Mesh kiezen - Bomen & bos in de3weg

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lakemens
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-03 08:55
Beste medetweakers,

allereerst mijn excuses voor zoeken, maar niet kunnen vinden. Mijn netwerkkennis is net te weinig en wat verouderd, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.

Sinds enkele maanden ben ik verhuisd binnen België, Telenet zakelijke aansluiting is mee verhuisd inclusief nieuw modem aan de muur beneden in de woonkamer. Er ligt op verschillende plekken in het deels verbouwde huis van 3 etages LAN. Doordat de verbouwing veel meer tijd vraagt, verkeren we nogal veel op de zolder, waar de draadloze ontvangst drama is. Dit komt mede door een fantastische, maar nogal storende stalen trap aan de ene kant van het huis, welke van begane grond naar de tweede etage gaat. Huis is steen, houten vloeren en stalen balken, met een betonnen kolom midden in woonkamer.

Ik heb wat kunnen rommelen met de wifi-kanalen, maar de app van Telenet gaat eigenlijk niet de diepte in of biedt als oplossing een pod huren voor € 3 per maand. Gezien vrij grote oppervlakte en 3 tieners leek het me verstandigst om te gaan voor een oplossing met meerdere accesspoints. Dat was dus Mesh? Daar raakte ik dus verdwaald en zoek ik hulp.

Mijn vraag is eigenlijk om een relatief eenvoudige, makkelijk aan te sturen set van 2 of 3 accesspoints voor een 5-tal iPhones, enkele iPads en Macbooks en een windowsbakje voor werk. Ik kan deze waarschijnlijk vrij eenvoudig aansluiten met netwerkkabel, PoE is eventueel mogelijk.Apple TV en TV-box gaan natuurlijk met netwerkkabel.

Nu lees ik regelmatig dat TP-Link zeer betaalbaar en kwalitatief OK is, maar er nogal twijfels zijn over privacy. Nu maak ik me daar in de basis niet zo heel druk om, maar ik ben gewoon op zoek naar een betaalbaar setje dat ons gezin de komende jaren op weg helpt. Zyxel? D-Link? Ik zie het echt niet meer... |:(

Mocht ik nu de vierduizendste zijn die deze wellicht domme vraag neerleg, sorry, maar de meeste info is heel specifiek of niet meer zo up-to-date.

Alvast dank voor meedenken!
.

Er had hier een heel intelligente tekst kunnen staan

Beste antwoord (via lakemens op 16-11-2023 14:09)

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 21:12
De simpelste setup is de wifi van telenet uit, en dan een paar TP link deco's (bijvoorbeeld de M5). Omdat je LAN door je huis hebt acht ik de kans groot dat je met 2 ap's al uit kan.

Hou er wel rekening mee dat dit soort setjes vaak slecht functioneren als ze op verschillende poorten van de provider box zitten (die kastjes blokkeren vaak bepaalde communicatie die die mesh setjes nodig hebben om elkaar goed te zien), dus beter om ze allemaal op een losse switch (zoals de tp-link TL-SG108 of Netgear GS108) te zetten, of de deco's achter elkaar aan te sluiten.

Of je ze in AP mode of route mode hangt ook af van hoe je het precies opzet.

Mijn setup is dat ik in de meterkast direct achter de kast van de provider (waar de wifi op uit staat) een deco heb hangen, en vanaf daar met tp-link TL-SG116 (8 poorten was niet genoeg voor me) LAN door het huis verdeel. Via vervolgens een GS108 (verdeelpunt zolder, moet nog eens vervangen eigenlijk) en een TL-SG108 (bureauswitch voor oa printer, nas en desktop) is de tweede Deco aangesloten. Ik heb hem in router mode gezet zodat ik meer mogelijkheden heb snel apparaten tijdelijk van internet te halen (als de kleuter de iPad weer eens niet wil loslaten). Met die 2 AP's is de dekking door mijn hele huis (betonvloeren, 3 woonlagen) prima. Een ook in de tuin pakt ie het signaal goed op.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 21:12
De simpelste setup is de wifi van telenet uit, en dan een paar TP link deco's (bijvoorbeeld de M5). Omdat je LAN door je huis hebt acht ik de kans groot dat je met 2 ap's al uit kan.

Hou er wel rekening mee dat dit soort setjes vaak slecht functioneren als ze op verschillende poorten van de provider box zitten (die kastjes blokkeren vaak bepaalde communicatie die die mesh setjes nodig hebben om elkaar goed te zien), dus beter om ze allemaal op een losse switch (zoals de tp-link TL-SG108 of Netgear GS108) te zetten, of de deco's achter elkaar aan te sluiten.

Of je ze in AP mode of route mode hangt ook af van hoe je het precies opzet.

Mijn setup is dat ik in de meterkast direct achter de kast van de provider (waar de wifi op uit staat) een deco heb hangen, en vanaf daar met tp-link TL-SG116 (8 poorten was niet genoeg voor me) LAN door het huis verdeel. Via vervolgens een GS108 (verdeelpunt zolder, moet nog eens vervangen eigenlijk) en een TL-SG108 (bureauswitch voor oa printer, nas en desktop) is de tweede Deco aangesloten. Ik heb hem in router mode gezet zodat ik meer mogelijkheden heb snel apparaten tijdelijk van internet te halen (als de kleuter de iPad weer eens niet wil loslaten). Met die 2 AP's is de dekking door mijn hele huis (betonvloeren, 3 woonlagen) prima. Een ook in de tuin pakt ie het signaal goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lakemens
Aparte switch kwam er al aan, ik vermoed dat 2 stuks het al gaan doen.

Dank voor de toelichting, verheldert een heleboel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lakemens
Nog even update, uiteindelijk voor een duopack Deco M4 gegaan, werkt als een zonnetje en verbluffend eenvoudig te installeren. Beide apart op de switch gezet, als geadviseerd.

Dank voor de hulp!