Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransH1
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-07 15:14
Hi medetweakers,

Ik zet maandelijks wat geld opzij (dat ik kan missen - daar gaat het niet om) voor een investering in ETFs. Echter is één ETF op dit moment een doorn in mijn oog: de VanEck Global Real Estate UCITS ETF

Koers:
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=0P0000TGHY

Zoals je kan zien daalt deze al geruimte tijd en er lijkt nog niet direct een eind aan te komen. Ik weet dat beleggen in ETFs een project voor de lange baan is. Echter snap ik niet dat deze in vrije val lijkt terwijl de rest van mijn ETFs het juist heel goed gedaan hebben de afgelopen jaren (o.a. Vanguard).

Ik ben dan ook benieuwd of iemand een idee heeft waarom deze daling blijft doorzetten, en of het verstandig is om er nu uit te stappen en het verlies voor lief te nemen.

Ik hoor het graag,

FransH

Beste antwoord (via FransH1 op 08-11-2023 15:31)

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 13:37
Weet niet of het echt nodig is om een nieuw topic te openen hier voor (er is al een beleggings topic en een indexfondsen topic)

Volgens mij is het vrij logisch dat vastgoed vast zit. De rente is behoorlijk gestegen, brandstof is duur en in westerse landen moet alles energie zuinig worden.

De ETF die jij op hebt zit voor bijna 70% in de USA, 12% in Japan en Duitsland is met 2,65% het kleinste EU land. Je zal dus naar trends moeten kijken in de USA en daar zit de rente op meer dan 7% op dit moment. Grote steden kennen veel leegstand en er is een trend post-covid dat kantoren minder nodig zijn (kijk naar wework). Ook kopen mensen mogelijk minder waardoor magazijnen minder nodig zijn en daar zit die ETF al voor 10% in (Prologis inc)

Verder ben ik geen expert maar vastgoed is nou niet een sector waar ik in zou investeren. Een niet sectorspecifieke ETF lijkt mij beter omdat deze beter afwegingen kan maken ipv vast houden aan een sector

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Weet niet of het echt nodig is om een nieuw topic te openen hier voor (er is al een beleggings topic en een indexfondsen topic)

Volgens mij is het vrij logisch dat vastgoed vast zit. De rente is behoorlijk gestegen, brandstof is duur en in westerse landen moet alles energie zuinig worden.

De ETF die jij op hebt zit voor bijna 70% in de USA, 12% in Japan en Duitsland is met 2,65% het kleinste EU land. Je zal dus naar trends moeten kijken in de USA en daar zit de rente op meer dan 7% op dit moment. Grote steden kennen veel leegstand en er is een trend post-covid dat kantoren minder nodig zijn (kijk naar wework). Ook kopen mensen mogelijk minder waardoor magazijnen minder nodig zijn en daar zit die ETF al voor 10% in (Prologis inc)

Verder ben ik geen expert maar vastgoed is nou niet een sector waar ik in zou investeren. Een niet sectorspecifieke ETF lijkt mij beter omdat deze beter afwegingen kan maken ipv vast houden aan een sector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:55
Vastgoed zit nu in de hoek waar de grootste klappen vallen - gun het wat tijd.

[ Voor 8% gewijzigd door wibblemoo op 08-11-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:37
Waarom heb je specifiek een vastgoed ETF gekocht?
Was je verwachting dat deze het op lange termijn beter zou doen dan bijvoorbeeld een bredere World ETF? Zo ja, waarom dan zenuwachtig worden nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransH1
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-07 15:14
Dank voor jullie reacties. Ik ben niet zenuwachtig en deze dip is te verwachten, ik was vooral op zoek naar een verklaring voor de dip om aan de hand hiervan een keuze te maken. Dank @GrooV voor een korte uitleg, dit klinkt inderdaad logisch.

Ik ga het rustig even aankijken voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
FransH1 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:33:
Dank voor jullie reacties. Ik ben niet zenuwachtig en deze dip is te verwachten, ik was vooral op zoek naar een verklaring voor de dip om aan de hand hiervan een keuze te maken. Dank @GrooV voor een korte uitleg, dit klinkt inderdaad logisch.

Ik ga het rustig even aankijken voorlopig.
Je moet je wel afvragen of je met een andere ETF niet eerder in de groene cijfers komt natuurlijk. Vandaar ook de vraag hier boven waarom je specifiek in een commercieel vastgoed ETF zit
Pagina: 1