Rolslot vs loopslot

Pagina: 1
Acties:

• Suus2022
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22-07-2024
Goedemorgen,
Ik wil graag een houten staal look deur gaan plaatsen in mijn huidige houten kozijn.
Nu kan ik bij die deur een klink erop laten monteren of een handgreep.
De handgreep komt met een rolslot.
Ik dien dan in het kozijn het oude slotplaatje eruit te halen dichtsmeren met houtvuller ofzo en laten drogen.
Vervolgens kan de timmerman het slotplaatje voor rolslot gaan monteren.
Nu is mijn vraag.. werkt zo'n rolslot goed? of gaat die deur om de haverklap open bij een beetje tocht?
iemand ervaringen?
En trek je door het steeds open en dicht trekken van de deur houtvuller niet "eruit"?
ps; het gaat om een opdekdeur.
Alvast bedankt, ;)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:28

paQ

Een rolslot werkt prima, met behoorlijke toch kan het wel openwaaien ja. Gewicht van de deur zal daar ook in meewegen.
Hangt dus een beetje van je eigen huis af.

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 08-11-2023 09:01 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Suus2022
en de oplossing om met houtvuller het oude slotgat te dichten , te repareren, om vervolgens het nieuwe slotplaatje erin te zetten, is dat ook wel goed? (sorry ben geen klusexpert )

• paQ

paQ

Suus2022 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:22:
en de oplossing om met houtvuller het oude slotgat te dichten , te repareren, om vervolgens het nieuwe slotplaatje erin te zetten, is dat ook wel goed? (sorry ben geen klusexpert )
Zou voor de zekerheid voor 2 componenten vuller kiezen. Kun je tenminste in boren en schroeven.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-12 22:06

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als dat gebeurt (uitscheuren/breken), kun je altijd nog een groter stuk uitfrezen en opvullen met een nieuw stukje hout, om de krachten beter te verdelen. Maar het punt van een sluitplaat is dat dáár de krachten op komen. En zoals @paQ ook zegt: natuurlijk wel een sterke vuller gebruiken, bijvoorbeeld polyesterplamuur.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:12
Hier ook ervaring met een rolslot, maar wel in een stalen deur (tussen gang en woonkamer). Werkt op zich goed, mits deze goed afgesteld staat. Bij flinke tocht (ramen boven en achterdeur open bv.) kan deze zeker open waaien.
Enige minpunt wat ik vond was dat het slot om de zoveel tijd eens opnieuw afgesteld moest worden. Maar dat kan ook aan de kwaliteit van het slot gelegen hebben.

• Suus2022
ok, al met al iet al te veel problematische issues.. en kan ik gewoon mijn mooiere greep kiezen..
nog 1 vraagje.. moet je echt meer kracht zetten om deur te openen/sluiten met een rolslot?

• paQ

paQ

Suus2022 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:22:
ok, al met al iet al te veel problematische issues.. en kan ik gewoon mijn mooiere greep kiezen..
nog 1 vraagje.. moet je echt meer kracht zetten om deur te openen/sluiten met een rolslot?
Nope. En is gewoon af te stellen.
Hoe verder de rol of kogel naar buiten, hoe steviger dat ie grijpt.
Hoe losser, hoe makkelijker hij open waait ;)

• paQ

paQ

emot schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:17:
Hier ook ervaring met een rolslot, maar wel in een stalen deur (tussen gang en woonkamer). Werkt op zich goed, mits deze goed afgesteld staat. Bij flinke tocht (ramen boven en achterdeur open bv.) kan deze zeker open waaien.
Enige minpunt wat ik vond was dat het slot om de zoveel tijd eens opnieuw afgesteld moest worden. Maar dat kan ook aan de kwaliteit van het slot gelegen hebben.
En vocht, krimp, uitzet.

Pagina: 1