Overstek maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 23:51
Ik wil een kleine overstek gaan maken aan mijn bestaande plat dak. Puur cosmetisch. Het boeideel zal 30 cm hoog worden. Is er vanuit esthetisch oogpunt dan een bepaalde diepte of verhouding aan te raden? Idealiter kom ik op 35 cm diep. Boven op het boekdeel zit nu in de bestaande situatie een aluminium daktrim van 60mm. Totale hoogte op zichtzijde is nu ook 35 cm (boeideel valt ongeveer 1 cm onder de daktrim).

Minder diep maken dan hoog lijkt mij niet zo mooi, maar ik moet rekening houden met een aansluiting op een andere gevel en heb daardoor niet meer ruimte dan 35 cm.

Dank alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:58

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Alles tussen overstek = 0.5* boeideel en overstek 3x boeideel komt redelijk veel voor
in basis kan alles. mits het niet vloekt met de rest van de bouwstijl. (de kleinere oversteken zie je vooral bij dakkapelen en erkers)

Er zijn wel wat manieren om het te ontwerpen:
  • in de buurt rond kijken wat je mooi vind en dat kopieren.
  • de situatie tekenen: beste werkt zoiets als sketch-up, maar met de hand schetsen mag ook
  • foto uitprinten en met een stift eroverheen tekenen (digitaal mag ook :P )
  • iets van een doos verknippen en gewoon eens tegen de gevel houden.

[ Voor 19% gewijzigd door twain4me op 07-11-2023 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
Bedankt, ik denk dat ik maar een klein proeje ga maken.
Alles tussen overstek = 0.5* boeideel en overstek 3x boeideel komt redelijk veel voor
Boeideel is 30/35 cm, dus dan zou overstek maar 15-17,5 cm diep worden. Ik kan het eens proberen maar klinkt niet als heel diep. 3x 35 cm wordt sowieso te fors.

Even nog een edit. Het plat dak moet opnieuw gedaan worden en heeft nu 5 cm EPS, we willen 10 cm PIR laten plaatsten. Mijn opstand is nu al aan de lage kant zegt men. Wil ik voor 10 cm PIR gaan dan moet er een goot (liever niet) of hogere boeidelen gebruikt worden.

De dakbalken zijn al 20 cm, dan 2 cm dakplaat (OSB oid) en dan 10 cm PIR, wil je een dakopstand van 15 cm (schijnt de norm te zijn) dan kom je op een boeideel van 45 cm. Is dat 'normaal tegenwoordig? Ik heb de indrukl dat het toch best fors is.

[ Voor 44% gewijzigd door dimi_v op 08-11-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:01

MLLL

Palm Treo 650

Je kan die balken ook 'verjongen'
Dan kun je met een lager boeideel toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
Ja dat is inderdaad ook een optie. Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:58

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dimi_v schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:05:
Bedankt, ik denk dat ik maar een klein proeje ga maken.

[...]

Boeideel is 30/35 cm, dus dan zou overstek maar 15-17,5 cm diep worden. Ik kan het eens proberen maar klinkt niet als heel diep. 3x 35 cm wordt sowieso te fors.

Even nog een edit. Het plat dak moet opnieuw gedaan worden en heeft nu 5 cm EPS, we willen 10 cm PIR laten plaatsten. Mijn opstand is nu al aan de lage kant zegt men. Wil ik voor 10 cm PIR gaan dan moet er een goot (liever niet) of hogere boeidelen gebruikt worden.

De dakbalken zijn al 20 cm, dan 2 cm dakplaat (OSB oid) en dan 10 cm PIR, wil je een dakopstand van 15 cm (schijnt de norm te zijn) dan kom je op een boeideel van 45 cm. Is dat 'normaal tegenwoordig? Ik heb de indrukl dat het toch best fors is.
bij een overstek kan je heel goed een "goot" in de isolatie gebruiken, dat heeft veder toch weinig invloed op de isolatie waarde van het dak. en als je graag een oplossing hebt met meer overstek zou ik daar zeker mee beginnen en dus niet het kleine overstek eerst uitproberen. wat ook veel wordt gedaan is het getrapt aanbrengen dan heb je dus geen boeideel van 45 maar 1 van 20 en 1 van 25 bijvoorbeeld. boeidelen staan doorgaans ook als max 35cm in bv de welstandsnota en de vooreaarde van een dakkapel vergunninsvrij bouwen.
Pagina: 1