Buitenverf met oplosmiddel binnen gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:03
Wij hebben de kozijnen van ons huis recentelijk (buiten) geschilderd met verf van Sigma. Nu staat op die potten heel duidelijk het etiket:
voldoet voor professioneel gebruik binnen niet aan arbo
Google leert me dat dit te maken heeft met bepaalde oplosmiddelhoudende verf waar beroepsschilders niet binnen mee mogen werken.

Prima, we waren buiten bezig.

Nu is het zo dat ik een koofje heb laten maken binnen, in het trapgat, en ik wil die voorzien van een laagje verf. De klusser die de koof heeft gemaakt adviseert eerst een grondlaag en daarna de aflaklaag in de kleur.

Nou, wat wil dus het geval. Ik heb nog een hele pot Sigma S2U Allure Primer over.

En nu komt de hamvraag.

Kan ik dit veilig binnen gebruiken aangezien ik geen schilder ben en wij dus maar "kort" worden blootgesteld? Of beter zeker voor het onzekere nemen en een andere pot kopen, omdat het dus wel binnen is en die waarschuwing er niet voor niks is?

Uiteraard heb ik al gekeken in andere topics maar ik kwam vooral de vraag of er buiten een masker nodig was, tegen.

[ Voor 5% gewijzigd door radeoxx op 07-11-2023 20:10 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:47
Kan uiteraard prima. Als het een klein oppervlak is valt de hoeveelheid verf (en dus vrijkomende rotzooi: VOCs) reuze mee. Als je tevens nog ff goed ventileert, is er helemaal niks aan de hand. Zou ik er al mn binnendeuren mee doen? Nee. Maar koofje, prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Je kan het gebruiken maar het meurt ommeunig(en voor een tijdje), is niet gezond(chemicaliën als terpentine inademen telt op, vandaar de schildersziekte die over tijd langzaam erger wordt) en wees er van bewust dat dit type verf binnen -bij gebrek aan zonlicht- geel kan verkleuren.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:02

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Kan prima. Heb mijn hele huis ermee geverfd.

Als amateur heb je bij watergedragen verf meer kans op strepen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 15:55
Voor een koofje maakt niet zoveel uit. Het is waarschijnlijk Alkyd basis en te verdunnen met terpentine.
Je gaat het nog wel een geruime tijd blijven ruiken wat je achteraf gezien misschien anders had doen besluiten.
Voor schilders mag het niet meer i.v.m. de schildersziekte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54
Het kan prima, maar volgens mij heb je een primer staan, grondverf dus. Waar ga je de koof mee aflakken?

Je bouwt je lak op in meerdere lagen, grondverf en aflak. Dit moeten we dezelfde soorten lak zijn. Dus alkyd (terpentine) grondverf lak je af met alkyd lak. Watergedragen grondverf lak je af met watergedragen lak.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:00
Let wel op bij het gebruik van terpentineverf binnen in lichte kleuren, er bestaat een kans dat deze op termijn geel gaat uitslaan als er weinig direct daglicht opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:53
radeoxx schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:08:
Wij hebben de kozijnen van ons huis recentelijk (buiten) geschilderd met verf van Sigma.
Kun je die pot niet meer omwisselen voor een pot(je) voor binnen?
Weet niet hoe "recentelijk" het is geweest... :-)

[ Voor 8% gewijzigd door Rensjuh op 08-11-2023 07:12 ]

PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:03
Iedereen dank voor de reacties!
LED-Maniak schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:14:
Je kan het gebruiken maar het meurt ommeunig(en voor een tijdje), is niet gezond(chemicaliën als terpentine inademen telt op, vandaar de schildersziekte die over tijd langzaam erger wordt) en wees er van bewust dat dit type verf binnen -bij gebrek aan zonlicht- geel kan verkleuren.
Ik denk dat dit het goed samenvat en ik heb dit gemarkeerd als beste antwoord!
Saint2Saint schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:09:
Het kan prima, maar volgens mij heb je een primer staan, grondverf dus. Waar ga je de koof mee aflakken?

Je bouwt je lak op in meerdere lagen, grondverf en aflak. Dit moeten we dezelfde soorten lak zijn. Dus alkyd (terpentine) grondverf lak je af met alkyd lak. Watergedragen grondverf lak je af met watergedragen lak.
Dankje, helemaal vergeten. Goed punt.

Het wordt dus 2 keer aflakken met de houtlak. En die buitenverf laten we lekker voor wat het is! Helemaal vergeten dat je dus twee keer met dezelfde soort moet 'lakken' én ik wist ook niet dat het type verf binnen bij gebrek aan zonlicht kan verkleuren.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:40
Zal wel los lopen denk ik.. Al zou ik wel goed luchten want het stinkt nogal die verf binnen.
Pagina: 1