Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:18

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
Ik heb een Netgear GS105Ev2, die ik in 2016 heb aangeschaft. Het is een oud beestje, maar deed het tot voor kort nog prima. Echter, sinds een tijdje heb ik problemen met de stabiliteit van de internetsnelheid die de switch doorgeeft.

De kabel die de switch in gaat geeft netjes 1 Gbit door (getest door deze direct aan te sluiten op PC). Echter, ondanks dat de switch in de management-omgeving aangeeft 1 Gbit door te geven, is de daadwerkelijke snelheid van alle poorten maar ~100 Mbit. Uiteraard heb ik meerdere netwerkkabels geprobeerd, zonder succes.

De firmware is 1.5.0.5, ik heb al nieuwere firmware geprobeerd maar dat gaf enkel meer problemen (uitvallend netwerk door het hele huis zodra de switch aangesloten werd). Na een rollback naar 1.5.0.5 was dat verholpen, maar lijkt de snelheid dus niet goed meer te zijn.

Iemand enig idee wat dit kan zijn, en hoe dit verholpen kan worden?

Beste antwoord (via Esumontere op 08-11-2023 20:57)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aangezien software onveranderd was (tot de nieuwe firmware) denk ik dat we moeten kijken naar hardware. Een van de verschillen tussen 1GbE en 100MbE is stroomverbruik, Gb vraagt meer. Gezien leeftijd van je hardware ga ik dan de voeding heel erg verdenken. Als die niet meer in staat is om (stabiel, ook under load) stroom op de juiste spanning te leveren kun je dit soort rare gedonder krijgen.

Voedingen in consumentenhardware worden ontworpen op levensduur van jaartje of vijf en meestal zie je ze het een paar jaar later begeven. Dit is in ieder geval makkelijk uit te sluiten door een andere voeding te proberen die zelfde spanning geeft en minimaal zelfde stroom kan leveren. Zou me niet verbazen als dat wel stabiel werkt (en mogelijk de fw update dan ook goed gaat).

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aangezien software onveranderd was (tot de nieuwe firmware) denk ik dat we moeten kijken naar hardware. Een van de verschillen tussen 1GbE en 100MbE is stroomverbruik, Gb vraagt meer. Gezien leeftijd van je hardware ga ik dan de voeding heel erg verdenken. Als die niet meer in staat is om (stabiel, ook under load) stroom op de juiste spanning te leveren kun je dit soort rare gedonder krijgen.

Voedingen in consumentenhardware worden ontworpen op levensduur van jaartje of vijf en meestal zie je ze het een paar jaar later begeven. Dit is in ieder geval makkelijk uit te sluiten door een andere voeding te proberen die zelfde spanning geeft en minimaal zelfde stroom kan leveren. Zou me niet verbazen als dat wel stabiel werkt (en mogelijk de fw update dan ook goed gaat).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zet m'n geld ook in op een voedingsprobleem.

Zo te zien gebruikt hij een externe 12V 1A adapter, even grabbelen in ouwe dozen op zolder en je hebt er vast nog wel eentje liggen. En anders even langs de kringloop, die heeft hier vaak ook bakken vol met adapters voor een eurootje per stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:18

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
Een update: ik heb er vanavond andere voedingsadapter aan gehangen en het werkt weer op 1 Gbit! Hopelijk blijft het stabiel, dat gaan we zien de komende dagen. Bedankt!!