Gescheurde foamrand van luidspreker repareren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-06 11:22
Ik heb onlangs een andere auto gekocht met een B&O geluidssysteem (Audi A5, 2011). Rechtsvoor zat er een "ratel" in het geluid als er veel bas in de muziek zit en je op hoog volume afspeelt. Ik heb de luidspreker uitgebouwd en ben verbaasd over de matige kwaliteit van die speakers (ben eigenlijk verbaasd dat het nog zo goed klinkt).

De oorzaak was snel gevonden, want de foamrand van de luidspreker was ingescheurd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnEvCM6s-4ICn3mEvCOJ1kQacEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LIo6AQoStMdmrorVjMNfcFA4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het om te testen even het rooster deels weggehaald en met schilderstape beide zijden geplakt en dan is het geluid weer prima:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eaPhwV08fBDdLrWWEn2JM5RA7DA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AkDNRMGraNBpfd6iv35KQ1LJ.jpg?f=fotoalbum_large

Nu lijkt me dat niet echt een duurzame oplossing, dus ik vroeg me af of er een betere oplossing is. Een nieuwe luidspreker kost bij de dealer rond de 100 euro, dus ik zoek een eenvoudige en goedkope oplossing. Anders kan ik beter gewoon meteen een andere luidspreker halen.

Iemand een idee hoe dit netjes op te lossen?

[ Voor 31% gewijzigd door BugBoy op 07-11-2023 21:21 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Beste antwoord (via BugBoy op 07-11-2023 22:13)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon refoamen. Prima zelf te doen. Zie https://www.repairyourspeakers.com/nl/
Als je ze even mailt met je type speaker kan ie ongetwijfeld de juiste rand leveren, plus lijm etc.

Zelf paar jaar terug gedaan bij een paartje Philips speakers. Is nog leuk ook :)

Zou wel meteen beide kanten doen, als er eentje wat broos is is de andere dat meestal ook.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Gewoon refoamen. Prima zelf te doen. Zie https://www.repairyourspeakers.com/nl/
Als je ze even mailt met je type speaker kan ie ongetwijfeld de juiste rand leveren, plus lijm etc.

Zelf paar jaar terug gedaan bij een paartje Philips speakers. Is nog leuk ook :)

Zou wel meteen beide kanten doen, als er eentje wat broos is is de andere dat meestal ook.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Het loshalen van het deurpaneel is best een gedoe. Dat zit met heel wat clipjes vast en is best een gebreek. Ik koop denk ik wel meteen twee foamranden. Even opmeten wat ik hebben moet en dan gaan we maar eens lekker ouderwets knutselen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als de foam niet verpulverd is maar het gewoon een scheur is kun je die wellicht ook nog gewoon lijmen. Zou die foto's even naar audiofriends mailen en ze voorleggen wat wijsheid is.

Simpel alternatief: onderdeelnummer opzoeken en kijken of je een sloop onderdeel kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Een slooponderdeel kost ongeveer 50 euro en een nieuwe luidspreker 100 euro. Omdat ik vermoed dat het toch komt door veroudering en slooponderdelen vaak ook 7 jaar oud zullen zijn (de mijne is 12 jaar) zou ik eerder een nieuwe kopen.

Ik zal even wat betere foto's maken en vragen of lijmen ook een oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

BugBoy schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:13:
Het loshalen van het deurpaneel is best een gedoe. Dat zit met heel wat clipjes vast en is best een gebreek.
Dit is de reden waarom ik nog niets aan mijn speaker heb gedaan. Al die clipjes, en als het plastic is en 10 jaar oud breekt de hele boel af als je niet weet -noob dus ik weet het niet- wat je doet. (Althans dat verwacht ik)

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
@MrMonkE Wat voor auto gaat het om? Ik heb bij Amazon dit setje gekocht. De metalen tangen heb ik zelf even voorzien van Ductape, zodat het geen krassen achterlaat. Verder even online zoeken hoe je dat paneel los krijgt. Met het juiste materiaal is het wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

BugBoy schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:29:
@MrMonkE Wat voor auto gaat het om? Ik heb bij Amazon dit setje gekocht. De metalen tangen heb ik zelf even voorzien van Ductape, zodat het geen krassen achterlaat. Verder even online zoeken hoe je dat paneel los krijgt. Met het juiste materiaal is het wel te doen.
Alfa Romeo Gulietta uit 2010.
Maar bij de Gulietta is alles van dat lichte spul.
De achterdeur is ook veel en veel lichter vergeleken een 156
ik heb het wel eens bij 156 gedaan en was iets afgebroken.
Geen halszaak, er was er nog een afgebroken door de garage denk ik.
(Ik heb toen 2x de lekkage laten repareren.. rechter deur. carosserie weggerot. 2000 Euro reparatie (Inclusief een nieuwe radiator) )

Als ik me de volgende keer erger aan het 'trillen/geluid' dan waag ik misschien de stap.
De rechter speaker trilt maar niet als ik hem vasthoudt.
Misschien ook een foam rand. :/
Maar dat zie ik dan wel.

[ Voor 5% gewijzigd door MrMonkE op 08-11-2023 10:34 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Pagina: 1