Van 1 systeem 2 bouwen: 1 voor CAD, 1 voor mob. 3D scannen

Pagina: 1
Acties:

• noReally
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-10 18:59
Mijn huidige systeem gaat al weer een tijdje, naar tevredenheid mee. Momenteel gebruik ik een MS Surface voor mobiel werk, maar nadat deze te werk gesteld werd in samenwerking met een Revopoint Mini 3D scanner bleek dat deze zoveel tekort schiet dat er geen bruikbare resultaten uit komen. Ook ligt het in de planning om nog een groter formaat scanner toe te voegen aan het arsenaal.

Ik ben enigzins wars van laptops omwille van gebrek aan upgradebaarheid, opstijgende straaljager geluiden, accus die het leven laten doordat ze altijd aan de voeding hangen en beschadigbaarheid. Plus doorgaans zijn CAD geoptimaliseerde laptops onnozel duur, en alsnog niet geweldig voor hun taak.

Het idee is nu om de huidige desktop een nieuw moederbord, processor en ram te geven, en deze onderdelen te gebruiken in nieuw systeem wat mobiel te gebruiken moet zijn (de huidige desktop is integraal in mijn bureau gebouwd, en is als dusdanig enkel mobiel met meerdere personen). Dit systeem word verder ingevuld met dingen uit vraag&aanbod, gezien betrouwbaarheid niet ultiem van belang is, en ik nog altijd zeeuws ben.

Dan ben ik dus op zoek naar een nieuw moederbord, processor en ram voor de desktop, die er momenteel zo uit ziet:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 1700X Tray€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenBiostar Racing X370GTN€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2C3200C16€ 199,90€ 199,90
1VoedingenCorsair SF600€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 141,90€ 141,90
Totaal€ 341,80

Het eerste gooi idee is dit rijtje:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7900X Boxed€ 448,99€ 448,99
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-I GAMING WIFI€ 289,90€ 289,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K€ 142,90€ 142,90
Totaal€ 881,79

Ook handig om te vermelden dat de videokaart en de processor aan een passieve waterkoeling loop hangen, die nu de boel prima rond de 50℃ houd, verwacht dat hier nog wel een goede 100W bij kan zonder problemen, maar nieuwe waterblokken zijn altijd weer een gezoek en kosten. Hoewel het systeem nu een mITX bord gebruikt kan dit wellicht nog opgerokken worden naar een mATX, maar niet zonder slag of stoot. Ook zit de videokaart verbonden via een riser, ik vermoed dat deze aan vervanging toe is vanwege de verandering naar een nieuwere PCIe versie, hiervoor zit ik momenteel te kijken naar een C-Payne SlimSAS samenstelling, gezien ik geen plek heb voor een gen5 retimer (de hoogte die ter beschikking is is ongeveer 6cm).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Solidworks (2020, incluis FEM) en Blender zijn de twee meest zwaar tillende programma's, en doorgaans heb ik veel (100++) Opera tabs open. Ook zijn er een aantal cpu heavy slicers, maar ik kan ook best even wachten. Af en toe gaat er een game open, maar heel eerlijk is dit 90% Minecraft.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zou het graag onder de €1000 houden

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, alles behalve het tweede lijstje

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Doorgaans voldoet het huidige systeem nog prima, Solidworks loopt soms niet op z'n soepelst maar ik mishandel het programma ook behoorlijk af en toe. Ik had deze update nog niet gedaan als ik de mobiele pc niet nodig had gehad, maar een opfrisbeurt is ook niet voor zijn tijd.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik blijf graag bij AMD omdat ik er bekender mee ben, en het bedrijf een warmer hart toedraag. Ik realiseer me dat Dassault liever Intel ziet, maar Specviewperf liegt niet, en het simulatiespul loopt doorgaan prima op AMD, zoniet beter. Merkentrouwheid is echter niet absoluut, en de keuze in AM5 mITX borden is momenteel niet echt reuze

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
mITX geniet grote voorkeur. De waterkoeling dient voornamelijk als geluidsbeperking dus dit is niet onbelangrijk, en coil whine e.d. zijn zeer merkbaar indien aanwezig. qua aansluitingen is een optische spdiff zeer wenselijk, maar niet onoverkomelijk.

Ga je overklokken?
Leuk als het kan, maar waarschijnlijk niet.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben op zoek naar een sanity check voor de set, normaal verdiep ik mij meer in de laatste harde waren voor een update, maar dit is meer spur of the moment dan anders. Ik mis vooral inzichten in de nieuwere processors, de vrm's die hiervoor aan te bevelen zijn, en de gedragingen van PCIe v4/5 i.c.m. risers. Ook benieuwd of ik na 16 jaar toch maar eens serieuzer naar team blue moet kijken.