5.1 set of toch een Soundbar kleine kamer budget €1500,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-06 15:36
Een jaar of 10 geleden heb ik via Ibood een beginners 5.1 setje gekocht.
Echter door dat het geluid niet heel veel beter is dan het geluid uit onze TV wordt deze nauwelijks gebruikt.

Nu zat ik te denken aan een nieuw set en dacht ik als eerste aan een soundbar, echter na een paar topics lezen twijfel ik dat het voor mij misschien beter is om toch 5.1 set te kopen.

Onze TV hoek is +- 3.5m breed en 3m lang.

Onderstaand enkele foto's van onze woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCkQywhH7Ek-XacY-Ymlqd6N9UM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5497OkD7r6Hu8ap6CsqEnUx9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzfVp50iHOh8qYqk2Imebbpp7dY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nuAvfC9JPoSH9s4AHqKoYLUe.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals jullie zien heb ik alle kabels mooi weg gewerkt.
Ik kan dus niet echt schuiven in locatie van de speakers, daardloze speakers hebben dus ook niet veel nut.
Ook is de ruimte achter de bank minimaal dus heel veel grotere speakers kan ik daar niet kwijt.

Wat heb ik nu?
TV: Oled C7V
Receiver: Onkyo HT-R548
5.1 set: Jamo A102 HCS5
Playstation 4, welke 4x per jaar aangaat.

Ik zoek een?
Optie 1: Een update/upgrade van mijn huidige set.
Optie 2: Soundbar+sub+rears

Wat is je budget?
€1500,-, met een max van €2000,-, mag natuurlijk ook minder
2e hands sta ik voor open.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
- Films/serie kijken via Netfix etc. met mooi geluid.
-Voor keur 5.1
- Liefst zo gebruiksvriendelijk mogelijk
- Af en toe Muziek luisteren 10% van de tijd
- Geluid van normale tv verwacht ik niet met de set te gaan doen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Belangrijkste: De vrouw wil vooral geen hele grote speakers.

-Optie 1: update/upgrade van mijn huidige set
Voor al geselecteerd op uiterlijk/speakers welke nog aan de muur te monteren zijn.
-Q Acoustics: 3010i 5.1 Plus Homecinema Pack - Wit
-Ultima 20 Surround "5.1-Set

Misschien los aanschaffen omdat ik denk dat de backs te groot zijn.
Receiver wil ik mits deze goed genoeg is de huidige houden en deze eventueel op den duur vervangen voor een gebruiksvriendelijke model.

-Optie 2: soundbar+overige
Soundbar zit ik aan de 2 volgende te denken:
-Sonos Arc soundbar, Sonos Sub en twee Sonos One SL speakers.

Samsung HW-Q990C

Welke vragen heb je hier nog over?
Is de huidige receiver nog goed genoeg?

Wat denken jullie wat de beste optie is voor mij?

Het liefst update ik mijn huidige set, echter is de gebruiksvriendelijkheid van een sound bar wel echt plug en play.

Beste antwoord (via Sjembecks op 04-12-2023 13:46)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:33
In het algemeen biedt een surround set met boekenplank speakers een betere geluidskwaliteit/ soundstage. Dit gezegd hebbende klinken de soundbars van de laatste paar jaar een stuk beter en relatief gezien zeker goed (voor soundbar begrippen).

Gelet op de wensen (minimalistisch) en user case (90% films/ series en tv) is een fatsoenlijke soundbar in jullie situatie de betere keuze.

Sonos is overpriced, de Samsung soundbars worden door Harman Kardon ontwikkeld en bieden veel meer bang for the buck. De Q930B klink bij films/ series en tv goed, de Q990B nog beter.

Aandachtspunten zijn;

- Heb geen hoge verwachtingen van Atmos.
- De Q990 bar is een bakbeest en zo te zien aan de grote kant voor jullie televisiemeubel.
- Bijna alle soundbars ongeacht segment (low end en midrange meer dan de high end) hebben moeite met muziek correct weergeven, de lage tonen kunnen iets wat ongecontroleerd/ boomy overkomen. Voor jullie geen probleem, anders had je al lang het geluid een goeie upgrade gegeven, daarnaast kun je dit deels compenseren door de bas bij muziek wat terug te schroeven.

Ongeacht welke keuze je maakt, je gaat er al flink op vooruit. Ik schat dat de Q930 al zal volstaan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:01
Ik zou kijken voor tweedehands. Daar kan je mooie 5.1 speakersets vinden die veel meer kwaliteit bieden dan wat je nu linkt. Bijv. deze Denon en Dali set. Mooi 5.1, goede receiver en klaar voor heel wat jaartjes
https://link.marktplaats....tm_content=app_ios_tablet

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juliusyoup
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:12
Wij hebben een vergelijkbaar formaat zithoek in een kamer van plus minus 4,5x4,5 en zijn heel content met 2x Sonos one icm een beam. Wij zijn zeer tevreden over het geluid en ik zou de sub willen maar mijn vrouw voelt weinig voor de toegevoegde waarde.

Een bedraadde set kan vast voor hetzelfde geld mooier klinken; maar gebruikers gemak vind ik ook veel waard. Als de tv een HDMI-arc poort heeft dan klinkt alles automatisch dikke prima tot mooi. Streamen via de Sonos app is wat omslachtig maar vanuit spotify vinden wij het goed te doen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:33
In het algemeen biedt een surround set met boekenplank speakers een betere geluidskwaliteit/ soundstage. Dit gezegd hebbende klinken de soundbars van de laatste paar jaar een stuk beter en relatief gezien zeker goed (voor soundbar begrippen).

Gelet op de wensen (minimalistisch) en user case (90% films/ series en tv) is een fatsoenlijke soundbar in jullie situatie de betere keuze.

Sonos is overpriced, de Samsung soundbars worden door Harman Kardon ontwikkeld en bieden veel meer bang for the buck. De Q930B klink bij films/ series en tv goed, de Q990B nog beter.

Aandachtspunten zijn;

- Heb geen hoge verwachtingen van Atmos.
- De Q990 bar is een bakbeest en zo te zien aan de grote kant voor jullie televisiemeubel.
- Bijna alle soundbars ongeacht segment (low end en midrange meer dan de high end) hebben moeite met muziek correct weergeven, de lage tonen kunnen iets wat ongecontroleerd/ boomy overkomen. Voor jullie geen probleem, anders had je al lang het geluid een goeie upgrade gegeven, daarnaast kun je dit deels compenseren door de bas bij muziek wat terug te schroeven.

Ongeacht welke keuze je maakt, je gaat er al flink op vooruit. Ik schat dat de Q930 al zal volstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjembecks
Bedankt voor jullie info en het opweg helpen. Hier kan ik wel iets mee.

Zal van het weekend als ik tijd heb even langs de mediamarkt/audio winkel gaan.

Ik hou jullie op de hoogte!

Andere input is natuurlijk altijd welkom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjembecks
Na grondig luisteren en vergelijken heb ik uiteindelijk de Samsung 990B Gekocht.
Ik koos voor de B-versie in plaats van de nieuwere C, simpelweg omdat de B zwart is en de C donkergrijs. Mijn vriendin vond het belangrijk dat de kleur echt zwart was, vandaar deze keuze.

Ik heb ook overwogen om een Sonos ERA100+sub+arc set aan te schaffen, maar het geluid was niet significant beter dan dat van de Samsung. Bovendien was de Sonos-set ongeveer €1000,- duurder. Aangezien ik niet van plan ben om multiroom audio te gebruiken, heb ik besloten om op dit gebied concessies te doen.

Ik heb ook gekeken naar de Samsung 930.
Bij het vergelijken van het geluid tussen de 930 en de 990 merkte ik een aanzienlijk verschil, en de 990 kon ik voor slechts ongeveer €100,- meer kopen ten opzichte van de 930.

Al met al zijn we blij met onze keuze! 😊
Pagina: 1