en een jaar geleden pas vervangen.

Je CPU en GPU kan niet eens eens YouTube live stream in realtime afspelen zonder dat de video steeds meer en meer achterloopt.

Harde schijven zijn al een tijdje afgedankt en zeker nu de RAM- en SSD-prijzen gecrasht zijn. Games moeten tegenwoordig SSD's hebben om te voorkomen dat je overal gaat haperen, hangen,... omdat een harde schijf niet meer kan volgen.

Je SSD is zo klein dat je kan afvragen of alle Windows Updates nog erop passen en er zijn games die minimumvereisten hebben die groter dan je SSD zijn.

Met je RAM hoeveelheid kan ik niet wat tabbladen in Firefox openzetten om de beurs of Oekraïne nieuws te volgen. Ik ging in 2020 van 16 GB naar 32 GB om het nieuws beter te kunnen volgen. Daarna naar 64GB om pas lekker te kunnen werken.

De voeding zal door de jaren versleten zijn en is je behuizing wel berekend op wat de CPU's en GPU's van tegenwoordig kunnen verbruiken en warmte dissiperen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:47
Het crashen/herstarten kan inderdaad duiden op een versleten voeding, of op hitte afvoer problemen. Heb je al eens alle door de jaren heen verzamelde stof er met een spuitbus perslucht uitgespoten? Mocht dit deze PC wat stabieler maken dan is het enige wat ik zou overwegen er Linux op te zetten, en er eventueel een setje 16GB DDR3 RAM en een 512 GB SSD inzetten.

Voor een nieuw systeem zou ik niets meer hergebruiken, voedingen van ruim 10 jaar oud zijn niet geschikt voor moderne hardware.

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 09-11-2023 04:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een behuizing is natuurlijk altijd te hergebruiken. Al zullen de front-USB-poorten misschien USB 2.0 zijn of iets dergelijks, dus die worden dan wel flink afgeknepen bij moderne USB-apparatuur (externe SSD's en dergelijke).

Voor de rest: nee, niks hergebruiken. Voeding is de enige die in theorie zal kunnen, maar dat zal niet goed werken met moderne power-states en daarmee is dat vragen om stabliteitsproblemen. Nog los van dat een voeding geen eeuwig leven heeft, je wil niet je nieuwe hardware opblazen doordat je oude voeding het begeeft.

Maar ja, als je dan toch een compleet nieuwe PC koopt, doe dan toch ook meteen even een nieuwe kast. :P

[ Voor 33% gewijzigd door bwerg op 09-11-2023 10:01 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 09:25
Zoals gezegd de behuizing, maar let er op dat de nieuwe GPU dan niet te lang is (max 304 mm) of je moet de HDD kooi er uit halen. Voor mid range GPUs is dat geen probleem, maar voor de high end (RTX 4070 Ti of zal de kooi er uit moeten.

Verder kun je dan ook nog de bluray drive herbruiken. De meeste nieuwe behuizingen hebben daar geen plaats meer voor, dus dat is dan je huidige behuizing ook herbruiken of een nieuwe zoeken die het nog wel heeft (bv uitvoering: Fractal Design Pop Air Black Solid, er dan nog meerdere opties als je een venster of RGB wilt).

De opslag (HDD en SSD) zijn naar mijn mening te klein om er nog iets nuttigs mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:07
Mogelijk kan je dit systeem weer werkend krijgen, echter dit kan veel tijd gaan kosten.

Hoeveel tijd en geld wil je besteden aan een werkende gaming setup?

Voor nu is het belangrijk eventuele data op het systeem veilig te stellen.

Mocht je dit systeem weer werkend willen krijgen dan adviseer ik:
  • Maak het systeem stofvrij
  • vervang koelpasta van CPU en GPU
  • Maak een bootable USB met bijv: Lubuntu
  • Controleer de SMART waarden van SSD en HDD
  • Post de SMART waarden hier: Check je SMART
  • Installeer een lichte unix distro bijv: Lubuntu
Bovenstaande kost enkel tijd.
Vermoed dat het probleem ook door overvehitting kan onstaan, wat je hiermee oplos.
Slechte RAM kan je evt met memtest bevestigen/uitsluiten.

Economisch gezien is dit systeem echt op en kan je zoals eerder gezegd hoogstens de behuizing en ODD hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
Allen hartelijk bedankt voor de antwoorden!

Ik ga bij wijze van hobby eens proberen de oorzaken van de problemen te achterhalen.
Afhankelijk daarvan kijk ik dan wel of ik investeer in een nieuw systeem op korte termijn...

Ik had gisteren een memtest gestart vanop een USB stick maar die is tijdens het testen ook vastgelopen (geblokkeerd scherm) dus dat belooft niet veel goeds...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-09 08:34
Laat ik positief zijn: de SSD zou je kunnen hergebruiken om wat kleine programma's of bestanden op te slaan. De harde schijf als een bescheiden back-up medium, mits deze nog goed is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:07
thommich schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:00:
Allen hartelijk bedankt voor de antwoorden!

Ik ga bij wijze van hobby eens proberen de oorzaken van de problemen te achterhalen.
Afhankelijk daarvan kijk ik dan wel of ik investeer in een nieuw systeem op korte termijn...

Ik had gisteren een memtest gestart vanop een USB stick maar die is tijdens het testen ook vastgelopen (geblokkeerd scherm) dus dat belooft niet veel goeds...
Nadat je koeling hebt uitgesloten zou je kunnen proberen met 1 RAM stick te draaien.

Meerdere opties o.a.
  • stick doet het niet
  • defect slot op het moederbord
  • defecte controller in de CPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
vervang eens de cmos batterij op het moederbord en kijk of ie daarna wel goed draait ?

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:21
Ddr3 kost op marktplaats natuurlijk erg weinig, dus dat is gauw geregeld.

Mocht het systeem nog enigszins voldoen aan je wensen en wil je een stapje maken nog dan kan je voor een paar tientjes een i7 2600 op marktplaats scoren. Uit ervaring kan ik zeggen dat de hyperthreading van de i7 erg veel uitmaakt in veel spellen.

Verder kun je voor weinig een radeon r9 290 kopen daar of een Gtx 970 .

Samen met 16gb ddr3 kun je dan veel games tot een paar jaar terug spelen. Verwacht geen wonderen, nieuwere games gaat echt niks worden.

Maar voor nog geen 100 euro kan je wel nog even spelen. De oudere games zijn vaak nog leuker ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
thommich schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:15:
In 2011 stelde ik onderstaand systeem samen:

Sinds kort wil ik dit systeem opnieuw gebruiken om sporadisch wat te gamen, films te bekijken etc.
Welke games, op welke monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

Met al 2 jaar een nieuw systeem komende vanaf een i7 2600 en een 560Ti zou ik zeggen; schijven verwijderen of wipen en rondje afvalbrengstation als je wat recents wil spelen.

Voor internetten als in beetje surfen zal het allemaal wel lukken, maar veel Euro's er in steken is zonde. Games willen SSD maar beetje game past al bijna niet meer op 128 GB.

Op een HDD zetten is het spel in komen als het level bijna klaar is.

Lekker hobby-en maar pas op geen geld in loze gain te stoppen.

[ Voor 0% gewijzigd door Barrycade op 12-11-2023 11:14 . Reden: wipen of wippen ...groot verschil ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
DVX73 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:50:
[...]

Nadat je koeling hebt uitgesloten zou je kunnen proberen met 1 RAM stick te draaien.

Meerdere opties o.a.
  • stick doet het niet
  • defect slot op het moederbord
  • defecte controller in de CPU
Koeling is uitgesloten omdat het probleem vaak opduikt als de computer nog maar moet opstarten (hij raakt niet door zijn eerste boot) en omdat ik zie dat de cpu niet boven de 45° komt...

Ik zal eens 1 ram stick verwijderen. Eventueel idd een 2dehands DDR3 stick zoeken ...
Momenteel enkel héél oude games: empire earth (de eerste :') ), Tropico 5, battlefield 3...
Maar ik zou ook wat recentere games eens willen proberen. Een GTA V bvb...
Het scherm is nog een 1080p scherm.

Eigenlijk is dit niet meer van deze tijd maar doordat ik slechts heel sporadisch game is een investering in nieuwe hardware en scherm etc nog een twijfelgeval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Barrycade schreef op zondag 12 november 2023 @ 01:09:
Met al 2 jaar een nieuw systeem komende vanaf een i7 2600 en een 560Ti zou ik zeggen; schijven verwijderen of wippen en rondje afvalbrengstation als je wat recents wil spelen.
Milieustraat is ook weer een beetje zonde. V&A, MP of gratisaftehalen, desnoods voor onderdelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Olaf van der Spek op 12-11-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
thommich schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:57:
Momenteel enkel héél oude games: empire earth (de eerste :') ), Tropico 5, battlefield 3...
Maar ik zou ook wat recentere games eens willen proberen. Een GTA V bvb...
Het scherm is nog een 1080p scherm.
Voor recente games zou je inderdaad alles moeten vervangen, maar oude games zijn net zo leuk toch?

[ Voor 5% gewijzigd door Olaf van der Spek op 12-11-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

Olaf van der Spek schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:59:
[...]

Milieustraat is ook weer een beetje zonde. V&A, MP of gratisaftehalen, desnoods voor onderdelen.
Nou tja, ik vind dat persoonlijk hoop gedoe, zeker als hij niet lekker werkt. Dat had ik ook, Ik had dezelfde problemen als TS denk uiteindelijk kapot moederbord, na 10 jaar trouwe dienst heb ik alleen nog grafische kaart waarvan ik wist dat hij het nog deed verkocht voor 30 euro. Ding gaf onduidelijk foutmeldingen dus had geen zin om er tijd en energie in te steken naast de GPU. Karkas excl HDD's gewoon maar naar het afvalstation gebracht.
Pagina: 1