Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wietselepla
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-02 20:47
Mijn vraag
hallo, ik ben aan het kijken om mijn bestaande installatie zonnepanelen uit te breiden. Op ons huis liggen 12 panelen en kan er geen extra meer plaatsen. nu kan ik op mijn tuinhuis er ook nog +-12 bijplaatsen, het enige nadeel is dat het tuinhuis op 120 meter afstand verwijderd is van de zekeringskast en omvormer. Er ligt een gladde wachtbuis van 11 cm doorsnede met een exvb 3G6 in om het tuinhuis van stopcontacten te voorzien. Als ik alles uitreken is op AC een te groot spanningsverlies en zou ik beter DC van de zonnepanelen naar het huis lopen. maar hierin zijn vele tegenstrijdig dat het niet altijd aan te raden is om grote afstanden op DC te doen, alhoewel het verlies hierbij minder is.

Wat ik dacht te doen was ofwel solarkabel 2 x 10mm² te leggen ofwel 4x 6mm² solarkabel en deze parallel plaatsen ofwel toch een omvormer op de 3G6 plaatsen.

alvast bedankt voor het advies wat het beste zou zijn om te doen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:34

Cr3ator

1 bar is geen bar

Als je netspanning bij de groepenkast niet al te hoog is en de maximaal te verwachten spanningsval over de 3G6-kabel onder de 253V blijft is dat de voor de hand liggende optie. Eventueel zou je de omvormer wat steviger kunnen onderdimensioneren: dat levert al snel een fors lagere spanningsval op met relatief weinig verlies op jaarbasis. Denk aan een 3000W omvormer met bijv. 12x400Wp.

2x 10mm2 DC naar het huis leggen geeft natuurlijk minder verliezen en minder risico op afschakelen. Het trekken van deze kabels is uiteraard nog wel een uitdaging... zeker wanneer je ze netjes elk apart in een buis legt.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 16:17
Ga in ieder geval met een 3 fase omvormer werken, dan is het verlies nog te beperken, dus een 5x6mm2 zou kunnen wellicht. Op de website van elektramat onder het kopje keuzehulp en dan kabelcalculator, kun je eenvoudig een rekentool vinden. kun je ook direct schakelen tussen een 1 en 3 fase systeem en zul je zien dat het verlies op een 1 fase kabel enorm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 16:17
Ik kom op een 5x6mm2 uit op 120 meter, een 1 fase wil hij niet berekenen, waarschijnlijk is die afstand te hoog en het verlies navenant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:57
Ik heb hem even door Sunny Design gehaald.

Met 5x6mm² 3-fase kabel is er max 2,5V spanningsval bij een 5kW 3-fase omvormer.
Over 6mm² DC bij 12 panelen in 1 string: 9,5V op 380V string spanning. Of 2,5%.

Omdat met relatief beschaafde kabel het AC traject op 2,5V te houden is zou ik dat aanraden.

Enkelfase moet je niet eens proberen, dan is 3x38mm² nodig om bij 2,5V te komen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.