Ik heb een vraag. Ik ben eigen huis eigenaar met overwaarde. Nu heb ik geen inkomen meer en toch de energietoeslag niet gekregen van Amsterdam (ondanks eerdere schriftelijke beloftes van wel). Uit pure nood bijstand aangevraagd (wat in theorie een lening zal worden). Binnen enkele dagen niet een behandeling van mijn bijstandsaanvraag, maar wel een coach gekregen die me moet gaan helpen een baan te vinden. Ik vind dat raar, want kennelijk is mijn dossier inhoudelijk nog niet in behandeling voor bijstand. Bovendien zou het om een lening gaan uiteindelijk. Dus waarom iemand als moi (50 jaar oud) met dwang naar een psycholoog/loopbaanbegeleider sturen? Ik heb nog niet eerder uitkering/bijstand gehad, want kon net rond komen van wat inkomen wat ik wist te genereren. Ik ben huiverig voor de gemeente Amsterdam (afspraak is op stadshuis, niet eens UWV). In het verleden heb ik echt met agressie te maken gehad vanuit diverse gemeentemedewerkers, terwijl ik 100% niets verkeerd deed en 100% geen aanleiding gaf. Dan heb ik het over a) valse aangiftes. Ik heb het over (b) het inbreken in mijn woning, zonder dat ze ooit hebben laten weten dit gedaan te hebben. En ook (c) huiszoekingen waarbij mijn hele huis is doorzocht en zelfs foto's gemaakt, omdat ze zeker wilden weten dat er maximaal 2 mensen woonden en niet meer. Dat alles gebeurde in een tijd dat ik geen uitkering had of niets aangevraagd. Dus gemeente Amsterdam, ik weet dat ze azen op mijn woning en zullen alles proberen om me klem te zetten.
Mijn vraag.
1. Hebben meer mensen uit Amsterdam een brief gehad in november 2022 dat ze zeker de 800,- euro zouden krijgen in 2023, maar die niet gekregen eind okt 2023? Hoe lang duurt de aanvraag energietoeslag als je 1 nov 2023 formeel aanvraagt?
2. Is een bijstandsuitkering (lening) zeker als ik aan alle eisen voldoe (muv overwaarde eigen huis, vandaar lening)? Of wordt daar willekeur toegepast?
3. Is het normaal om een loopbaancoach te krijgen toegewezen nog voor je dossier van bijstandsaanvraag in behandeling is genomen? Ik hou niet zo van bemoeizorg onder dwang.
4. Is het normaal om op een stadshuis een afspraak te hebben ipv op een UWV kantoor? (het stadshuis zie ik niet als een veilige plek om af te spreken voor burgers, muv de openbare ruimte, vanwege agressief gedrag door gemeente verleden). Het verhaal met die loopbaan coach vertrouw ik niet zo. Ik vermoed dat dit het excuus gaat worden om mij geen lening bijstand te geven.
Mijn vraag.
1. Hebben meer mensen uit Amsterdam een brief gehad in november 2022 dat ze zeker de 800,- euro zouden krijgen in 2023, maar die niet gekregen eind okt 2023? Hoe lang duurt de aanvraag energietoeslag als je 1 nov 2023 formeel aanvraagt?
2. Is een bijstandsuitkering (lening) zeker als ik aan alle eisen voldoe (muv overwaarde eigen huis, vandaar lening)? Of wordt daar willekeur toegepast?
3. Is het normaal om een loopbaancoach te krijgen toegewezen nog voor je dossier van bijstandsaanvraag in behandeling is genomen? Ik hou niet zo van bemoeizorg onder dwang.
4. Is het normaal om op een stadshuis een afspraak te hebben ipv op een UWV kantoor? (het stadshuis zie ik niet als een veilige plek om af te spreken voor burgers, muv de openbare ruimte, vanwege agressief gedrag door gemeente verleden). Het verhaal met die loopbaan coach vertrouw ik niet zo. Ik vermoed dat dit het excuus gaat worden om mij geen lening bijstand te geven.