Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Kvibe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:25
Zojuist zijn de zonnepanelen aangesloten bij mij, maar ik heb wat vraagtekens over de afwerking van de kabels.

Ik had 2 mantelbuisjes gelegd vanaf de zonnepanelen in het weiland naar de buitenmuur, maar nu heeft hij er maar 1 gebruikt en alle 3 de kabels door 1 mantelbuis getrokken. Kan dit kwaad?
Daarnaast heeft hij de kabels zo bloot door de muur gelegd en kan er zo water komen in de mantelbuis aan de buitenkant. (zie foto) Is dit normaal?

Dan vroeg ik me ook nog af de aardekabel wel correct is aangesloten.
Wellicht dat ik me aanstel, maar ik had een wat betere afwerking verwacht.

Het gaat overigens om 1 string van 20 zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/puM2t0KDH0I5fAiGZYv9mzzFdpM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZV7vE5lyDP3KNjDIdhgr8xT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJucjKdD2c7G7tqg_cI476geHeo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ph3knRVBxtLrv5LRTsPTVMQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxB3hU7BN05MWFZE776eI6Rz76E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TpJScs50P6L26hg8TOpOJ1sl.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3XOpDNxWkKWg1oRnkP7wKS8Q-I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3POu6gKnxmGCLpkARSQ5mkAG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqoN6k0k8vLVQ8_hyK-p77_gbAg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uLubO7ASw4gZbbffrnrtX2dr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_0skhmXnqOmO0kl5Ddclct8ve8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NnxQPHOvT9licqLclbwXjdny.jpg?f=fotoalbum_tile

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH ZZO | Enphase 4400 Wp OW | Quatt Hybrid 6 kW | Kona Electric 2022

Alle reacties

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:47
Kvibe schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:08:
Ik had 2 mantelbuisjes gelegd vanaf de zonnepanelen in het weiland naar de buitenmuur, maar nu heeft hij er maar 1 gebruikt en alle 3 de kabels door 1 mantelbuis getrokken. Kan dit kwaad?
Nee hoor, doen we bij mij op het werk voor industriële installaties vaak zat. Zou ik juist ook liever hebben omdat je dan de kabels die bij elkaar horen (de + en de - van jouw streng) ook bij elkaar hebt liggen.
Daarnaast heeft hij de kabels zo bloot door de muur gelegd en kan er zo water komen in de mantelbuis aan de buitenkant. (zie foto) Is dit normaal?
Een mantelbuis is niet bedoeld om te voorkomen dat er water in de kabels komt, die kabels zijn op zich zelf al waterdicht. Wat je wel kan doen is de mantelbuizen afdichten met stopverf. Volgens mij gebruiken wij dit er voor:
https://www.bkm-shop.nl/a...-aquastop-fn-2100-310-ml/

Maar de reden dat wij dit doen is vooral om te voorkomen dat er gassen (H2S enzo) door de mantelbuizen in besturingskasten komen.
Dan vroeg ik me ook nog af de aardekabel wel correct is aangesloten.
Is dat als je in de handleiding kijkt een officieel aardpunt van je omvormer?

[ Voor 5% gewijzigd door Invisible_man op 07-11-2023 16:15 ]

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:18
De beugels en pijp waren zeker op? Hangt de kabel naast de groepenkast helemaal los ?
PV groep niet gecodeerd.
Kabel boven de werkschakelaar bungelt ook.
Sorry maar dit is een prutser.

• Kvibe
devriesjande schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:21:
De beugels en pijp waren zeker op? Hangt de kabel naast de groepenkast helemaal los ?
PV groep niet gecodeerd.
Kabel boven de werkschakelaar bungelt ook.
Sorry maar dit is een prutser.
Ooh jij ziet nog weer andere punten dan dat ik zag.
De kabel naast de groepenkast zit wel vast.
Wat betreft de kabel boven de werkschakelaar die gaat naar boven naar de meterkast.
PV groep zal ik maar even coderen dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qc40EtLsn91mIp2YkzPNdqsy7eY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4r2SVMGRvhVOrvpfsDieyQx2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dUE1a4uMmDPxYeHdaX6HqMQWgg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Fj13lXyXMknMXA84pAKIsw2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NANpxPtb0z4UBN6yoGc-zcTGD6g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gK6rcarlKlVtepT5U29CG5q4.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 54% gewijzigd door Kvibe op 07-11-2023 16:46 ]

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH ZZO | Enphase 4400 Wp OW | Quatt Hybrid 6 kW | Kona Electric 2022

• Kvibe
Invisible_man schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:14:
[...]

Nee hoor, doen we bij mij op het werk voor industriële installaties vaak zat. Zou ik juist ook liever hebben omdat je dan de kabels die bij elkaar horen (de + en de - van jouw streng) ook bij elkaar hebt liggen.

[...]

Een mantelbuis is niet bedoeld om te voorkomen dat er water in de kabels komt, die kabels zijn op zich zelf al waterdicht. Wat je wel kan doen is de mantelbuizen afdichten met stopverf. Volgens mij gebruiken wij dit er voor:
https://www.bkm-shop.nl/a...-aquastop-fn-2100-310-ml/

Maar de reden dat wij dit doen is vooral om te voorkomen dat er gassen (H2S enzo) door de mantelbuizen in besturingskasten komen.

[...]

Is dat als je in de handleiding kijkt een officieel aardpunt van je omvormer?
Ok bedankt voor je reactie. Duidelijk verhaal.
Die kabels door de muur kan ook gewoon zo? Ik zou denken doe er even een pvc buisje doorheen, maar misschien is dat overdreven.

Handleiding van de omvormer zal ik straks even bekijken.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:18
Volgens de NEN 1010 norm moet de eerste beugel op 10 cm van een apparaat worden geplaatst. Ik mis dus veel beugels. En om het pijpje boven de groepenkast met twee schroeven op zijn plek te houden is een vakman onwaardig.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-11 12:43
In tegenstelling tot @devriesjande vind ik het niet schokkend. Ja een beugeltje extra is netter, maar gevaarlijk is dit niet. Ik zou hier geen opmerkingen over maken. Alleen het buisje even afkitten. Gewoon met iets dat je hebt liggen.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
De DC bekabeling hoort gescheiden te liggen en mag zeker niet zo door de muur de hoek om getrokken worden, dat hoort echt netjes met twee buisjes door de muur. Dit is serieus gevaarlijk en prustwerk. Je kan ervoor kiezen om een onafhankelijke scope 12 keuring te laten doen, dan wordt 100% de gehele installatie afgekeurd. Je kan ook de installateur tot de orde roepen en hopen dat hij enig verstand in zijn bovenpan heeft, en enigszins in staat is dit met vol verstand te herstellen.

Zet de boel maar uit, en niet meer aankomen tot het op de juiste wijze is aangebracht.

• RobertV70
Nog even voor je beeldvorming, er staat 20x40 Volt op die DC bekabeling, dus 800 Volt. De gemiddelde uitgangsstroom van een paneel is 9 tot 12 ampère, dus er staat je een klap te wachten als die kabels door beweging en schuren in die muur zijn mantels beschadigen na jaren, een vlamboog is niet ondenkbaar.

Ik vindt het heel onveilig.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:55
Aarding van de panelen hoort naar de werkschakelaar te gaan. De omvormer dient apart geaard te worden naar de werkschakelaar.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:34
RobertV70 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:36:
De DC bekabeling hoort gescheiden te liggen en mag zeker niet zo door de muur de hoek om getrokken worden, dat hoort echt netjes met twee buisjes door de muur. Dit is serieus gevaarlijk en prustwerk. Je kan ervoor kiezen om een onafhankelijke scope 12 keuring te laten doen, dan wordt 100% de gehele installatie afgekeurd. Je kan ook de installateur tot de orde roepen en hopen dat hij enig verstand in zijn bovenpan heeft, en enigszins in staat is dit met vol verstand te herstellen.

Zet de boel maar uit, en niet meer aankomen tot het op de juiste wijze is aangebracht.
Serieus gevaarlijk valt wel mee, tientallen jaren zijn kabels gewoon samen in een buisje gegaan. De regels zijn nu inderdaad wel anders en het wordt tegenwoordig geacht door een gescheiden buisje te gaan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• RobertV70
No Hands schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:38:
[...]

Serieus gevaarlijk valt wel mee, tientallen jaren zijn kabels gewoon samen in een buisje gegaan. De regels zijn nu inderdaad wel anders en het wordt tegenwoordig geacht door een gescheiden buisje te gaan.
Ik ben installateur, als mijn monteurs dit zo afleveren gaan ze terug om het goed te doen, niet meer, niet minder

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:35
Het zal allemaal vast wel prima werken op dit moment, maar ongeacht de verschillende meningen hier is dit natuurlijk prutswerk, laat maar terugkomen en die bagger fatsoeneren.

En als je nog niet betaald hebt, houd dan een deel van de betaling achter tot deze rotzooi is gefatsoeneerd.

[ Voor 24% gewijzigd door Groningerkoek op 07-11-2023 19:50 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:34
RobertV70 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:48:
[...]

Ik ben installateur, als mijn monteurs dit zo afleveren gaan ze terug om het goed te doen, niet meer, niet minder
Helemaal mee eens maar het is niet serieus gevaarlijk. Dat het anders moet staat als een paal boven water.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kvibe schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:08:
Zojuist zijn de zonnepanelen aangesloten bij mij, maar ik heb wat vraagtekens over de afwerking van de kabels.

Die buisjes had je helemaal naar binnen moeten trekken en dan op de plek waar ze door de muur gaan rondom afkitten.
[Afbeelding]
Kan netter met een beugel. Chint. :'(
[Afbeelding]

Een doorgetrokken mantelbuis had dit opgelost.
[Afbeelding]
Aarde van de panelen moet vast zitten aan een aardpunt, dat is niet de omvormer. Probeer het in de werkschakelaar/lastscheider.
[Afbeelding]
Kabels duw je niet onbeschermd door de muur. Die buis had ononderbroken naar binnen gemoeten.
[Afbeelding]
Een doorgetrokken mantelbuis had dit opgelost.
[Afbeelding]

• RobertV70
Uszka schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:26:
Aarding van de panelen hoort naar de werkschakelaar te gaan. De omvormer dient apart geaard te worden naar de werkschakelaar.
Nee, de aarding van de panelen en onderconstructie gaat naar de omvormer. De werkschakelaar zit in het AC gedeelte, niet in de DC

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-10 13:02
RobertV70 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:16:
[...]

Nee, de aarding van de panelen en onderconstructie gaat naar de omvormer. De werkschakelaar zit in het AC gedeelte, niet in de DC
Daar gaan ze nu inderdaad naar toe, maar hoort zo niet.

Ik mis ook nog wartels op de werkschakelaar. Nu zijn daar van die doorpriktules gebruikt. Meningen verschillen soms, maar met wartels heb je nog enige trekontlasting. Nu geen enkele...

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-11 19:32
Skubba schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:31:
[...]

Daar gaan ze nu inderdaad naar toe, maar hoort zo niet.

Ik mis ook nog wartels op de werkschakelaar. Nu zijn daar van die doorpriktules gebruikt. Meningen verschillen soms, maar met wartels heb je nog enige trekontlasting. Nu geen enkele...
Een wartel is zeker geen trekontlasting! Daar zijn ze niet voor bedoeld.

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:35
Wolf87 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:45:
[...]

Een wartel is zeker geen trekontlasting! Daar zijn ze niet voor bedoeld.
Ligt er aan welke je gebruikt, er zijn al vele decennia ook wartels met trekontlasting.

• Kvibe
Zojuist de installateur gesproken en ze komen morgen terug om in ieder geval de kabels door de muur netjes af te werken. Had niet mogen gebeuren.
Was ook mijn voornaamste punt van zorg, dus ben blij dat ze dat oplossen.

Pagina: 1