Advies Gevraagd: Gebroken Scherm van MacBook Pro, Repareren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swiss2018
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-11-2023
Onlangs heeft mijn vriendin per ongeluk haar MacBook Pro (13-inch met Touch Bar, modeljaar 2019) beschadigd. Bij het sluiten van de laptop kwam er een elastiekje tussen het scherm en het toetsenbord, met een gebarsten scherm als gevolg. Gelukkig stond er geen belangrijke data op.

Na wat onderzoek naar de reparatiekosten, lijken deze tussen de 599 en 999 euro te liggen. Dit voelt als een onevenredige investering, zeker wanneer ik zie dat er laptops met betere specificaties beschikbaar zijn voor vergelijkbare prijzen, vooral in de vraag/aanbod-sectie op Tweakers.

Wat zouden jullie aanraden? De laptop afschrijven en een nieuwe aanschaffen, of heeft iemand hier een ander, wellicht slimmer idee?

Alvast bedankt voor jullie input!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:15
De reparatie staat hier uitgelegd: https://www.ifixit.com/Gu...Screen+Replacement/139752
De uitdaging in het hele proces is dat je simpelweg een kleine 500 dollar kwijt bent aan een nieuw deksel inclusief scherm. Ik heb even niet gekeken hoe het met de verkrijgbaarheid hiervan in Europa zit.

Als je een nieuwe laptop wilt met een vergelijkbare spec dan kom je bij Apple op een M3 MacBook Pro uit van net over de €2000: https://www.apple.com/nl/...e-gpu-8-gb-geheugen-512gb of een goedkopere MacBook Air (vanaf €1299), aangezien een hoop gebruikers met een Air ook alles kunnen doen wat ze nu doen.
Vergeleken daarmee is repareren een goedkopere optie. Tweedehands is natuurlijk ook een hoop mogelijk. Ik denk dat de vraag simpelweg is: hoeveel wil je investeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeArt
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 21:02
Ik begrijp je opmerking van de belangrijke data niet, met de data is er toch niets aan de hand?
Je zou tijdelijk toch moeten verder kunnen werken met een extern scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swiss2018
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-11-2023
BeArt schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:15:
Ik begrijp je opmerking van de belangrijke data niet, met de data is er toch niets aan de hand?
Je zou tijdelijk toch moeten verder kunnen werken met een extern scherm?
Ik had het misschien verkeerd verwoord. Een paar dagen geleden was die laptop volledig opnieuw geïnstalleerd, vandaar mijn opmerking. Achteraf gezien was het sowieso een onnodige opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:04

4POX

Everybody is wired

Gaat je niet helpen. Maar het is/was/schijnt een trend te zijn.

https://www.theverge.com/...mor-keyboard-computer-diy

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Houd er rekening mee dat Macs uit 2019 vermoedelijk de volgende macOS release niet gaan krijgen door het uitfaseren van Intel machines, daarmee is de machine vanaf dat moment een stuk minder waard en bijna economisch total loss.

Ik zou hem persoonlijk afschrijven en naar een MacBook Air kijken, of je moet weer €2k+ willen uitgeven.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:46
Heb je een inboedelverzekering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19

talin

ES-MA

Archer_VC10 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:11:
De reparatie staat hier uitgelegd: https://www.ifixit.com/Gu...Screen+Replacement/139752
De uitdaging in het hele proces is dat je simpelweg een kleine 500 dollar kwijt bent aan een nieuw deksel inclusief scherm. Ik heb even niet gekeken hoe het met de verkrijgbaarheid hiervan in Europa zit.
zoals hierboven de Ifixit handleiding gebruiken en op Ebay een scherm zoeken.
hier een beeldscherm met achterkant voor iets minder dan 300 euro uit Duitsland

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:44
Lees dit anders even door:

Gebroken scherm MacBook Air M1 zelf repareren?

Heb daar wat tips gegeven m.b.t. schermreparatie.

- n.v.m., ik zie dat het Apple self repair programma alleen onderdelen levert voor macbooks vanaf 2020 :P

[ Voor 26% gewijzigd door Mr.Joker op 13-11-2023 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer je een schroevendraaier vast kunt houden kun je het complete scherm zelf vervangen. Zo ingewikkeld zit dat niet in elkaar. Die reparatiekosten kun je jezelf dus al besparen.

De kosten van een nieuw scherm met deksel is een kwestie van uitzoeken. Ik heb het eerder bij de poot gehad en toen een scherm (en voor een andere MacBook een moederbord) via Upgreatest geregeld.

De reparatie is niet ingewikkeld, het past allemaal maar op één manier. Het is een kwestie van rustig kijken, geordend werken en tussendoor een slok koffie nemen.
Pagina: 1