Zolder verbouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WesDRDT78
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-11-2023
Wij zijn een tijdje geleden in ons huis komen wonen en nu word het tijd dat de zolder aan de beurt is.

De vorige bewoners hebben door een bedrijf pir platen laten plaatsen maar ik kan geen houten latten ontdekken. Nu zou ik graag een frame maken van metal studs en afwerken met gipsplaten alleen zit ik met een aantal vragen.

- Kan ik de metal studs er strak tegenaan plaatsen en dan afwerken met gipsplaten??.
Of moet ik dit frame I.v.m koude brug voorzien van extra isolatie en dan pas afwerken , en is dit mogelijk i.v.m condens vorming etc

Ik zou dit graag willen weten voordat ik ergens aan begin. Bijgevoegd een foto van de huidige situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7v2oAnbfgvlKeLnrRss3Iwt06-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KALawVlkZ9ZXTSk56ccuhwfK.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via WesDRDT78 op 09-11-2023 14:50)

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:43
Die platen zitten tegen je dakbeschot.
Je gordingen zijn je basis. Je kunt ofwel over de gordingen heen een frame maken en afwerken (metal stud of gewoon panlatten) of je kunt proberen het tussen de gordingen te doen als je die zichtbaar wilt houden.

Je hoeft verder niks meer te doen met een folie oid. Dat is met de PIR al geregeld. Wel even die naden aftapen met ALU tape

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

Alle reacties

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:03
Kan er strak tegenaan. Ik zou wel alle naden eerst nog dicht tapen met aluminium tape.

• pentaw1nz
Ze zijn in ieder geval de naden vergeten af te tapen.

Pir lijkt gewoon tussen de gordingen te zitten, waarom verwacht je dat er nog ergens houten latten zitten?
Je kunt een frame maken over de gordingen heen, of er tussen met een blokje als je de gordingen zichtbaar wilt houden.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:39
Bijzonder dat het zo is achtergelaten. Waarom niet afgetapet en waarom niet tot en met de gording geisoleerd. Is het aan de buitenkant wel dampopen zodat eventueel vocht er aan de buitenkant uitkan?

Je zou de ruimte tussen de gording nog op kunnen vullen met glaswol/steenwol/houtvezel. Dan heb je nog wat extra isolatie en ook acoustische isolatie (want dat levert PIR niet). Dan moet het PIR wel dik genoeg zijn, want anders kan je condensvorming krijgen.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• WesDRDT78
inquestos schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:36:
Bijzonder dat het zo is achtergelaten. Waarom niet afgetapet en waarom niet tot en met de gording geisoleerd. Is het aan de buitenkant wel dampopen zodat eventueel vocht er aan de buitenkant uitkan?

Je zou de ruimte tussen de gording nog op kunnen vullen met glaswol/steenwol/houtvezel. Dan heb je nog wat extra isolatie en ook acoustische isolatie (want dat levert PIR niet). Dan moet het PIR wel dik genoeg zijn, want anders kan je condensvorming krijgen.
Zover ik het via het dakraam kan zien is dit wel dampopen. Wij zouden een deel van de gordingen zichtbaar houden. Maar als wij een metal stud frame er strak tegen aan maken moet dit dunsten problemen geven.

• WesDRDT78
pentaw1nz schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:35:
Ze zijn in ieder geval de naden vergeten af te tapen.

Pir lijkt gewoon tussen de gordingen te zitten, waarom verwacht je dat er nog ergens houten latten zitten?
Je kunt een frame maken over de gordingen heen, of er tussen met een blokje als je de gordingen zichtbaar wilt houden.
Ik dacht dat er een houten frame gemaakt was , waar de platen tussen gemaakt waren dus vandaar.

• WesDRDT78
Verder niemand een antwoord?

Acties:
  • Beste antwoord

• pentaw1nz
Die platen zitten tegen je dakbeschot.
Je gordingen zijn je basis. Je kunt ofwel over de gordingen heen een frame maken en afwerken (metal stud of gewoon panlatten) of je kunt proberen het tussen de gordingen te doen als je die zichtbaar wilt houden.

Je hoeft verder niks meer te doen met een folie oid. Dat is met de PIR al geregeld. Wel even die naden aftapen met ALU tape

• WesDRDT78
Dus het beste is nu :

-aftapen.
- frame tegen de pir aan
- gipsplaten plaatsen.

Mijn dank is groot
Pagina: 1