Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oaledrent
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-12-2024
Mijn vraag:
2 Week geleden heb ik een GPU upgrade gekocht voor mijn game-pc. Van een NVIDIA GTX 1660 naar een AMD 7800 XT. Uiteraard een direct een mooi verschil zichtbaar in de FPS en de instellingen mogelijkheden (Ultra/High etc..).

26 oktober kwam Cities Skylines II uit en daar zitten wat (behoorlijk) bugs in.
Met de videokaart GTX 1660 speelden we dit 1-2 dagen zonder problemen, uiteraard op Low settings, maar ik krijg nu met de nieuwe AMD 7800 XT videokaart random crashes, terwijl ik dit bijvoorbeeld met GTA 5 nog niet heb gehad, alles op Ultra instellingen.
Nu is Cities Skylines 2 behoorlijk hardware'vragend' ...

Met een HDMI kabel zijn dit green screen crashes (zonder enige tekst) en met een DisplayPort-kabel zijn dit black screen crashes. Ik had al ergens gelezen dat het groene bij HDMI-kabels als 'test' beeld verschijnt en bij DP dus zwart.

De ene keer kunnen we hier rond de 5-6 uur achter elkaar spelen en de andere keer 'crashed' het systeem al bij 15-30 minuten, of na 1 uur. Best random dus.
Op internet heb ik al redelijk veel gelezen en vind tot mijn verbazing best wat topics over mensen met AMD kaarten en green screens. Het LIJKT een AMD driver issue te zijn??

Relevante software en hardware die ik gebruik:
  1. Voeding: Gigabyte GP-B700H 700W PSU / PC voeding
  2. CPU: Intel Core i7-8700 @ 3.20Ghz processor
  3. Monitor: Samsung LU28E590DS/EN 28" 4K monitor
  4. Moederbord: Gigabyte Z390 UD moederbord socket 1151
  5. GPU: Sapphire PULSE AMD Radeon RX 7800 XT 16GB
  6. RAM: 2 x G.Skill 8 GB DDR4-3000 (hwinfo: DDR4-3003 / PC4-24000 DDR4 SDRAM UDIMM
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  1. HDMI-kabel gewisseld met een DisplayPort-kabel
  2. DDU (Alle NVIDIA drivers/software verwijderd en AMD drivers/software opnieuw geïnstalleerd)
  3. Drivers nogmaals gecheckt op updates
  4. MoBo BIOS nog een versie geüpdatet
  5. Gecheckt op minimale voeding voor GPU: Minimum 700 Watt Power Supply - check
Op een ander forum las ik van iemand dat diegene zijn PSU heeft geupgraded naar 1000w en sindsdien geen problemen meer heeft. Of iemand die zijn 'VBIOS' heeft geupdatet, maar dit heb ik nog nooit eerder gedaan en betwijfel of dit wel de juiste manier is, iets met garanties....

Nu ben ik eigenlijk benieuwd, of jullie nog tips hebben.. Wellicht TOCH de PSU? Of inderdaad een bekend AMD probleem? Of in mijn setup een hardware bottleneck?

Alvast dank voor het lezen en (misschien) antwoorden! :D

Update/samenvatting uit topic 8-11-23: Grote kans dat de voeding hierin de boosdoener is. Op advies de Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 850W - TT Premium Edition besteld en zal 9-11-23 binnenkomen. Update volgt.

update 10-11-23: het probleem lijkt opgelost te zijn door een nieuwe sterkere voeding.
Update 11-11-23: Tijdens het spelen van Cities Skylines II toch weer een black screen crash

[ Voor 9% gewijzigd door oaledrent op 11-11-2023 18:39 ]

Beste antwoord (via oaledrent op 28-11-2023 16:04)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:29
oaledrent schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:47:

• Gecheckt op minimale voeding voor GPU: Minimum 700 Watt Power Supply - check
[/list]
Tja, de ene 700w is de andere 700w niet en een hele goede 650w is zelfs al genoeg. Wat jij hebt is een erg slechte voeding voor het systeem. Die moet sws vervangen worden. uitvoering: FSP Hydro G Pro 650 watt bij Conrad is je goedkoopste optie. uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 750W - TT Premium Edition als je wat meer toekomstproef wilt zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-06 12:35
Gezien de klachten erg lijken op die ik in het verleden had, zou ik zeggen de voeding.

Je voeding is bijna 8 jaar oud ( ligt eraan wanneer je het gekocht hebt natuurlijk )

Je zou nog een memtest en stresstest kunnen doen.

Hoeveelheid watt zou voldoende moeten zijn, maar de kwaliteit van de voeding dat hij daadwerkelijk het maximale eruit kan halen zit een verschil in. ( met daarbij de leeftijd )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oaledrent
Ik heb alles uit het lijstje op 17 mei 2019 aangeschaft. Welke software raad je aan voor een stresstest?
Eerst ga ik een memtest86 uitvoeren

Update memtest86: Na zo'n 2 uur gedraaid te hebben, 0 errors. Had ook niet verwacht dat het bij het geheugen zou liggen eerlijk gezegd, maar meten is weten :)

[ Voor 60% gewijzigd door oaledrent op 07-11-2023 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:41

Thomg

Aww yiss

Je voeding is vrij slecht, dus die zou ik eigenlijk meteen vervangen.
Helaas is het niet zo makkelijk als je gezegd hebt, kwaliteit speelt ook een rol.

Vermogen is geen issue. 550W is ook voldoende bijv.

@Gillian1981 En de rest van je specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oaledrent
Thomg schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:33:
Je voeding is vrij slecht, dus die zou ik eigenlijk meteen vervangen.
Helaas is het niet zo makkelijk als je gezegd hebt, kwaliteit speelt ook een rol.

Vermogen is geen issue. 550W is ook voldoende bijv.

@Gillian1981 En de rest van je specs?
Op basis waarvan is de voeding slecht? En sorry, maar misschien snap ik niet helemaal waarom je daarna zegt dat 550W ook voldoende is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tja ik neig toch eerder naar een software probleem.
City Skylines II doet het vrij aardig met mijn RX7900XT, voor zover die game aardig draait. Maar black of green screens zou ik eerder denk aan iets met VRAM denken. Als het de PSU is, dan krijg je eerder een keiharde system shutdown. Wat ook kan is een ander geheugen lek met RAM?

Los daarvan weet ik niet hoe het met die PSU zit. Moderne videokaarten kunnen enorme pieken in vermogen vragen, wat met name wat oudere PSU's in problemen brengt. Of dit verder wel een goed ontwerp van Gigabyte is, durf ik ook niet zo te zeggen. Gigabyte heeft namelijk aardig wat PSU's van "twijfelachtige kwaliteit" verkocht over de jaren.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

PSU tierlist is een hele goede referentie.
https://cultists.network/140/psu-tier-list/
Tier E - Avoid

Hoeveelheid vermogen zegt minder dan je denkt over wat het nou echt aankan.

Er zitten ook een paar gurus tussen die je ook kunnen vertellen waarom deze zo slecht is en waarom je deze zou moeten vervangen.

Of deze ook verantwoordelijk is voor je... Gedoe... Laat ik even in het midden. Misschien.

Beste om dat te testen is om je hele PC onder een zware stresstest te zetten + snel schakelen tussen idle & load.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
oaledrent schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:47:

• Gecheckt op minimale voeding voor GPU: Minimum 700 Watt Power Supply - check
[/list]
Tja, de ene 700w is de andere 700w niet en een hele goede 650w is zelfs al genoeg. Wat jij hebt is een erg slechte voeding voor het systeem. Die moet sws vervangen worden. uitvoering: FSP Hydro G Pro 650 watt bij Conrad is je goedkoopste optie. uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 750W - TT Premium Edition als je wat meer toekomstproef wilt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oaledrent
Uszka schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:05:
[...]

Bedankt voor je reactie :) (& Thomg uiteraard) Nooit gedacht dat voedingen zo specifiek 'erg' kunnen zijn voor een systeem :) Bijzonder. Ja stroom is stroom, altijd zo gedacht.

Voor 23 EUR meer denk ik dat je wat meer toekomstproof bent voor videokaarten die net dat beetje meer (minimale) voeding vereisen? Zoals een 7900 XT(X)?
Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 850W - TT Premium Edition
Thomg schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:01:
knip...
Beste om dat te testen is om je hele PC onder een zware stresstest te zetten + snel schakelen tussen idle & load.
Welke software raad je aan om dit te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Grootste voordeel van de 850W variant is dat deze met een 450W 12VHPWR kabel komt, wat toekomstbestendiger ja.

Als je dat neer wilt leggen sure.

Onironisch antwoord zijn gewoon games behalve Skylines II die je CPU en GPU flink belasten.

Wat meer geautomatiseerd is iets als OCCT, maar je kan ook zelf wat bakken in de vorm van prime95 + unigine iets (superposition, heaven, etc.).

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 07-11-2023 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Gillian1981 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:09:
Ik heb nog even in de eventviewer zitten snuffelen.

Na de reboot steeds de volgende error in de System Logs

WHEA-logger
Event ID: 18

A fatal hardware error has occurred.

Reported by component: Processor Core
Error Source: Machine Check Exception
Error Type: Cache Hierarchy Error
Processor APIC ID: 5
Maak ff je eigen topic ipv die van @oaledrent te kapen!
oaledrent schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:08:
[...]

Bedankt voor je reactie :) (& Thomg uiteraard) Nooit gedacht dat voedingen zo specifiek 'erg' kunnen zijn voor een systeem :) Bijzonder. Ja stroom is stroom, altijd zo gedacht.

Voor 23 EUR meer denk ik dat je wat meer toekomstproof bent voor videokaarten die net dat beetje meer (minimale) voeding vereisen? Zoals een 7900 XT(X)?
Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 850W - TT Premium Edition
Prima. De 850w is ook nog aardig stil. Boven de 1000w begint deze serie luidruchtig te worden.
[...]

Welke software raad je aan om dit te doen?
Prime 95 Small FFT op de cpu + Furmark op de gpu.

[ Voor 46% gewijzigd door Uszka op 07-11-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oaledrent
Ik ga morgen even een stresstest doen en indien nodig dan maar een nieuwe voeding bestellen. Uiteraard kom ik hier op terug!
Bedankt voor de reacties en een fijne avond voor nu! :)

[ Voor 32% gewijzigd door oaledrent op 07-11-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oaledrent
Ik heb zojuist Furmark laten draaien voor de GPU.

Looptijd ongeveer 15 minuten, voor wat ik heb gezien tot net voor het uitvallen..
GPU 100% usage
FPS avg: 196
Temp max: 67
Total board power: 246w

Toen ging het beeld op zwart (en ik denk als ik er een HDMI in had zitten, groen :) )
Wat ik nu wel even heb gedaan is de CPU fan omgedraaid. Deze stond gericht naar de videokaart... Wellicht ook niet zo'n slim plan.

Conclusie?

[ Voor 26% gewijzigd door oaledrent op 08-11-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:50

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

nog geen conclusie, daar is het nog te vroeg voor..
hup verder testen met die fan omgedraaid, en een outtake erachter om het de kast uit de jagen, en voorin 2 of beter 3 fans die voor frisse lucht zorgen

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oaledrent
SAiN ONeZ schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:49:
nog geen conclusie, daar is het nog te vroeg voor..
hup verder testen met die fan omgedraaid, en een outtake erachter om het de kast uit de jagen, en voorin 2 of beter 3 fans die voor frisse lucht zorgen
Op dit moment heb ik de zijkant van de kast opengelaten. De kast heeft geen fans voorin zitten :)
Dit is de kast die ik heb: BitFenix Nova Midi Tower

Update: Bijzonder. Ik drukte nu weer op stresstest in Furmark, dezelfde instellingen, het beeld ging direct op zwart. Binnen een seconde...

[ Voor 11% gewijzigd door oaledrent op 08-11-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dat helpt zeker niet met airflow, maar een uitvaller mag natuurlijk nooit.

Doe nu eens GPU en CPU load tegelijk.
Maar nu je een uitvaller hebt gehad wijst alles naar de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oaledrent
Thomg schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:57:
Dat helpt zeker niet met airflow, maar een uitvaller mag natuurlijk nooit.

Doe nu eens GPU en CPU load tegelijk.
Maar nu je een uitvaller hebt gehad wijst alles naar de voeding.
Ik vermoed zodra ik de GPU stresstest weer start, dat hij uitvalt.
Of het goed is voor het systeem dat hij steeds wegvalt... het valt op dat het numpad lampje op het toetsenbord ook uitgaat na 3-4 seconden wanneer het beeld op zwart springt.
Het is dus inderdaad gewoon een system shutdown.

Wat ik daarnaast bijzonder vind, is dat in de Eventviewer niets van de gebeurtenis(sen) is terug te vinden, qua Kritiek. Of kan W11 niet loggen dat het aan de voeding ligt? Low power o.i.d. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:50

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door SAiN ONeZ op 08-11-2023 11:14 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oaledrent
Dan bestellen we deze Thermaltake maar denk ik? :)

Hopelijk zal het probleem daarmee opgelost worden..

[ Voor 33% gewijzigd door oaledrent op 08-11-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Als Windows niets kan loggen gaat het dus fout buiten het OS om. Grote kans op voeding dan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Bij een onverwachte shutdown geeft de log meestal een Kernel 41 error.

Als de boel al op zwart gaat met alleen Furmark op de gpu dan is er zeker iets mis met de voeding. Een fatsoenlijke voeding draait naast Furmark ook Prime 95 Small FFT tegelijkertijd op de cpu. Daar ben jij niet eens aan toe gekomen.

De GF A3 is prima voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oaledrent
Zojuist besteld. Komt morgen binnen als het goed is.
Wordt vervolgt!

Bedankt tot zover weer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrikjan2e
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-08-2024
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Meerdere keren een groen scherm. Soms na een paar minuten gamen, soms kreeg ik pas een groen scherm na een paar uur. De log gaf inderdaad Kernel 41 error aan. Ik had de voeding vervangen van 850 naar 1000 Watt. Geen verschil, bij de eerste game die ik opstartte weer een groen scherm. Drivers updaten/bios updaten enz. maakte geen verschil. Uiteindelijk de 7800 geretourneerd en een 4070 besteld, sindsdien nul problemen mee gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Toevallig dezelfde 7800XT geretourneerd als oaledrent nu gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oaledrent
Hendrikjan2e schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:24:
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Meerdere keren een groen scherm. Soms na een paar minuten gamen, soms kreeg ik pas een groen scherm na een paar uur. De log gaf inderdaad Kernel 41 error aan. Ik had de voeding vervangen van 850 naar 1000 Watt. Geen verschil, bij de eerste game die ik opstartte weer een groen scherm. Drivers updaten/bios updaten enz. maakte geen verschil. Uiteindelijk de 7800 geretourneerd en een 4070 besteld, sindsdien nul problemen mee gehad
Desondanks blijft mijn huidige voeding 'erg' slecht voor mijn systeem... maar dit is nou net niet het bericht die ik wilde lezen, net na het bestellen :P De hoop is nu eigenlijk gevestigd op de voeding :+

Toch even nieuwsgierig overigens, mijn 7800 XT is nu 13 dagen oud, mag ik deze dan zomaar retourneren, indien de voedingkwestie het probleem niet gaat oplossen?
Mijn ervaring van 'vroeger' leerde dat over hardware vaak wat moeilijk werd gedaan door verkopende partij.

[ Voor 0% gewijzigd door oaledrent op 08-11-2023 15:35 . Reden: grammatica ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:25
Dit voegt misschien niet heel veel toe, maar ik zeg het er voor de zekerheid toch even bij: Zorg ervoor dat je alleen de modulaire kabels van de nieuwe voeding gebruikt!

Zo op de plaatjes te zien zijn er een paar fysiek uitwisselbaar, maar je hebt grote kans dat de pinout (wat er over welke draad loopt) niet hetzelfde is. Gebeurt helaas best vaak dat mensen zo hun dure spullen opblazen, die aansluitingen zijn niet gestandaardiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrikjan2e
Ja hoor. Je hebt zelfs 14 dagen het recht op retourneren. Een product uitpakken/ bekijken/testen mag ook. Daarnaast hebben redelijk veel verkopers een langer retourrecht dan die 14 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oaledrent
XpanD schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:42:
Dit voegt misschien niet heel veel toe, maar ik zeg het er voor de zekerheid toch even bij: Zorg ervoor dat je alleen de modulaire kabels van de nieuwe voeding gebruikt!

Zo op de plaatjes te zien zijn er een paar fysiek uitwisselbaar, maar je hebt grote kans dat de pinout (wat er over welke draad loopt) niet hetzelfde is. Gebeurt helaas best vaak dat mensen zo hun dure spullen opblazen, die aansluitingen zijn niet gestandaardiseerd.
Je bedoelt dat ik geen kabels vanuit de oude modulaire voeding moet gebruiken?
Dat was dan ook niet het plan, met nieuw spul gebruik ik ook alles van het nieuwe spul :)
Thanks voor je oplettendheid / tip in elk geval!
Hendrikjan2e schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:42:
Ja hoor. Je hebt zelfs 14 dagen het recht op retourneren. Een product uitpakken/ bekijken/testen mag ook. Daarnaast hebben redelijk veel verkopers een langer retourrecht dan die 14 dagen.
Check, Retour binnen 30 dagen (Herroepingsrecht) bij MeGekko (hier aangeschaft op 27 oktober 2023)

[ Voor 20% gewijzigd door oaledrent op 08-11-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrikjan2e
Thomg schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:31:
Toevallig dezelfde 7800XT geretourneerd als oaledrent nu gebruikt?
Dat zou wel toevallig zijn. Daarnaast, zie bijvoorbeeld de subreddit amd/help en het eigen fora van AMD. Er zijn redelijk wat gevallen als deze bekend. Onwaarschijnlijk dat het om één defecte kaart zou gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oaledrent
Hendrikjan2e schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:48:
[...]

Dat zou wel toevallig zijn. Daarnaast, zie bijvoorbeeld de subreddit amd/help en het eigen fora van AMD. Er zijn redelijk wat gevallen als deze bekend. Onwaarschijnlijk dat het om één defecte kaart zou gaan
Ik las inderdaad ook al een aantal van dat soort topics dat het al 2 jaar een probleem schijnt te zijn en dat AMD hier niets aan doet.
Maar goed, ik ga nooit zomaar af op verhalen die ik lees op internet :)
Indien de voeding niet de oplossing is, dan wellicht maar een RTX 4070 OC 12GB kaart ? Wel jammer dat we dan van 16 naar 12 GB gaan. Tenzij iemand iets anders adviseert wat tussen de 550 - 630 ligt.
Voor nu nog even niet aan de orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Hendrikjan2e schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:48:
[...]

Dit was meer grappend bedoeld O+
oaledrent schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:53:
[...]

Ik las inderdaad ook al een aantal van dat soort topics dat het al 2 jaar een probleem schijnt te zijn en dat AMD hier niets aan doet.
Maar goed, ik ga nooit zomaar af op verhalen die ik lees op internet :)
Indien de voeding niet de oplossing is, dan wellicht maar een RTX 4070 OC 12GB kaart ? Wel jammer dat we dan van 16 naar 12 GB gaan. Tenzij iemand iets anders adviseert wat tussen de 550 - 630 ligt.
Voor nu nog even niet aan de orde.
Ik zou eerst de nieuwe voeding erin zetten.
Als dat niet werkt een schone installatie.

Mocht dat ook niet werken zou ik gaan denken aan een RMA.
Maar eerlijk gezegd, als je er dan klaar mee bent kan je ook gewoon je geld terugvragen. Staat je goed recht.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 08-11-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oaledrent
Thomg schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:20:
[...]

Dit was meer grappend bedoeld O+

[...]

Ik zou eerst de nieuwe voeding erin zetten.
Als dat niet werkt een schone installatie.

Mocht dat ook niet werken zou ik gaan denken aan een RMA.
Maar eerlijk gezegd, als je er dan klaar mee bent kan je ook gewoon je geld terugvragen. Staat je goed recht.
Oowh.. :P

Als ik ergens niet op zit te wachten, is het een schone installatie van het OS uitvoeren.. :/
Laten we de voeding eerst maar afwachten dan (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

oaledrent schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:27:
[...]

Oowh.. :P

Als ik ergens niet op zit te wachten, is het een schone installatie van het OS uitvoeren.. :/
Laten we de voeding eerst maar afwachten dan (y)
Ik bedoel hier niet per se mee dat je je huidige OS hoeft te vervangen, je kan het ook op een andere partitie/ssd/schijf zetten om het even te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oaledrent
Wellicht een stomme vraag, nieuwe psu binnen.. Ik doe het nu liever in 1x goed..

De GPU heeft 2x 8-pins connector. Ik heb bij de voeding nu 2x een kabel met 2x 6+2 connectorkabels gekregen.
1 kabel bevat 2x 6+2 aansluiting. Kan ik gewoon 1 kabel gebruiken, of adviseren jullie 1 afsplitsing gewoon wegwerken, en dus 2 aparte voedingkabels gebruiken die naar de videokaart gaan?

Ik gebruikte normaliter altijd gewoon 1 voedingskabel waarbij ik dus deze 2 aansluitingen op 1 kaart aansloot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9E1Nz-9Cpm0b1p9spC7SyJmBaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rrfen0MqgBgkkQkH58pUKKey.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oaledrent
Voor nu heb ik de kabels / voeding aangesloten zoals ik het altijd heb gedaan. Ik kom uit de ICT en heb in een computerwinkel gewerkt, als het goed is klopt het gewoon met de kabel (qua hardware specificaties heb ik het de afgelopen 10 jaar niet meer bijgehouden, vandaar dit topic). Als jullie adviseren toch 2 aparte voedingkabels te gebruiken, lees ik het vanzelf wel.

Ondertussen loopt Furmark inmiddels 20 minuten zonder problemen. Het zal toch niet?

194 FPS, 66-68 graden, total board power 246w, fan 22%.

PS: pc is idle ook veel stiller met de nieuwe voeding. Das ook mooi.

[ Voor 32% gewijzigd door oaledrent op 10-11-2023 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oaledrent
Update; Tot zoverre nog geen crashes gehad met stresstests en Cities Skylines II... Ik juich voor de zekerheid nog niet te vroeg, ik game zo na het eten even door. In principe had ik al een crash moeten ervaren.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Het is netter om losse kabels te gebruiken, maar in de praktijk durf ik te zeggen dat het niet uitmaakt. Zo'n slurper is de 7800XT niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oaledrent
Top. Ik wil jullie bedanken voor jullie hulp en advies! Ik ga er nu vanuit dat het probleem is opgelost. Ik check het morgen nog even een poosje en als er dan geen crashes komen, was het dus de voeding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-06 13:08
oaledrent schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:32:
Wellicht een stomme vraag, nieuwe psu binnen.. Ik doe het nu liever in 1x goed..

De GPU heeft 2x 8-pins connector. Ik heb bij de voeding nu 2x een kabel met 2x 6+2 connectorkabels gekregen.
1 kabel bevat 2x 6+2 aansluiting. Kan ik gewoon 1 kabel gebruiken, of adviseren jullie 1 afsplitsing gewoon wegwerken, en dus 2 aparte voedingkabels gebruiken die naar de videokaart gaan?

Ik gebruikte normaliter altijd gewoon 1 voedingskabel waarbij ik dus deze 2 aansluitingen op 1 kaart aansloot.

[Afbeelding]
Bij videokaarten met meer vermogen gebruikt men doorgaans 2 losse kabels omdat de spanning dan over meer draden verspreid wordt en ze daardoor minder warm worden. Daarnaast kun je bij sommige voedingen met meer dan 1 12v rail de belasting dus verdelen, met 1 kabel zul je altijd op 1 rail zitten. Bij de 7800xt maakt dat niet zo veel uit want die gebruikt niet apart veel vermogen. Al durf ik niet te zeggen waar de grens ligt, ik denk bij de 300w.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Ligt aan de dikte van de draad naar de eerste connector hoeveel vermogen er overeen kabel kan. 360w bij 16AWG, 252w bij 18AWG en 180w bij 20AWG. De TT GF A3 heeft 18AWG PCI-e kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oaledrent
Ik had het niet verwacht.. maar tóch weer een black screen tijdens het spelen van Cities Skylines II... Ik ga nu FurMark maar weer starten om te kijken of ik nu nog steeds verder dan 30 minuten kom. Ik heb hem gisteren na 30 minuten gestopt, want met de vorige voeding kwam ik nooit verder dan 15 minuten, waarna er een black screen kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

oaledrent schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:38:
Ik had het niet verwacht.. maar tóch weer een black screen tijdens het spelen van Cities Skylines II... Ik ga nu FurMark maar weer starten om te kijken of ik nu nog steeds verder dan 30 minuten kom. Ik heb hem gisteren na 30 minuten gestopt, want met de vorige voeding kwam ik nooit verder dan 15 minuten, waarna er een black screen kwam...
Spijtig om te horen, voeding kunnen we iig uitsluiten dan.
Benieuwd wat Furmark doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:26

Cheezus

Luiaard

Uszka schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:49:
Ligt aan de dikte van de draad naar de eerste connector hoeveel vermogen er overeen kabel kan. 360w bij 16AWG, 252w bij 18AWG en 180w bij 20AWG. De TT GF A3 heeft 18AWG PCI-e kabels.
De connector zelf heeft een bepaalde specificatie qua maximale stroom door een pin. De draaddikte op zichzelf zegt niet zoveel, een langere draad met een dikkere doorsnede kan meer weerstand hebben dan een korte dunne kabel. Het is sowieso technisch onzin om een kabel aan één kant met 1 connector aan te sluiten en aan de andere kant met 2 connectoren.. Als de videokaart 2 connectoren nodig heeft kun je dat altijd het beste doen met 2 kabels en dus ook 2 connectoren aan de PSU kant.
Voor TS kun je dat in ieder geval proberen, anders ben ik bang dat het aan de videokaart ligt.
Zelf een vergelijkbaar issue gehad dat met een andere PSU opgelost leek, later toch niet.. Nog een PSU geprobeerd wat ook weer beter leek te gaan maar nog niet opgelost. Uiteindelijk de videokaart omgeruild en toen was het probleem opgelost.

Je kunt ook nog kijken of je met Msi afterburner of iets dergelijks de GPU wat lager te klokken, als het dan wel stabiel blijft zou ik de videokaart zeker vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oaledrent
Thomg schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:57:
[...]

Spijtig om te horen, voeding kunnen we iig uitsluiten dan.
Benieuwd wat Furmark doet.
't is echt bijzonder ja.. inmiddels loopt Furmark 33 minuten.

De crashes zijn ook alleen maar met Cities Skylines II (En FurMark met de vorige voeding)..
Tot zover nog geen crashes met Furmark

update; 1 uur 10 minuten FurMark terwijl ik ondertussen (weer) wat topics aan het lezen ben, geen issues.

[ Voor 11% gewijzigd door oaledrent op 11-11-2023 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oaledrent
Cheezus schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:08:
[...]

..... maar nog niet opgelost. Uiteindelijk de videokaart omgeruild en toen was het probleem opgelost.

Je kunt ook nog kijken of je met Msi afterburner of iets dergelijks de GPU wat lager te klokken, als het dan wel stabiel blijft zou ik de videokaart zeker vervangen.
Ook al heb je niets van MSI? AMD Adrenalin heeft ook die opties, op dit moment heb ik eerst gekozen voor een 'Driver Only' installatie.

Omgeruild met een zelfde kaart of een andere kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:26

Cheezus

Luiaard

Msi afterburner werkt ook op andere merken, het tooltje doet z'n ding en is wat minder schreeuwerig of bloated dan de meeste alternatieven. In mijn geval ging het om een 4070ti (symptomen waren ook wat anders) en heb ik hem geruild voor een 4070ti van een ander merk i.v.m. beschikbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oaledrent
https://forum.paradoxplaz...ter-a-few-minutes.1603527

Klopt. Ik las deze nu inmiddels ook. Je hebt 3 verschillende crashes met Cities 2:

1. Crashed random naar je bureaublad, spel sluit gewoon ineens af.
2. Het spel minimaliseert ineens, maar je kunt CS2 via je taakbalk aanklikken en weer verdergaan
3. Black / Green screen crashes, waarbij geforceerde herstart van je systeem nodig is

Voor de zekerheid heb ik MeGekko (waar ik de kaart heb aangeschaft 27 oktober) gemaild met het probleem en met de vraag of ze vaker deze kaart geretourneerd hebben gekregen en zo ja, wanneer de kaart werd omgewisseld met een andere kaart, of het probleem dan was opgelost.
De mail ook gestuurd om in elk geval kenbaar te maken dat ik problemen ervaar met mijn kaart, ondanks een vernieuwde voeding. Ik vind het op deze manier niet mijn geld waard, de tijd die ik hier nu in heb zitten qua troubleshooting, moet niet nodig zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrikjan2e
Hoe zit het met andere games? Ik had hetzelfde probleem maar volgens mij ligt het niet aan een specifieke game. Ik had het zelf bij twee verschillende games ervaren. Op het amd/help reddit forum zie je een grote verscheidenheid aan games waarbij dit probleem optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oaledrent
Gta V draait op max met wat mods, speelde ik gisteren zo'n 3 a 4 uur lang zonder problemen.
Ik zal nog eens wat andere games proberen, zoals planet coaster en planet zoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

TS heeft het hier wel duidelijk over een (uiteindelijke) GPU crash. Een game crash mag nooit maar dan echt nooit ervoor zorgen dat de drivers crashen.

@oaledrent Ik ga toch weer vragen om een schone installatie, dan misschien alleen om skylines te testen.
Je hoeft NIET je huidige OS te vervangen, je kan het naast je huidige installatie laten mits je daar natuurlijk ruimte voor hebt. Zoniet, even maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillian1981
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-06 15:14
Na het vervangen van de voeding nog steeds geen system/application errors zichtbaar in eventviewer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oaledrent
Gillian1981 schreef op maandag 13 november 2023 @ 07:18:
Na het vervangen van de voeding nog steeds geen system/application errors zichtbaar in eventviewer?
Ik zie wel Kernel 41 naar voren komen, maar dat is volgens mij omdat ik het systeem geforceerd moest herstarten. Ik heb de crash nu nog maar 1x gehad overigens, met Cities Skylines 2.

Gisteren hebben we zo'n 4 uur Planet Zoo op 4k gespeeld, alles op max, geen enkel probleem ervaren.

[ Voor 14% gewijzigd door oaledrent op 13-11-2023 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillian1981
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-06 15:14
oaledrent schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:13:
[...]

Ik zie wel Kernel 41 naar voren komen, maar dat is volgens mij omdat ik het systeem geforceerd moest herstarten. Ik heb de crash nu nog maar 1x gehad overigens, met Cities Skylines 2.

Gisteren hebben we zo'n 4 uur Planet Zoo op 4k gespeeld, alles op max, geen enkel probleem ervaren.
Misschien dat je nog wat info kan halen uit de City Skylines 2 logfile zelf?

In City Skyline staat deze hier:
<SteamFolder>\SteamApps\common\Cities_Skylines\Cities_Data\output_log.txt

Geen idee of die voor City Skylines 2 hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oaledrent
Gillian1981 schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:40:
[...]

Misschien dat je nog wat info kan halen uit de City Skylines 2 logfile zelf?

In City Skyline staat deze hier:
<SteamFolder>\SteamApps\common\Cities_Skylines\Cities_Data\output_log.txt

Geen idee of die voor City Skylines 2 hetzelfde is.
Lijkt er niet op. We hebben helaas niet echt tijd gehad om uitvoerig te kunnen testen, maar de spellen die we hebben gespeeld op alles max settings, speelden we minimaal 3 tot 5 uur zonder problemen.
Thomg schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:47:
[...]

@oaledrent Ik ga toch weer vragen om een schone installatie, dan misschien alleen om skylines te testen.
Je hoeft NIET je huidige OS te vervangen, je kan het naast je huidige installatie laten mits je daar natuurlijk ruimte voor hebt. Zoniet, even maken.
Ook hier helaas nog geen tijd voor gehad en ook inderdaad de ruimte niet. Ik heb geen extra schijf meer liggen helaas.

Ik heb zostraks geprobeerd om 2 aparte voedingkabels naar de GPU te laten lopen, maar het bijzondere is dat de pc wel opstart, maar ik geen beeld meer heb. 2de kabel eruit gehaald en weer 1 kabel met 2 x 6+2 PCIE erin gedaan, en dit werkte weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:49

Esumontere

Floep, banaan.

Misschien zie ik het over het hoofd in de comments, maar heb je wel je oude display driver gedeïnstalleerd met DDU? Restanten van oude drivers kunnen rare gevolgen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oaledrent
Esumontere schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:53:
Misschien zie ik het over het hoofd in de comments, maar heb je wel je oude display driver gedeïnstalleerd met DDU? Restanten van oude drivers kunnen rare gevolgen hebben.
Goedemorgen, zeker. DDU gebruikt, staat inderdaad vernoemd in hoofdpost :)
Daar kwam ik in het begin NVIDIA restanten tegen nog. Nu niet meer aan de orde uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalD
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-06 09:03
Ik krijg ook green crashes met mijn Arock 7800XT, maar dan wel in Alan Wake 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oaledrent
Gisteren dan toch maar een retouraanvraag ingediend (5 dagen na het herroepingstermijn welke 30 dagen is).
Ik heb teveel tijd gestoken in het uitzoeken en troubleshooten van het probleem.
Ondanks een nieuwe voeding, DDU, verfrisde OS, kregen we afgelopen week na wat intensiever gamen toch weer black screens (zouden groen zijn geweest met HDMI) crashes.
Op 11 november al aangegeven waar ik het product heb gekocht, dat er problemen waren.
Ik heb de videokaart niet gekocht om zoveel problemen te moeten uitzoeken en te ervaren.
In elk geval bedankt voor de technische hulp! We weten nu dat er een goede voeding in zit :)

Ik vertrouw er niet op dat het met een RMA is opgelost, omdat een topic op AMD zelf is aangemaakt waarbij veel meer mensen hetzelfde probleem ervaren.

https://community.amd.com...on-7000-series/m-p/646301

Wanneer mijn retouraanvraag wordt geaccepteerd, gaan we hier toch maar voor een 4070 (tenzij iemand anders een ander advies heeft). Voor het gevoel vind ik dit best jammer, van 16GB naar 12GB vram.
Nu zie ik in de pricewatch een aantal videokaarten van de 4070, maar zou niet weten welke videokaart beter is. Ik zal hier een apart topic over maken in het componenten gedeelte.

UPDATE: retouraanvraag afgewezen :| RMA ingediend en geaccepteerd. Product wordt gecrediteerd indien compleet/onbeschadigd > dat is hij.

[ Voor 31% gewijzigd door oaledrent op 04-12-2023 15:49 ]

Pagina: 1