Is het nodig een omvormer preventief te vervangen ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:01
Ik heb in 2012 meegedaan met een collectieve inkoop zonnepanelen van Vereniging Eigen Huis. Toen werd er gezegd dat een omvormer na ongeveer 12 jaar vervangen moet worden. De leverancier is al lang failliet.

Mijn vraag is of het nodig is om een omvormer preventief te vervangen. Of kan je die gewoon blijven gebruiken totdat die het niet meer doet? En is er dan extra risico? Is er bij stukgaan bijvoorbeeld een extra risico op brand?

Ik heb 12 * 250 Wp met een Mastervolt XS3200 omvormer.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-07 18:38
If it ain't broke, don't fix it.

Het is natuurlijk een beetje lastig te zeggen, maar er is altijd een kans dat zo'n ding stukgaat. En die kans wordt groter naarmate hij ouder wordt.

Zoals je oven, je auto, je airco, je stoppenkast...

Ik zou -tenzij je een omvormer hebt met een slecht track record- hem lekker laten hangen tot hij de geest geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05:39

Aardedraadje

Met kabelschoen

Dit is de eerste keer dat ik zoiets hoor. Sommige fabrikanten geven zelfs 25 jaar garantie op een omvormer. Volgens mij je reinste onzin, dat preventief vervangen.

Er zitten wel slijtageonderdelen op een omvormer (oa. elektrolytische condensatoren kunnen uitdrogen) maar dat uit zich meestal in een niet werkend systeem.

Er zal vast ook eea verbeterd zijn kwa efficiëntie de laatste jaren, maar de winst die je uit het vervangen haalt, verdien je nooit meer terug. Daarnaast zakken je panelen ook elk jaar licht kwa opbrengst.

Ofwel: zolang de boel naar tevredenheid werkt, lekker laten liggen/hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-07 19:39
Inderdaad, wat anderen al zeggen, mooi laten hangen.

De achterliggende gedachte achter het verhaal is dat toen het idee was dat een omvormer 12 tot 14 jaar mee gaat. Echter zijn er merken zoals SMA en Fronius die met hun omvormers dergelijke leeftijden dubbel en dwars overschrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Bij mij schoonzus hangt een SMA die er al 20 jaar hangt. Lekker wachten totdat er mee op houdt