Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei321
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-05 13:18
Ik heb naar aanleiding van overspanning in huis waarschijnlijk iets beschadigd in mijn (oude) desktop, maar het kan ook ouderdom zijn. Ik dacht even hem uit elkaar te halen, want ik gebruik hem nauwelijks en de werkende componenten los te verkopen, maar twijfel nu. Na de overspanning startte hij nog normaal op, maar nu een paar weken later opeens niet meer. Als ik de powerknop indruk start hij, krijg ik het boot-scherm te zien en dan begint hij opnieuw. Hij blijft in die loop zitten tenzij ik de spanning er helemaal af haal. Heel af en toe komt hij tot het windows-logo (inmiddels niet meer, want alle HDs gewiped met de gedachte dit te gaan verkopen).

Ik zie geen zichtbare schade. Ik neem aan dat het aan de PSU, mobo of processor zou moeten liggen, maar misschien dat iemand op basis van de omschrijving weet wat het hoogstwaarschijnlijk zou zijn en ik dus het beste als eerste kan vervangen?

Eventueel een advies voor een niet te duur, simpel systeem met harddisk en mogelijkheid voor full HD video (4k boeit me niet in de logeerkamer) kan mij overtuigen er niet de tijd in te stoppen.

Dank,

Benkei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Klinkt gewoon als een rotte voeding. Als het een oud beestje is toch even overal condensatoren controleren of ze bol staan.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Benkei321 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:28:
[...]
Eventueel een advies voor een niet te duur, simpel systeem met harddisk en mogelijkheid voor full HD video (4k boeit me niet in de logeerkamer) kan mij overtuigen er niet de tijd in te stoppen.
[...]
Voor een paar tientjes een tweedehands zakelijke mini PC uit V&A halen. Zie bijv. deze zoekopdracht.

Ik heb zelf een Dell 5060 Micro met i5 draaien als servertje. Doet zo'n 10-12W qua verbruik.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 08-11-2023 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:46

bonzz.netninja

Niente baffi

Dit kan echt alles zijn en geen eens met je overspanning te maken hebben. De enige goede manier om te achterhalen wat er loos is, is toch gestructureerd te gaan troubleshooten. Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

En het kan natuurlijk ook software zijn.

Voor een klein bedrag kun je een klein pc-tje ergens op de kop kan tikken, gezien je use case.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei321
Thanks! @ThinkPad @bonzz.netninja ik ga wat anders kopen en kijken wat ik nog met de onderdelen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 04:09
Hoe is die te hoge spanning ontstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
jbhc schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:14:
En is dit gemeten/geconstateerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zou inderdaad wat anders aanschaffen, zoals je hierboven al zag kun je voor een zacht prijsje wat anders scoren. En is het waarschijnlijk de moeite niet waard om voedingen en dergelijke te gaan troubleshooten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benkei321
jbhc schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:14:
Broddelwerk van de zonnepanelenboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Benkei321 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:51:
[...]

Broddelwerk van de zonnepanelenboer.
Heb je een iets gedetailleerdere uitleg?

Ik ben namelijk benieuwd naar hoe hoog die spanning geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei321
jbhc schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:50:
[...]

Heb je een iets gedetailleerdere uitleg?

Ik ben namelijk benieuwd naar hoe hoog die spanning geweest is.
Natuurlijk. In de meterkast hebben ze een gemeenschappelijke nul los gestoten/getrokken/gemaakt en geen inspectie gedaan na de wijziging van de installatie en dit vervolgens gemist. Uiteindelijk dus 400V.

Er was wel meer stuk, maar de PC deed het in eerste instantie nog, vandaar dat ik niet zeker weet of dit wel de oorzaak is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
Ik was daar al bang voor

Ik zou beginnen met de voeding. Als je mazzel hebt heeft die de hoge spanning weg geregeld. En is alleen die defect.
Pagina: 1