Online gaming op WiFi: beste oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Betermans
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-05 14:28
Allen,

Allereerst; helaas ben ik niet in de mogelijkheid om een vaste kabel te trekken van mijn router naar mijn PC.
Zodoende ben ik nu al een tijd op zoek naar de meest geschikte oplossing om toch een zo krachtig en stabiel mogelijk WiFi signaal richting mijn PC te krijgen.

Mijn huidige setup:
  • Signaal zenden: TP-Link Archer AX50 (AX3000 Dual Band Gigabit Wi-Fi 6) router
  • Signaal ontvangen: Netgear Nighthawk A8000 (AX3000 WiFi 6E USB 3.0-adapter)
Locatie router: begane grond, hoek v/d woonkamer.
Locatie PC: eerste verdieping, in kamer schuin boven locatie router (niet optimaal er recht boven dus).

De snelheid is opzich al best prima (250-300mbps download op speedtest - abonnement is 500mbps), echter merk ik dat tijdens online gaming er nog vrij geregeld "spikes" in ping/latency zijn en/of hier en daar korte haperingen. Het gros v/d tijd gaat het goed, maar nog net niet helemaal naar wens.

Wat adviseren jullie als verbetering t.o.v. mijn huidige setup?

Wat gaat een betere upgrade zijn?
- Router upgraden naar een duurdere/betere gaming-specifieke versie? Welke?
- Router opgeven en een MESH systeem (e.g. TP-Link Deco) aanschaffen?

Zie jullie advies graag tegemoet.
Alvast bedankt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:41

D4NG3R

kiwi

:)

Als een kabel trekken echt geen optie is, al eens overwogen om powerline te proberen? De latency is veelal iets strakker/stabieler dan bij WiFi, maar het verschilt nogal per woning hoe lekker het werkt.

categorie: Powerline

Hoe het ook went of keert, de voorkeur blijft om het bekabeld te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 08-11-2023 14:56 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-05 20:17
Alles wat door de lucht gaat kan onverwachte conflicten of haperingen krijgen.
Die hoeven niet eens aan jouw setup te liggen, het kan ook zijn dat de buurman ineens besluit een bepaalde frequentie te gaan gebruiken.

Als je van die haperingen af wilt, is er maar 1 optie: kabel.

Gaming versies van router, zorgen alleen voor betere looks en RGB, niet meer performance.
En een mesh zorgt voor meer communicatie in de lucht, waardoor je mogelijk zelfs eerder of sneller problemen kan krijgen :)

Je zou kunnen proberen over te stappen op Wifi 6E en dan op 6GHz gaan zitten.
Die is momenteel praktisch ongebruikt, waardoor de kans op storingen lager is dan op 5GHz of 2.4 GHz.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Betermans
D4NG3R schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:54:
Als een kabel trekken echt geen optie is, al eens overwogen om powerline te proberen? De latency is veelal iets strakker/stabieler dan bij WiFi, maar het verschilt nogal per woning hoe lekker het werkt.

categorie: Powerline
Powerline adapter heb ik een tijdje terug geprobeerd, echter bleek dit kwa snelheid nog vele malen lager dan mijn huidige oplossing. Zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat ik een jaren '50 woning heb, die daar alles behalve geschikt voor is.
GarBaGe schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:54:
Die hoeven niet eens aan jouw setup te liggen, het kan ook zijn dat de buurman ineens besluit een bepaalde frequentie te gaan gebruiken.

Gaming versies van router, zorgen alleen voor betere looks en RGB, niet meer performance.
En een mesh zorgt voor meer communicatie in de lucht, waardoor je mogelijk zelfs eerder of sneller problemen kan krijgen :)

Die is momenteel praktisch ongebruikt, waardoor de kans op storingen lager is dan op 5GHz of 2.4 GHz.
Ik ben me zeer bewust van het feit dat kabel onverslaanbaar is. Helaas gaat dat dus echt niet in mijn woning zonder teveel te moeten "slopen". Zodoende toch op zoek naar de "minst slechte" WiFi oplossing.
Maar OK - aanrader zou dus eerder een router upgrade naar 6E en dan 6ghz frequentie zijn i.p.v. MESH?
Had dit eerlijk gezegd niet verwacht, omdat je juist over MESH leeft dat met name bereik en snelheid veel beter zou moeten worden )met het plaatsen van een node in de betreffende kamer waar de PC staat uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:36

Compizfox

Bait for wenchmarks

Betermans schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:49:
Hierin zit volgens mij al een misvatting over hoe WiFi werkt. Zowel je AP als je clients zijn transceivers: ze zenden en ontvangen allebei signalen.

Zoals al gezegd is, is de effectiefste en goedkoopste oplossing om toch gewoon de boel bekabeld aan te sluiten. Met WiFi houd je altijd kans op haperingen; dat is er vrij inherent aan. Voor mesh geldt dat alleen maar nog meer...

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:41

D4NG3R

kiwi

:)

Betermans schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:58:
Ik ben me zeer bewust van het feit dat kabel onverslaanbaar is. Helaas gaat dat dus echt niet in mijn woning zonder teveel te moeten "slopen".
Kan ook prima langs de plinten, hell - in het verleden al een keer via het raam een kabel naar buiten laten bungelen en de kamer er onder weer via het raam weer naar binnen zodat er geen kabel via het trapgat naar beneden ging. Kon mooi achter de regenpijp verborgen worden. ;)

Maar powerline met flink verouderde elektra gaat inderdaad niet altijd even lekker.

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 08-11-2023 15:02 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-05 20:17
[...]

Ik ben me zeer bewust van het feit dat kabel onverslaanbaar is. Helaas gaat dat dus echt niet in mijn woning zonder teveel te moeten "slopen". Zodoende toch op zoek naar de "minst slechte" WiFi oplossing.
Maar OK - aanrader zou dus eerder een router upgrade naar 6E en dan 6ghz frequentie zijn i.p.v. MESH?
Had dit eerlijk gezegd niet verwacht, omdat je juist over MESH leeft dat met name bereik en snelheid veel beter zou moeten worden )met het plaatsen van een node in de betreffende kamer waar de PC staat uiteraard).
Probleem van 6GHz is dat je minder ver komt dan op 5GHz en meer last hebt van muren en plafonds.
Maar ook dat is weer extreem afhankelijk van je setup.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-04 16:26
PowerLine is sowieso een slecht idee. Dat wil je alleen als je echt geen andere optie hebt.
WiFi is inherit, zoals hierboven al gezegt, instabiel. Er zijn te veel factoren die het signaal beinvloeden waardoor packetloss te verwachten is. Het is niet 'of' het gebeurd maar 'hoe vaak' het gebeurd.

Ongeacht je WiFi oplossing, packetloss blijft een ding.

Als je stabiliteit wilt is de kabel de oplossing. Veel woningen hebben een koker die van beneden naar boven loopt (lucht ventilatie, leidingen etc), die zou je kunnen gebruiken om een kabel te trekken. Ook hebben woningen vaak loze leidingen (voor stroomkabels e.d.) die je zou kunnen gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Duke of Savage op 08-11-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Betermans
Dank voor alle reacties en suggesties, maar nogmaals:. ik snap en weet dat kabel DE enige echte 100% werkende oplossing is. Toch ben ik op zoek naar de minst-rotte WiFi oplossing en geef de strijd niet zomaar op ;)

Algehele consensus lijkt dus wel uit de 2 gegeven opties vanuit mij om eerder voor een router upgrade dan een mesh-oplossing te gaan.

Nog sterke aanraders voor (gaming)routers die bewezen beter bereik en/of stabiliteit op WiFi bieden t.o.v. de massa?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:14
Wellicht een moca adapter ? Ik heb die in gebruik omdat ik geen kabels naar de bovenverdieping kan trekken. Werkt heel goed en stabiel. Ik gebruik het voor streaming. Maar de snelheid is gelijk aan de snelheid over UTP bekabeling die ik een verdieping lager wel heb.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:17
Een accesspoints (jij noemt het router) en een mesh accesspoints is eigenlijk hetzelfde.
Toch is mijn ervaring dat een draadloze backhaul (dat is eigk mesh) beter werkt tussen een accesspoint en losse client. Zou technisch niet mogen maar software en chipset consistentie kan hier wel verschilin maken.

Wat wel belangrijk is:
- IS je backhaul kanaal dedicated?

In je huidige setup vermoed ik dat er ook andere clients verbonden zijn met TP-Link Archer AX50 (router? Omdat je TPLink maar 1 5ghz kanaal heeft moet die dus continue wisselen tussen verkeer naar de A8000 en verkeer naar clients.
Beste is om dit kanaal dedicated te hebben dat alleen de andere (mesh) accesspointshiermee communiceert.

- Is je backhaul kanaal een schone band?
De onderlinge verbinden tussen de 2 accesspoints (of 2 mesh nodes) moet wel zuiver zijn en het liefst vrij van DFS events. De 2.4ghz is op zoveel locaties onbruikbaar dat je deze band direct moet opgeven. Soms wisselt een AP/mesh node onterecht naar die Band, dat kan dropouts geven.
5ghz is de way to go, echter is de kanaalruimte beperkt en moet je voor een apart backhaul kanaal eigenlijk altijd in een DFS kanaal zitten. Zodra er een DFS event voorbij komt van een radar merk je dat.

In jouw situatie, mits de dekking dat toelaat, zou ik voor een Dedicated backhaul 6ghz setje gaan.
In het geval van Deco kom je dan uit op de : uitvoering: TP-Link Deco XE75 (2-pack)

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 08-11-2023 16:54 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Betermans schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:49:
Nog sterke aanraders voor (gaming)routers die bewezen beter bereik en/of stabiliteit op WiFi bieden t.o.v. de massa?
Als je echt bewijs wilt hebben of het werkt voor jouw situatie, dan zal je dus routers moeten testen in jouw situatie. Er is geen antwoord "pak deze, want deze heeft 100 miljoen radios aan boord en zal zonder twijfel een beter signaal hebben dan eentje met slechts 1 antenne. Het enige waarbij wij online wel garanties kunnen geven, is de optie die je niet (meer) horen wilt. ;) Het vervelende is namelijk dat (radio)signalen gewoon verstoorbaar zijn en dat de ervaringen enorm verschillen, het is per situatie afhankelijk hoe de prestaties gaan zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door CH4OS op 08-11-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Betermans
Sparkiee schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:02:
Wellicht een moca adapter ? Ik heb die in gebruik omdat ik geen kabels naar de bovenverdieping kan trekken. Werkt heel goed en stabiel. Ik gebruik het voor streaming. Maar de snelheid is gelijk aan de snelheid over UTP bekabeling die ik een verdieping lager wel heb.
Thanks voor de tip! Ik ga eens checken of dit bij mij de moeite waard zou zijn.
laurens0619 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:08:
Wat wel belangrijk is:
- IS je backhaul kanaal dedicated?
Hoe kan ik dit checken?
In je huidige setup vermoed ik dat er ook andere clients verbonden zijn met TP-Link Archer AX50 (router? Omdat je TPLink maar 1 5ghz kanaal heeft moet die dus continue wisselen tussen verkeer naar de A8000 en verkeer naar clients.
Beste is om dit kanaal dedicated te hebben dat alleen de andere (mesh) accesspointshiermee communiceert.
Correct; er zitten meer clients op deze 5ghz band (paar laptops en smartphones).
In jouw situatie, mits de dekking dat toelaat, zou ik voor een Dedicated backhaul 6ghz setje gaan.
In het geval van Deco kom je dan uit op de : uitvoering: TP-Link Deco XE75 (2-pack)
Thanks voor deze tip. Je adviseert dan dus om:
- De 5ghz (of evt. 2.4ghz) signalen te laten communiceren op alle WiFi apparaten, BEHALVE mijn PC
- Het 6ghz signaal dedicated te maken met alleen mijn PC (via de Netgear A8000 adapter dus)
Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-05 18:18
Doe het dan goed.

TP-Link Deco BE85.

Worst case heb je er 2 nodig en heb je een 6Ghz backhaul.

Dan kan je gerust je apparatuur bedraad aansluiten op de tweede.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ja dedicated kanaal is belangrijk. Je kunt bijvoorbeeld:
- 1x Deco Xe75 in meterkast zetten. Deze stuurt dan 5ghz, 6ghz en 2.4 uit. De 5ghz gebruik je voor clients en de 6ghz alleen voor je pc

Maar je kunt ook:
- 2x Deco Xe75 kopen, 1 in meterkast en 1 bij je pc. Vervolg leg je utp kabel tussen je Pc en die 2e XE75 node.
De XE75's onderling gebruiken dan de 6ghz verbinding. Mochten er andere cliens met je XE75 boven verbonden zijn, dan kun je hier in theorie wel last hebben maar je kunt ook er ook voor kiezen de deco niet te gebruiken voor je andere devices

Toch zou ik voor het 2e scenario gaan puur omdat mijn ervaring met usb wifi adpters minder goed is dan een utp kabel naar een Mesh node :)

Edit: momenteel is de 1 pack van de xe75 in de aanbieding, goedkoper dan 2 of 3 pack
https://www.bol.com/nl/nl...454024/?s2a=#productTitle

Nauwelijks duurder dan een 6ghz usb adapter dus zou ik eerder 2x xe75 halen

uitvoering: Netgear Nighthawk AX3000 USB 3.0 WiFi-adapter (A8000)

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 09-11-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Betermans
Interesting!
2x 1-pack XE75 doet hetzelfde als een 2-pack XE75 neem ik aan? Klopt het dat bijkomend voordeel van 2x 1-pack ervoor zorgt dat ik 2 nodes heb met 3x ethernet poorten, in plaats van bij een 2-pack slechts 1 node (die aan het modem gekoppeld wordt) met de ethernetpoorten en de 2e node zonder poorten?

De Netgear A8000 heb ik al... dus zou ik bij 2 losse XE75's al niet meer nodig hebben 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Lol helemaal overheen gelezen dat je die hebt :P
- ja 2x 1pack is hetzelfde als 2x 2pack. Aantal poorten is dus ook hetzelfde

Maar je moet kiezen uit de volgende 2 scenarios:
Of 1x een XE75 kopen. In de meterkast zetten en je bestaande a8000 ermee verbinden op de 6ghz
OF 2x eenXE75 kopen. 1 in meterkast, 1 bij je pc. A8000 niet meer gebruiken maar utp tussen je pc en de 2e XE75

Theoreisch kun je ook wel draadloos via je a8000 naar de 2e node maar dat is a) zonde en b) gaat dan opnieuw over 5ghz omdat de backhaul al de 6ghz gebruikt.

Het hangt er ook vanaf hoe goed de 6ghz verbinding gaat zijn bij je PC. OVer het algemeen gaan 2x een XE75 (denk ik) een betere verbinding opzetten dan een usb a8000 en 1x xe 75. Vanwege antenesses en specs

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 09-11-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Betermans
Helder. Food for thought :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Mijn huidige setup:
Wat bedoel je met "zenden" en "ontvangen"? WiFi is tweerichtingsverkeer, zeker bij gaming is de upstream net zo belangrijk als de downstream. Beide apparaten zullen zowel zenden als ontvangen en kwaliteiten van beide daarbij zijn relevant.

Verder qua specs-
AX50 is een 2x2 MIMO dualband apparaat met min-of-meer 160MHz support (alleen kanalen 36-64)
A8000 is een 2x2 MIMO tri-band apparaat met max 80MHz support.

Voor snelheid is het geen optimale match (de A8000 kan maar 1/4 van wat de AX50 kan), en voor stabiliteit ook niet - de A8000 kan in 6GHz wat vooralsnog zo goed als schoon is, de AX50 dus alleen in de onderste (drukste) helft van de 5GHz-band.
[q]
Locatie PC: eerste verdieping, in kamer schuin boven locatie router (niet optimaal er recht boven dus).

De snelheid is opzich al best prima (250-300mbps download op speedtest - abonnement is 500mbps), echter merk ik dat tijdens online gaming er nog vrij geregeld "spikes" in ping/latency zijn en/of hier en daar korte haperingen. Het gros v/d tijd gaat het goed, maar nog net niet helemaal naar wens.

Wat adviseren jullie als verbetering t.o.v. mijn huidige setup?

Wat gaat een betere upgrade zijn?
- Router upgraden naar een duurdere/betere gaming-specifieke versie? Welke?
- Router opgeven en een MESH systeem (e.g. TP-Link Deco) aanschaffen?

Zie jullie advies graag tegemoet.
Alvast bedankt! :)
Kabel is al vaak genoeg gezegd, ben ik het roerend mee eens. Maar als je dat echt niet wilt mis ik wat basic troubleshooting:

- af en toe krijg je lag-spikes. Ik lees nergens dat je uitgesloten hebt of dat komt door problemen in de WiFi of problemen op de USB. USB is ook een gedeelde bus waar latencies omhoog schieten bij drukte. Mocht je moederbord twee losse USB controllers hebben, probeer de A8000 als enige op een van de USB controllers te hangen.
- waar zit de USB-adapter ten opzichte van de PC? Als het aan de achterkant van de PC tussen de kabels ingestoken is, kan het veel beter. Via USB verlengkabel ergens zo hoog mogelijk en vrij van obstakels zou al veel kunnen schelen zonder andere hardware nodig te hebben.

Pas als je weet dat je beste haalt uit wat je nu hebt heeft het zin naar andere hardware te kijken, en dan weet je ook wat het belangrijkste is:
- ligt het probleem vooral aan USB, dan kun je kijken naar een router/AP die je in client bridge mode zet en waar je je PC via Ethernet mee verbindt. In dat geval ligt het voor de hand om de specs van je router zoveel mogelijk te mirroren, dus dualband WiFi-6 met 2x2 MIMO.
- zit het probleem in de lucht, dan wil je vooral weg uit de drukste onderste kanalen van 5GHz. Daar ga je een andere AP voor nodig hebben dan die AX50. Het ligt dan voor de hand om voor de 6GHz WiFi-6E te gaan. Overige specs hoeven niet idioot: 2x2 MIMO 80MHz is genoeg, want dat is wat je NIC ondersteunt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Betermans
Dank voor de zeer uitgebreide reactie @dion_b !

Een hoop van wat je zegt gaat (ver) buiten mijn technische kennis om, dus vind het lastig allemaal even goed te begrijpen.

Om er zover als ik kan op in te gaan:
- Zenden/ontvangen: helder dat dit (logischerwijs) beide kanten op gaat. In mijn "boerenverstand" dacht ik simpelweg de router verzend een internetsignaal naar mijn PC, waarin de USB-WIFI adapter (de A8000 dus) het ontvangt 8)7
- Gedeelde USB controllers & locatie v/d USB adapter: bedoel je bijvoorbeeld de USB ingang(en) aan de voorzijde naast de startknop van mijn PC als losstaande controllor versus de USB ingangen aan de achterzijde van het moederbord als andere losstaande controller? De A8000 zit niet rechstreeks in een USB ingang, maar via een een verlengkabel naar een adapter, waar de A8000 in zit. Deze heb ik zover en hoog mogelijk v/d PC kast afstaan met de antenne uitgeklapt. Wel is het zo dat deze nu aan de achterzijde van het moederbord in een USB ingang zit, waar ook andere USB apparaten in zitten. Ik zal alvast proberen om deze dan juist in een USB ingang aan de voor(boven)zijde v/d PC te doen en zien of er al verschil in zit.

Het verhaal m.b.t. MIMO 80hz 2x2 etc. snap ik helaas (nog) niet.
Wat ik er wel uit opmaak, is dat het eerder aangedragen voorstel door @laurens0619 met de X75 Deco nodes (x2) op 6ghz (WiFi 6E dus) mogelijk dus ook tot deze outcome gaat leiden (incl. kabel van 2e node die naast PC staat, de PC in)?

In de tussentijd probeer ik me wat verder in alle netwerkmaterie in te lezen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Betermans schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:38:
Dank voor de zeer uitgebreide reactie @dion_b !

Een hoop van wat je zegt gaat (ver) buiten mijn technische kennis om, dus vind het lastig allemaal even goed te begrijpen.

Om er zover als ik kan op in te gaan:
- Zenden/ontvangen: helder dat dit (logischerwijs) beide kanten op gaat. In mijn "boerenverstand" dacht ik simpelweg de router verzend een internetsignaal naar mijn PC, waarin de USB-WIFI adapter (de A8000 dus) het ontvangt 8)7
- Gedeelde USB controllers & locatie v/d USB adapter: bedoel je bijvoorbeeld de USB ingang(en) aan de voorzijde naast de startknop van mijn PC als losstaande controllor versus de USB ingangen aan de achterzijde van het moederbord als andere losstaande controller?
Mogelijk, maar dat hangt van je moederbord af. Welke heb je?

Vaak zie je achterop dat een aantal poorten achterop USB 3 zijn (blauw) en een aantal USB 2 (zwart). Alles wat geen USB 3 is (denk: toetsenbord en muis) in USB 2 steken zou kunnen helpen, maar of dat bij jou het geval is kunnen we alleen zeker zeggen als we moederbord weten.
De A8000 zit niet rechstreeks in een USB ingang, maar via een een verlengkabel naar een adapter, waar de A8000 in zit. Deze heb ik zover en hoog mogelijk v/d PC kast afstaan met de antenne uitgeklapt.
Mooi, dan is dat alvast goed. Je kunt evt proberen om het te verplaatsen om te kijken of het wat beter wordt, maar veel gaat dat waarschijnlijk niet uitmaken in deze situatie.
Wel is het zo dat deze nu aan de achterzijde van het moederbord in een USB ingang zit, waar ook andere USB apparaten in zitten. Ik zal alvast proberen om deze dan juist in een USB ingang aan de voor(boven)zijde v/d PC te doen en zien of er al verschil in zit.
Kan, maar gezien het een tijdje duurt voor je weet of het helpt of niet is het sneller om op te zoeken welk moederbord je hebt en wat dat betekent mbt USB poorten.
Het verhaal m.b.t. MIMO 80hz 2x2 etc. snap ik helaas (nog) niet.
MIMO: aantal antennes die tegelijkertijd gebruikt kunnen worden. Dat kunnen er 1, 2, 3 of 4 zijn. Als een apparaat met meer antennes praat met eentje met minder antennes gaat dat bij benadering met het minste aantal antennes. Dus als je ene apparaat met 2 kan praten en de ander met 4 zal het gesprek tussen die twee met 2 gaan.
Per antenne kun je een bepaalde hoeveelheid gegevens versturen, met twee kun je twee keer zoveel versturen, met drie drie keer zoveel etc.

Kanaalbreedte werkt op vergelijkbare manier - je kunt over 160MHz twee keer zoveel gegevens sturen als over 80MHz. Hier is er wel de kanttekening dat je je vermogen ook twee keer zoveel uit moet smeren dus je signaalsterkte halveert. Daardoor haal je doorgaans niet twee keer zoveel, maar bij goed signaal wel aanzienlijk meer.
Wat ik er wel uit opmaak, is dat het eerder aangedragen voorstel door @laurens0619 met de X75 Deco nodes (x2) op 6ghz (WiFi 6E dus) mogelijk dus ook tot deze outcome gaat leiden (incl. kabel van 2e node die naast PC staat, de PC in)?
X75? Hij had het over de XE75...

Dat is een tri-band set met 2x2 MIMO (twee antennes per band) en 160MHz kanaalbreedte. Die "5400Mbps" gaat het niet halen, maar het zou onder zelfde omstandigheden sneller zijn dan wat je nu hebt, want 160MHz vs 80MHz, tussen de anderhalf en twee keer sneller. Plus je kunt in 6GHz gaan werken waardoor evt verstoringen in de 5GHz-band vermeden worden. En je vermijdt USB. Nadeel (maar dat is inherent aan elke client bridge oplossing) is dat je latency iets verhoogt (want extra schakel).

Elegant vind ik het niet, dit is de "ik weet het niet dus schiet met grof hagel en flink zak met geld op een mug" oplossing. MoCA is als je coax hebt liggen een veel elegantere (en bedrijfszekere en goedkopere) oplossing - al zou je dan ook gewoon coax door UTP kunnen vervangen O-)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
"ik weet het niet dus schiet met grof hagel en flink zak met geld op een mug"
thanks dion :+

@Betermans
Als MOCA of UTP een optie is, zeker doen boven WiFi!

De hickups kunnen door verschillende zaken komen:
1.- Dat je een wifi verbinding deelt op de 5ghz (met andere apparaten/buren)
2.- Latency/storing in de USB
3. - JE router zelf
4.- JE internet verbinding?
5. De game zelf
6. Je pc zelf

Wil je dit analyseren dan:
- Eerst kijken of het bekabeld wel goed is met tijdelijke kabel (elimineer 3,4,5,6)
- Kijken of het met de usb op een, dedicated, 6ghz accesspoint goed is (elimineer je 1)
- Kijken of het met utp naar een MEsh node die, dedicated, via 6ghz verbonden is goed is (elimineer je 2)

Wil je het niet analyseren maar gewoon proberen, volg mn eerder advies ;)

Maar nogmaals, als MOCA/UTP een optie is dan is de hele Wifi discussie verspilde tijd en zou ik daar 1000% voor gaan

[ Voor 117% gewijzigd door laurens0619 op 09-11-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06:06

jurroen

Security en privacy geek

[...]

Powerline adapter heb ik een tijdje terug geprobeerd, echter bleek dit kwa snelheid nog vele malen lager dan mijn huidige oplossing. Zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat ik een jaren '50 woning heb, die daar alles behalve geschikt voor is.
Neuh, powerline is brak. Een jaren '50 woning is misschien nog wel geschikter dan een nieuw iets - door veel stroomgroepen, driefase, filters en noise. Zie ook deze recente post op STH: https://www.servethehome....ll-sucks-tp-link-netgear/

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jurroen schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:11:
[...]

Neuh, powerline is brak. Een jaren '50 woning is misschien nog wel geschikter dan een nieuw iets - door veel stroomgroepen, driefase, filters en noise. Zie ook deze recente post op STH: https://www.servethehome....ll-sucks-tp-link-netgear/
In beginsel eens, maar let wel op dat stroomnetwerken behoorlijk anders werken in EU (specifieker NL) dan US, en artikel gaat niet eens in op technische verschillen tussen Homeplug AV 1.1 vs 2.0 die hier getest worden. Kritiek is hoe het met aardig in de testopstelling gesteld was. AV 2.0 is hoegenaamd anno 2023 niet beste standaard, G.hn wave 2 is dat, en dat geeft ongeveer 2.5x prestaties van AV 2.0 onder zelfde omstandigheden, plus lagere storingsgevoeligheid en latency.

Dan nog, het blijft duur en onbetrouwbaar. Maar dat verdient een voor NL relevantere en ueberhaupt beter artikel dan dat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:45
GarBaGe schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:54:

In basis mee eens als je het over de gestelde situatie hebt. Ik denk echter wel dat gaming over wifi prima haalbaar is in nagenoeg alle situaties. Je zult er echter wel voor moeten zorgen dat ezterne bronnen de CCA (clear channel assesment) waarde niet halen en dat betekend dat je je signaal ruis verhouding dient te optimaliseren. Dit betekend dat je ap's en clients zo dicht moglijk bij elkaar moeten komen en het liefste met clear line of sight.

WIl je dat goed doen heb je kabels naar die opstelpunten nodig. Een oplossing naar 6Ghz zal ook maar tijdelijk helpen, dat wordt op de duur ook commodity en is met het huidige toegekende 500Mhz spectrum en 160Mhz bandbreedte als standaard kanaal mogelijkheid ook nog maar 4 kanalen breed en dus in beginsel net zo beperkt als 80Mhz op de 5Ghz als je DFS buiten beschouwing laat.

Mash_man hoopt dat de EU ook snel besluit die extra 700Mhz toe te kennen aan het vrijgegeven spectrum.

https://www.wi-fi.org/cou...g-wi-fi-in-6-ghz-wi-fi-6e

[ Voor 5% gewijzigd door mash_man02 op 11-11-2023 08:48 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06:06

jurroen

Security en privacy geek

dion_b schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:50:
[...]

In beginsel eens, maar let wel op dat stroomnetwerken behoorlijk anders werken in EU (specifieker NL) dan US, en artikel gaat niet eens in op technische verschillen tussen Homeplug AV 1.1 vs 2.0 die hier getest worden. Kritiek is hoe het met aardig in de testopstelling gesteld was. AV 2.0 is hoegenaamd anno 2023 niet beste standaard, G.hn wave 2 is dat, en dat geeft ongeveer 2.5x prestaties van AV 2.0 onder zelfde omstandigheden, plus lagere storingsgevoeligheid en latency.

Dan nog, het blijft duur en onbetrouwbaar. Maar dat verdient een voor NL relevantere en ueberhaupt beter artikel dan dat.
Hele goede én sterke argumenten. Eigenlijk hebben we gewoon een Nederlandse versie nodig van dat STH artikel, dat in meerdere huizen is getest. En preferabel ook nog een week of twee per huis - heb ook al zelf meegemaakt dat die PL adapters ineens na een week crashte of de toch al trage performance ineens kelderde tot een paar honderd kilobit per seconde.

Ik neem mijzelf vooral kwalijk dat ik dat niet fatsoenlijk getest heb, data gelogd, verzameld en getest. Ik denk dat ik tot net aan het begin van de Homeplus AV2 standaard zo'n 15 sets heb geprobeerd. Op een gegeven moment had ik een TP-Link set die bij mij stabiel werkte voor 40/50Mbit - even uitgeleend aan iemand waar het niet stabiel werkte - en bij mij weer die stabiliteit had :+

Waar WiFi soms al wat lastig plannen is, vind ik persoonlijk Powerline ronduit onmogelijk te plannen en compleet onvoorspelbaar in de werking.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04:41
Niet kunnen is altijd aardig om te horen. Soms kost het wat meer werk. :)

Zelf in een huurhuis gewoon vanuit de inpandige berging een stroom kabel met aarde richting de woonkamer getrokken. Dit omdat de computer randaarde nodig had. Twee kalkzandsteenmuurtjes door, gang door en de boel afwerken. Was wat werk maar gang door maar dan heb je ook wat :-D De controleur van Liander was daar wel gelukkig mee.

Het is soms wat zoeken naar een route en oplossingen
Als er een verwarmingsbuis zit: Een kabel langs de verwarmingsbuis naar boven? Vroeger hadden we thuis dat naar zolder. Eerst alleen coax later daar ook CAT bij. Eventueel een klein gaatje in de tussenmuur is dan ook wel mogelijk.
Pagina: 1