Gipsplaten (AK) wanden en plafonds; hoe afwerken met gording

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:30
We zijn momenteel bezig op onze bovenverdieping (boerderij uit 1910) met het opnieuw zetten van de wanden (metal stud, osb, gips) en afwerken van de plafonds (tegen schuin dak). De wanden werken we af met AK gipsplaten waarvan we de naden vullen en glad strijken (Knauf fill & finish). Hier verwacht ik geen grote problemen.
Bij de plafonds echter wel. De oude eiken gordingen blijven in het zicht, waarvan er een aantal niet helemaal recht zijn, zeg maar gerust krom. Heel mooi allemaal, maar hoe werk je de naad tussen gipsplaat plafond en kromme gordingen af? De gipsplaat krijg je natuurlijk nooit over de gehele lengte strak tegen de kromme gording aan?

Een oplossing is natuurlijk alles stucen, echter heeft dit vanzelfsprekend ook een prijskaartje en zouden we de plafonds net als de wanden afwerken door enkel de naden rondom en tussen de platen in te vullen.

Iemand hiervoor tips of ervaring mee? is het bijvoorbeeld mogelijk om de naad rondom gewoon vol te strijken met stuc/filler? Krijg je dit mooi vlak afgewerkt met de gipsplaat of kun je dan beter het hele plafond afwerken met finisher?

Om jullie een idee te geven, dit zijn de gordingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKDBq-5qwLC7ZJMNh19rOK9vH5E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GDjzMBO9mCS0vQO2qZSl6qju.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Met een profielkam of stuk karton elke gording zo strak mogelijk omgipsen en dan met een goede plastische kit afwerken. Ik zou de naden rondom de gordingen niet met gips dichten, dat vraagt om scheuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-07 23:41

BLN

Als je geen afwerkprofiel wil gebruiken tegen de gordingen aan: tape over de gordingen, zo strak mogelijk gips er tegenaan. Alle gleuven en overvangen strak afwerken met joint filler, na het drogen de tape wegsnijden. Dan kitten, dan sauzen. Om de gordingen mooi schoon te houden zou ik bij het kitten opnieuw tape aan te brengen, met een paar millimeter speling ten opzichte van de aansluiting tussen gording en gips.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-07 17:34
BLN schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:32:
Als je geen afwerkprofiel wil gebruiken tegen de gordingen aan: tape over de gordingen, zo strak mogelijk gips er tegenaan. Alle gleuven en overvangen strak afwerken met joint filler, na het drogen de tape wegsnijden. Dan kitten, dan sauzen. Om de gordingen mooi schoon te houden zou ik bij het kitten opnieuw tape aan te brengen, met een paar millimeter speling ten opzichte van de aansluiting tussen gording en gips.
Zo dus.

Overigens, fill&finish is prima spul, maar beter voor de afwerklaag. De eerste ronde vullen zou ik met wat goedkopers doen (jointfiller plus o.i.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-07 01:00

MLLL

Palm Treo 650

Ik zou toch zo goed mogelijk de gipsplaat passend proberen te maken,minder kieren betekent minder kans op scheurvorming. Het is tijdrovend maar zeker wel te doen, dmv contramallen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:30
BLN schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:32:
Dank voor jullie antwoorden, die van de tape is een goede. Wat voor tape zou dit dan moeten zijn?
Kurma schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:38:
[...]

Zo dus.

Overigens, fill&finish is prima spul, maar beter voor de afwerklaag. De eerste ronde vullen zou ik met wat goedkopers doen (jointfiller plus o.i.d.).
Fill&finish zou ik graag gebruiken omdat dit kant en klaar is. 1) omdat ik het dan wat makkelijker aan vrouwlief over kan laten en 2) omdat ik dan niet of telkens kilo's over heb óf telkens een paar gram bij moet maken.
Qua kosten zal dat toch wel mee vallen? De naden zijn nu ook niet echt de volumes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-07 21:09
Ehm, zelf niet gedaan maar laatst zo'n klus tip video ergens gezien dus maybe werkt het.

Je zet een rechte plaat bovenop de balk (dus met kieren).
Dan pak je een wat grotere carroseriering en die zet je onder op de balk tegen de plaat aan.
Je pakt dan een stift en doe die in het oogje van de ring en trek daarmee een lijn op de gipsplaat.
De ring volgt dan de contouren van de balk en door het formaat van de ring trek je dan een lijntje op de gipsplaat die overeenkomt ermee. Dan kan je de plaat van de wand afhalen en in een meer comfortable positie de rand bijsnijden naar de getrokken lijn.

In theorie heb je dan een bijgesneden plaat die exact overeenkomt met de vorm van de balk.

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-07 17:34
emot schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:29:
[...]

Dank voor jullie antwoorden, die van de tape is een goede. Wat voor tape zou dit dan moeten zijn?
Gewoon schilderstape, van dat papieren spul.
Fill&finish zou ik graag gebruiken omdat dit kant en klaar is. 1) omdat ik het dan wat makkelijker aan vrouwlief over kan laten en 2) omdat ik dan niet of telkens kilo's over heb óf telkens een paar gram bij moet maken.
Qua kosten zal dat toch wel mee vallen? De naden zijn nu ook niet echt de volumes.
Er gaat meer in zitten dan je denkt!
Red Cell schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:48:
Ehm, zelf niet gedaan maar laatst zo'n klus tip video ergens gezien dus maybe werkt het.

Je zet een rechte plaat bovenop de balk (dus met kieren).
Dan pak je een wat grotere carroseriering en die zet je onder op de balk tegen de plaat aan.
Je pakt dan een stift en doe die in het oogje van de ring en trek daarmee een lijn op de gipsplaat.
De ring volgt dan de contouren van de balk en door het formaat van de ring trek je dan een lijntje op de gipsplaat die overeenkomt ermee. Dan kan je de plaat van de wand afhalen en in een meer comfortable positie de rand bijsnijden naar de getrokken lijn.

In theorie heb je dan een bijgesneden plaat die exact overeenkomt met de vorm van de balk.
"Scribing" geen idee wat de Nederlandse term is werkt natuurlijk gewoon, maar als je toch al naden aan het vullen bent kan je die kier net zo goed even meepakken.

[ Voor 44% gewijzigd door Kurma op 08-11-2023 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:54
Die fill een finish is geweldig makkelijk maar krimpt relatief veel. Wellicht dat je een eerste vulling daarom met joint filler (meer werk, steviger, lastiger te schuren) wilt doen en de afwerklaag met fill en finish.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bekend dak, die van mij is ook zo :D

en ja ik heb ook gipsplaten tegen de gording

ik heb het zowel liggend gedaan (4x AK) als staand (2x AK)
liggend gaat opzich iets sneller omdat je dan niet alle stappen 2 keer hoeft te doen
Ik heb een gipsplaat opgehangen op een paar cm afstand van de balk en toen evenwijdig afgetekend. De plaat weer los gemaakt op maat gemaakt en dus een paar cm hoger terug gehangen toen de balk afgeplakt en het naadjes die wat te groot waren iets schuin gesneden en gevuld met uniflott. daarna de verbinding met het hout verzwakt door hem in te snijden, zodat het waarschijnlijk daar gaat scheuren en dus niet aan de andere kant van de uniflott. Staand heb ik een stukje afval gips geplaatst, die evenwijdig afgetekend daarna dit over gebracht op een gips plaat dat zelfde kan je voor de andere kant doen uiteraard moet je de hoote dan wel goed meten. ik heb ook wel een stukje met karton gebruikt maar met een stukje gipsplaat gaat echt veel makkelijker omdat dit ook de juiste dikte is,makkelijker haaks te houden met de vorige plaat, etc. aftekentooltjes heb ik gewoon zelf geklus maar je kan ook van alles kopen. om dit makkelijk evenwijdig af te tekenen, uiteindelijk is dat het belangrijkste.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 09-11-2023 10:24 ]

Pagina: 1