Vraag

• Waijerink
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-11 18:53
Beste Tweakers,

Voordat ik zonnepanelen laat plaatsen ga ik de groepenkast (laten) vervangen en de aansluiting verzwaren naar 3x25A. Ik krijg niet duidelijk of de gewenste samenstelling van de groepenkast conform NEN1010 is. Is er een expert die dit kan beoordelen? Ik heb de kast samengesteld met de configurator van Eaton, zie bijgevoegde afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pZ4GieCjnKFfojLzf1WK0Hk_pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mt6mBaiepdsaFwqhzMzGVbOH.jpg?f=fotoalbum_large

Gewenste samenstelling:
- 4 polige hoofdschakelaar
- 9 eindgroepen achter 3 40A 1-polige aardlekschakelaars
- Beltrafo
- 4 polige aardlekautomaat voor inductieplaat (linksboven)
- 4 polige aardlekautomaat voor Enphase 3-fase PV-installatie (linksonder)

Volgens de installateur van de zonnepanelen is er voor de aardlekautomaat nog een 3-fase installatieautomaat nodig. Klopt dat wel?

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)!

Alle reacties

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Nee, dat klopt natuurlijk niet.

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-10 12:24
Vraag je installateur of die het verschil weet tussen een aardlekautomaat en een aardlekschakelaar en als die dat niet weet dan zoek je een andere installateur en vertel je deze dat die een ander beroep moet kiezen.

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10 11:05

Ligone

Moeha!

Misschien kent je installateur het begrip aardlek-"automaat" niet?

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:02
Waijerink schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:41:
Beste Tweakers,

Voordat ik zonnepanelen laat plaatsen ga ik de groepenkast (laten) vervangen en de aansluiting verzwaren naar 3x25A. Ik krijg niet duidelijk of de gewenste samenstelling van de groepenkast conform NEN1010 is. Is er een expert die dit kan beoordelen? Ik heb de kast samengesteld met de configurator van Eaton, zie bijgevoegde afbeelding.

[Afbeelding]

Gewenste samenstelling:
- 4 polige hoofdschakelaar
- 9 eindgroepen achter 3 40A 1-polige aardlekschakelaars
- Beltrafo
- 4 polige aardlekautomaat voor inductieplaat (linksboven)
- 4 polige aardlekautomaat voor Enphase 3-fase PV-installatie (linksonder)

Volgens de installateur van de zonnepanelen is er voor de aardlekautomaat nog een 3-fase installatieautomaat nodig. Klopt dat wel?

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)!
Bedoelt deze installateur niet dat er na de hoofdschakelaar een 40A automaat geplaatst moet worden om de stroom door de kast te beperken naar max 40A?

Heel theoretisch zou je 25A uit het net kunnen pakken en 16A uit je panelen.... Zou je dus boven de 40A uitkomen waar de aardlekschakelaars voor geschikt zijn... Tis misschien maar 1A maar ik weet niet hoe de regelgeving daar over denkt.

[ Voor 8% gewijzigd door PotatoChip op 09-11-2023 17:06 ]

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:14
De installatieautomaat is waarschijnlijk voor de "Enphase IQ Gateway S-Standaard" (nieuwe naam envoy s) dat is een verbruiker die niet op de groep van de pv panelen mag.

Die hangt in de meterkast en heeft geen aardlek beveiliging nodig.

[ Voor 18% gewijzigd door Ricko1 op 09-11-2023 17:45 ]

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shShV428BMV6Us5MV5y1bESOHwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TfJAwJ3HHaZJ50FJbNeKw8QA.jpg?f=fotoalbum_large

Dit krijg ik bij ABB uit de configurator. Ik heb geen rekening gehouden met de specifieke eisen van jou pv installatie maar een standaard groep aangehouden.

[ Voor 11% gewijzigd door olof op 10-11-2023 09:22 ]

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:09
olof schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:21:
[Afbeelding]

Dit krijg ik bij ABB uit de configurator. Ik heb geen rekening gehouden met de specifieke eisen van jou pv installatie maar een standaard groep aangehouden.
Jij bent af, kookgroep achter een 3-fase aansluiting O-)

Ik zou voor de kookplaat een krachtgroep gebruiken.

Wat voor alamat er voor de PV installatie wordt gebruikt ligt aan het vermogen van de installatie: meer dan 16A dan 3 fasen, maar hoe dat precies zit weet een goede installateur, want je KUNT er voor kiezen om 25A af te zekeren achter een specifieke fase, maar dan kom je in de knoop met je krachtgroep voor koken. Wellicht dat hier goede ideen over zijn? (voordeel 1 fase omvormer is eerder inschakelen en later uitschakelen dus meer opbrengst van je installatie is mij altijd geleerd).

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:44
Zonder een aansluitschema van de inductieplaat is de kookgroep ook niet te bepalen. Daarom heb ik de groep overgenomen.

• knoffy
  • Laatst online: 16:55
Sammy_tukker schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:51:
[...]

Jij bent af, kookgroep achter een 3-fase aansluiting O-)

Ik zou voor de kookplaat een krachtgroep gebruiken.
er staat toch een 3p+n ?

[ Voor 4% gewijzigd door knoffy op 10-11-2023 12:49 ]

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-11 16:18
Ik was dit jaar bij een kennissessie van ABB waarin onder andere het aansluiten van PV-installatie in woonhuizen werd behandeld. Daar werd verteld dat die 1A extra die door de kast kan lopen (25A net + 16A PV) geen reden tot zorg is. Pas wanneer er een 20A groep wordt toegepast, of een PV-installatie op een 1 fase (35A of 40A net + 16A PV) aansluiting wordt aangesloten dan zal er kritisch moeten worden gekeken naar de aardlekbeveiligingen (In 63A toepassen) en de interne bedrading zal hierop moet zijn uitgelegd.

Kast ziet er verder goed uit. Voor de PV-groep wordt tegenwoordig een aardlekautomaat van 300mA geadviseerd. Ieder paneel mag normtechisch een lekstroom van 10mA genereren dus de 30mA aardlekbeveiliging (die mag trippen vanaf 15mA) zal dan te snel aanspreken.

Check wel even met de leverancier van de zonnepanelen of een type A of B aardlekbeveiliging nodig is.

• Waijerink
PotatoChip schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:04:
[...]

Bedoelt deze installateur niet dat er na de hoofdschakelaar een 40A automaat geplaatst moet worden om de stroom door de kast te beperken naar max 40A?

Heel theoretisch zou je 25A uit het net kunnen pakken en 16A uit je panelen.... Zou je dus boven de 40A uitkomen waar de aardlekschakelaars voor geschikt zijn... Tis misschien maar 1A maar ik weet niet hoe de regelgeving daar over denkt.
Hoogstwaarschijnlijk zal hij dit bedoeld hebben...

• Waijerink
Baxke schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:34:
Ik was dit jaar bij een kennissessie van ABB waarin onder andere het aansluiten van PV-installatie in woonhuizen werd behandeld. Daar werd verteld dat die 1A extra die door de kast kan lopen (25A net + 16A PV) geen reden tot zorg is. Pas wanneer er een 20A groep wordt toegepast, of een PV-installatie op een 1 fase (35A of 40A net + 16A PV) aansluiting wordt aangesloten dan zal er kritisch moeten worden gekeken naar de aardlekbeveiligingen (In 63A toepassen) en de interne bedrading zal hierop moet zijn uitgelegd.

Kast ziet er verder goed uit. Voor de PV-groep wordt tegenwoordig een aardlekautomaat van 300mA geadviseerd. Ieder paneel mag normtechisch een lekstroom van 10mA genereren dus de 30mA aardlekbeveiliging (die mag trippen vanaf 15mA) zal dan te snel aanspreken.

Check wel even met de leverancier van de zonnepanelen of een type A of B aardlekbeveiliging nodig is.
Bedankt voor de tips en aangezien het een 16A groep wordt laat ik de samenstelling zoals het is.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:05

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit mag nog naar DEI :)

Tweakers Discord

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
PotatoChip schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:04:

Een 40A automaat gaat er volgens afschakeldiagram letterlijk nooit uit bij 41A. Nee ook niet na dagenlang 41A... Heeft dus totaal geen zin... Ben je er heel nerveus over dan zet je er een 32A in.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Waijerink schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:59:
[...]

Hoogstwaarschijnlijk zal hij dit bedoeld hebben...
2 biertjes dat hij het concept "Remautomaat" (Zoals onze zuiderburen hem kennen en daar WEL met regelmaat geplaatst wordt) niet kent.

In NL kent vrijwel geen enkele elektricien het begrip. Ik steun de opmerking dat de installateur terug naar af mag wegens niet kennen van de terminologie ... :X

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:02
Ronald schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:36:
[...]

Een 40A automaat gaat er volgens afschakeldiagram letterlijk nooit uit bij 41A. Nee ook niet na dagenlang 41A... Heeft dus totaal geen zin... Ben je er heel nerveus over dan zet je er een 32A in.
Dat het zin heeft is een tweede.... Ik weet niet zo snel wat de NEN hier over zegt maar een verplichting is het volgens mij nog niet. Zoiets zou ik bij een 35A huisaansluiting eerder toepassen.

• Jan Dijkstra
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-04-2024
Hallo , mijn huis in 1999 opgeleverd met een 3 face krachtgroep 3x 16A met normale automaten.
Ben ik volgens de nen1010 nu verplicht dat te vervangen door aardlekautomaten?
Alvast bedankt

[ Voor 0% gewijzigd door Jan Dijkstra op 29-03-2024 13:33 . Reden: tik fout ]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-11 23:17
Jan Dijkstra schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:33:
Hallo , mijn huis in 1999 opgeleverd met een 3 face krachtgroep 3x 16A met normale automaten.
Alvast bedankt
Nee je bent pas verplicht zaken aan te passen als je de installatie gaat veranderen. Overigens kan ik van bovenstaande weinig kaas maken.

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:10
Jan Dijkstra schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:33:
mijn huis in 1999 opgeleverd met een 3 face krachtgroep 3x 16A met normale automaten.
Je bent alleen verplicht om je elektrische installatie zodanig te onderhouden dat deze veilig is. Uitgangspunt hierbij is de NEN1010 die geldig was ten tijde van installatie. Als je installatie in 1999 voldeed aan de norm en alle componenten nog juist functioneren, voldoet hij nu ook.

En zoals mijn voorganger ook al schreef: pas als je wijzigingen uitvoert in je installatie, moet het gewijzigde deel voldoen aan de dan geldige norm.

Er is overigens geen norm die specifiek aardlekautomaten voorschrijft.

• Jan Dijkstra
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-04-2024
Bedankt voor de antwoorden.
Probleem is dat ik niet weet van de NEN1010 voorschreef in1999 bij oplevering huis.
Is het nu overigens wel voorschrift dat alle groepen bestaan uit aardlekautomaten?
dank
Pagina: 1