[Aankoopadvies] Apple laptop voor Grafisch Ontwerpen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodd
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-05 18:06
Hoi allemaal,

Mijn vriendin is verknocht aan de laptops van Apple. Ondanks dat, hou ik toch erg veel van haar :P Mijn vriendin is ook grafisch ontwerpster en werkt veel met de software van Adobe. Ze heeft 2 laptops van apple, eentje is meer dan 7 jaar oud, en de andere kan zo naar het museum toe. Ze beginnen ook kuren te krijgen. Ik ben daarom het snode plan aan het bekokstoven om haar te verrassen met een nieuwe laptop van Apple.

Nu is mijn probleem dat ik geen verstand heb van de producten van apple, en al helemaal niet van grafisch ontwerpen. Dus ik heb geen idee welke laptop ik voor haar moet kopen.

Ik denk zelf aan de volgende uitgangspunten:
  • De laptop moet minimaal 7 jaar meegaan voor iemand die op professioneel niveau aan grafisch ontwerpen doet (uitgangspunt zijn de producten van Adobe of eventueel de gratis alternatieven)
  • Ik denk aan minimaal 1 TB harde schijf
  • Ik denk dat een 16 inch scherm het beste is
  • Ik hoop met een budget van ca. €3000 uit te komen, maar ik ben bereid meer te investeren als daar een goede reden voor is (liefde is een dure hobby). Eventueel kan ik nog een paar maandjes geld opzij leggen en de laptop voor haar verjaardag kopen.
  • Ik ben bereid om de nieuwe modellen met M3 chip te kopen als dat betekent dat ze er meer of langer plezier van heeft.
Kan iemand hier helpen met advies? Welk model zou ik moeten kopen? Welke specs zijn belangrijk?

[ Voor 0% gewijzigd door Lodd op 08-11-2023 12:18 . Reden: Spelfout hersteld. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:06
Ik denk dat zo'n beetje elk model wat je nu in de Apple winkel kan kopen een verbetering gaat zijn t.o.v. een zeven jaar oud exemplaar. Je hebt om te beginnen de Air modellen en de Pro modellen waarbij de Air eigenlijk de 'instap' laptop van Apple is. Met het budget wat je beschikbaar hebt en je wensen zou ik je aanraden om een MacBook Pro uit te kiezen, maar op dit moment bied Apple alleen de M3 modellen aan (zijn net aangekondigd) en die beginnen vanaf 3049 euro voor een 16" model en dan heb je geen 1TB opslag, maar slechts 512GB. Ik denk wel dat je vriendin daarmee een flinke tijd vooruit kan. Voeg je er de 1TB opslag optie aan toe dan wordt deze €3279. Je kan dit niet later nog eens uitbreiden.

Ik kijk nu even naar wat Apple zelf aanbied, als je bij andere winkels gaat kijken heb je kans dat je nog een M2 model kan vinden, maar ik weet niet of je dan veel winst gaat boeken qua prijs en opties. Je bent dan heel erg afhankelijk van de voorraad bij de winkel en de specs die dan toevalling op voorraad zijn.

Het 'basis' 16" model heeft een M3 pro processor, 18 GB aan geheugen en afhankelijk van je opties dus 512GB of 1TB aan opslag. Voor grafisch ontwerp kan je daar denk ik een hoop mee doen. Alles kan groter, duurder en meer natuurlijk maar ik weet niet of dat nodig is voor je vriendin. Je zou eens op haar huidige Mac even bij 'About this Mac' kunnen kijken (op apple logo linksboven klikken, eerste menu item) wat de specs van haar huidige Mac zijn en die hier posten, dat geeft een beetje een indruk of het een 'basis' apparaat is of dat ze nu ook een apparaat heeft met alle opties aangevinkt. Je zien dan het model, processor type en hoeveelheid geheugen wat er in zit.

Ik denk dat de 14" of 16" schermgrootte de belangrijkste vraag is hier... aangezien dat veel invloed heeft op de prijs. Bij de 14" modellen heb je wat meer opties binnen jouw budget, maar dan ga je ook iets terug in specs. Voor een versie met M3pro processor en 1TB opslag kom je toch ook weer op minimaal €2779 uit. Er zijn dan ook versies te koop met de M3 processor maar ik zou gokken dat die iets minder 'toekomstbestendig' zijn dan de M3pro processor, hoewel het verschil niet heel erg groot zal zijn. Sowieso gaat ze er op vooruit.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Edit: Ik zie dat de 2016 modellen (even er van uit gaande dat ze toen een nieuwe heeft gekocht) 12", 13" en 15" opties boden. Als ze gewend is aan een 15" model dan is het op zich wel een idee om voor een nieuwe 16" te gaan, maar de 14" uit het huidige jaar is al een stuk groter qua schermoppervlak dan de 'oude' 13" modellen....

[ Voor 6% gewijzigd door Archer_VC10 op 08-11-2023 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntraXxX
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:50
Voor €3000 heb je bijvoorbeeld deze twee "kant en klare opties":

- https://www.apple.com/nl/...re-gpu-18-gb-geheugen-1tb

- https://www.apple.com/nl/...-gpu-18-gb-geheugen-512gb

M3 Pro met 18GB RAM. Enige verschil is dat de 14" in deze configuratie een 1GB SSD schijf heeft en de 16" een 512GB SSD schijf.

Niet dat deze nu gelijk dé beste keuzes zijn (ik heb geen ervaring met grafisch ontwerpen en wat hier allemaal bij komt kijken qua rekenkracht), maar het geeft je wel een beetje een idee wat er mogelijk is voor dit budget.

Denk dat je jezelf allereerst ook een aantal vragen dient te stellen:
- gebruikt je vriendin het scherm als hoofdscherm óf wordt de laptop aan een extern beeldscherm(en) aangesloten voor 95% van de tijd?
- als ze 'm wél als hoofdscherm gebruikt, hoeveel inch heeft ze nu?
- kijk inderdaad zoals bovenstaande zegt eens welke configuratie ze nu in gebruik heeft, hoeveel GB opslag bijvoorbeeld. En gebruikt ze hiernaast nog een externe harde schijf?
- heeft je vriendin echt het aspect van een laptop nodig? Want er zijn ook desktop oplossingen als een aardig gepeperde Mac Studio beschikbaar voor dat budget.

Allerlei vragen die bijvoorbeeld juist de keuze voor een 14" met meer opslag of een 16" met minder opslag kunnen maken, óf bijvoorbeeld de optie zoals zoiets als een Mac Studio.

Poor man wanna be rich, rich man wanna be king And a king ain't satisfied till he rules everything.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodd
AntraXxX schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:49:

(Knip)

Denk dat je jezelf allereerst ook een aantal vragen dient te stellen:
- gebruikt je vriendin het scherm als hoofdscherm óf wordt de laptop aan een extern beeldscherm(en) aangesloten voor 95% van de tijd?
- als ze 'm wél als hoofdscherm gebruikt, hoeveel inch heeft ze nu?
- kijk inderdaad zoals bovenstaande zegt eens welke configuratie ze nu in gebruik heeft, hoeveel GB opslag bijvoorbeeld. En gebruikt ze hiernaast nog een externe harde schijf?
- heeft je vriendin echt het aspect van een laptop nodig? Want er zijn ook desktop oplossingen als een aardig gepeperde Mac Studio beschikbaar voor dat budget.

(Knip)
Bedankt voor je reactie, goed dat je doorvraagt. Ik zal op je vragen proberen in te gaan.
  • Ik voorzie voorlopig niet dat de laptop vaak op een extern scherm aangesloten zal zijn. Het scherm van de laptop moet daarom ook als hoofdscherm worden gebruikt.
  • Ze heeft nu 2 laptops, een 13 of 14 inch waar in principe geen grafisch werk op wordt gedaan en eentje met een groter scherm waar ze dat wel op doet (daar staat de software op). Ik heb zelf wat verstand van arbeidsomstandigheden en ik ben groot voorstander van een groter scherm om haar ogen te sparen en omdat ik denk dat het prettiger werkt. De laptop zal ongeveer 80% van de tijd thuis blijven (maar wel op verschillende plekken gebruikt worden, haar kennende. vaak bank, bed en eettafel). 30% van de tijd zal ze hem buitenshuis gebruiken (bij anderen thuis).
  • Als ik naar de configuratie ga vragen / kijken dan heeft ze meteen door wat ik van plan ben, dus dat is geen optie. De harde schijf van minimaal 1 TB komt uit eigen koker, omdat ik het belangrijk vind dat ze komende 7 jaar al haar software en creatieve projecten zorgeloos kan opslaan. Ze gebruikt een externe harde schijf alleen als backup. Ik vind persoonlijk 1TB al aan de lage kant, maarja ik ben een PC gamer. De grotere harde schijven zijn bij Apple echt heel duur, dus ik moet dat afwegen tegen de kosten van een externe harde schijf of clouddienst. Maar 512 GB vind ik echt te weinig.
  • Desktop is nu even geen optie. We hebben daar in onze huidige woning geen ruimte voor, en ze doet ook vaak wat grafisch werk voor familie en vrienden en dan doet ze dat soms bij die mensen zelf thuis. Ze heeft ook weleens uitgesproken dat het concept van een desktop niet echt iets voor haar is. (Op haar werk heeft ze dit wel en daar is het prima, maar ik denk dat ze privé echt voor een laptop wil. En anders moet ze maar zorgen dat ze over 7 jaar nog net zo lief tegen me is :) )
Archer_VC10 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:34:

(knip)

Ik kijk nu even naar wat Apple zelf aanbied, als je bij andere winkels gaat kijken heb je kans dat je nog een M2 model kan vinden, maar ik weet niet of je dan veel winst gaat boeken qua prijs en opties. Je bent dan heel erg afhankelijk van de voorraad bij de winkel en de specs die dan toevalling op voorraad zijn.

(knip)
Dank voor je reactie. Misschien dat ik straks met Black Friday nog mazzel heb met een goedkoper M2 model, maar uit de informatie die ik tot nu toe krijg (ook buiten dit topic) proef ik wel dat het qua toekomstbestendigheid waarschijnlijk beter is om voor de M3 te gaan, tenzij er een gigantisch goede deal langskomt op een M2.

In zijn algemeenheid ben ik overigens best bereid om iets over budget te gaan als dit betekent dat het voor mijn vriendin een betere laptop wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Welke software van Adobe gebruikt ze? Als dat XD, Photoshop, Lightroom, Illustrator is zou ik naar een MacBook Air M2 15" kijken (vanaf €2.060 met 1TB). Als dat Premiere, After Effects of andere "render" software is, dan zou je een Pro met M3 chip kunnen overwegen. Alleen is het goedkoopste model + 1TB upgrade al €3.300.

Ik ben zelf grafisch vormgever. En ik zit sinds 2021 met veel plezier te werken op de allergoedkoopste M1 MacBook Air. Ik heb nooit dat Figma, Photoshop, Lightroom of Illustrator tegen een limiet aanloopt.

Toekomstbestendigheid vind ik altijd een lastige. Hoe ziet de wereld er over 5 jaar uit?

€2.060 en 5 jaar gebruiken is €412/jaar
€3.300 en 7 jaar gebruiken is €471/jaar

[ Voor 14% gewijzigd door Mog op 08-11-2023 12:24 ]

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-06 21:00
Lodd schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:02:

Ik denk zelf aan de volgende uitgangspunten:
  • Ik denk dat een 16 inch scherm het beste is
Is dat een wens van haar of van jou? Ik begrijp dat je haar niet kan vragen, maar wat is het formaat van haar huidige machine's? Neigde ze daar ook naar de grotere modellen, of juist niet? Zelf heb ik zowel de 16" als 14" MBP. Waar ik de eerstegenoemde voor werk heb gekregen. Maar vind de 14" eigenlijk zelf fijner, qua performance zijn ze gelijk, de 16" is wel een stukje meer bulk om mee te nemen.

(Hang zelf mijn laptop eigenlijk altijd aan een extern scherm als ik thuis werk, dus schermgrootte daarvoor is voor mij niet relevant).

Ik heb enkel het gevoel dat tweakers vaak voor een "groter is beter" gaan als het gaat om laptop grootte, waar vrouwen dat niet altijd hebben. ;)

Je betaald ook direct een hap meer voor 16". Waar je dat anders bijvoorbeeld in opslag of RAM etc kan stoppen. Want qua performance zijn beide machines gelijk met gelijke specs.

[ Voor 8% gewijzigd door ZpAz op 08-11-2023 12:30 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mog
  • Nu online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

ZpAz schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:29:
[...]

Is dat een wens van haar of van jou? Ik begrijp dat je haar niet kan vragen, maar wat is het formaat van haar huidige machine's? Neigde ze daar ook naar de grotere modellen, of juist niet? Zelf heb ik zowel de 16" als 14" MBP. Waar ik de eerstegenoemde voor werk heb gekregen. Maar vind de 14" eigenlijk zelf fijner, qua performance zijn ze gelijk, de 16" is wel een stukje meer bulk om mee te nemen.

(Hang zelf mijn laptop eigenlijk altijd aan een extern scherm als ik thuis werk, dus schermgrootte daarvoor is voor mij niet relevant).

Ik heb enkel het gevoel dat tweakers vaak voor een "groter is beter" gaan als het gaat om laptop grootte, waar vrouwen dat niet altijd hebben. ;)

Je betaald ook direct een hap meer voor 16". Waar je dat anders bijvoorbeeld in opslag of RAM etc kan stoppen. Want qua performance zijn beide machines gelijk met gelijke specs.
Ik heb alles van 12 tot 16 gehad en voor mij persoonlijk is groter altijd beter als je geen extern scherm aansluit. Als je dat wel doet zou ik altijd voor klein gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodd
Het 16 inch scherm is duidelijk een wens van mij. In de zin dat ik haar goede ogen gun. Hier kies ik ervoor om een beetje eigenwijs te zijn. Ik ben tenslotte de gever van het geschenk, dus ik vind dat ik ook wel een beetje eigenwijs mag zijn als het hierom gaat. Dat dat extra geld kost neem ik op de koop toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:06
Er staat hier een artikel waarin de verschillen tussen de Air serie en de Pro serie worden opgesomd: https://www.macrumors.com...macbook-pro-buyers-guide/
Een groot voordeel van de Pros is ook het scherm, hogere refresh rate en een veel grotere maximale brightness waardoor je ook HDR zaken kan weergeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik zou ook voor de Pro gaan, met name vanwege het (nog) betere scherm dan de Air. Qua formaat zou mijn voorkeur uit gaan naar de 16 inch. Adobe heeft best veel panels in de UI die ruimte innemen, dan is wat meer schermruimte wel prettig.

[ Voor 16% gewijzigd door Tom op 08-11-2023 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-06 11:45
Mag ik als grafisch ontwerper je een tip geven... En blijf weg van Apple als je daadwerkelijk met Adobe gaat werken.

De strijd die ooit gestreden is tussen Apple en Adobe heeft nog altijd zijn sporen nagelaten in de software compatibilty op Mac-OS. Ik zou als je daadwerkelijk geeft om een stabiele werkomgeving toch echt wijken naar een windows machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:13
ben geen grafisch vormgever maar heb wel onlangs de pro gekocht met m2 pro processor.
prima apparaat waar je vriendin denk ik ook de komende jaren wel mee vooruit zou kunnen. Hangt er ook wel beetje vanaf wat voor werk ze precies doet. Wat basic photoshop werk of maakt ze allerlei video's en zware photoshop werken...

desondanks.. er komt weer blackfriday aan. Daarin zijn er altijd wel ergens wat interessant aanbiedingen waarmee je een prima macbook op de kop kan tikken voor een wat aangenamere prijs. Een M2 pro of M2 Max processor zal daar vast ook tussen zitten.
Je betaalt minder dan voor een nieuwe M3 pro/max en je hebt desondanks meer dan prima performance voor de komende jaren.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Nu online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Casejunky schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:35:
Mag ik als grafisch ontwerper je een tip geven... En blijf weg van Apple als je daadwerkelijk met Adobe gaat werken.

De strijd die ooit gestreden is tussen Apple en Adobe heeft nog altijd zijn sporen nagelaten in de software compatibilty op Mac-OS. Ik zou als je daadwerkelijk geeft om een stabiele werkomgeving toch echt wijken naar een windows machine.
Wat? Nog nooit zoiets raars gehoord. Welke strijd? Die van Flash?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:37
Casejunky schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:35:

Eigenlijk zou ik dit moeten rapporteren, omdat het lijkt alsof je gewoon lekker aan het trollen bent, en reacties uit wil lokken, maar ik zal je het voordeel van de twijfel geven en ervan uit gaan dat je serieus oprecht dit advies geeft, omdat je denkt dat het goed advies is. Maar dat is het niet. Het is echt heel slecht en vreemd advies. En je hebt de vraag niet gelezen, denk ik.

On topic, dan:

Ik zou in jouw/haar situatie niet voor een 16" gaan. Een 15" air of een 14" pro lijkt me handiger. Je schrijft dat ze 'm waarschijnlijk veel op locatie gaat gebruiken, en die 16" is echt wel een flink apparaat om mee te nemen. Voor het prijsverschil kan je een fatsoenlijke (niet perfecte) monitor kopen om hem thuis aan te knopen, en dan heb je het beste van twee werelden. De keuze tussen de 15" of de 14" wordt wel een lastige voor grafisch werk, want het scherm van de 14" is kleiner, maar beter.

Verder kan ik je niet helpen, want zelf zit ik ook middenin een keuzeproces. Zo kwam ik dit topic tegen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
Als je ook maar enigzins de moeite had genomen om te checken over hoe mijn kennis erbij staat over Apple en hun producten en de tijd en moeite die ik uberhaupt in adobe steek dagelijks, had de opmerking over het reporten achterwege kunnen laten.

Maar goed here it goes...

Apple en Adobe hebben al jarenlang een haat/liefde relatie, dit begon al veel eerder dan de in 2010 ontplofte flash dispute. Het precieze verhaal heb ik enkel van horen en zeggen van oud Adobe werknemers(ja ik ken ze persoonlijk), maar de afstand in hun relatie werd wel enkel alleen maar groter door het grote Flash debacle.

Dit houd in dat Adobe noch tijd noch moeite erin heeft gestoken om Apple op hun wenken te bedienen om hun software compatible te houden met de nieuwere Apple platformen. Zo ook de M-chips zijn hiermee gemoeid.

Bij enig onderzoek op het grote web, je weet wel dat ding wat je elke dag gebruikt op welk device dan ook(ja ik kan ook een klein kind zijn aangezien je daar naar neigt). Laat je weten dat de M-chips een mindere compatible systeem zijn voor de huidige adobe software. Ik als graficus, al meer dan 15 jaar, kan hier over meepraten dat in praktijk blijkt dat inderdaad de ondersteuning gewoon slecht is.

Ja op sommige devices werkt het wel prima, maar op vele niet. Vooral de M2 max en hoogstwaarsschijnlijk de nieuwere M3 chips hebben veel bugs en random crashes met Adobe. Dit vormt zich vooral in de M2 chips in de studio macs en de wat latere macbooks.

Dit is voor mij, en vele andere adobe gebruikers zowel professioneel als hobby matig, de druppel om over te stappen naar een windows computer. Ik lieg niet, of troll niet wanneer ik zeg dat in de bedrijfsmatige wereld de apple computer voor grafisch gebied langzaam het onderspit delft.
Ok even daargelaten dat dit natuurlijk niet enkel komt omdat Adobe niet helemaal perfect werkt, want eerlijk gezegd, zullen een hoop mensen daar weinig last van hebben. Maar dat komt ook door de enorme scheve lat van het prijs kwaliteit verhouding.

Dus terug te komen of Lodd wel of geen 3k moet investeren in een nieuwe apple m3 chip macbook voor grafisch werk? Want dat is de strekking(ja ik kan wel lezen). Nee dat kan die beter kijken naar een overjarig model intel chip of een m1 chip met uitgebreide test scores en reviews. Of domweg een windows machine kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Maar de vraag was niet of ie 3k moet investeren. De vraag was welke APPLE laptop die het beste kado kan doen aan zijn vriendin. Kan ook een MBA van 1600 zijn.

Edit: eerste alinea weggehaald, want heeft geen enkele zin allemaal.

[ Voor 47% gewijzigd door Prullenbak84 op 09-11-2023 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
Prullenbak84 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:37:
[...]

Hou toch op joh. Ik ga er niet eens op in. Ongefundeerde onzin en dan als klap op de vuurpijl over de "prijs kwaliteit verhouding" beginnen. :F

Maar de vraag was niet of ie 3k moet investeren. De vraag was welke APPLE laptop die het beste kado kan doen aan zijn vriendin. Kan ook een MBA van 1600 zijn.
Om het topic niet meer te vervuilen dan nodig is, kan je beter je mening maar voor je houden ben ik bang. Want je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt.

Ik geef(zoals gevraagd) advies. En jij denkt dat ik de boel zit te stangen, nou ja ik houd mijn advies wel bij de frontpage bij het nieuws. Daar word het wel gewaardeerd,

Triest om te zien hoe het forum wederom weer eens verloederd, en ja rapporteer me hier maar voor. Dat doet me weinig.

[ Voor 19% gewijzigd door Casejunky op 09-11-2023 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Nu online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Casejunky schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:43:
[...]

Om het topic niet meer te vervuilen dan nodig is, kan je beter je mening maar voor je houden ben ik bang. Want je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt.

Ik geef(zoals gevraagd) advies. En jij denkt dat ik de boel zit te stangen, nou ja ik houd mijn advies wel bij de frontpage bij het nieuws. Daar word het wel gewaardeerd,

Triest om te zien hoe het forum wederom weer eens verloederd, en ja rapporteer me hier maar voor. Dat doet me weinig.
Dat komt omdat je onzin verkoopt in je bericht hierboven. Ik lees alleen maar “mijn oom werkt bij Adobe” argumenten en geen betrouwbare bronnen. Ik gebruik 25+ jaar dagelijks Adobe software op zowel Apple als Wintel apparatuur en wat je zegt klopt gewoon niet. Wellicht is er specifieke hardware die met specifieke Adobe software/plug-ins beter werkt dan een Apple computer met M-chips, maar in de praktijk ga je daar niets van merken. Je maakt iemand onnodig bang, €3000 is een hap geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lodd
Hoi Medetweakers,

Ik waardeer jullie inzichten en ga uit van jullie goede intenties. Maar de strijd om mijn vriendin over te laten stappen naar een Windows systeem heb ik al lang geleden glansrijk verloren, dus het wordt hoe dan ook een laptop van Apple. Ik zal haar daar echter wel 7 jaar lang mee blijven plagen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Ik denk ook dat Apple tijdens hun "scary fast" event vooral Premiere (in plaats van hun eigen FinalCut) gebruikten in de demo's, en ook in het Behind the scenes filmpje premiere gebruiken om het event te editen, omdat Premiere helemaal ruk is op M-chips, en er een of andere vete gaande is tussen Apple en Adobe ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Adobe heeft een berg legacy waarmee ze te maken hebben. Veel van hun software is in de basis 30 jaar oud. Open voor de gein sommige filters van Photoshop, die zijn nog identiek aan Photoshop 4.0 uit 1996. Het beste is helemaal opnieuw beginnen en direct schrijven op Apple API's zoals Metal. Dan profiteer je wel van alles wat de M-processoren te bieden hebben. Helaas gaat zoiets niet als je software zo uitgebreid is, zoiets doe je stapje voor stapje en dat kost tijd.

Het is onzin om dat op te hangen aan onwil bij Adobe. Het is gewoon een commercieel bedrijf met 30.000 werknemers, en ze hebben teveel klanten die op Mac zitten om dat even opzij te zetten. Dat Adobe het niet tof vond hoe Apple met Flash om is gegaan geloof ik wel.

Overigens draait Adobe-software hier wel stabiel en (relatief) snel. Dat het nog sneller kan bewijzen bedrijven zoals Affinity. Hun software is ook veel moderner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik sluit me aan bij degenen die aanraden om een M3 Macbook Pro te kopen en te upgraden naar 1 TB, aangezien die het meest aan al je eisen voldoet. Qua specs is deze compleet overkill voor wat je schrijft dat je vriendin ermee gaat doen (getuige de grafisch ontwerper die het allemaal met een M1 Air doet), maar hij heeft wel het mooiste scherm. Dat betekent wel meteen dat hij met gemak zeven jaar of meer zou moeten meegaan en ook zeker zo lang softwareondersteuning van Apple zal krijgen. Bovendien valt hij maar net boven je budget (en als jij of je vriendin om een of andere reden voor onderwijskorting in aanmerking komt, kost hij €3006). Het is wel de zwaarste Mac laptop, maar je schrijft dat ze hem niet veel gaat vervoeren en binnenshuis kun je deze prima overal mee naar toe nemen. Het is ook een letterlijke laptop: in tegenstelling tot krachtige laptops die op Windows draaien, zal deze niet snel warm worden.

Een goedkoper alternatief dat het dichtst in de buurt komt is een 15 inch Macbook Air met upgrades naar 16 GB (voor toekomstbestendigheid) en 1 TB. Maar die heeft een kleiner en net iets minder mooi scherm dan de Pro. De mindere specs maken voor het beoogde gebruik niet zoveel uit.

In de Apple refurbished store vind je op dit moment overigens ook een 16 inch Intel-MBP met 1 TB voor zo’n €2000, maar die gaat niet zeven jaar mee (het is het model van 2019) en klinkt vermoedelijk het grootste deel van de tijd als een stofzuiger. Je kunt er wel Windows opzetten naast macOS, maar zo te horen heeft je vriendin daar geen behoefte aan.

Het meest doorslaggevende argument voor de MBP is wat mij betreft dat het een romantisch cadeau is. Als je het budget op €3000 hebt of wat meer hebt gezet en je dat kunt veroorloven, moet je gewoon de beste Mac kopen die je voor die prijs kunt krijgen.

Edit: nog even een toevoeging i.v.m. Black Friday. Ik wilde gaan beweren dat 1 TB-modellen vaak CTO zijn en dat de kans op een aanbieding verkleint, maar misschien is dat niet helemaal waar. In de Pricewatch staan nu bijvoorbeeld ook wat 1 TB-modellen met een M1 Pro of M2 Pro voor lagere prijzen, bv.:

uitvoering: Apple MacBook Pro 2021 16" M1 Pro 10 Core, 16-core GPU, 16GB ram,... (M1 Pro voor 2600)
uitvoering: Apple MacBook Pro 2021 16" M1 Pro 10 Core, 16-core GPU, 16GB ram,... (M1 Pro voor 2400)
uitvoering: Apple MacBook Pro 2023 16" M2 Pro 12 Core, 19‑core GPU, 16GB ram,... (M2 Pro op Amazon en bij Amac voor 2899)

Die modellen voldoen ook allemaal aan je eisen, inclusief toekomstbestendigheid, dus je kunt onder de 3000 euro al klaar zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door fondacio op 09-11-2023 20:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lodd
Sorry dat ik deze oude draad weer oprakel, maar ik wil nog even rapporteren wat de conclusie is geweest.

Vorig jaar kwam mijn vriendin achter mijn voornemen om dit cadeau voor haar te kopen en vond ze het te duur. Rond die periode kwamen we er ook achter dat ze zwanger was, dus besloten we deze grote aankoop even uit te stellen.

Ik heb echter een lange adem. Gedurende het jaar heb ik geprobeerd op slinkse wijze wat meer van haar voorkeuren te achterhalen. Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat zij de kwaliteit van het scherm heel belangrijk vindt, met name de kleurechtheid.

Dit jaar heb ik ook een fijne financiële meevaller gehad, en zojuist zijn de nieuwe m4 producten uitgekomen. Daar is tweakers vrij positief over. Ik heb daarom zojuist voor sinterklaas een m4 pro 16 inch laptop besteld met 48gb werkgeheugen en 1TB opslag.

Nu maar hopen dat het op tijd wordt bezorgd.

Ook al heeft het een jaartje moeten wachten: Dit topic heeft me geholpen om een model te kiezen waar mijn partner zeker nog jaren mee vooruit kan en ook wat ademend vermogen biedt in de specs voor toekomstige mogelijkheden bijvoorbeeld met A.I. tooling. Nogmaals bedankt voor jullie bijdragen!
Pagina: 1