Vloerisolatie houten vloer, wat een opties.....

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:31
Beste Medetweakers,

Wij zijn bezig met een grote verbouwing van de beneden verdieping en hebben nu de offertes binnen.
De aannemer die het gaat worden heeft echter een heel hoog bedrag staan voor de vloer isolatie, zo hoog dat ik ben gaan kijken voor alternatieven.

De situatie:
- Houten vloeren
- Wordt vloerverwarming geinstallerd op basis van vrezen in Fermacell platen.
- Na egalisatie komt hier een PVC vloer overheen.
- kruipruimte kan vochtig zijn/af en toe water.

ongeveer 50m2 houten vloeren en 15m2 beton.
De aannemer kwam net onder de 10K uit voor vloer isolatie op basis van PIR platen.

Nu schrok ik hier aardig van en ben ik aan het kijken voor andere offertes of om het eventueel zelf te doen.
zeker gezien het feit de vloer isolatie niet onderdeel hoeft te zijn van de verbouwing, dit kan bij wijze ook nog een maand later. (eerder is niet handig ivm verplaatsing leiding werk)

Echter nu ik er in duik begin ik de bomen door het bos niet meer te zien....
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Ik lees heel veel verschillende dingen over isolatie met houten vloeren, uiteraard is het heel belangrijk dat de vloer goed blijft en niet nat wordt/gaat rotten.

Nu kom ik op verschillende plekken dingen tegen:

PUR:
Ene site schrijft dat het goed werkt met een houten vloer want het houd geen water vast. andere zecht weer dat het slecht is voor je vloer want het ademt niet?

Icynene:
Zeer wisselende verhalen over, sommige sites geven aan dat het een beter alternatief is voor PUR en ademend. Andere weer slechte verhalen over vasthoudend vocht, en filmpjes op youtube laten bijna spons achtige praktijken zien!

TONZON:
Bijzonder product, maar lijkt een Rd waarde te hebben van bijna 5.
Lijkt alleen mooier dan het is? lees veel wisselende verhalen.
Schijnt ook zeer kwetsbaar te zijn, en lastig te plaatsen met veel leidingen.

PIR:
Pir platen lees ik vrij weinig over met houten vloeren, af en toe wat over ademend vermogen/het gebrek hier aan. maar dat was het ook.

Steen/Glas wol:
Hier kan ik eigenlijk geen negatief iets over vinden, maar het lijkt er soms ook op dat dit minder wordt gebruikt? dit lijkt mij de beste oplossing als ik het zelf wil gaan doen?

Hoe kijken jullie tegen deze elementen aan, zijn er best practice dingen die ik mee kan nemen in mijn overweging?
Mis ik misschien een overweging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:27
Ik heb zelf mijn houten vloer vervangen door schuimbeton via Faber.

Ik weet alleen niet hoe het zit met water in de kruipruimte en of dan schuimbeton een goede optie is.

Daarop bovenop ook een pvc plak vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
joke_name schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:18:
Ik heb zelf mijn houten vloer vervangen door schuimbeton via Faber.

Ik weet alleen niet hoe het zit met water in de kruipruimte en of dan schuimbeton een goede optie is.

Daarop bovenop ook een pvc plak vloer.
Helaas woon ik in een gebied met Veengrond, zonder palen zakt alles hier......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

fjux schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:23:
[...]

Helaas woon ik in een gebied met Veengrond, zonder palen zakt alles hier......
Je huis is dus geheid?
Zo ja: houten vloer eruit, broodjesvloer met isolatie erin, staalmatten, beton constructievloer, vloervwerwarming, zandcement dekvloer en klaar :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Atlas schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:25:
[...]

Je huis is dus geheid?
Zo ja: houten vloer eruit, broodjesvloer met isolatie erin, staalmatten, beton constructievloer, vloervwerwarming, zandcement dekvloer en klaar :)
Huis is inderdaad geheid, anders had het nu niet meer gestaan :o

Doorgaans was de gedachten dat dit kostbaarder is dan de vloer isoleren + fermacell platen.
de houten vloer is gecontroleerd en verkeerd nog in uitstekende staat namelijk...

Hebben jullie een tips voor een richtprijs hiervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Broodjesvloer er in is natuurlijk super, maar met een beetje pech kost dat je ook nog je keuken, wc en trap wanneer die er niet op kunnen blijven staan tijdens de vervanging.

Om terug te gaan naar je oorspronkelijke probleem: gezien je er PVC op legt wat niet ademt, moet de onderkant dus wel ademen om geen vocht op te sluiten in je houten vloer met het risico op schimmel etc. Dan kom je bij ademende materialen uit als de genoemde steen-/glaswol. Eventueel met een dampopen folie eronder om de waterdruppels niet teveel erin te laten trekken zonder het ademen te blokkeren. Let wel op dat de glaswol dan niet alsnog een dampdichte laag heeft in de vorm van aluminium ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
phYzar schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:38:
Broodjesvloer er in is natuurlijk super, maar met een beetje pech kost dat je ook nog je keuken, wc en trap wanneer die er niet op kunnen blijven staan tijdens de vervanging.

Om terug te gaan naar je oorspronkelijke probleem: gezien je er PVC op legt wat niet ademt, moet de onderkant dus wel ademen om geen vocht op te sluiten in je houten vloer met het risico op schimmel etc. Dan kom je bij ademende materialen uit als de genoemde steen-/glaswol. Eventueel met een dampopen folie eronder om de waterdruppels niet teveel erin te laten trekken zonder het ademen te blokkeren. Let wel op dat de glaswol dan niet alsnog een dampdichte laag heeft in de vorm van aluminium ofzo.
Keuken gaat er uit met de verbouwing dus dat is geen issue, echter als de gang, kelder en trap er ook uit moeten gaat het niet grappig meer worden. Daar willen we juist de granito vloer houden. Echter is dat nu allemaal al beton dus misschien dat dat kan blijven, maar dan is het natuurlijk weer niet geïsoleerd....
Ik zal het eens opperen bij de aannemer hoe die er tegen aan kijkt. we hebben sowieso opheldering gevraagd waarom de isolatie zo duur is.

Voor de glaswol optie was ik inderdaad van plan om er ook nog een folie onder te doen, en dit leek me ook prima zelf te doen (al is in de kruipruimte werken natuurlijk altijd ruk).

En misschien een bodem folie aanbrengen, maar daar moet ik me nog wat verder in verdiepen.

Maar terugkomend op de andere isolatie materialen, PUR en PIR platen zijn dus niet aan te raden vanwege het ademend vermogen?
Hoe zit dan met Icynene?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 19:00
Gezien je boven het hout vloerverwaming gaat leggen en die vloerverwarming + afwerking niet bepaald vocht gaat doorlaten zou ik tussen het hout en en je verwarming/fermacell isolatie steken. Deze isolatie zou ik net zo vochtwerend mogelijk willen zodat er geen vochtige isolatie op je houten vloer kan onstaan gezien dat vocht naar boven toch niet weg kan.

Heel de verluchten van het hout moet dus via de onderkant van het hout gebeuren waar ik net niet zou isoleren. De houten vloer is op zich al isolerend dus de hoeveelheid isolatie dat je erop moet leggen zou beperkt moeten zijn in hoogte.

Lost ook je probleem met de betonvloer op, daar kan je de isolatie gewoon doortrekken op de vloer hoewel je daar eigenlijk een dikkere isolatie nodig hebt.

+ vochtprobleem kruipruimte aanpakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Atlas schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:25:
[...]

Je huis is dus geheid?
Dat zou TS wel moeten checken met een constructeur. Een broodjesvloer op basis van beton is namelijk veel zwaarder dan de houten vloer die er nu zit en dikke kans dat de palen daar niet op berekend zijn.

Gelukkig zijn er ook lichtere alternatieven: variërend van geheel droogbouw tot varianten met bijvoorbeeld een zwaluwstaartvloer met een laagje beton. In het eerste geval kun je net als bij een houten vloer voor de oplossing kiezen met Fernacel platen die je nu ook al op het oog had. In het tweede geval zou ik het gewicht ook nog wel laten checken door een constructeur.

Dit soort oplossingen zouden duurder moeten zijn dan het isoleren van de bestaande vloer maar ik vind die prijs die je noemt ook al fors eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:54
Hier heb ik PUR toegepast. Houten vloer, daarop vloerverwarming en parket.

Er zat deels al PUR onder bij ons (10 cm). Dit heb ik laten opdikken (2x dikte) en de rest nieuw dubbeldik aan laten brengen. Heb meer PUR gezien in de regio bij oude huizen met houten vloeren. Schijnt geen problemen te geven, het isoleert goed en is luchtdicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:56
je kan dit eigenlijk niet met iets doen wat dampdicht is omdat er bovenop je hout ook al iets dampdicht ligt. als je de houten balken vrij houdt van isolatie dan kan dat wel.
PIR is een heel moeilijk te verwerken optie. Ik zou lekker steenwolplaten nemen, die tussen de balken duwen en afwerken met een dampopen folie aan de onderzijde.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:22
PIF is misschien ook een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:32
Gewoon lekker zelf glaswol tussen de balken plaatsen, zelf heb ik de naturoll van knauf gebruikt, jeukt niet zo.
Prima zelf te doen in verband met vocht zou je nog een folie kunnen toepassen. Ik was zo'n 350€ kwijt voor zo 25 m2 en een halve dag werk met 2 man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
No Hands schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:16:
je kan dit eigenlijk niet met iets doen wat dampdicht is omdat er bovenop je hout ook al iets dampdicht ligt. als je de houten balken vrij houdt van isolatie dan kan dat wel.
PIR is een heel moeilijk te verwerken optie. Ik zou lekker steenwolplaten nemen, die tussen de balken duwen en afwerken met een dampopen folie aan de onderzijde.
Hoezo is PIR moeilijk te verwerken? van wat ik zag is het gewoon te zagen?
Is uiteraard wel wat meer werk dan glaswol snijden, maar lijkt me niet einde van de wereld.
daniel14 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:56:
Gewoon lekker zelf glaswol tussen de balken plaatsen, zelf heb ik de naturoll van knauf gebruikt, jeukt niet zo.
Prima zelf te doen in verband met vocht zou je nog een folie kunnen toepassen. Ik was zo'n 350€ kwijt voor zo 25 m2 en een halve dag werk met 2 man.
Ja ik neig steeds meer naar zelf doen toe, echter moet ik even kijken of ik met glaswol/steenwol uitkom.
Aangezien ik vloerverwarming ga toepassen wil ik wel richting een Rd waarde van 5.

Ik ga binnenkort maar eens even de kruipruimte in om balken op te meten zodat ik weet hoe dik spul ik nodig heb. Steen/gals wol moet al snel 180mm zijn voor een Rd waarde van 5. PIR haalt dat vaak al bij 100/120mm. (ik zie dat die knauf naturoll het haalt bij 170mm)

Al gaat het bij PIR natuurlijk wel weer een ding zijn om die platen door het kruipluik naar beneden te krijgen.....

Nog 2 vragen:
1) hoe wordt er hier naar TONZON gekeken? Lijkt een niet al te dure manier van isoleren?
Al is het natuurlijk wel duur voor een beetje plastic.

2) Ik lees ook dat je qua isolatie met tussen de balken niet optimaal isoleert omdat de balken zelf niet zijn geisoleerd. Dit is echt significant? en is er een makkelijke oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@fjux Bij zelf doen speelt de prijs van het isolatiemateriaal een mindere rol.
Isover heeft platen (Multimax) die lambda 0,03 hebben en vrij stijf schijnen te zijn, stijver dan Naturoll.
Dan kom je nog hoger met je Rd en dus ook je Rc uit.

Tip: Zet toch eens een aantal foto's van onder de vloer heen, hier zijn meerdere ogen mss valt er iets op dat aandacht nodig heeft.

En op het veen: Jouw huis staat er nu toch prima? Imho moet je alles vergeten wat de zaak sterk verzwaard, dan ga je een te groot risico mee aan, ik begrijp al uit jouw dat die boot zelf al aan het afhouden bent, prima, een goed plan om dat zo te houden.

Moet nu weg, als er wat meer info (fotos, % vocht en temperatuur) is kan ik nog uitgebreider reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
route99 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:44:
@fjux Bij zelf doen speelt de prijs van het isolatiemateriaal een mindere rol.
Isover heeft platen (Multimax) die lambda 0,03 hebben en vrij stijf schijnen te zijn, stijver dan Naturoll.
Dan kom je nog hoger met je Rd en dus ook je Rc uit.

Tip: Zet toch eens een aantal foto's van onder de vloer heen, hier zijn meerdere ogen mss valt er iets op dat aandacht nodig heeft.

En op het veen: Jouw huis staat er nu toch prima? Imho moet je alles vergeten wat de zaak sterk verzwaard, dan ga je een te groot risico mee aan, ik begrijp al uit jouw dat die boot zelf al aan het afhouden bent, prima, een goed plan om dat zo te houden.

Moet nu weg, als er wat meer info (fotos, % vocht en temperatuur) is kan ik nog uitgebreider reageren.
Thanks!

ik ga of morgen of van het weekend de vloer eens bekijken van onder! dan zal ik ook foto's maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
fjux schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:20:
[...]

Al gaat het bij PIR natuurlijk wel weer een ding zijn om die platen door het kruipluik naar beneden te krijgen.....
Dat was precies bij mij de reden waarom ik voor glaswol ging (mijn kruipgat is maar beperkt) en het voordeel dat het tussen de balken kan. Ik heb niet bepaald een hoge kruipruimte.

Tonzon schijnt prima spul te zijn, mits het goed is aangebracht, daar komen vaak nog wel de verhalen van bij langs dat het kapot is of niet goed geplaatst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
fjux schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:20:
[...]

Hoezo is PIR moeilijk te verwerken? van wat ik zag is het gewoon te zagen?
Is uiteraard wel wat meer werk dan glaswol snijden, maar lijkt me niet einde van de wereld.

[...]
Ja het zaagt heel simpel maar het is lastig pas maken. een plaat steenwol druk je er zo tussen, dat geeft mee.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Houten vloeren voorzien van dampdichte isolatie (PIF, PUR, PIR, Tonzon misschien ook?) kan goed mis gaan. In jouw geval ga je het ook van de bovenkant dampdicht opsluiten (PVC vloer), dus vocht in het hout kan straks nog maar lastig zijn weg naar buiten vinden. Dat in combinatie met een vochtige kruipruimte (zeer veel voorkomend bij veengronden), maakt dat het een lastige situatie is.

Eigenlijk moet je gewoon van je houten vloer af, maar snap dat dat erg kostbaar is. Sowieso is het zeer raadzaam om de kruipruimte minder vochtig te maken voordat je begint met isolatie, dus bodemfolie plaatsen en goed ventileren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• route99

route99

frennek schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:12:
Eigenlijk moet je gewoon van je houten vloer af
??? Ik mis een goede onderbouwing.

Laten we eens extreem gaan simuleren dus met een hoge LV in de kruipruimte, stel dat de bodemfolie de LV op 80% weet te houden bij 10 graden C, in evenwicht met de T-bodem die vaak dat is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xe7i-CWmYS9PIEHQyDJDzcTpTbU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xGoUYg6CPm0hKZtrJvIgvery.png?f=fotoalbum_large

En dat levert dan geen verrassing meer op voor het vochtdiagram: Er is geen condensatieprobleem

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6VSbhAnRiECyHjmuEkLhSZVjG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p5P1bR1grxNIRCg5ICuM6ywy.png?f=fotoalbum_large

Uitdaging: Dus als het op het veen zo fout zou kunnen gaan..... wel schiet mijn simulatie dan maar eens onderbouwd lek.
Sowieso is het zeer raadzaam om de kruipruimte minder vochtig te maken voordat je begint met isolatie, dus bodemfolie plaatsen en goed ventileren.
Eigenlijk is dit een default actie voor bijna elke situatie, tis niet echt duur werkt vak goed en als het niet strikt noodzakelijk is biedt het bij ons grimmige klimaat en grondwaterstanden die nog voorspelbaar zijn een extra stuk zekerheid.
En : Als je het zelf doet kost het relatief weinig t.o.v. alle andere duurzaamheidskosten.

PS: Zelfs bij 95% LV nog geen probleem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-qLsbcucAH8ESVVmFL6YypRNg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MAN8HWHGh4cqStLx60TORqqn.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftjc5rPYyiwr2QetGaXh1IPnk98=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JW5NtncyHx54qYhrgj56PZJO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 09-11-2023 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-06 21:42
route99 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:29:
[...]
??? Ik mis een goede onderbouwing.

Laten we eens extreem gaan simuleren dus met een hoge LV in de kruipruimte, stel dat de bodemfolie de LV op 80% weet te houden bij 10 graden C, in evenwicht met de T-bodem die vaak dat is.
[Afbeelding]

En dat levert dan geen verrassing meer op voor het vochtdiagram: Er is geen condensatieprobleem

[Afbeelding]

Uitdaging: Dus als het op het veen zo fout zou kunnen gaan..... wel schiet mijn simulatie dan maar eens onderbouwd lek.

[...]
Eigenlijk is dit een default actie voor bijna elke situatie, tis niet echt duur werkt vak goed en als het niet strikt noodzakelijk is biedt het bij ons grimmige klimaat en grondwaterstanden die nog voorspelbaar zijn een extra stuk zekerheid.
En : Als je het zelf doet kost het relatief weinig t.o.v. alle andere duurzaamheidskosten.

PS: Zelfs bij 95% LV nog geen probleem.
[Afbeelding][Afbeelding]
Eens met dit pleidooi. Bijkomend voordeel: Glaswol is aanzienlijke beter tussen balken te plaatsen dan harde isolatie (PIR) omdat het klemt. Bij PIR moet je altijd purren aan de zijkanten omdat je nooit op de mm kan zagen én omdat je balken niet recht zijn.

PVC zal redelijk dampdicht zijn (dus aan de warmte kant), Dan wil je niet aan de onderkant mega dampdichte folie hebben (zoals Tonzon of PIR met alu cachering).

Ventilatie van je kruipruimte moet ook echt goed in orde zijn.

Tot slot; let echt op het gewicht van de vloerverwarmingsconstructie. Je kan bijvoorbeeld ook vloerverwarming op netten (of noppen) leggen en een magnesiet dekvloer laten storten. Dat is super licht van gewicht en heel snel te verwerken. Daarnaast wil je misschien toch een dun laagje XPS (bijv. 40mm) op de houten ondervloer leggen om de koudebrug van het hout (hoewel erg beperkt) te voorkomen. Of dat het hoogteverlies van je kamer waard is, is natuurlijk maar de vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

@MWDKing Mee eens, maar de montagevoordelen van zeker van de platen glas-/steenwol is hier al diverse malen voorbij gekomen. Bij dakmontage tussen de gordingen is dat net zo.

Die vochtproblematiek houdt veel mensen terecht bezig, allereerst moet alles wat aan waterlekkage ten grondslag ligt opgelost worden om het kaf van het koren te scheiden. Check en repareer ook de ventilatie. Foto's zijn altijd welkom, maar besef wel dat het altijd de selectieve blik v/d vragensteller is. Is alle voorbereiding geregeld dan komt de bodemfolie, er is genoeg over geschreven. Als de kruipruimte nog niet droog was, dan wachten op dat het wel zo is, want dan zie je beter waar er nog mogelijk iets lekt of zo.
Dat klaar? Dan pas isoleren. De keuzes zijn afh van de locatie wat daar kan en de persoon (voorkeur).

Verwarming op hout lijkt me speciaal, er is een dun warp systeem dat moet wel stevig liggen, zie de aanbevelingen van de fabrikant. Zelfs dit is nog mogelijk, de buizen onder de planen vloer, zorg wel voor een goede isolatie eronder!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CVTCJVJLYuKnqt1cdZ3wkJ4kAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NPr5GVTlVASevDtIVjIKxjTr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
MWDKing schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:03:
[...]

Eens met dit pleidooi. Bijkomend voordeel: Glaswol is aanzienlijke beter tussen balken te plaatsen dan harde isolatie (PIR) omdat het klemt. Bij PIR moet je altijd purren aan de zijkanten omdat je nooit op de mm kan zagen én omdat je balken niet recht zijn.

PVC zal redelijk dampdicht zijn (dus aan de warmte kant), Dan wil je niet aan de onderkant mega dampdichte folie hebben (zoals Tonzon of PIR met alu cachering).

Ventilatie van je kruipruimte moet ook echt goed in orde zijn.

Tot slot; let echt op het gewicht van de vloerverwarmingsconstructie. Je kan bijvoorbeeld ook vloerverwarming op netten (of noppen) leggen en een magnesiet dekvloer laten storten. Dat is super licht van gewicht en heel snel te verwerken. Daarnaast wil je misschien toch een dun laagje XPS (bijv. 40mm) op de houten ondervloer leggen om de koudebrug van het hout (hoewel erg beperkt) te voorkomen. Of dat het hoogteverlies van je kamer waard is, is natuurlijk maar de vraag.
Ik zou dan weer niet voor glaswol gaan maar steenwol platen. Die snij je makkelijk en klemmen goed tussen de balken. Kost je 15 eur/m2 voor 200mm dikke platen met Rd van 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Er zijn ook stijve glaswol platen o.a. types 032 van Isover en een die lang geleden als voorbij kwam Knauf TP 432 KD met zelfs lambda 0.031 alleen op veel minder plaatsen te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-06 21:42
Sethro schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:28:
[...]

Ik zou dan weer niet voor glaswol gaan maar steenwol platen. Die snij je makkelijk en klemmen goed tussen de balken. Kost je 15 eur/m2 voor 200mm dikke platen met Rd van 5
Ja eens, steenwol is wat makkelijker te snijden. Ik vind het dan weer moeilijker te klemmen. Het nadeel van steenwol is weer het gewicht en de wat slechtere isolatie. Maargoed, het is mijns inziens een beetje om het even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blitz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-06 20:01
Ik heb zelf een houten vloer onder de vloer heb ik PIR platen tussen de balken gedaan en daarboven op fermacell platen. die zijn gefreesd en geegaliseerd.

Wat enorm belangrijk is dat je met een laser eerst kijkt of je vloer recht is. in mijn geval had ik op sommige plekken een verschil van 5 CM. dit moet je dan met egalisatie korrels opvangen. Fermacell moet op een vlak ondergrond gelegd worden.

Ik heb een betonnen bak" waar ik als voorzorg maatregel een buis heb geinstalleerd die bij teveel vocht de boel ventileert van onderen.

10,000 euro voor alleen PIR in de ondervloer is enorm duur. ik meen mij te herrineren dat ik 2000 euro kwijt was aan materiaal kosten. j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
Ik heb dit systeem laatst in een ander topic gepost.
Dat is nog wel zelf te plaatsen als je zou willen.

Wij hebben dit door een aannemer laten doen bij het huis dat mijn schoonvader verhuurt.
Prijs van de aannemer in de excel ter indicatie.

De houten balken zijn vervangen door metalen profielen die in strips gehangen worden die op de muur geschroefd zijn.

Tussen de metalen profielen komen broodjes.
Eroverheen liggen lewis platen.

Hierop is een vlechtmat gelegd met vloerverwarming, en de vloer is afgesmeerd met 5cm vezelversterkte cementdekvloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrBp0HAmRynLDOpm_npp5U4b1Qw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SK1EsltUH9bNmPBoibSFOYCH.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlB4APaitPxKzZdiT-815XotASg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SurWOJahlyGzh784U2CL8pnl.png?f=fotoalbum_tile

Zelf hebben we houten vloeren, en tussen de balken van bovenaf geïsoleerd met pir.

Dit door panlatten op de Balken te schieten, en hierop de pir plaat te leggen.

Vloer bestaat uit 1x underlayment 18mm en daarop volledig verlijmd een lamelparket vloer bestaande uit 12mm multiplex met 6mm eiken toplaag.

Zelf zou ik achteraf inderdaad vloerverwarming plaatsen in Fermacell.

Ik ben alleen niet overtuigd van egaliseren en plak PVC. Dat kan nooit goed gaan op een houten vloer.

[ Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 10-11-2023 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

FRANQ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 23:59:Wij hebben dit door een aannemer laten doen bij het huis dat mijn schoonvader verhuurt.
Prijs van de aannemer in de excel ter indicatie.
De houten balken zijn vervangen door metalen profielen die in strips gehangen worden die op de muur geschroefd zijn. Tussen de metalen profielen komen broodjes. Eroverheen liggen lewis platen.
Tis een mooie en redelijk betaalbare oplossing als je vloer balken te slecht zijn om mee door te gaan, waar het uiteraard nog steeds mogelijk is om bij hout te blijven en die balken te vervangen.
Zelf hebben we houten vloeren, en tussen de balken van bovenaf geïsoleerd met pir.
.....Ik ben alleen niet overtuigd van egaliseren en plak PVC. Dat kan nooit goed gaan op een houten vloer.
Ben zelf geen PIR-aanhanger, zeker bij wat oudere huizen, waar er toch een factor onvoorzien is met leidingen. Als later dan iemand een dampdichte vloerbedekking op het hout legt dan raakt het hout grotendeels ingesloten en kan het vocht als het niet weg kan met kans op problemen. Op afstand is dat de veiligste houding, lokaal is het aan bewoners om anders te beslissen. Lekkages in wat oudere huizen, heb ze al diverse keren meegemaakt (niet bij mij thuis..), de constructie van die huizen is ook niet altijd zo transparant, wat niet helpt om een solide onderbouwing voor die PIR-keuze te geven.
PVC ben ik in principe ook geen voorstander van. Tis in bepaalde gebouwen zelfs niet toegestaan, omdat er bij problemen (bijv brand, zelfs een beginnend brandje) zoutzuur vrij kan komen die de elektronica kan aantasten (bron: een bouwkundige gebouwenbeheerder).
Blitz schreef op donderdag 9 november 2023 @ 23:11:
Ik heb een betonnen bak" waar ik als voorzorg maatregel een buis heb geinstalleerd die bij teveel vocht de boel ventileert van onderen.
Die overweging kwam bij iemand waar ik was ook voorbij om water/vocht problemen af te dekken. Niet gedaan omdat ze niet overvallen wilden worden dat het systeem uit zou vallen en er toch problemen zouden kunnen ontstaan. Eigenlijk zou je dan bijv minimaal via domotica een backup alarm system moeten hebben om dit risico af te dekken. Daar hadden ze geen zin in. Ik ben zelf ook zo'n type, het liefst een systeem opbouwen met materialen die autonoom via een veilige keuze van dit materiaal op die plekken waar je geen zicht op hebt als een kruipruimte hun werk goed kunnen doen.

Heb je daar aan dampdichte folie gedacht?
In die betonnen bak zou je ook de bodem en de wanden van dampdichte folie kunnen voorzien, das een autonoom systeem en zou imho daar ook moeten werken. Eenmalige uitgave, geen onzekerheid of die ventilator wel werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 10-11-2023 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-06 18:51
Blitz schreef op donderdag 9 november 2023 @ 23:11:
Is ook niet ideaal: lucht an sich is meestal vochtig, dus bij ventilatie breng je ook vocht in. Het probleem is dat er überhaupt zoveel vocht onder komt.

Tegen vochtige bodem werkt bodemisolatie goed. Wij hebben 20-30 cm EPS-parels laten inblazen, en de boel is binnen een dag spreekwoordelijk kurkdroog. De stilstaande luchtlaag tussen de parels en de houten vloer maakt dat onze vloer ook zonder verdere isolatie comfortabel aanvoelt (zonder vloerverwarming).

Als je de ruimte hebt, zou ik inderdaad ook tussen de balken isoleren met steen/glaswol, en afdichten met klimaatfolie. Die ademt in principe 1 kant op (vocht kan wel uit je hout, maar er niet zo makkelijk in). Overigens: ook steen- en glaswol gaat zakken, dus vastzetten met latten.

Dus: bodemisolatie tegen het vocht, en vloerisolatie voor het warmtebehoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Zwartoog schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 18:03:
[...]Dus: bodemisolatie tegen het vocht, en vloerisolatie voor het warmtebehoud.
Das zwart wit geschreven, ook al ben ik geen fan van bodemisolatie met bijv EPS chips, 30 cm daarvan isoleert een stuk minder dan het isoleren de vloer zelf. Dus er is in dat geval meer dan alleen vocht tegenhouden.

Je isoleert met 30 cm EPS chips ook de bodem van je kruipruimte, dus in de zomer wordt de bodem onder die chips veel minder warm dan zonder die chips op het zand maar met een geïsoleerde vloer erboven.

De lucht in de kruipruimte wordt in de zomer hier toch wel ~20ºC en warmt dus die zandbodem op en in de herfst en de winter als de koude lucht van buiten komt ventileren dan gaat de afkoeling van de kruipruimte imho langzamer dan het geval dat de bodem geen warmte uit de zomer kan afgeven omdat er een laag isolerende chips op liggen. Dus de lucht boven de chips blijft bijna net zo koud als dat het buiten is. En die koude lucht gaat langs de niet-geïsoleerde vloer.... dus die koelt daarmee toch wat harder af dan in het geval dat de vloer geïsoleerd is ipv het zand.

Terug naar dat vocht: Met dampdichte folie kun je prima het vocht tegen houden, dus het is vaak onduidelijk waarom er dan voor de heel veel duurdere EPS chips o.i.d. gekozen wordt, die weliswaar vocht tegenhoudt maar veel minder presteert op isolatie gebied. Als je die folie zelf legt zijn de extra kosten enkele honderden euros en daarna heb je de vrijheid om een geschikte directe vloerisolatie te kiezen.

PS: En... bij bijv onderhoud/reparaties in de kruipruimte, krijg je imho geen monteur zo gek meer om er iets te doen. Uit laten zuigen van chips kan al zo meer dan 1000 euro kosten....(vrachtwagen en zuig installatie regelen met personeel.)

Het is al eerder besproken, maar heb het toch weer even onder de aandacht gebracht.

[ Voor 20% gewijzigd door route99 op 10-11-2023 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhanno
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-04 16:52
Al een keuze gemaakt?

Ik zit in een vergelijkbare situatie.. ergens deze maand uit te voeren:

Jaren 30 woning/ appartement begane grond houten vloer 56m2.

Ik ga de ondervloer vanuit de kruipruimte isoleren met 8cm PIF, offertes hierin variëren van 2550,- tot 3000,-. In de kruipruimte staat gelukkig geen water bij mij.

Opbouwhoogte gemiddeld 3 cm, sommige plekken 4cm (eventueel met deuren verkorten uit te breiden).

Ik overweeg:

- Droogbouw systeem zoals Warpsystems Speethem 15 vanwege de opbouwhoogte in combinatie met
heatfoil en daarover jumpax basic en dan klik pvc (mooier) of eventueel zonder de jumpax en meteen laminaat (goedkoper).

- Natbouw optie met Brio platen 23 (WF), daar in frezen en opvullen en laten egaliseren door de vloerboer en plak PVC. Moet ik wel wat van mijn deuren halen wegens de opbouwhoogte verder geen probleem.

Ik ben wel benieuwd wat je besloten hebt en of je nog behoefte hebt aan sparren met alle bevindingen. Ik in ieder geval wel :)

Groet Hanno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-06 19:36
Volgens mij was hier vaak genoeg aangegeven dat het isoleren onder een houten vloer dampopen dient te gebeuren? Dus pif/tonzon/pir zijn gewoon uit den boze. Tenzij je binnen 10 jaar weer wat nieuws wil! Prijs voor een broodjesvloer is nu bekend!

Zelf zou ik altijd beginnen met een bodemfolie, om de vocht tegen te houden( verdamppunt kan diep in het zand liggen maar toch voor vocht zorgen, droog zand zegt niks)

Een minerale wol tussen de balken zou ik als de vloer eruit is van bovenaf aanbrengen. Geen klimaatfolie eronder ( gekke onzin en duur!) maar dubbeltjesgaas en spinvliesfolie zodat het ongediertedicht en winddicht is.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christianos
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-06 23:04
Verdiep je ook even in een renovatievloer. Kan makkelijk een houten vloer vervangen en lost veel van de vochtvraagstukken en isolatie vraagstukken op. Ik zou willen dat ik dit wist toen ik mijn houten vloer ging aanpakken. ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhanno
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-04 16:52
Thanks voor jullie reactie.

Een houten vloer vervangen die in goede staat is, voelt voor mij als onnodig veel geld uitgeven. Ik heb hier vooraf mijn verbouwing voor geïnformeerd. Dit kwam al snel rond de 10.000,- uit en ik zit al ver boven budget dus voor mij helaas niet haalbaar. Daarnaast is mijn verbouwing is al zo goed als klaar, de nieuwe keuken, badkamer en toilet staan al.

Wat betreft isolatie dank voor de tip goed punt als PIF dan echt uit den boze is, ik wil idd niet over 10 jaar iets nieuws moeten nemen. Ik ga de ademende opties doornemen zoals steenwol en glaswol. Gelukkig heb ik nu het einde van de winter nadert minder haast met dit laatste onderdeel.

Ik ben nog wel benieuwd welke vloerverwarming @fjux heeft genomen. Kan jij dat nog laten weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Ik ben uiteindelijk gegaan voor de meest standaard variant, fermacell platen laten plaatsen en buizen invrezen.

Alles wordt gedaan via een aannemer (gehele verbouwing) dus hebben we de keuze hoe ze de vloerverwarming doen aan de aannemer gelaten.

Voor vloer isolatie had de aannemer in eerste instantie PIR isolatie gekozen, maar dat vond ik veel te duur zowel arbeid als materiaal (kwam op bijna 10k voor 65m2)
Na overleg is de veranderd naar 14 a 15cm glaswol tussen de balken. (voor een veel betere prijs)
Zelf ga ik naderhand nog een bodemfolie plaatsen.

Renovatie vloer klinkt heel leuk, maar inderdaad vind ik het belachelijk om een goede houten vloer te verwijderen ervoor. Daarnaast is ons huis geheid (Wat heel hard nodig is hier) en is het maar de vraag of die dat extra gewicht aankunnen. Daar is 100 jaar geleden uiteraard geen rekening mee gehouden.
Ook is bij ons niet het gehele huis met houten vloeren, ongeveer 1/3 heeft beton met granito afwerking waardoor een renovatie vloer ook minder gunstig was.

Is je huis niet geheid dan leek mij shuimbeton nog een hele mooie relatief goedkope optie (Zeker omdat je dan ook geen opbouw vloerverwarming meer nodig hebt), maar dat gaat hem bij ons niet worden vanwege de veengrond.

Alles bij elkaar komt er erg veel kijken bij een verbouwing en moet je op een gegeven moment gewoon keuzes maken. in dit geval heb ik liever dat de aannemer een vloerverwarmings systeem kiest waar hij ervaring mee heeft dan dat ik iets anders er doorheen ga drukken.

ps. De aanenemer is bij ons vorige week gestart. (nu lekker stofhappen dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdam
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-06 20:12
Hallo, interessant topic en met veel interesse gelezen. Ik wil mijn houten vloer gaan isoleren en twijfel nog over de aanpak, voornamelijk over het vochtprobleem. Ik heb houten balken met een houten parket vloer. Klopt het dat deze dan aan de bovenzijde redelijk kan ademen?

Mijn vriendin wil graag voor de Tonzon oplossing gaan, maar goed we weten allemaal wie dat moet gaan plaatsen en ik zie het nog niet 1, 2, 3 goed gaan met alle leidingen en doorvoeren. Daarnaast wil ik ook graag de luchtdichtheid van mijn huis wat verbeteren.

Dus ik zat zelf meer te denken aan glas of steenwol tussen de balken en dan een dampopen folie eronder. Mijn kruipruimte is overigens een betonnenbak, kurkdroog en goed geventileerd. Een bodemfolie aanleggen ga ik denk ik toch doen omdat dit volgens mij geen kwaad kan en het maakt het werken in de kruipruimte ook wat aangenamer lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Hier uiteindelijk gegaan met de optie van de aannemer, glaswol tussen de balken + folie.

onder de betonnen delen zit xps isolatie (gelijmd dacht ik)

Tonzon leek mij niet geweldig, en wat vreemd. zal vast werken maar mij leek het eerder dat de waardes alleen maar theoretisch waren ipv praktisch, maar dit is een mening.

Met glaswol + folie ademt het ook aan de onderkant (zeker met onze PVC vloer vond ik dat belangrijk)

Andere vraag, waarom zou je bodemfolie nemen als je kruipruimte altijd kurkdroog is?

ik ga bodemfolie later zelf aanbrengen, maar bij mij is het ook de helft van de tijd vochtig daar beneden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn_p87
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-06 19:35
Hier ook een houten vloer die geisoleerd gaat worden. Ik heb nog voldoende rollen glaswol liggen die ik hiervoor wil gebruiken. Dit moet via de onderkant c.q. kruipruimte gebeuren. Echter vraag ik mij af hoe dit onder de vloer vast gezet kan worden. Platen klem je natuurlijk, maar met van de slappe rollen wil dat natuurlijk niet en zal er toch iets onder moeten komen of het op z'n plek te houden. Wie heeft hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
Martijn_p87 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 23:33:
Hier ook een houten vloer die geisoleerd gaat worden. Ik heb nog voldoende rollen glaswol liggen die ik hiervoor wil gebruiken. Dit moet via de onderkant c.q. kruipruimte gebeuren. Echter vraag ik mij af hoe dit onder de vloer vast gezet kan worden. Platen klem je natuurlijk, maar met van de slappe rollen wil dat natuurlijk niet en zal er toch iets onder moeten komen of het op z'n plek te houden. Wie heeft hier ervaring mee?
Normaal kan je het redelijk klemmen tussen de balken, daarna wat latten op de balken schroeven zodat de isolatie niet eruit kan vallen/zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Dat is hier ook gedaan!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4Pu0T0RXXtYPpz6CzDvcGjHewE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szFgky1Wv4TghyMOSKHlAPvt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
jvdam schreef op maandag 15 juli 2024 @ 23:27:
Mijn kruipruimte is overigens een betonnenbak, kurkdroog en goed geventileerd. Een bodemfolie aanleggen ga ik denk ik toch doen omdat dit volgens mij geen kwaad kan en het maakt het werken in de kruipruimte ook wat aangenamer lijkt me.
Je kruipruimte/beton zal altijd vocht opnemen en afstaan in vochtigere/drogere periodes. Een bodem folie zorgt ervoor dat de bodem niet meer meedoet in dat verhaal. Je ventilatie zal dus minder nodig zijn en meer vocht uit de vloer kunnen afvoeren.
Dus niet compleet nutteloos, maar ook zeker niet noodzakelijk.
Pagina: 1