Toon posts:

4k/120h+ Gaming Monitor ~€500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
4k monitor met hoge refresh rate. 27" heeft de voorkeur. Ik zit nog steeds op een 1080p monitor en heb ook geen ervaring met hoge refreshrate. Het is niet om competitief te kunnen gamen. HDR hoeft niet want dat is snel al dubbel de prijs heb ik begrepen.

Wat is je budget?
Rond de 500EUR. Als ik erover zou moeten gaan zou ik graag weten wat ik ermee win. Omdat je nogal snel dan aan VA panelen komt en 1000EUR vind ik dan weer wat te veel.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik kijk nu vooral naar de LG 27GP95RP-B omdat deze ook nog nano IPS heeft. Alleen weet ik niet hoeveel verschil nano IPS maakt tov IPS. Deze monitor zou ook vrij duur zijn met wat de concurrentie biedt. Slechte ervaring met Gigabyte moederbord, weet niet of ik dit mag doortrekken naar monitoren.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
In combinatie met 7800X3D en 7900xtx

Alle advies en ervaringen zijn welkom. Hoe meer ik zoek hoe maar ik het bos door de bomen kwijtraak.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2023 14:04 . Reden: 27" vergeten te vermelden ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:09
Ik heb een LG UltraGear, de 27" 1440p 165Hz nano IPS.
Erg mooi scherm, scherpe prijs.
Best wel een aanrader.
Die hebben vast ook een 4K versie, zoals de 27GR93U-B

Vergeet niet, als je overstapt van 1080p naar 4K, betekent dit 4x zoveel pixels om te renderen, dus grofweg is je framerate 4x zo laag dan op 1080p.
Maar dat moet op je 7900xtx wel kunnen. verwacht alleen geen 120+ fps op 4K :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GarBaGe schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:49:
Ik heb een LG UltraGear, de 27" 1440p 165Hz nano IPS.
Erg mooi scherm, scherpe prijs.
Best wel een aanrader.
Die hebben vast ook een 4K versie, zoals de 27GR93U-B

Vergeet niet, als je overstapt van 1080p naar 4K, betekent dit 4x zoveel pixels om te renderen, dus grofweg is je framerate 4x zo laag dan op 1080p.
Maar dat moet op je 7900xtx wel kunnen. verwacht alleen geen 120+ fps op 4K :)
Bedankt voor je reactie. 4k equivalent is inderdaad de 27GR93U-B maar die is geen nano IPS. Nogmaals, krijg geen goed beeld of dit het prijsverschil van €150 waard is.

Neen, dat is niet mijn verwachting. :) Maar hopelijk wel voor oudere games.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:09
Tja, om de verschillen tussen IPS, nano IPS, VA en/of andere technieken goed te kunnen beoordelen, moet je eigenlijk fysiek naar een winkel om naar echte schermen te kijken.
Zoiets geld ook bij televisies.

Persoonlijk vind ik de EUR 150 meerprijs voor nano IPS tov IPS het wel waard.
Ook omdat een monitor doorgaans lang meegaat.
Mijn vorige 4K beeldscherm werd 10 jaar oud.

Echter, iedereen heeft zijn eigen mening en er zullen vast ook mensen zijn die het verschil nauwelijks zien en daarvoor de toegevoegde waarde te klein vinden.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:29:
4k monitor met hoge refresh rate. 27" heeft de voorkeur. Ik zit nog steeds op een 1080p monitor en heb ook geen ervaring met hoge refreshrate. Het is niet om competitief te kunnen gamen. HDR hoeft niet want dat is snel al dubbel de prijs heb ik begrepen.
Waarom 4K?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hogere resolutie gaat mooiste graphics opleveren en AA probleem een beetje oplossen volgens mij. Lijkt me raar om dan voor 1440p te gaan ipv 4k (ik gok dat je vraag daar achter doelt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2023 @ 08:35:
[...]

Hogere resolutie gaat mooiste graphics opleveren en AA probleem een beetje oplossen volgens mij. Lijkt me raar om dan voor 1440p te gaan ipv 4k (ik gok dat je vraag daar achter doelt).
1440p is ook al een stap vanaf 1080p en een hogere resolutie betekent een lagere framerate.
Mogelijk is dat geen probleem met de XTX.
Is OLED geen optie trouwens?

[ Voor 3% gewijzigd door Olaf van der Spek op 12-11-2023 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
GarBaGe schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:06:
Tja, om de verschillen tussen IPS, nano IPS, VA en/of andere technieken goed te kunnen beoordelen, moet je eigenlijk fysiek naar een winkel om naar echte schermen te kijken.
Zoiets geld ook bij televisies.

Persoonlijk vind ik de EUR 150 meerprijs voor nano IPS tov IPS het wel waard.
Welk voordeel zie jij in nano IPS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Olaf van der Spek schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:01:
[...]

1440p is ook al een stap vanaf 1080p en een hogere resolutie betekent een lagere framerate.
Mogelijk is dat geen probleem met de XTX.
Is OLED geen optie trouwens?
Ga ik voor OLED niet al 32” moeten? Als je een aanrader hebt voor 27-28” lees ik wat reviews.

Ondertussen zie ik af van de nano IPS omdat de kleuren nogal saturated zouden zijn. En een soort tussenoplossing is voor echte HDR. En echte HDR hoeft niet vanwege de prijs. En €700 komt dan al dichtbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ga ik voor OLED niet al 32” moeten?
Bigger is better toch? ;)

uitvoering: LG UltraGear OLED 27GR95QE-B Zwart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:28
4K op 27" is een lastige resolutie om te gebruiken. Tenzij je echt ontzettend goede ogen hebt en er erg dicht op zit, zal je altijd moeten schalen voor desktop-gebruik. En voor games is het een erg hoge resolutie zoals anderen al genoemd hebben.

Op het werk hebben we op de flexplekken deze resolutie en formaat, en het is altijd een gedoe met schalen.

Mijn advies is om 1440P te nemen als resolutie. Dat is bruikbaar op 27" zonder scaling, en geeft betere performance in games. En de pixels zijn nog steeds redelijk klein :).

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Pagina: 1