Koopadvies 4G Router gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-05 11:24
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met 4G Routers? Voor een pand achter op een industrieterrein ben ik op zoek naar een goede oplossing om Internet via 4G(+) te realiseren. Er zijn niet meer dan 5 gebruikers, de WiFi functionaliteit vind ik niet eens zo belangrijk omdat met AP's de WiFi dekking gerealiseerd zal gaan worden.

Ik zou graag een Router willen aanschaffen die een redelijke verbinding kan opzetten met een 4G(+) mast en waar ik bedraad één of meerdere AP's aan kan toevoegen via één of meerdere LAN-poorten.

Ik heb zitten kijken naar een Netgear M1 Nighthawk, maar dat is vooral MiFi en leuk voor op de camping. Een TP-Link MR600 kwam ook voorbij tijdens het zoeken, maar mijn 'bezwaar' zou zijn dat dit soort Routers gebruik maken van indoor antennes.

Mijn oog viel op een Pepwave Max BR1 mini i.c.m. een buitenantenne. De snelheid (150/50Mbit) staat mij wel aan en is ruim voldoende. Maar de prijs is significant hoger..

Heeft iemand al eens een pracht van een oplossing weten te realiseren die hij/zij met mij wil delen? :) Dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-06 06:56
Ligt volledig aan je budget, en of modem binnen of buiten staat, en ik ga er even vanuit dat je gewoon een stroomtoevoer hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:32
Belangrijk is om te kijken naar je LTE CAT en de ondersteuning van Bands.
Een cat 11 haalt meer uit de 4g verbinding dan bv een cat 6 :)

Zie hier voor enkele modellen
https://www.mifi-hotspots.com/modems-routers-3g-4g-lte

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-06 11:26
waarom wil je die buitenantenne ?

hoe is de verbinding in het pand ?
als deze prima is kun je ook een usb 4g dongle pakken met bijv een uitvoering: ASUS TUF Gaming AX3000 V2

als voorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-06 16:39
Teltonika heeft wel mooie routers die misschien in je budget passen. Met de cloudoplossing kan je deze router ook op afstand bedienen/uitlezen. (vooral handig om te zien wat je RSSI waardes e.d. zijn)
Er kunnen meerdere simkaarten in maar let op, multi sim is niet hetzelfde als multimodem. Er kan dus maar 1 simkaart tegelijkertijd actief zijn en dus kan je geen verbindingen stapelen.
Deze routers leveren geen PoE dus als je extra AP's in het pand wil aansluiten zal je PoE injectors of een PoE-switch erbij moeten nemen. Dit is natuurlijk ook waar voor de ASUS en Netgear routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:57
kwibus schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:55:
Heeft iemand al eens een pracht van een oplossing weten te realiseren die hij/zij met mij wil delen? :) Dank!
Ik gebruik voor verschillende mobiele locaties producten van Mikrotik. En dan expliciet met hardware IPsec en voeding over de (1Gbps) ethernet kabel. Deze worden dan buitengeplaatst, zodat er geen externe antenne nodig is c.q. waar dat wel nodig is korte antenne kabels kunnen worden gebruikt.

Nadeel is dan dat je niet even de SIM kaart kan wisselen, maar dat is voor die locaties ondergeschikt t.o.v. stabiele low latency verbinding met voldoende snelheid.

Als je echt losse antennes wil gebruiken zul je je heel goed in moeten lezen in banden, frequenties, locatie masten, en demping/versterking m.b.t. antenne(s) + kabel(s) en al dan niet MIMO.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-05 11:24
Dank voor de vele reacties! Ik ga naar de voorgestelde producten kijken en nog eens e.e.a. nakijken op locatie. Misschien dat een dongle ook werkt, had die optie niet uitgevlakt maar heb ergens ook een voorkeur voor een buitenantenne (pand is van 'blik' namelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:05
Teltonika, pepwave, cradlepoint, allemaal prima 4g routers

Kwa buitenantennes heb ik alleen ervaringen met de omni antennes van Poynting

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:19
kwibus schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:54:
Dank voor de vele reacties! Ik ga naar de voorgestelde producten kijken en nog eens e.e.a. nakijken op locatie. Misschien dat een dongle ook werkt, had die optie niet uitgevlakt maar heb ergens ook een voorkeur voor een buitenantenne (pand is van 'blik' namelijk).
https://www.peplink.com/products/max-hd1-dome-pro/

PoE er in en klaar.
Pagina: 1