Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:16

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Het kriebelde al een tijdje om de overstap naar mirrorless te maken. Ik heb nu besloten de knoop maar eens door te hakken :)

Ik heb momenteel een Canon EOS 80D, met een bescheiden verzameling lenzen (10-18mm f/4.5-5.6, 50mm f/1.8 II, 70-300mm f/4-5.6).

Ik fotografeer voornamelijk natuur (van landschap tot vogels), en dan voornamelijk op reis. Ik merk dat ik m'n camera niet zo vaak bij me heb als ik zou willen, en mede daarom wil ik de overstap naar mirrorless maken: het is compacter, en makkelijker mee te nemen. Bovendien denk ik niet dat er nog veel toekomst in DSLRs zit, en ben ik dus ook niet zo geneigd daar nog in te investeren in de vorm van glas.

Goed, mirrorless dus. Ik heb even overwogen om meteen naar full-frame te gaan (Sony A7C II bijvoorbeeld), maar ben eigenlijk na wat wikken en wegen toch tot de conclusie gekomen dat dat gewoon te duur wordt. De body kost al €2400, en daar komen dan nog lenzen bij op die voor full-frame ook nog eens duurder zijn dan voor APS-C. Bovendien zijn lenzen voor full-frame ook groter dan voor APS-C, waardoor het weer minder compact wordt. Ik heb dus de knoop doorgehakt dat ik maar bij APS-C blijf.

Mijn budget is in principe vrij rekbaar, maar het is meer de vraag wat ik voor mezelf kan verantwoorden er aan uit te geven. Eigenlijk fotografeer ik niet genoeg om er superveel geld aan uit te geven, maar ik hoop wel om dat met een nieuwe mirrorless camera meer te gaan doen.

In de APS-C-lijn heeft Sony bijvoorbeeld de Alpha 6700. Maar waar, naar wat ik lees, Sony's full-frame A7-lijn overduidelijk top-of-class is, is me dat voor de Alpha 6700 minder duidelijk. In dezelfde klasse heeft Canon bijvoorbeeld de R7. Die is een stuk groter dan de Alpha 6700, maar ik lees ook dat sommigen de ergonomie en interface ervan weer beter vinden.

Ik kwam ook nog de Canon EOS RP en Canon EOS R8 tegen, die weer full-frame zijn, maar tegen een verrassend lage prijs (vergeleken met wat Sony biedt). Deze bodies lijken echter weer duidelijk lower-range te zijn, en hebben bijvoorbeeld geen IBIS. Tja, de keuze wordt er niet makkelijker op zo...

Dan lenzen. Naar wat ik kan vinden is het lenzenecosysteem voor de Canon R7 niet zo heel ontwikkeld, en zijn er (nog) maar enkele RF-S-lenzen. Als ik vlug kijk wat voor lenzen er voor Sony E zijn, dan lijkt me dat ook allemaal vrij aan de prijs (vergeleken met Canon EF(-S)).

Ik neig dus nu het meeste naar de Sony A6700 of de Canon R7. Qua ergonomie/formaat moet ik ze misschien eens in een winkel bekijken en even vasthouden. Zijn er nog meer opties die ik gemist heb?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 17:08
Compizfox schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:35:
Het kriebelde al een tijdje om de overstap naar mirrorless te maken. Ik heb nu besloten de knoop maar eens door te hakken :)

Ik heb momenteel een Canon EOS 80D, met een bescheiden verzameling lenzen (10-18mm f/4.5-5.6, 50mm f/1.8 II, 70-300mm f/4-5.6).

, en mede daarom wil ik de overstap naar mirrorless maken: het is compacter, en makkelijker mee te nemen.
Als het gaat om gemak bij meenemen zou ik niet kijken naar full frame: wat je wint aan compactere bodies tegenover je 80D verlies je met het formaat van goed glas. Mirrorless Fuji of M43 (Olympus/Panasonic) lenzen zijn veel compacter.

Qua ergonomie is het vooral uitproberen wat bij je past. Ik heb een Panasonic M43 rangefinder-stijl body voor op reis en een DSLR-stijl body voor de rest. Alle lenzen passen altijd maar grote telelenzen werken onhandiger op de kleine body. Bij Fuji is een vergelijkbare combinatie te maken, net als met met Sony FF (R7C + A7x) maar dan zit je wel weer met grotere lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Bij de R7 heb je keuze uit RF, RF-S, EF en EF-S lenzen. Vooral de laatste 2 categorien ook van vele fabrikanten en ook veel aanbod in het 2e hands segment.

Wellicht maakt dat de keuze iets simpeler. Je zou je bestaande lenzen mee kunnen nemen, al zou ik dan alleen de 50mm interessant vinden en je telelens redelijk interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andries155
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-09 18:38
Je kan inderdaad je EF(-S) lenzen gebruiken, je hebt wel dan een converter nodig.
Je kan ze niet direct uitwisselen met de R objectieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
euchromatic schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:59:
[...]
Als het gaat om gemak bij meenemen zou ik niet kijken naar full frame: wat je wint aan compactere bodies tegenover je 80D verlies je met het formaat van goed glas. Mirrorless Fuji of M43 (Olympus/Panasonic) lenzen zijn veel compacter.
Inderdaad. Naast de prijs is dat voor mij een reden om bij APS-C te blijven.

PageFault schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:39:
Bij de R7 heb je keuze uit RF, RF-S, EF en EF-S lenzen. Vooral de laatste 2 categorien ook van vele fabrikanten en ook veel aanbod in het 2e hands segment.

Wellicht maakt dat de keuze iets simpeler. Je zou je bestaande lenzen mee kunnen nemen, al zou ik dan alleen de 50mm interessant vinden en je telelens redelijk interessant.
Andries155 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:58:
Je kan inderdaad je EF(-S) lenzen gebruiken, je hebt wel dan een converter nodig.
Je kan ze niet direct uitwisselen met de R objectieven.
Weet ik, maar in principe is het idee wel om meteen nieuwe lenzen voor een mirrorless mount te kopen. Met een adapter naar EF(-S) verlies je toch (deels) de compactheid weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Compizfox schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:45:
[...]

Inderdaad. Naast de prijs is dat voor mij een reden om bij APS-C te blijven.

[...]

[...]

Weet ik, maar in principe is het idee wel om meteen nieuwe lenzen voor een mirrorless mount te kopen. Met een adapter naar EF(-S) verlies je toch (deels) de compactheid weer.
Deels waar, maar het is een start. Vandaaruit kun je verder. En ik heb het idee dat de meeste lenzen elk jaar alleen maar groter worden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-08 09:22

Clay

cookie erbij?

Om mijn ervaringen te delen:
Ik zat een beetje in hetzelfde schuitje, en heb dit voorjaar geupgrade van de 7D naar de R7. Qua lenzen had ik de EF-S 17-55 f2.8, 50 f1.4 en een oude 70-300.

De 70-300 heb ik aan de wilgen gehangen voor een RF 100-400, en dat is echt een verademing op alle fronten.

De 17-55 is niet zo'n feest; de lens zelf is fantastisch, maar met de converter ertussen is het hele gevaarte super groot en zwaar. Ik zit eigenlijk te overwegen tzt over te stappen op de RF 14-35 f4 L. Alle lenzen die op 24 beginnen zijn eigenlijk niet wijd genoeg voor aps-c, de kit-achtige alternatieven zijn me te donker, en RF-S glas ga ik me deze keer niet meer aan branden, alles moet op de toekomst voorbereid zijn.

Neem daarbij dat Canon de RF mount nog steeds niet geopend heeft voor 3rd party producenten, en je merkt dat je met de R7 nogal in een hoek gedreven zit.

Het is een fantastische camera, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:53

bobcom

Dedicated dabbler

@Compizfox Je zou kunnen overwegen om de overstap naar Fuji in plaats van Sony te maken. In body stabilisatie is niet zo dringend nodig als je lenzen gestabiliseerd zijn, maar er zijn al aardig wat Fuji ibis-modellen in omloop. Qua lenzen is er inmiddels naast het (prima, maar niet goedkope) Fuji-eigen aanbod een leuke collectie third party-lenzen, en ik heb zelf diverse oudere EF- S lenzen met een Fringer adapter gebruikt op X-T2 en X-T3. Nadeel van Sony (A6500) t.o.v. Fuji waren voor mij weinig directe bediening (twee wieltjes en programmeerbare knopppen), de kleinere zoeker en ik vond de plaatjes minder. YMMV

[ Voor 6% gewijzigd door bobcom op 09-11-2023 14:08 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
bobcom schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:04:
@Compizfox Je zou kunnen overwegen om de overstap naar Fuji in plaats van Sony te maken. In body stabilisatie is niet zo dringend nodig als je lenzen gestabiliseerd zijn, maar er zijn al aardig wat Fuji ibis-modellen in omloop. Qua lenzen is er inmiddels naast het (prima, maar niet goedkope) Fuji-eigen aanbod een leuke collectie third party-lenzen, en ik heb zelf diverse oudere EF- S lenzen met een Fringer adapter gebruikt op X-T2 en X-T3. Nadeel van Sony (A6500) t.o.v. Fuji waren voor mij weinig directe bediening (twee wieltjes en programmeerbare knopppen), de kleinere zoeker en ik vond de plaatjes minder. YMMV
Thanks. Ik ken Fuji niet zo goed, en ben het ook nog niet zoveel tegengekomen in vergelijkingen. Naar wat ik kan vinden staat Fuji vooral bekend om goede SooC kleuren en creatieve stijlen (voor JPEGs dus), waar ik niet zoveel om geef als iemand die eigenlijk altijd in raw schiet.

Ik zal me er eens meer in verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:10
hier een oud canon-user die overgestspt is naar Fuji. Vanwege de goede JPEG engine schiet ik nooit meer in RAW sinds ik de fuji heb.

Wat ik wel wil zeggen is dat ik vroeger met een rugzak met camera, groothoeklens, standaardzoom en telelens op pad ging, en nu met een rugzak met camera, groothoeklens, standaardzoom en telelens op pad ga. Het zit alleen iets losser in de tas. Dus ja, het is kleiner, maar ik heb nog steeds een rugzak nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:53

bobcom

Dedicated dabbler

107mb schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:35:
hier een oud canon-user die overgestspt is naar Fuji. Vanwege de goede JPEG engine schiet ik nooit meer in RAW sinds ik de fuji heb.

Wat ik wel wil zeggen is dat ik vroeger met een rugzak met camera, groothoeklens, standaardzoom en telelens op pad ging, en nu met een rugzak met camera, groothoeklens, standaardzoom en telelens op pad ga. Het zit alleen iets losser in de tas. Dus ja, het is kleiner, maar ik heb nog steeds een rugzak nodig...
Wil je beeldkwaliteit dan moet je tillen, da's waar. Met Sony en Fuji heb je nog een workaround in de nieuwe Tamron 18-300 3.5-6.3 Di iii VCVXD. Gestabiliseerde superzoom, behoorlijk positief beoordeeld, maar uiteraard niet zonder de bijbehorende concessies, dus het blijft een kwestie van kiezen of delen.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Zo te lezen kun je door de marketing van Canon heen kijken en zie je dat de goedkoopste modellen behoorlijk uitgekleed zijn.

Je kreeg al de tip om naar M4/3 te kijken. Dat systeem heeft een belachelijk grote lens-catalogus. Twee fabrikanten hebben allebei meer dan een decennium lenzen ontwikkeld, iedere keer met hun eigen benadering.
Het is niet ongebruikelijk dat je van één type lens 5-6 (!) verschillende benaderingen ziet: Goedkope consumenten-grade met variabel diafragma (3.5-5.6), pro met weathersealing en constant diafragma (2.8), of pro met een beetje variabel diafragma (bijvoorbeeld 2.8-4) maar wel kleiner en lichter, en nog een keertje kleiner en lichter met f4, en nog een keertje met f2.8 maar een iets kortere zoomrange maar 1/3e van het gewicht.

Deze camera heeft heel succesvol héél veel vogels gefotografeerd. De autofocus is dan ook accuraat en snel.

Mocht je echt nóg een stap willen maken en naar onderwerp-herkenning gaan, dan koop je een camera van de afgelopen 2 jaar, die hebben dat allemaal. Dan betaal je de bijbehorende prijs en bij Nikon en Canon mag je alle lenzen nieuw kopen - er is nog geen 2e hands.

Bij M4/3 is er wél veel tweedehands.
Omdat er recent een nieuw topmodel uit is, is de Olympus M1 mark 2 te koop rond de €600. Voor die prijs heb je weathersealing, 2 kaartslots, 60 beelden per seconde, in-camera focus stacking, high-resolution, en natuurlijk extreem goede IBIS. Dit was het topmodel, dus er is geen enkele feature die ze eruit hebben gelaten om in een 'hoger' model te verkopen. Hij kan echt alles wat ze op dat moment konden bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Ik ben uiteindelijk voor de Sony A6700 gegaan :) Ik heb er nu de Sony 35mm f/1.8 OSS bij.

Ik moet nog even kijken welke lenzen ik er nog meer bijhaal, maar dat hoeft natuurlijk niet per se direct. Suggesties zijn welkom, though :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-09 21:39
Compizfox schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:18:
Ik ben uiteindelijk voor de Sony A6700 gegaan :) Ik heb er nu de Sony 35mm f/1.8 OSS bij.

Ik moet nog even kijken welke lenzen ik er nog meer bijhaal, maar dat hoeft natuurlijk niet per se direct. Suggesties zijn welkom, though :)
Hele mooie camera, gebruikt mn moeder ook, zeer fijn.

Zij gebruikt een tamron 17-70 f/2.8 als standaard lens en is daar heel content mee. Lichtere/kleinere opties zijn de sigma en Sony 16/18-50 2.8

Ligt er allemaal een beetje aan wat voor lens je wil natuurlijk. Heel veel plezier van je camera!

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Pagina: 1