Pakket door webwinkel gemeld als vermist maar....

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Een kennis van mij vertelde dat zij een pakket verwachte maar die kwam maar niet.
Toen heeft de online winkel het aankoopbedrag terugbetaald.
Een paar weken later kreeg zij het pakket als nog. Zij zegt dat ze het pakket mag houden.
Maar is dat wel zo?

Beste antwoord (via Thombias op 08-11-2023 11:22)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb het ook al twee gehad met Amazon en heb toen gewoon contact opgenomen met de klantendienst. Een keer gaven ze mij een verzendetiket om het product terug te sturen en de andere keer mocht ik het houden.

Ik denk niet dat je wettelijk het recht hebt om het artikel te houden omdat je een overeenkomst hebt om het één keer te ontvangen voor de aankoopsom. Ook ethisch lijkt het mij niet oké om het zo maar bij te houden zonder contact op te nemen.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:17

sapphire

Die-hard pruts0r

Als ze dat heeft afgesproken met de webwinkel wel.

Zo niet geen idee hoe dat regeltechnisch of wettelijk is geregeld maar onfatsoenlijk is het sowieso. Het is gewoon diefstal want je hebt er niet voor betaald.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:26
Als de verzendende partij een onderzoek heeft laten instellen krijgen ze van de bezorgende partij het geld vergoed.

Alsnog even netjes om contact op te nemen met de verkopende partij met het bericht dat ze alsnog het binnen heeft gekregen. Pakket mag je niet zomaar houden tenzij de verkopende partij dat expliciet heeft aangegeven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-09 11:20
Wat off-topic, maar het valt me sowieso op dat mensen in mijn omgeving er vaak wat trots op lijken te zijn als er een keer iets misgaat bij een bestel- en leveringsproces, en ze daarom een gratis of dubbel product hebben.

Dat vind ik altijd wat vreemd: bij je lokale middenstand zadel je de kassamedewerker toch ook niet op met een kasverschil als er een keer iets -per abuis- misgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
sapphire schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:06:
Als ze dat heeft afgesproken met de webwinkel wel.

Zo niet geen idee hoe dat regeltechnisch of wettelijk is geregeld maar onfatsoenlijk is het sowieso. Het is gewoon diefstal want je hebt er niet voor betaald.
Het lijkt mij ook niet heel ethisch.
Zij zegt dat ze Prime heeft en daarom het mag houden. Lijkt me geen reden. Maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:57

Marc H

- - Is wakker - -

Tsja Prime is Amazon, en daar verbaast mij niets meer. Als het geen echt dure artikelen zijn dan is terugsturen, controleren of het onbeschadigd/compleet is en restocken voor Amazon duurder als het product cadeau aan de klant geven. Ik heb wel eens filmpje gezien wat ze aan retouren weggooien omdat het goedkoper is.

Als klanten er blij mee zijn, dan is dat toch mooi meegenomen?

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:40
RonnnL schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:15:
Wat off-topic, maar het valt me sowieso op dat mensen in mijn omgeving er vaak wat trots op lijken te zijn als er een keer iets misgaat bij een bestel- en leveringsproces, en ze daarom een gratis of dubbel product hebben.

Dat vind ik altijd wat vreemd: bij je lokale middenstand zadel je de kassamedewerker toch ook niet op met een kasverschil als er een keer iets -per abuis- misgaat?
Appels en peren vergelijken. Kan mij aan mijn achterste roesten als ik iets dubbel krijg van Amazon en ik mag het houden. Met 4,3 miljard winst heb ik geen medelijden met ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
Thombias schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:03:
Een kennis van mij vertelde dat zij een pakket verwachte maar die kwam maar niet.
Toen heeft de online winkel het aankoopbedrag terugbetaald.
Een paar weken later kreeg zij het pakket als nog. Zij zegt dat ze het pakket mag houden.
Maar is dat wel zo?
Miss een beetje direct maar doe het toch;

Waarom bemoei je je hiermee? Who cares...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb het ook al twee gehad met Amazon en heb toen gewoon contact opgenomen met de klantendienst. Een keer gaven ze mij een verzendetiket om het product terug te sturen en de andere keer mocht ik het houden.

Ik denk niet dat je wettelijk het recht hebt om het artikel te houden omdat je een overeenkomst hebt om het één keer te ontvangen voor de aankoopsom. Ook ethisch lijkt het mij niet oké om het zo maar bij te houden zonder contact op te nemen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-10 22:46
Khayma schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:39:
[...]

Appels en peren vergelijken. Kan mij aan mijn achterste roesten als ik iets dubbel krijg van Amazon en ik mag het houden. Met 4,3 miljard winst heb ik geen medelijden met ze.
Toch is dat wel een vreemde gedacht, ik zag het ook bij een artikel over mensen die bewust dingen niet scannen bij de zelfscan.

Stelen is stelen (of ergens geen recht op hebben, maar dat principe is natuurlijk discutabel), of dat nou van een bedrijf is met 1 euro winst of 4,3 miljard winst. Want wat ga je dan doen met een bedrijf die verliest maakt, ga je daar spullen naar toe brengen omdat je daar wel medelijden mee hebt?

In mijn optiek, TS vriendin heeft het geld terug gekregen dus heeft geen recht op het artikel, tenzij anders is afgesproken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:47

OMD

ItMeAedri schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:13:
Als de verzendende partij een onderzoek heeft laten instellen krijgen ze van de bezorgende partij het geld vergoed.
Dit is incorrect. Geen idee hoe je hier bij komt. De verzendpartij krijgt alleen het inkoopbedrag terug onder bepaalde voorwaarden en mits het verzekerd is verzonden. Ik kan je vertellen dat van de 100 verzekeringclaims bij verzendpartijen er nagenoeg geen worden toegekend. Er is altijd wel een reden dat ze niet hoeven te betalen. Zodoende zijn verzekeringen ook eigenlijk een wassen neus.

Heb je geen verzekering dan krijg je niets. In het uitzonderlijke geval dat je wel iets vergoed krijgt is het meestal een euro of 3 per kilo aan verzonden goederen.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:50

D4NG3R

kiwi

:)

De laatste keer dat mij zoiets overkwam (en de keer daarvoor dat ik een product dubbel ontving) mocht ik het van de klantenservice houden. Ging in beide gevallen om een product van minder dan 5 tientjes overigens.

Recht om het product te houden heb je bij mijn weten in het beginsel niet, evenmin heb je de plicht het op eigen kosten terug te sturen en/of daar veel moeite voor te doen.

Maar als de webwinkel een beetje netjes/tijdig om gaat met de situatie voorhand (vervangend product sturen of geld terug storten) vind ik het echt niet te veel gevraagd om even naar het PostNL punt te lopen en de bestelling retour te sturen op hun kosten.

Als ze wel vervelend zijn geweest mogen ze een afspraak inplannen om 'em op te halen. :')

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 08-11-2023 10:57 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:52

Coach4All

I'm a Coach 4 All

KaiseRRuby schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:50:
[...]

Toch is dat wel een vreemde gedacht, ik zag het ook bij een artikel over mensen die bewust dingen niet scannen bij de zelfscan.

Stelen is stelen (of ergens geen recht op hebben, maar dat principe is natuurlijk discutabel), of dat nou van een bedrijf is met 1 euro winst of 4,3 miljard winst. Want wat ga je dan doen met een bedrijf die verliest maakt, ga je daar spullen naar toe brengen omdat je daar wel medelijden mee hebt?

In mijn optiek, TS vriendin heeft het geld terug gekregen dus heeft geen recht op het artikel, tenzij anders is afgesproken.
Zelf heb ik ook Prime, het "oplossen van de fout" moet wel in verhouding staan met de waarde bij mij.
1 keer gehad dat een "cadeauverpakking met 10 herenzakdoeken" pas 3 weken later aankwam en al terugbetaald was. Geen werk van gemaakt.
1 keer gehad dat een kattenkrabpaal van meer dan 100 euro een week te laat kwam, daar werk van gemaakt en weer door DHL laten ophalen (geregeld door Amazon).

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:52
Zelf een keer gehad met een VR bril (HP Reverb 2 voor de geinteresseerden). Besteld, geannuleerd en werd later alsnog geleverd.
Een tijd laten staan in afwachting of ze er voor kwamen en omdat ik echt totaal geen tijd had om er achteraan te gaan. Zelfs mensen die aangaven het gewoon te houden en later te verkopen.
Uiteindelijk tijd gevonden om contact op te memen met de winkel of ze hem nog terug wilden. Kreeg daar een ontzettend lauw antwoord op terug. Ze wilden hem wel terug en kon het naar een adres sturen. Geen dank je wel voor een apparaat van 600 euro of meer.
Ik hoef er geen geld voor, maar wees wel dankbaar voor een fout die je zelf gemaakt hebt. Annuleren was ruim voordat het bestelde uberhaupt leverbaar was omdat deze nog niet uit was. Maar goed, was een kleinere winkel denk ik maar zo.

Ben van mening dat je er geen recht op hebt en dat fouten kunnen gebeuren. Ook bij grote partijen.
Als ik vergeet iets te scannen bij de supermarkt en ik ben al thuis, ga ik er niet meer voor terug. Andersom ook vaak genoeg gehad dat ik iets gescand heb en uiteindelijk terug heb gelegd en vergeten er af te halen. Daar ga ik ook niet meer voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
en waarom maak jij je zo druk om?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:40
Je wilt ze de kost niet geven die daar op het moment supreme geen enkel probleem mee hebben :X

Verder eens met je post, dus TS z'n vriendin: doe een chat naar de klantenservice, weet je binnen een mum van tijd wat hun geprefereerde oplossing is. En zoals mijn schoonvader het altijd verwoordde: als je slecht wilt zijn voor een paar gulden moet je dat vooral doen.

@Farabi druk? Toch niet zo gek om met nota bene vrienden het te kunnen hebben over wat nou mag en wat naar jouw idee ethisch verantwoord is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Stalensnuitje schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:14:
[...]

@Farabi druk? Toch niet zo gek om met nota bene vrienden het te kunnen hebben over wat nou mag en wat naar jouw idee ethisch verantwoord is :?
dat kan toch ook met je vriend? ipv een topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:52

bonzz.netninja

Niente baffi

Nee ze mag het niet houden want er is geen overeenkomst meer. Zo simpel is het.

Wat je er van vind maakt allemaal niet zo heel veel uit. Of je er wat mee moet mag je lekker zelf weten, maar ik zou het netjes terug sturen want dat is goed voor je karmapunten :P

[ Voor 62% gewijzigd door bonzz.netninja op 08-11-2023 11:16 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:40
Farabi schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:15:
[...]

dat kan toch ook met je vriend? ipv een topic?
Zeker, maar als iemand bij hoog en laag beweert dat hij/zij in z'n recht staat lijkt T.net me een prima plek om dat te verifiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Stalensnuitje schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:17:
[...]

Zeker, maar als iemand bij hoog en laag beweert dat hij/zij in z'n recht staat lijkt T.net me een prima plek om dat te verifiëren.
Het lijkt erop dat de TS'er eerder suggereert dat zijn vriend(in) liegt ipv een wettelijke discussie aan te gaan hier. Waarom moet de forum erbij betrokken worden? moeten wij de leugen ruiken?

[ Voor 8% gewijzigd door Farabi op 08-11-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Stalensnuitje schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:17:
[...]

Come on, gebruik gewoon je verstand. Natuurlijk mag je het niet houden. Welke verificatie heb je nodig? Moet ik nu ook een topic gaan openen omdat mijn buurman op de stoep parkeert en hij zegt dat het mag omdat de parkeerdruk hoog is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Admiral Freebee schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:45:

Hier ook gehad bij Amazon met iets dat niet aan de omschrijving voldeed, werd gecrediteerd en ik mocht het artikel houden. Een andere keer moest ik iets met minder waarde weer wel terugsturen. Is geen peil op te trekken. Deels is het een kostenafweging van Amazon, anderzijds denk ik dat ze ook een algoritme hebben wat moet voorkomen dat mensen het erom gaan doen (iets bestellen en cancelen in de hoop dat ze het mogen houden).

Zelf een keer bij HBM gehad dat ik 1 set boren bestelde en een volledige omdoos met 5 sets opgestuurd kreeg.
Dit gemeld, retourlabel ontvangen, 4 sets teruggestuurd en een €10,- cadeaubon gekregen als bedankje.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Ik heb haar gezegd dat ze contact moet opnemen met de klantenservice omdat het mij ook niet echt ethisch lijkt.
Als de klantenservice zegt dat ze het mag houden dan is het oke anders terugsturen.
Zo simpel is het.

Dit topic kan wat mij betreft gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:23
Ik heb dit ook gehad ooit. Enige waar je mee moet opletten is garantie als je een serienummer hebt.
Order is geannuleerd met: kwijt geraakt. Order 2 is aangekomen. Weken later kwam order 1 binnen. Afijn, teruggestuurd en verwerkt onder order 2 (immers, dat was de enige optie voor ze).
Ze konden het niet recht meer trekken waardoor ik voor de winkel niets meer had, terwijl ik wel het artikel had via mijn eerdere order. Zo gelaten maar ooit bij garantie kan je een lastigheidje krijgen. Immers, zij hebben niets in de systemen staan en het serienummer klopt niet meer met de order..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
Bij dit verhaal ga ik er vanuit dat ze net zo lang smoesjes blijft verzinnen om het te mogen houden dat het och geen zin heeft haar tot iets anders te willen bewegen.

Praktijk is dat webshops van een beetje omvang bij een betwisting vaak direct een nieuw artikel sturen of geld terug geven, nog voor het onderzoek goed en wel loopt. Bij PostNL kan een onderzoek soms binnenlands al 3 tot 6 maanden duren van start tot dat het geld op je rekening staat. Pure bureaucratie en kijken of je het vol houdt als ontmoediging lijkt dit voor mij.

Amazon verstuurt dan soms ook nog eens vanuit het buitenland, dan wordt het soms nog lastiger.

Maar....uiteindelijk kan het er bij het onderzoek ook op uit komen dat......het pakketje weldegelijk bij haar is afgeleverd alleen veel later pas. Mogelijk gaat de webshop afhankelijk van de waarde het artikel dan alsnog aan haar factureren.

Dus eerlijk duurt het langst. Doe melding

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02

Mijn kapster heeft het aan de stok met Bol omdat ze na het bestellen van een tondeuse niet één, maar een doos tondeuzes a 24 stuks binnen kreeg.

Bij het knippen liet ze trots de buit zien. Dus ik vroeg of ze contact op had genomen waarop het antwoord was "natuurlijk niet. Ik zet ze op Marktplaats!"

Zes weken later weer knippen. Blijkt mevrouw dus de boel op Marktplaats verkocht te hebben, en het origineel geretourneerd zodat ze dus feitelijk 23 gratis tondeuzes had. 22 voor 45 euro verkocht (bij een winkelprijs van 75 euro) en de laatste voor eigen gebruik.

Maar bij het retourneren kwam de webshop achter hun fout en toen vroegen ze om het retourneren van de producten of bijbetaling.

Retourneren kon niet meer want het was al verkocht. Ze heeft toen aangeboden 990 euro over te maken, de opbrengst van de verkoop met het verhaal er eerlijk bij.

De verkoper was slim en zei niet expliciet akkoord te zijn maar gaf wel IBAN. Dat heeft ze betaald, en daarna vroeg de verkoper de rest ook te betalen. Dat weigerde ze, totdat er ook een deurwaarder op kwam te staan.

Uiteindelijk is de verkoper echt maanden druk geweest om zijn geld te krijgen, en ze vertelt dit verhaal vandaag de dag nog alsof ze zelf slachtoffer was van oplichting.

Nul medeleven, nul moraal, maximaal voor eigen gewin gaan en daarna nog slachtoffer voelen ook.

Ik ben nog van de generatie dat ik met mijn studenten OV vanuit Zevenaar terug naar Arnhem ging naar de tabakswinkel om de sigaar van 9 euro af te rekenen nadat zowel ik als de eigenaar na een enthousiast gesprek dit allebei vergeten waren. Ik was terug om te betalen voordat hij het zich realiseerde, en tot de dag van vandaag kent hij me daarom nog. Wat een verschil met de mensen van nu :X

[ Voor 12% gewijzigd door DutchManticore op 19-11-2023 22:22 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Pagina: 1