Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCinc
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-01-2024
Vandaag een aantal keren de hoofschakelaar in de meterkast uitgschakeld doordat ik een groep heb bijgeplaatst. Hiermee heb ik de stopcontacten in de keuken apart in een groep gezet omdat ik hierdoor een airfryer apart aan kan sluiten zonder dat de aardlek uitgaat).

Echter na het inschakelen doet mijn Alfen Laadpaal het niet meer, al een enkele keer de (3F) aardlek aan en uit gezet maar ik krijg geen display meer. Ook de druppel werkt niet meer.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijssie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-09 10:11
Onlangs eenzelfde probleem gehad. Vanwege kortsluiting in het huis was de aardlek eruit geklapt. Hierna wilde de laadpaal niet meer opstarten.
Er bleek toen een zekering in de laadpaal kapot te zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCinc
Ah, dank. Was dit ook bij een Alfen-laadpaal? En heb je dit zelf op kunnen lossen? Zoja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCinc
Gijssie schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:12:
Onlangs eenzelfde probleem gehad. Vanwege kortsluiting in het huis was de aardlek eruit geklapt. Hierna wilde de laadpaal niet meer opstarten.
Er bleek toen een zekering in de laadpaal kapot te zijn gegaan.
Ah, dank. Was dit ook bij een Alfen-laadpaal? En heb je dit zelf op kunnen lossen? Zoja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijssie
Het was inderdaad dezelfde laadpaal, Alfen Eve single.
De electricien heeft het toen voor me gevonden en opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos.vandemaele
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 02-09-2024
Hier reeds met onze 2 Alphen Single EV Pro-line laadpalen hetzelfde probleem gehad.
Bij installatie van de 2e laadpaal moest de elektriciteit even afgeschakeld worden. Gevolg: het scherm defect bij de eerste. Smeltzekering in de laadpaal dan maar zelf vervangen na wekenlang smeken bij de installateur zonder gehoor (50five).

Nu is het scherm van de 2e laadpaal ook defect. Ik kan dus nog laden, maar het scherm werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Vosje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 11:42
Ik zit met een vergelijkbaar probleem, ook nadat de stroom er af moest in de meterkast. Bij mij lijkt het overigens het hele apparaat te zijn dat niet meer aan gaat (en niet alleen het scherm).

@Gijssie @jos.vandemaele hebben jullie wellicht meer duidelijkheid over welke smeltzekering in dit geval de boosdoener was?

[ Voor 8% gewijzigd door Het Vosje op 10-10-2024 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijssie
Ik durf niet te zeggen welke zekering het was. De elektricien heeft de laadpaal opengemaakt en de zekering vervangen.
Bij mij was ook het hele apparaat uitgevallen, deed niets.
Is er niet toevallig een handleiding online te vinden van de Alfen? Lijkt me dat daar wel wat info te vinden moet zijn over de zekeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:39
Interessant onderwerp want toen de elektriciteitsprijs erg hoog was, zette ik het laadpunt geregeld uit als ik het langere tijd niet gebruikte (ik heb 8 Watt sluipverbruik gemeten wat ik fors vond en vind). Dus blijkbaar geluk gehad dat er geen zekering is gesneuveld...

Er is een Youtube video over het vervangen van het hele powerboard. Ik vermoed dat de componenten in de rode cirkels hieronder zekeringhouders zijn. (Bij de bovenste lijkt de voeding binnen te komen, terwijl alleen de onderste in gebruik lijkt. Maar goed, dit een demo video.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGwPr6T4DXfDXC4tpnjs5pchutU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/u8selMm1Ie05JPIecMzuf3RD.png?f=user_large
zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdhsDgenAIaPF4dpn9QQZlgNP7s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/L645XwCpwNv5joFEpDe6WPdZ.png?f=user_large
Op de website van Alfen kom ik een 63 mA zekering als reserve onderdeel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkbijl
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14-08 18:38
@Het Vosje – Heb jij dit op kunnen lossen? En de zekering kunnen traceren?

Ik heb een vergelijkbaar probleem: na een andere voedingskabel te hebben aangesloten op een Alfen Eve Single Pro-line, start de paal niet meer op en brandt het display niet meer. Ook kan ik de paal niet meer benaderen in ACE.
Voor de volledigheid: de paal is juist aangesloten. Ik vermoed dat doordat ik de hoofdschakelaar een aantal keer aan en uit heb gezet er iets mis gegaan is.

---
Ik heb de reactie van @WackoH gelezen. Op deze paal is alleen de onderste zekeringshouder in gebruik. De zekering die daarin zit, lijkt me in goede staat.
(ik heb overigens een 2e paal, waarbij alleen de bovenste zekeringshouder in gebruik is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
@Het Vosje de tag hierboven lijkt het niet goed te doen. Als het goed is krijgt @Het Vosje nu wel een berichtje... Denk ik.
Succes met de oplossing @dkbijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkbijl
Ik zei al dat alleen de onderste (zie plaatje van WackoH) zekeringhouder op het powerboard- in gebruik lijkt te zijn.

Het gaat daarbij - zie screenshot - om een zekering van 250mA (niet 63 mA).
Zal misschien met versies te maken hebben. Op mijn nieuwere paal staat wel 63mA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_TgIuYfSu3MWROOr2avCxeucuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFCVuXotv0g8fvlDVg7BPW9o.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door dkbijl op 22-12-2024 12:37 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkbijl
Ik ben inmiddels wat verder (van huis):
  • de 250 mAh zekering was inderdaad doorgebrand.
  • ik heb bij Gamma een aantal nieuwe 0.25A glaszekeringen gekocht (alleen “snel” beschikbaar, terwijl ik denk ik eigenlijk “traag” hadden moeten kopen)
  • de nieuwe zekering brandt ook meteen door als ik voeding op de paal zet (via aardlekautomaat in meterkast). Ik ben al 4 zekeringen verder…
  • het goede nieuws is dat de zekering werkt (en hopelijk rest van de paal beschermt). Het slechte nieuws is dat ik niet snap waardoor de zekering meteen doorbrandt.
  • heeft iemand een idee? (de kwh uur meter op paal doet het wel, zie foto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqVDYj1LqFmgRWLKjactUbFYmr4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sjImbz2qgmm2mOstSHlbQOI1.png?f=user_large

Achtergrond/ wat is er veranderd:
  • tot 2 dagen geleden werkte de paal prima; ik wilde graag een 2e laadpaal installeren (zie mijn andere post). Ik heb op marktplaats er een bijgekocht. Ik wil die pas later definitief installeren, maar kon het niet laten om toch al te proberen of het werkte (incl. benaderen van 2e paal via ACE, aanpassen instellingen, etc.). De kabel van de 1e paal was met lasdoppen aan installatiedraad met aardlekautomaat gekoppeld. Ik heb die lasdoppen vervangen door wago 3 voudige lasklemmen en de kabels van beide palen gekoppeld.
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0s7MZ2fMXTSaUegbpHD7kMFlkkU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mXpcVzwE74n9Gr2EJIO6rK9N.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfjDQx_bFnbSUowSGp1jr1jpffM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Bm8NAj7KU37SZZvjIzRer0Dk.png?f=user_large

Het werkte allemaal prima: beide palen functioneerden en waren toegankelijk in ACE.
  • daarna heb ik de 2e paal weer losgekoppeld en heb ik van de 1e paal de bestaande voedingskabel vervangen: was een ~2m lange grondkabel (6mm2; past moeilijk in wago klemmen; en kabel was inflexibel en nam veel ruimte in) die in meterkastschacht was gebruikt (de paal staat in de garage die grenst aan de achterkant van de meterkast). Ik heb die vervangen met ~2m lange binnenkabel van 4mm2. (ik had daar flinke lengte van gekocht voor aanleg van 2e paal).Na de eerste problemen heb ik – om problemen met kabel uit te sluiten – het nogmaals met andere kabel geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Vosje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 11:42
dkbijl schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:59:
@Het Vosje – Heb jij dit op kunnen lossen? En de zekering kunnen traceren?

Ik heb een vergelijkbaar probleem: na een andere voedingskabel te hebben aangesloten op een Alfen Eve Single Pro-line, start de paal niet meer op en brandt het display niet meer. Ook kan ik de paal niet meer benaderen in ACE.
Voor de volledigheid: de paal is juist aangesloten. Ik vermoed dat doordat ik de hoofdschakelaar een aantal keer aan en uit heb gezet er iets mis gegaan is.
Nee nog niet. Ik heb het ook maar even gelaten voor wat het is, weinig tijd en geen directe noodzaak (want geen EV nu). De situatie is wel identiek, bij mij ook nadat de stroom in de meterkast er een aantal keer af moest. Ik volg je pogingen op de voet, mocht je het weten te fixen ga ik hetzelfde proberen :P

Overigens via Eneco eMobility wel de prijzen gekregen voor als een Alfen monteur dit komt fixen:
Kosten uitrijden monteur € 155,-
en € 60,- per 30 min werk

Als er geen defecten zijn aan de hardware zal het bezoek naar schatting in 30 minuten afgerond moeten zijn. Mocht het modem defect zijn en het Controlbord vevrangen moeten worden zou service naar schatting een uur zijn. En daarbij de kosten voor een nieuw Controlbord.

803873807-ICU SPK Controlboard NG910 € 150,-
De bedragen hierboven zijn Exclusief BTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dkbijl
Een update voor @Het Vosje en ook anderen.

Het plaatsen van een nieuwe glaszekering bleek helaas NIET de oplossing. Ik zou wel aanraden dit te proberen. Voor degenen die in de buurt van Den Haag wonen, ga naar Radio Service Twenthe. Wat een topwinkel!

Na wat googlen, stuitte ik op een marktplaats-advertentie van Rogier (zoek in marktplaats op: “Laadpaal reparatie / No cure no pay”). Ik heb mijn laadpaal losgeschroefd en bij Rogier in Heerhugowaard langsgebracht. Rogier heeft de paal doorgemeten en uiteindelijk – tegen een redelijke vergoeding (minder dan uitrijkosten van Alfen monteur) - een component vervangen.

De paal werkt nu weer naar behoren.
Ik vind het nog steeds vreemd dat dit kon gebeuren (een mankement na een paar keer spanning erop en eraf), maar goed…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:32
dkbijl schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:16:
Een update voor @Het Vosje en ook anderen.

Het plaatsen van een nieuwe glaszekering bleek helaas NIET de oplossing. Ik zou wel aanraden dit te proberen. Voor degenen die in de buurt van Den Haag wonen, ga naar Radio Service Twenthe. Wat een topwinkel!

Na wat googlen, stuitte ik op een marktplaats-advertentie van Rogier (zoek in marktplaats op: “Laadpaal reparatie / No cure no pay”). Ik heb mijn laadpaal losgeschroefd en bij Rogier in Heerhugowaard langsgebracht. Rogier heeft de paal doorgemeten en uiteindelijk – tegen een redelijke vergoeding (minder dan uitrijkosten van Alfen monteur) - een component vervangen.

De paal werkt nu weer naar behoren.
Ik vind het nog steeds vreemd dat dit kon gebeuren (een mankement na een paar keer spanning erop en eraf), maar goed…
En welke component was dat, weet je dat?

@JanHenk : anders moet je hem eens contacteren met je defecte laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flumer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-08 15:14
Ik ben benieuwd hoe je deze installateur hebt gevonden. Zou hij mij ook willen helpen met een lader die ik via marktplaats heb gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAEENF
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:41
Zelfde probleem hier. In dit geval werd hier de zekeringkast in de meterkast vervangen voor een nieuwe. Dus ook de Alfen laadpaal moest spanningloos gemaakt worden. Bij het opstarten ging de inwendige glaszekering door. 63 mA, snel. Vast vanwege een te hoge inschakelstroom van een of meerdere elko's of zo. Zekering vervangen voor een 250 mA, snel. Hij doet het weer! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAEENF
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:41
Zelfde probleem hier. In dit geval werd hier de zekeringkast in de meterkast vervangen voor een nieuwe. Dus ook de Alfen laadpaal moest spanningloos gemaakt worden. Bij het opstarten ging de inwendige glaszekering door. 63 mA, snel. Vast vanwege een te hoge inschakelstroom van een of meerdere elko's of zo. Zekering vervangen voor een 250 mA, snel. Hij doet het weer! NB ik heb eerst de netspanning aangezet, en toen de glaszekering geplaatst. That's all folks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:39
Fijn dat het weer werkt, maar op deze manier de zekering plaatsten lijkt me niet handig.

Er is een kans dat er zo kort achter elkaar meerdere keren contact wordt gemaakt en weer verbroken. Dus dat de elektronica kort stroom krijgt en dan weer niet. Condensatoren raken zo vol en kunnen inschakelpieken niet meer opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3mi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-08 12:47
Met dank aan dit topic heb ik mijn laadpaal weer in werking kunnen stellen.
Meerdere keren de stroom eraf gehad wegens het ertussen zetten van een Energy Meter, laadpaal bleef uit. Zekering gecheckt gezien dat hier besproken werd, inderdaad door. Nieuwe zekering erin en de laadpaal werkt weer helemaal naar behoren 🙏🏼
Pagina: 1