Bevestiging uitbreidingskaart in PC behuizing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcool6
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09-2024
Ik heb tot nu toe nooit problemen gehad met een kaart te monteren maar ik heb recent een grafische kaart
die makkelijk los kwam van het moederbord.
Met name veroorzaakt doordat het metalen bevestigingsplaatje niet goed geklemd werd door de thumbschroef.
Nu heb ik daar ooit wel eens eerder aan gedacht maar nooit met iemand besproken omdat ik mijn pc altijd probleemloos kon monteren.

Voor het eerst is dat dus wel en ik dacht waarom is het eigenlijk zo dat de opening van het bevestigingsplaatje altijd naar boven gericht is (kun je zien bij punt B van de afbeelding (rode pijl).
Want dan klemt de kaart alleen in het uitbreidingsslot van het moederbord en door de klemkracht van de thumbschroef.

Als die opening naar beneden gericht zou zijn als bij afbeelding A, dan zou de kaart ook nog kunnen profiteren van de "leunkracht" en zwaartekracht op de thumbschroef.

Nu 'valt' de kaart er potentieel naar beneden als de schroef niet genoeg klemt afbeelding B
Dit is bij mij het geval en daarom kreeg ik een probleem met de grafische kaart die steeds los kwam.

Natuurlijk zijn er oplossingen, ik lees op het web over een steun en over een paaltje (JEYI-ibrace) dat voor vertikale ondersteuning van de kaart kan zorgen. Maar ik vraag me toch af wat de technische reden is waarom het bevestigingsplaatje niet 'leunt'op de schroef maar slechts klem gezet wordt met die schroef.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tIEE8uPngBXyEkXpeGGW_wBhfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Namqs7kC0qY4C2th2gvobiDA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
In een reversed case wordt het gemonteerd zoals bij afb. A, in geval met een videokaart de fans naar boven. De meeste behuizingen hebben montage zoals B, dus bij een videokaart met de fans naar beneden. B is beter voor de airflow omdat warme lucht stijgt.

Welke videokaart heb je? De meeste 2+ slots kaarten hebben montage voor 2 schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:27

sapphire

Die-hard pruts0r

Waarschijnlijk omdat het amper gewicht hoefde te dragen toen het ontworpen werd dus waarom een enorm robust systeem gebruiken voor kleine lichte insteekkaartjes.

Grote meerslots videokaarten hebben meerdere schroefgaten waarvan de 2e /3e wel iets van gewicht kan dragen want geen open bovenzijde.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcool6
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09-2024
Ja, bedankt voor het antwoorden maar jullie leggen uit waarom één zijde van de kaart naar boven of naar
beneden zou moeten. OK er zijn er met twee schroefgaten/mogelijkheden.
Maar het ging er mij om dat ik een oude pc nog kon gebruiken, mits die grafische kaart niet steeds los liet.

Ik vroeg me gewoon af waarom er ooit uberhaubt is gekozen voor de minst sterke bevestiging.
En ook voor lichte kaartjes geld dat ze nou eenmaal een gewicht kunnen hebben die te zwaar is voor
de bevestiging en dus uit het pci-slot wippen of bijna.

Nu is mijn mainboard, grafische kaart kapot, beide dus. Maar OK jullie hebben ook zinnige antwoorden gegeven. in ieder geval bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik denk dat optie B is gekozen als ontwerp omdat insteekkaarten makkelijker via de onderkant naar boven in het slot geschoven konden worden, net dat kleine stukje. Het schroefje is niet bedoelt om de kaart vast te houden om er zijdelings uit te schuiven, maar om te zorgen dat het bij gebruik van de aansluitingen niet per ongeluk naar boven, het slot uit, wordt gedrukt.

Dus het probleem waar jij last van lijkt te hebben zat niet in het scenario voor het ontwerp.

Kan je jouw eigen situatie tonen met een foto, ipv uitleggen met een lichte insteekkaart die dit hele probleem niet kan hebben vanwege o.a. de afmetingen ervan?

Commandline FTW | Tweakt met mate