DIMMS 2x32G en 2x16G mogelijk op ASUSROG STRIX B550-A GAMING

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
M'n setje uit 2014 (E5-2660v3 + 128G geheugen) is toch wel verouderd. Op zich ben ik nog wel blij met de specs, maar de server vreet eigenlijk teveel stroom, vandaar dat ik wat nieuws probeer uit te zoeken.

Het moederbord ASUS ROG STRIX B550-A GAMING (uitvoering: ASUS ROG Strix B550-F Gaming) ondersteunt tot 128G, maar da's eigenlijk iets teveel van het goede; ik denk dat 96G voldoende is.

De vraag is: kan je 32G modules combineren met 16G modules (zelfde merk en type, uiteraard modules die ook op de QVL voorkomen) ?

De handleiding zegt het volgende:
"you may install varying memory sizes in channel A and channel B. The system maps the total size of the lower sized channel for the dual-channel configuration. An y excess memory from the higher sized channel is then mapped for single channel operations"

Ik snap geloof ik niet zo goed wat daar staat....M'n geheugenkennis is wat roestig geworden.

[ Voor 24% gewijzigd door hansdegit op 07-11-2023 15:41 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:00
Om een teleurstelling te voorkomen: neem RAM dat op de QVL staat en met 4 modules is getest. 4 modules op XMP/DOCP is geen vanzelfsprekendheid bij Ryzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:04
Als je 4 dimms gaat gebruiken met Ryzen, moet je rekening houden dat je snelheid gevoelig omlaag gaat. Tenzij je een gouden cpu hebt, kunnen de meeste geen 3200 of 3600 aan.

Ik zou nooit modules buiten sets combineren met ryzen (tenzij je weet dat er dezeflde chips opzitten en dezelfde pcb onderliggend), omdat daar teveel problemen mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Dank allemaal, ik heb deze gekozen:
uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK128GX4M4E3200C16

Deze keuze kon ik onderbouwen aan de hand van deze pagina:
https://pangoly.com/en/co...f-gaming/ram?c=Cezanne#cc

Staat op de QVL en gelukkig had Azerty de set liggen.Ik hoop dat de 5700G er wel raad mee weet.

[ Voor 5% gewijzigd door hansdegit op 07-11-2023 21:52 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:00
hansdegit schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:51:
Dank allemaal, ik heb deze gekozen:
uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK128GX4M4E3200C16

Deze keuze kon ik onderbouwen aan de hand van deze pagina:
https://pangoly.com/en/co...f-gaming/ram?c=Cezanne#cc

Staat op de QVL en gelukkig had Azerty de set liggen.Ik hoop dat de 5700G er wel raad mee weet.
En jij gaat versie 3.43 van dat RAM thuisgestuurd krijgen? Want dat is de enige versie van die SKU dat op de QVL staat. Niet getest met 4 modules trouwens. Daarnaast bestaan er van die SKU nog meer dan 10 verschillende versies dus de kans dat je de juiste thuis krijgt is kleiner dan 10%. Er staat nog een CMH**E3200C16 zonder nader gespecificeerde versie op de QVL maar ook die is niet getest met 4 modules.
Kijk vooral even op de officiële QVL van Asus zelf ipv een vage shop die maar de halve waarheid vertelt.
https://rog.asus.com/moth...odel/helpdesk_qvl_memory/

[ Voor 4% gewijzigd door Uszka op 07-11-2023 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:04
Corsair + ryzen is vaak een probleem, vengeance is een reeks die eigenlijk voor intel bedoeld is. Corsair heeft gewoonte verschillende chips te gebruiken, sommige werken goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Goed punt.

Ik koop alles bij Azerty, inclusief montageservice. Daarmee koop ik ook een garantie op goede werking, verwacht ik.

We gaan het zien, anders gaan we DIMMs wisselen.

https://azerty.nl/product...ssemblage-assemblage/7517

Pagina: 1