Netwerk aanleggen in nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchred
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-08 20:37
Op dit moment ben ik bezig met de voorbereidingen voor het intrekken in ons nieuwe huis. Een van de aandachtspunten die we hebben is het netwerk. In mijn ouderlijk huis hadden we ALTIJD problemen met het internet en dit zou ik graag willen voorkomen in mijn eigen huis. Hiervoor heb ik een plan bedacht dat ik graag zou willen toetsen bij jullie.

PS: Ik ben echt een totale leek op het gebied van netwerk.

Het volgende netwerk schema is het plan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPLeBUi21DTltn_P-R8Zvt4rNEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKQPV786yhctcdhFLvgdejRK.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • De router zal een standaard KPN router zijn die 4 poorten heeft volgens de website. Gezien er meer poorten benodigd zijn dan de router standaard levert, is er gekozen een switch in de meterkast toe te voegen.
  • Voor de Wifi access points zou ik de Ubiquiti UniFi 6 Pro willen gebruiken.
  • Ik heb geen idee welke switch geschikt zou zijn. Hebben jullie suggesties?
Kanttekening
Alle kamers hebben 1 lozen leiding waarin waarschijnlijk maar 1 kabel past.
De lozen leidingen zitten allemaal weggestopt in kasten/nachtkastjes waardoor de access points weggewerkt zijn buiten het zicht (wens van mijn vrouw).

Vragen aan jullie
Is het bovenstaande plan een goed idee en passen de gekozen componenten bij het gekozen plan?
Hebben jullie adviezen hoe het beter kan?
Hebben jullie adviezen over de gekozen componenten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYF7WjPcYac-nh3lK8HwqHFViBI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R7pRYpGLK9umYExfeRqBjqSy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aM69hGUzUUwPEiH-UHUwGgV0b0c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eEQyVBnFUilM3aGTgs6XBsWD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMUvyHBx9Nahsj-zs1b_jvg05Sk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hxYtTeSsrLuevSmCrQUgUcP1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door dutchred op 08-11-2023 17:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:03
Layout (plattegronden of schetsen) van het huis zou helpen met een inschatting maken. Want 5 losse accesspoints klinkt als enorme overkill, zeker in de 2 slaapkamers als die naast elkaar liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
CAT6A is overkill en moeilijker mee te werken. Ik zou CAT6 UTP adviseren.

Als je UniFi wilt gebruiken heb je een cloud gateway nodig en een PoE switch. Makkelijker is om een Dream Wall in je meterkast hangen, dan heb je daar geen switch en access point nodig.

In de meeste huizen is één access point per etage voldoende mits je deze centraal kunt plaatsen. Voor de benedenverdieping kom je wel sneller op twee uit als je van voordeur tot achtertuin dekking wilt hebben. Maar heb je werkelijk vijf access points nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:19
Met bovenstaande, plattegrond helpt :)

MAar een standaard die vaak werkt is:
- 1 accesspoint op BG (liefst midden in woonkamer op plafond maar als de WAF dwarszit dan zit een meterkast in een typische u woonkamer ook wel prima)
- 1 acesspoint in HAL op 1e verdieping. Die gips muurtjes laten van alles door.
- 1 accesspoint op zolder (die vloeren laten weinig door)
-1 accesspoint in tuin (als je daar wifi wilt, die muren/ramen laten weinig door)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchred
@HikariMisako @Bigs @laurens0619

Ik heb de plattegrond van het huis bijgevoegd. De reden van de vele accesspoints heeft te maken dat mijn vrouw alle accesspoints buiten zicht wilt hebben. Dit resulteert erin dat ze verborgen zullen zijn op totaal niet effieciente plekken zoals het tv meubelstuk, meterkast, onder bureau's en onder nachtkastjes.

Wat is jullie ervaring hiermee? Indien jullie een alternatief hebben hoor ik dit graag!

PS: Het netwerk is puur bedoeld voor 'normaal gebruik' zoals gamen, werken, en 4k films. Wifi zal puur worden gebruik door laptops, tablet en telefoons.

[ Voor 15% gewijzigd door dutchred op 08-11-2023 17:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Ik herken het, (alhoewel de inlaat van mijn balansventilatie net 3 unifi accesspoints op het plafond zijn :P)

Ik zou:
1e verdieping: Het accesspoint plat op een bufferkast leggen. Dan zie je hem niet maar heb je wel prima dekking vaak.
2e verdieping: UTP uit laten komen op het plafond Of op een kledingkast leggen in 1 van de slaapkamers
3e verdieping: Daar mag het toch wel? Netjes aan de muur bij utp outlet. Alks het echt niet anders mag, in technische ruimte

Ik zou wel met PoE accesspoints werken, die zijn vaak plat en hoeft alleen een utp kabeltje in.

verder:
Voor de Wifi access points zou ik de Ubiquiti UniFi 6 Pro willen gebruiken.

Heb je hier een specifieke reden voor? Ben je van plan iets met vlans etc te doen?
Als je een simpel consument dingetje zoekt zou ik eerder voor een deco x50-poe gaan. Minder foutgevoelig, goedkoper en simpeler. Echter geen zaken als vlans

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 08-11-2023 17:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xantoz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:36
die plattegrond helpt zeker en ik denk dat je met 1 AP per verdieping meer dan genoeg bereik hebt. Ik heb thuis een soortgelijke indeling (zoals de meeste nieuwbouwwoningen) en ik heb 2 AP's in het huis.
- In de trapkast op de beganegrond lekker centraal en uit het zicht.
- Achter de deur in Slaapkamer 1. Dat is voor mij de werkkamer.

Met deze 2 heb ik in heel het huis dus ook op zolder prima bereik. uiteraard kan je er nog 1 kwijt op zolder maar dat is dan ook meer dan genoeg.

Wat betreft de WAF vind ik een unifi AP een stuk minder storend dan de gemiddelde brand/rookmelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchred
laurens0619 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:22:
Ik herken het, (alhoewel de inlaat van mijn balansventilatie net 3 unifi accesspoints op het plafond zijn :P)
Zelfs de balansventilaties zijn weggewerkt van het plafond door middel van ventilatiepunten die weggestuced zijn in het plafond haha.
Ik zou:
1e verdieping: Het accesspoint plat op een bufferkast leggen. Dan zie je hem niet maar heb je wel prima dekking vaak.
2e verdieping: UTP uit laten komen op het plafond Of op een kledingkast leggen in 1 van de slaapkamers
3e verdieping: Daar mag het toch wel? Netjes aan de muur bij utp outlet. Alks het echt niet anders mag, in technische ruimte
Bedankt voor de suggesties, dit gaat helemaal goed komen!

Ik zou wel met PoE accesspoints werken, die zijn vaak plat en hoeft alleen een utp kabeltje in.

verder:
Voor de Wifi access points zou ik de Ubiquiti UniFi 6 Pro willen gebruiken.
Heb je hier een specifieke reden voor? Ben je van plan iets met vlans etc te doen?
Als je een simpel consument dingetje zoekt zou ik eerder voor een deco x50-poe gaan. Minder foutgevoelig, goedkoper en simpeler. Echter geen zaken als vlans
Nee, dit was puur op aanraden van een vriend van mij. Echter, gebruikt ik geen dingen zoals vlans (geen idee wat dit is). Dus ik ga dit zeker onderzoeken, maar ik zie wel dat de x50-poe een heel stuk groter is kwa omvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:48

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik zie dat je ook met switches gaat werken die niet op de centrale lokatie staan. Kan. Maar voor flexibiliteit is het wel handig als alle routes direct naar het centrale punt gaan. En dan met een patch panel bijvoorbeeld. Dan kun je ook met 1 switch werken. En wordt inzet van POE en toekomstig managed switches wel makkelijker.

Maargoed, het kan zijn dat dit door de bestaande buizen lastig wordt gemaakt.

2 Heb je ruimte in je meterkast?
Ik ben zelf best wel fan van alles netjes in een patchkast. Ik ben bij een verbouwing juist alles bij de veel te kleine meterkast aan het weghalen zodat ik gewoon een alles in een (te grote) patchkast kan hangen. Dan is uitbreiden geen probleem en wordt het niet een wirwar van adapters en kabels in de meterkast.

Vaak is de meterkast logisch, maar goed om jezelf de vraag te stellen: Ga ik alles hier naartoe trekken? Of kies ik een lokatie met meer ruimte voor de toekomst? NAS? Kleine server? Heb je misschien nu niet direct nodig maar wil je misschien in de toekomst wel. Het kan fijn om hier gewoon een grote knutselkast voor te hebben.

Het topic voor nette lan afwerking heeft ook veel inspiratie trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchred
AtomicShockwave schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:12:
Ik zie dat je ook met switches gaat werken die niet op de centrale lokatie staan. Kan. Maar voor flexibiliteit is het wel handig als alle routes direct naar het centrale punt gaan. En dan met een patch panel bijvoorbeeld. Dan kun je ook met 1 switch werken. En wordt inzet van POE en toekomstig managed switches wel makkelijker.

Ik ben zelf best wel fan van alles netjes in een patchkast. Ik ben bij een verbouwing juist alles bij de veel te kleine meterkast aan het weghalen zodat ik gewoon een alles in een (te grote) patchkast kan hangen. Dan is uitbreiden geen probleem en wordt het niet een wirwar van adapters en kabels in de meterkast.
Vaak is de meterkast logisch, maar goed om jezelf de vraag te stellen: Ga ik alles hier naartoe trekken? Of kies ik een lokatie met meer ruimte voor de toekomst? NAS? Kleine server? Heb je misschien nu niet direct nodig maar wil je misschien in de toekomst wel. Het kan fijn om hier gewoon een grote knutselkast voor te hebben.
Mega bedankt voor je uitgebreide antwoord. Als ik je goed begrijp heeft het dus de voorkeur om alle switches direct op een router aan te sluiten ipv eerst van router -> switch -> andere switches te gaan? Want dat zou geen mega verandering zijn, om alle switches direct op de router aan te sluiten ipv op een tussen switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
dutchred schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:44:
[...]

Nee, dit was puur op aanraden van een vriend van mij. Echter, gebruikt ik geen dingen zoals vlans (geen idee wat dit is). Dus ik ga dit zeker onderzoeken, maar ik zie wel dat de x50-poe een heel stuk groter is kwa omvang.
Ik ken geen accesspoint die qua design zo mooi is als een Unifi. De deco x50-poe is inderdaad dikker dan de unifi:
Deco: ‎Ø 237,16 x 6.86 cm
Unifi 6 pro: Ø197 x 35 mm

Maar als die weggewerkt is, maakt dat dan nog uit?
De unifi heeft namelijk wel paar nadelen:
- Installatie wat complexer omdat je een controller nodig hebt. Dat kan draaien op je pc maar als je die config kwijtraakt kun je opnieuw beginnen. Deco heeft simpele cloud controller die je vanaf je smartphone gebruikt.
- Prijs: Unifi 6 pro is 170/stuk, de deco x50-poe 100/stuk
- Stabiliteit: Unifi kan fantastisch werken maar het kan ook eindeloos pielen zijn met firmwares. Als je een neerzetten en vergeten oplossing wil dan kun je met een unifi wel van een koude kermis terugkomen. Deco stel je in en blijft werken. Ik ken inmiddels vrij veel mensen die vanwege stabiliteit unifi hebben verkocht en deco hebben teruggezet (including myself)

Unifi heeft echter ook voordelen:
- Mogelijkheid instellen vlans
- Mooier design
- Eco systeem wat je kunt opbouwen, uitbouwen met routers ip cameras etc
- Aparte SSIDs aanmaken, meer beheermogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:48

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

dutchred schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:10:
AtomicShockwave schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:12:

[...]

Mega bedankt voor je uitgebreide antwoord. Als ik je goed begrijp heeft het dus de voorkeur om alle switches direct op een router aan te sluiten ipv eerst van router -> switch -> andere switches te gaan? Want dat zou geen mega verandering zijn, om alle switches direct op de router aan te sluiten ipv op een tussen switch.

Nou ik zie nu dus op 3 lokaties een switch staan. Die allemaal AP's voorzien.

Ga je dan POE gebruiken? beetje jammer om 3 POE switches te kopen. Dat worden dan dus losse power injectors. weer drie stopcontacten extra nodig.

Wil ik een kleine POE switch? die alleen de AP's voorziet? En doe ik dan nog een kleine voor de "rest"?
Wil ik misschien een grotere waar ik gewoon alles in kan prikken? het kan allemaal met een centrale lokatie.

Ga je VLAN nodig hebben? Heb je dus een managed switch nodig? allemaal moeilijker en duurder met verspreide apparaten.

Als je het kunt centraliseren heb je ultieme flexibliteit en kun je gewoon stekkertjes wisselen. Nu blijf je altijd zitten met switches op een andere lokatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:01
dutchred schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:58:

Hebben jullie adviezen hoe het beter kan?
Hebben jullie adviezen over de gekozen componenten?
Wat je kan doen is voor de woonkamer en zolder kiezen voor een Unifi U6 In-wall, deze heeft een ingebouwde switch waardoor je de extra switches niet meer nodig hebt. En deze kunnen ook nog eens met PoE gevoed worden. En scheelt weer 2 stekkers.

Aan een switch zit je dan aan de USW-Lite-16-POE (45W) met 16 poorten waarvan 8 met PoE.

1x USW-Lite-16-POE (45W)
3x U6 Pro (ik denk ook dat 1 U6 in elke slaapkamer overkill is)
2x Unifi U6 In-wall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 17:58
Ik heb een vergelijkbaar huis.
Ik heb volledige dekking met twee (2) access points, van Unifi. Scheelt even een paar honderd euro. Ze hangen op de begane grond en de 1e verdieping. Dekking is ook op zolder nog voldoende.

Tips:
- Koop 1 of 2 access points, plaats ze en probeer je dekking. Als het niet voldoet kun je die andere 3 er ook bij kopen maar je krijgt zo een zeer goed idee over de dekking. Waarschijnlijk bespaar je 3 APs.

- Ik heb ook één kabel door het huis, die dan weer splitst dmv een kleine switch. Dus geen alles-in-één switch in de meterkast. Is qua bekabeling natuurlijk goedkoper en makkelijker.
Qua performance... het is doodgewoon gigabit en dat gaat echt prima voor een gezinnetje van 3 - en ik ben de enige die bv de Nas echt gebruikt en dan nog vaak via wifi.
De internetverbinding en de wifi zijn bepalend voor de snelheid, niet de kabel(s).

- Plaatsing en wegwerken: Achteraf had ik graag een AP in de koof van de afzuigkap weggewerkt. Als jij ergens een dubbel plafond of gipsplaten plaatst kan dat ook gebruikt worden om iets in te plaatsen. Houdt wat ruimte voor koeling. Gebruik POE dan heb je maar één kabel naar het apparaat.
Bij mij is één AP in één hoek van de woonkamer genoeg voor de hele benedenverdieping. Hij hangt aan de muur en straalt dus de kamer in. Op de 1e verdieping hangt hij in het midden van de verdieping aan het plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

laurens0619 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:10:
Met bovenstaande, plattegrond helpt :)

MAar een standaard die vaak werkt is:
- 1 accesspoint op BG (liefst midden in woonkamer op plafond maar als de WAF dwarszit dan zit een meterkast in een typische u woonkamer ook wel prima)
- 1 acesspoint in HAL op 1e verdieping. Die gips muurtjes laten van alles door.
- 1 accesspoint op zolder (die vloeren laten weinig door)
-1 accesspoint in tuin (als je daar wifi wilt, die muren/ramen laten weinig door)
Echt exact wat ik hier ervaar;

Gips laat ALLES door.
Verdiepingvloeren en buitenmuren zijn WEL drama

Dus in een standaard huis kom je gewoon weg met 1 per verdieping.

Bij mij is de WiFi zelfs afdoende met 1 in de woonkamer en 1 in het trapgat naar zolder (die bedient zowel zolder als 1e verdieping).

Een AP in de woonkamer kan natuurlijk ook onopvallend. Ik heb mijn vriendin nog nooit horen klagen over de AirPort Extreme die in het open TV kastje staat. Nu is dat ook wel een esthetische router/AP..

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 09-11-2023 23:45 ]

Pagina: 1