Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-05-2024
Ik heb een vraag. Ik ben eigen huis eigenaar met overwaarde. Nu heb ik geen inkomen meer en toch de energietoeslag niet gekregen van Amsterdam (ondanks eerdere schriftelijke beloftes van wel). Uit pure nood bijstand aangevraagd (wat in theorie een lening zal worden). Binnen enkele dagen niet een behandeling van mijn bijstandsaanvraag, maar wel een coach gekregen die me moet gaan helpen een baan te vinden. Ik vind dat raar, want kennelijk is mijn dossier inhoudelijk nog niet in behandeling voor bijstand. Bovendien zou het om een lening gaan uiteindelijk. Dus waarom iemand als moi (50 jaar oud) met dwang naar een psycholoog/loopbaanbegeleider sturen? Ik heb nog niet eerder uitkering/bijstand gehad, want kon net rond komen van wat inkomen wat ik wist te genereren. Ik ben huiverig voor de gemeente Amsterdam (afspraak is op stadshuis, niet eens UWV). In het verleden heb ik echt met agressie te maken gehad vanuit diverse gemeentemedewerkers, terwijl ik 100% niets verkeerd deed en 100% geen aanleiding gaf. Dan heb ik het over a) valse aangiftes. Ik heb het over (b) het inbreken in mijn woning, zonder dat ze ooit hebben laten weten dit gedaan te hebben. En ook (c) huiszoekingen waarbij mijn hele huis is doorzocht en zelfs foto's gemaakt, omdat ze zeker wilden weten dat er maximaal 2 mensen woonden en niet meer. Dat alles gebeurde in een tijd dat ik geen uitkering had of niets aangevraagd. Dus gemeente Amsterdam, ik weet dat ze azen op mijn woning en zullen alles proberen om me klem te zetten.

Mijn vraag.
1. Hebben meer mensen uit Amsterdam een brief gehad in november 2022 dat ze zeker de 800,- euro zouden krijgen in 2023, maar die niet gekregen eind okt 2023? Hoe lang duurt de aanvraag energietoeslag als je 1 nov 2023 formeel aanvraagt?
2. Is een bijstandsuitkering (lening) zeker als ik aan alle eisen voldoe (muv overwaarde eigen huis, vandaar lening)? Of wordt daar willekeur toegepast?
3. Is het normaal om een loopbaancoach te krijgen toegewezen nog voor je dossier van bijstandsaanvraag in behandeling is genomen? Ik hou niet zo van bemoeizorg onder dwang.
4. Is het normaal om op een stadshuis een afspraak te hebben ipv op een UWV kantoor? (het stadshuis zie ik niet als een veilige plek om af te spreken voor burgers, muv de openbare ruimte, vanwege agressief gedrag door gemeente verleden). Het verhaal met die loopbaan coach vertrouw ik niet zo. Ik vermoed dat dit het excuus gaat worden om mij geen lening bijstand te geven.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:26
Breng eerst eens een bezoekje aan de huisarts.

[ Voor 6% gewijzigd door GioStyle op 08-11-2023 15:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:05
moo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:05:
Ik heb een vraag. Ik ben eigen huis eigenaar met overwaarde. Nu heb ik geen inkomen meer en toch de energietoeslag niet gekregen van Amsterdam (ondanks eerdere schriftelijke beloftes van wel). Uit pure nood bijstand aangevraagd (wat in theorie een lening zal worden). Binnen enkele dagen niet een behandeling van mijn bijstandsaanvraag, maar wel een coach gekregen die me moet gaan helpen een baan te vinden. Ik vind dat raar, want kennelijk is mijn dossier inhoudelijk nog niet in behandeling voor bijstand. Bovendien zou het om een lening gaan uiteindelijk. Dus waarom iemand als moi (50 jaar oud) met dwang naar een psycholoog/loopbaanbegeleider sturen? Ik heb nog niet eerder uitkering/bijstand gehad, want kon net rond komen van wat inkomen wat ik wist te genereren. Ik ben huiverig voor de gemeente Amsterdam (afspraak is op stadshuis, niet eens UWV). In het verleden heb ik echt met agressie te maken gehad vanuit diverse gemeentemedewerkers, terwijl ik 100% niets verkeerd deed en 100% geen aanleiding gaf. Dan heb ik het over a) valse aangiftes. Ik heb het over (b) het inbreken in mijn woning, zonder dat ze ooit hebben laten weten dit gedaan te hebben. En ook (c) huiszoekingen waarbij mijn hele huis is doorzocht en zelfs foto's gemaakt, omdat ze zeker wilden weten dat er maximaal 2 mensen woonden en niet meer. Dat alles gebeurde in een tijd dat ik geen uitkering had of niets aangevraagd. Dus gemeente Amsterdam, ik weet dat ze azen op mijn woning en zullen alles proberen om me klem te zetten.

Mijn vraag.
1. Hebben meer mensen uit Amsterdam een brief gehad in november 2022 dat ze zeker de 800,- euro zouden krijgen in 2023, maar die niet gekregen eind okt 2023? Hoe lang duurt de aanvraag energietoeslag als je 1 nov 2023 formeel aanvraagt?
2. Is een bijstandsuitkering (lening) zeker als ik aan alle eisen voldoe (muv overwaarde eigen huis, vandaar lening)? Of wordt daar willekeur toegepast?
3. Is het normaal om een loopbaancoach te krijgen toegewezen nog voor je dossier van bijstandsaanvraag in behandeling is genomen? Ik hou niet zo van bemoeizorg onder dwang.
4. Is het normaal om op een stadshuis een afspraak te hebben ipv op een UWV kantoor? (het stadshuis zie ik niet als een veilige plek om af te spreken voor burgers, muv de openbare ruimte, vanwege agressief gedrag door gemeente verleden). Het verhaal met die loopbaan coach vertrouw ik niet zo. Ik vermoed dat dit het excuus gaat worden om mij geen lening bijstand te geven.
Ik kan enkel iets zinnigs zeggen over vraag 4. De gemeente is verantwoordelijk voor de bijstand. Niet het uwv. Dat je dus naar het gemeentehuis moet is logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-07 11:39

Mijn vraag.
Weet je zeker dat de gemeente bij je 'ingebroken' heeft?

Je hebt namelijk grondrechtelijke recht op Privacy en een overheidsinstantie mag dan ook nooit zonder consensus of gerechterlijk bevel je huis betreden. Dat is strafbaar.
Als je niets aangevraagd hebt en geen uitkering genoot in die tijd, heb ik oprecht mijn vraagtekens bij dit verhaal.

Overigens, de gemeente is degene die beslists en de uitbetaling doet voor bijstand. Lees je even in op deze pagina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:48
Mijn vraag.
Niet Amsterdam dus precies weet ik het allemaal niet.
1. Als je iets krijgt, krijg je €1300. Je zou dan al €500 eerder dit jaar gekregen moeten hebben en dan krijg je (waarschijnlijk) automatisch die €800 (zo werkt het in mijn gemeente). Of je vraagt het nieuw aan, dan krijg je, als je er recht op hebt, €1300. Als je het een week geleden hebt aangevraagd, kan het wel even duren.
Als je een brief in 2022 hebt gehad dat je er recht op had, zou ik ook daar nog achteraan gaan, om het toch nog te krijgen.
2. Bij mijn weten, als je aan de eisen voldoet, krijg je het. Maar met vermogen heb je er toch geen recht op? Waarom denk je het dan wel te krijgen, maar als lening?
3. Zou zomaar kunnen, geen idee.
4. Ja, lijkt mij wel. Zoals al meer gezegd, de gemeente is verantwoordelijk voor de bijstand, niet het UWV.

Heb je rechtsbijstand? Zet die dan hierop. Zowel het verkrijgen van de energietoeslag, als het recht op bijstand. En je kunt ook iemand daarvan meenemen naar het gesprek op het stadhuis.

Succes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:15

mwa

Het leest alsof er wel wat meer ‘issues’ zijn dan het wel of niet ontvangen van energietoeslag. Misschien wat hulp zoeken?
Pagina: 1