Fornuis installatie, 2 fase, 3 fase??

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustGlenn
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21-04 16:11
Dag allemaal,

Sinds korte tijd valt onze elektriciteit uit zodra we onze oven gebruiken na een tijdje, ik merk ook dat de oven minder krachtig is geworden sinds de eerste uitval dus we vermoeden dat iets kapot is.

We willen deze graag vervangen, maar toen merkte ik plots dat je fornuizen hebt in verschillende fases (ik had hier nog nooit van gehoord). Je zou dus 1fase, 2 fase en 3 fase aansluitingen hebben.

Ik vroeg mij nu af hoe ik kan weten welke aansluitingen bij ons kan zodat ik geen fout fornuis aankoop?
Woon momenteel in een appartement, heb weinig verstand van dit allemaal dus al jullie tips zijn welkom.

Edit: Ik ben woonachtig in België, dus de afbeelding die je ziet zijn van een Belgische aansluiting.

Wat ik al gedaan heb:
https://www.coolblue.nl/a...g-elektrisch-fornuis.html -> Heb dit gelezen en dan leek het mij dat ik enkel een 2fase aansluiting kan als ik naar mijn zekering kijk (Bekijk imgur link beneden).
Ik heb ook mijn fornuis opgezocht online (SIEMENS HA724220), en dan staat er dat die gebruik maakt van 3fase .
Heb het fornuis laten installeren dus ik weet zelf ook niet hoe hun het hebben gedaan.

Foto van de zekering dat ik momenteel heb:
https://imgur.com/a/0tX3jNd

Link naar huidig fornuis waarbij staat 3fase:
https://www.bol.com/be/nl...misch-a/9200000053327312/

Alvast bedankt voor de hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door JustGlenn op 07-11-2023 23:05 . Reden: Extra info meegegeven ]

Beste antwoord (via JustGlenn op 13-11-2023 21:27)

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:33
@JustGlenn klopt het dat je uit België komt? Dat is als het om elektra gaat fundamentele informatie. Gezien de lay-out van de groepenkast en onder andere de termen DK (dampkap) en Nachthall op de tekening krijg ik sterk het vermoeden dat de woning niet in Nederland staat.

Het probleem met je huidige oven klinkt als één defect warmte-element. Dat zou eventueel goed te vervangen moeten zijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 22:40

Ligone

Moeha!

Als ik je zekeringkastje zie heb je enkele fase. Je hebt geen kookgroep dus hoe het er uit ziet tussen zekeringkast en kookvuur is gokken.

Een kookvuur dat "echt" op 3 fases werkt bestaat voor zover ik weet niet, het is altijd in combinatie met neuter dus gewoon 1 fase verdeling over de verschillende kookzones ofwel 2 of 3 fases verdeeld over de kookzones.

Je "merkt" dat de oven minder krachtig is geworden. Kan dit in het hoofdje zijn of ben je daar echt zeker van? Dan is er vermoedelijk een warmteweerstand defect, kan natuurlijk.

Als je aan de kook gaat met 3-4 potten en terwijl iets in de oven opwarmt is het vrij gebruikelijk met een ouder kookvuur dat de electriciteit uitvalt. dan trek je bij momenten 41A terwijl je aansluiting max 35A is en je zekering dus nog minder.

In principe zou jij moeten kijken naar een 2 fase fornuis waarbij 1 fase verdeelt wordt over 2 gedeelten. Een echt "1 fase elektrisch fornuis" bestaat dan ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustGlenn
Bedankt voor het uitgebreid antwoord!

Het uitvallen gebeurd al als de oven alleen opstaat, zonder dat we de 4 vuren gebruiken.
Het merken van minder 'krachtig' komt vooral doordat het nu langer duurt voordat iets klaar is.
Bijvoorbeeld, normaal was mijn lasagne klaar in een half uur, dit duurt nu zeker 50/55min.
De onderkant lijkt altijd goed maar de bovenkant niet. Om hetzelfde resultaat te bereiken als voordien moet ik dan ook naar 250 graden oven gaan wat ik voordien nooit of zelden gebruikten.

Het fornuis is van 2017, dus 6,5 jaar oud? Dit lijkt me niet heel oud of zie ik dit verkeerd?

Als op een website 3 fase staat, zou die hier dan ook passen? Zoals je bij de bol.com link ziet of moet ik echt kijken naar 2fase daarop?

Nogmaals bedankt voor de hulp! :)

[ Voor 5% gewijzigd door JustGlenn op 07-11-2023 20:27 . Reden: Aanpassing zinsopbouw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Dan zal er 1tje kapot zijn inderdaad.

Dat is niet heel oud maar het is maar pas recent dat kookvuren instelbaar zijn om rekening te houden met het max vermogen en onderling gaat regelen tussen de zones. 6.5 jaar geleden was dit nog niet en deed iedere kookzone/oven wat deze wou op eventueel dezelfde moment.

Je kan een 3 fase kookplaat zoals daar beschreven (wat wss fout is) idd gebruiken op enkele fase maar daar liggen wel wat voorwaarden qua bekabeling en afzekering aan vooraf en dat is niet duidelijk via foto's.
Zonder meer te weten over je electrische installatie is het nogal lastig om daar iets over te zeggen.

Het is niet omdat het nu werkte dat het goed is. (langs de andere kant: wss werkt de helft van de nederlandse kookvuren zo maar dat mag je niet zeggen :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 25-08 08:14
Ligone schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:42:
Een kookvuur dat "echt" op 3 fases werkt bestaat voor zover ik weet niet, het is altijd in combinatie met neuter dus gewoon 1 fase verdeling over de verschillende kookzones ofwel 2 of 3 fases verdeeld over de kookzones.
Ik heb een smeg 5-pits inductiefornuis dat aangesloten kan worden met 2x230V(+2N) en 3x230+N, op verschillende manieren, daarvoor moet ik een een 3 fase zekering voor gebruiken maar dan kan ik wel de oven en alle pitten op maximaal zetten, in plaats van dat ze gelimiteerd worden. Die bestaan dus!

Voor OP:

Die groepenkast van je heeft geen kookgroep, het ziet er op de tekening ook niet naar uit dat er twee groepen naar je fornuis lopen. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat fornuis van je niet minimaal is aangesloten op 2x230V. In de handleiding staat niets over aansluitmogelijkheden. Dat ding wordt waarschijnlijk gewoon met snoer en stekker geleverd en kun je gewoon inprikken. Trek dat fornuis eens naar voren en kijk of er een perilex stekker aan zit. Of is daar een kneier aan de gang geweest die er twee losse stekkers aan gemaakt heeft en die op twee stopcontacten van verschillende groepen heeft geprikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

mafl schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:55:
[...]

Ik heb een smeg 5-pits inductiefornuis dat aangesloten kan worden met 2x230V(+2N) en 3x230+N, op verschillende manieren, daarvoor moet ik een een 3 fase zekering voor gebruiken maar dan kan ik wel de oven en alle pitten op maximaal zetten, in plaats van dat ze gelimiteerd worden. Die bestaan dus!
+N, altijd +N... Er wordt een verdeling gemaakt tussen kookzones en uiteindelijk werkt elke kookzone op 230v en niet echt op 3 fases.

Je moet instellen dat die op 2 fases of 3 fases staat bij installatie en indien situatie 1 gaat die in tijdspannes verdelen ipv echt maximaal te geven.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
@JustGlenn klopt het dat je uit België komt? Dat is als het om elektra gaat fundamentele informatie. Gezien de lay-out van de groepenkast en onder andere de termen DK (dampkap) en Nachthall op de tekening krijg ik sterk het vermoeden dat de woning niet in Nederland staat.

Het probleem met je huidige oven klinkt als één defect warmte-element. Dat zou eventueel goed te vervangen moeten zijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustGlenn
Bedankt allemaal voor de antwoorden! Klopt, ik ben inderdaad woonachtig in België. Zal dit bij het originele bericht toevoegen.

Ja ik heb zelf weinig als geen verstand van mijn fornuis, het vuur - dus de elektrische platen bovenop werken allemaal perfect maar ik durf de oven niet meer te gebruiken omdat dit dus mijn elektriciteit overal laat uitvallen. Dit is al meerdere keren gebeurd en leek mij niet goed om te houden.

Voor reparatie zit ik mogelijk duurder dan een nieuwe te kopen? Ik weet niet of ik dit zelf kan vervangen, moet je hiervoor heel handig zijn en zijn zo een onderdelen duur?

Ik heb het fornuis een keer eraf gehaald een tijd geleden, en toen leek de stekker wat vreemd. Het was niet een gewoon iets wat je in de muur kon steken. Meer kan ik er helaas niet over zeggen, ik zal dit ergens deze week eens opnieuw proberen af te halen en een foto nemen zodat het wat duidelijker is hoe het er momenteel uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:51
JustGlenn schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:03:

Ik heb het fornuis een keer eraf gehaald een tijd geleden, en toen leek de stekker wat vreemd. Het was niet een gewoon iets wat je in de muur kon steken. Meer kan ik er helaas niet over zeggen, ik zal dit ergens deze week eens opnieuw proberen af te halen en een foto nemen zodat het wat duidelijker is hoe het er momenteel uit ziet.
Ik denk een perilex stekker, gezien de 3fase aansluiting waar je het al over had. Kan ook als 2fase zijn aangesloten.
Overigens, als je een nieuw fornuis koopt, kun je de stekker of je stopcontact (of zelfs je groepenkast) laten aanpassen, mocht die niet al voldoende zijn. Kwestie van een elektricien bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Goed, België dus.

Als ik het goed zie, is groep nr 8 de aansluiting voor het fornuis. Helaas is de foto van de groepenkast niet scherp genomen, maar ik meen te lezen dat groep nr 8 een C32 automaat betreft.
Dan is het huidige fornuis dus aangesloten op één fase met 32A. En heb je allemaal niets te maken met wat je op Nederlandse sites leest over 2-fase en 3-fase.

In België (en ook Duitsland, Frankrijk, Scandinavië enz) zijn hoofdaansluitingen van woningen vaak 1-fase 50A of hoger. Daar kan zonder problemen een fornuis of kookplaat via een 32A één fase groep worden aangesloten.

In Nederland gaan 1-fase aansluitingen maar tot 35-40A. Dan is een éénfase groep van 32A volgens de installatie voorschriften niet toegestaan. Als "creatieve oplossing" is daarom de 2x16A gekoppelde kookgroep bedacht voor woningen met een éénfase hoofdaansluiting. Of er wordt de overstap gemaakt naar 3-fase en een 3x16A groep gemonteerd. Bij vierpits kookplaten zonder oven, wordt in praktijk maar 2 van de 3 fasen op zo'n groep gebruikt. Grotere kookplaten en de fornuizen met oven gebruiken van die aansluiting wel alle drie de fasen.

Wat reparatie kost durf ik niet te zeggen. Vermoedelijk is het warmte-element defect en als dat zo is dan is dat voor een monteur een relatief eenvoudige klus om te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Toke_gt schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:27:
[...]

Ik denk een perilex stekker, gezien de 3fase aansluiting waar je het al over had. Kan ook als 2fase zijn aangesloten.
Gezien het België betreft en er geen gekoppelde groep in de groepenkast zit, waarschijnlijk geen perilex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustGlenn
Hey iedereen, nogmaals bedankt voor het meedenken!

Ik heb ondertussen niet stil gezeten; Heb het fornuis even eraf gehaald en het verwarmingselement losgemaakt. Dit is inderdaad helemaal kapot! Zie afbeeldingen.

Heb een nieuw onderdeel online besteld en hopelijk met dit te vervangen is het probleem verholpen.

Heb ook wat foto's genomen van de stekker en de aansluiting, kunnen jullie dit ook eens zien, ik geef dan nog een update of de installatie is gelukt en of het probleem verholpen is of niet! :)

Link naar afbeeldingen: https://imgur.com/a/BGDjCqJ

Onderdeel dat ik besteld heb: https://fixpart.be/nl/product/altpart-00773539-grillelement

Video dat ik gevolgd heb om dit los te maken: YouTube: Bovenste verwarmingselement vervangen van oven of fornuis, PartsNL u...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustGlenn
Probleem is opgelost! Door het vervangen van het verwarmingselement valt de elektriciteit niet meer uit. Hierdoor besparen we toch heel wat geld.

Heel erg bedankt voor de tips en het luisteren! :)
Pagina: 1