Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiccup
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-03-2024
Ik ben tot nu toe erg terughoudend geweest met het gebruiken van een mobiele telefoon in combinatie met digitale betalingen, identificatie, en andere privacy-gerelateerde zaken.
(altijd contant geld, en een heel stel plastic pasjes op zak)
Maar ik denk dat ik er toch maar eens aan moet geloven, en erop moet gaan vertrouwen dat de tijd wel gekomen is dat je veel zaken nu toch wel kan toevertrouwen aan, en samenbrengen in een mobiele telefoon.

Mijn vraag is de volgende:
Ik ben sowieso aan een nieuwe mobiele telefoon toe.
Maar ik loop achter voor wat betreft mijn kennis en begrip van vereisten voor b.v. veilig contactloos betalen, DigiD, two-factor authentication, etc. etc.

Zijn er bepaalde minimale hardware vereisten aan te raden voor dit soort toepassingen?
B.v. bepaalde nfc of bluetooth versies, of bepaalde socs, maar misschien ook minimale Android versies, etc.?
Andere zaken die van belang zijn?

T.I.A.!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-07 15:52
Het belangrijkste is de ondersteuning. Dus een telefoon met Android 4 zal zeker niet werken, maar een met Android 13 gaat zeker de komende 4 jaar nog mee, en Android 14 nog zeker 5 jaar.
Dus kijk naar de gewenste telefoon en hoe lang die upgrades gaat krijgen.
Maar hoe lang upgrades is niet het enige criterium, ook de snelheid van upgrades kunnen een uitdaging zijn. Google is namelijk heel snel met een nieuwe Android versie, maar niet alle apps zijn even snel met het volgen van de updates, en dan kan een app even niet werken.

Het veiligste zit je dan met telefoons die het meest gangbaar zijn in de markt in midden en hogere segment. Een Samsung A54 of S23 van dit jaar zijn veilige keuzes voor de komende 5 jaar. Een Xiaomi 13T idem.
Lees ook eens de BBG goed door, die is toevallig vandaag weer uitgekomen:
review: Smartphone Best Buy Guide - November 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiccup
Thnx swhnld,

Dus wat betreft hardware componenten hoef ik eigenlijk nergens op te letten?
Als er ten minste maar een nfc en een bluetooth module in zitten is het al prima?
Ook geen speciale encrypted 'safe zones' in de soc of zo?
(sorry, klok horen luiden, geen idee waar de klepel hangt ;-)

Ik vraag het ook omdat ik altijd het liefst zo low-budget mogelijk ga.
Dus misschien missen telefoons in dat segment wel eens iets essentieels wat in het midden en hoger segment heel gebruikelijk is?

Hm, iets anders wat me te binnen schiet: toegang verkrijgen tot je telefoon.
Ben pincodes en vingerafdruk sensoren gewend, maar gezichtsherkenning is misschien ook wel een dingetje?
(maar ik heb daar gevoelsmatig niet zoveel vertrouwen in eerlijk gezegd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:30
Behoorlijk lowbudget, maar geweldig veel waar voor je geld: Xiaomi Redmi Note 12, mooi Oledscherm, prima snelheid en uit de doos met Android 13. Bij Belsimpel €172. Een betere kwaliteit/prijsverhouding zal je nergens vinden.
https://www.belsimpel.nl/...js?utm_source=2001&cntd=1

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Ja, NFC en Bluetooth zijn belangrijk, maar ook internet dekking, dus ik zou zeker een telefoon nemen die ook 5G ondersteunt (5g op 700 MHz reikt verder dan 4G op hogere frequenties, hoe hoger de frequentie en minder ver het signaal gaat). Bij de AH bij ons had de 4G telefoon van mijn vrouw problemen en mijn 5G telefoon net wel dekking, met de klantenpas was dat irritant. De winkel had overigens gratis wifi, maar dan moest je wel elke keer inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lodu
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:48
In principe alleen NFC voor het genoemde contactloos betalen met de telefoon, maar lijkt mij dat je ook 4G (of zelfs 5G, maar dat hoeft niet) wil hebben om buiten de deur te kunnen betalen.

Zoals andere zeggen: nieuwe android versie (alles na 11 is prima). Belangrijker zijn de beveiligingsupdates, en hier hebben verschillende merken verschillend beleid voor. Let wel even op dat een merk bv. vijf jaar beveiligingsupdates aanbiedt, en de vijf jaar ingaat vanaf verschijningsdatum telefoon (dus niet aankoopdatum). Een relatief nieuwe telefoon is dus handig om te kopen.

Opzich maakt het android updatebeleid (daarmee doel ik op android 12 -> android 13) niet heel erg uit. Ook blijft een telefoon werken nadat er geen updates meer voor verschijnen.

[ Voor 5% gewijzigd door lodu op 07-11-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiccup
swhnld schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:10:
dus ik zou zeker een telefoon nemen die ook 5G ondersteunt (5g op 700 MHz reikt verder dan 4G op hogere frequenties, hoe hoger de frequentie en minder ver het signaal gaat)
Goeie tip.
Ik had 5G al van m'n lijstje geschrapt vanwege 'niet nodig'.
Maar beter wel dus in verband met dit soort toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiccup
En er zijn geloof ik ook toepassingen dat je geld van persoon tot persoon kan overmaken?
Zelfs op een manier die buiten je bank om gaat geloof ik? (alsof je iemand een tientje geeft en niemand weet er van)
Stelt dat nog specifieke eisen aan een telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-07 14:20
Denk dat gewoon elke telefoon die officieel google play ondersteuning heeft waar je de bank app en de digid op kan downloaden uit de google play store dus veilig genoeg is.

Banken gaan echt niet officieel een app uitbrengen en ondersteunen op een devices als ze het niet veilig achten en dus geld zouden kunnen verliezen.

En dan zou ik puur kijken naar hoeveel wil ik voor het toestel uitgeven dus zeg 150 euro bijv van alle telefoon op dat prijs punt de laatste versie namen van een bekend merk.

dus als je een telefoon van 149 kan krijgen maar die uitgebracht is in 2022 en voor 151 een telefoon die uitgebracht is in 2023 dan voor de telefoon uit 2023 want die word langer ondersteund dan die uit 2022 en krijgt hopelijk ook eerder de nieuwere versies van Android.

En als geld geen probleem is simpel neem dan een Iphone 13/14/15 maar die zijn niet goedkoop

@hiccup op je laatste edit. Via welk platform wil je geld overmaken naar persoon X dan? volgens mij bestaat digitaal geld namelijk nog niet dus anoniem zal het nooit zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door aegis op 07-11-2023 16:24 ]

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
hiccup schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:19:
En er zijn geloof ik ook toepassingen dat je geld van persoon tot persoon kan overmaken?
Zelfs op een manier die buiten je bank om gaat geloof ik? (alsof je iemand een tientje geeft en niemand weet er van)
Stelt dat nog specifieke eisen aan een telefoon?
De bank weet er altijd van, want het geld staat op je bankrekening. Anoniem moet contant.
Maar via een betaalverzoek (Tikkie) kun je inderdaad geld overmaken, dan is internet nodig om dat verzoek te verzenden of ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiccup
aegis schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:22:
En als geld geen probleem is simpel neem dan een Iphone 13/14/15 maar die zijn niet goedkoop
Mijn aversie tegen Apple is een groter probleem ;-)
(maar dat is niet iets voor dit topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
Dan is het simpel kijkt in de pricewatch en sorteer op het prijspunt wat je wilt uitgeven. En dan kijken op productiedatum en android versie voor allebei geld hoger is altijd beter.

qua hardware zijn alle telefoons hetzelfde er zit een cpu/gpu/bluetooth/wifi/nfc/gsm(4g/5g)/camera in waarbij telefoons van 4 jaar geleden al alles kunnen wat jij beschrijft nodig te hebben. Dus dan kun je nog zeggen ik wil de snelste GPU omdat ik ook speeltjes of een betere camera wilt of zo en daarbij geld ook bijna altijd het model van dit jaar is beter als van vorig jaar.

Dus in deze zijn is dan alleen prijs voor jou echt relevant en dan sorteren/filteren op de dingen die jij belangrijk vindt

[ Voor 11% gewijzigd door aegis op 07-11-2023 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiccup
swhnld schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:24:
De bank weet er altijd van, want het geld staat op je bankrekening. Anoniem moet contant.
Ja inderdaad. Wat ik geloof ik bedoelde is dat er iets zou zijn waardoor beide partijen niet elkaars rekening nummer kunnen zien?
Ik zal de details wel mis hebben, maar de vergelijking werd gemaakt dat het een soort equivalent zou zijn van iemand een tientje geven.
Maar misschien is dat Tikkie? (heb je nog meer bewijs nodig dat ik wat achter loop? haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:35
Dat heet bitcoin waar je nu naar hint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiccup
99ruud99 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:35:
Haha, true, maar dat bedoel ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:32
Hoe ik het zie, waarschijnlijk hetgeen hierboven beschreven nog een keer/ anders verteld:
  • Beveiligingsupdates !!!
  • PIN op simkaart zetten (ook bij domme telefoons)
  • NFC
  • 5G
  • MFA
Banken en overheidsapps gebruiken NFC, dus dat is tegenwoordig een must.
5G om toekomstbestendig te zijn, mocht je snel willen switchen kan je ook 4G overwegen.
OS versie / upgrades lijken mij voor jou geen meerwaarde te bieden.
Wifi6 (of hoger) is een pre wanneer je van plan bent veel wifi te gaan gebruiken.
Beveilig de accounts (op je telefoon) goed, met een vorm van multifactor authenticatie en zorg ook voor back-up. Mijn tip als je heel security minded ben overweeg fysieke FIDO2 beveiligingssleutels.

Ik zou de fairphone 5 op je shortlist zetten als je iets zoek waar je de komende 8-10 jaar mee vooruit kan.
Meeste android toestellen hebben 3 jaar ondersteuning vanaf moment waarop ze op de markt komen, Samsung doet tegenwoordig 5 jaar. Kijk dus goed wanneer een toestel is uitgebracht.
Apple doet het ook goed qua ondersteuning, maar begrijp van je dat die al afgevallen is.

[ Voor 12% gewijzigd door DVX73 op 07-11-2023 16:43 . Reden: MFA toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
99ruud99 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:35:
Bij bitcoin is juist voor iedereen te zien wie wanneer wat naar wie heeft overgemaakt (adres aan een persoon koppelen is misschien wat lastiger, maar met genoeg middelen lukt dat ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
hiccup schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:32:
[...]

Ja inderdaad. Wat ik geloof ik bedoelde is dat er iets zou zijn waardoor beide partijen niet elkaars rekening nummer kunnen zien?
Ik zal de details wel mis hebben, maar de vergelijking werd gemaakt dat het een soort equivalent zou zijn van iemand een tientje geven.
Maar misschien is dat Tikkie? (heb je nog meer bewijs nodig dat ik wat achter loop? haha)
Bij Tikkie zijn de rekeningnummers idd afgeschermd, echter de bank erachter beschikt wel over de data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiccup
Ik denk dat de klok die ik een keertje heb horen luiden over de digitale Euro ging:

"Met een digitale euro kunnen ze altijd en overal binnen het eurogebied betalen. Een digitale euro zou een universeel geaccepteerd digitaal betaalmiddel zijn dat consumenten gratis kunnen gebruiken in winkels, online of van persoon tot persoon. De digitale euro maakt digitaal betalen met een publiek betaalmiddel mogelijk. De digitale euro zou zowel online als offline beschikbaar zijn.

Bij een digitale euro blijven de kenmerken van contant geld behouden. Een digitale euro zou voor digitale betalingen maximale privacy bieden, want het Eurosysteem zou geen toegang hebben tot persoonsgegevens van gebruikers en deze niet op kunnen slaan. Vooral bij offline betalingen met digitale euro’s zou de privacy nog beter gewaarborgd zijn, want de gegevens over die betalingen zouden alleen bekend zijn bij de betaler en de begunstigde."

Maar dat zal waarschijnlijk ook geen "nfc v2.8" of "Bluetooth v7.4" vereisen…

[ Voor 3% gewijzigd door hiccup op 07-11-2023 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
Dat gaat er zeker komen als alle lidstaten en commissies en adviseurs het er over eens. Dus ik zou daar niet niet nu mijn telefoon op gaan kopen want tegen de tijd het gemeen goed en door jan en alleman gebruikt word is heb er zeker al 1 telefoon opgebruikt, waarschijnlijk zelfs 2 telefoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiccup
DVX73 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:36:
Hoe ik het zie, waarschijnlijk hetgeen hierboven beschreven nog een keer/ anders verteld:
- MFA
Stelt dat nog eisen aan hard/software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
hiccup schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:54:
[...]

Stelt dat nog eisen aan hard/software?
Alleen aan de eindgebruiker die het moet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiccup
Dank allemaal voor de vlotte bijdrages!

Het is een geruststelling om te leren dat een redelijk budget telefoontje (met nfc en 5G) al voldoende lijkt te zijn om alle (huidige) voorkomende digitale transacties en authorisaties de komende tijd te kunnen gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

hiccup schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:16:
Dank allemaal voor de vlotte bijdrages!

Het is een geruststelling om te leren dat een redelijk budget telefoontje (met nfc en 5G) al voldoende lijkt te zijn om alle (huidige) voorkomende digitale transacties en authorisaties de komende tijd te kunnen gaan doen.
Als het Google Android Ecosysteem en het bijbehorende Google OS geen al te zware eis voor je is dan is een Apple iPhone-SE eventueel ook nog gewoon een veilige keuze voor je :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hiccup
Will_M schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:33:
[...]
Als…
… dan is een Apple …
Ik snap (en waardeer) dat je dat zegt, maar:

1.
hiccup schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:25:
[...]
Mijn aversie tegen Apple is een groter probleem ;-)
2.
Dit is een Android topic, en ik was me daar van bewust ;-)

(3. ik had het liefst gehad dat we dit hadden kunnen bediscussiëren in een Windows Phone board ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door hiccup op 07-11-2023 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:30
swhnld schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:10:
Ja, NFC en Bluetooth zijn belangrijk, maar ook internet dekking, dus ik zou zeker een telefoon nemen die ook 5G ondersteunt (5g op 700 MHz reikt verder dan 4G op hogere frequenties, hoe hoger de frequentie en minder ver het signaal gaat). Bij de AH bij ons had de 4G telefoon van mijn vrouw problemen en mijn 5G telefoon net wel dekking, met de klantenpas was dat irritant. De winkel had overigens gratis wifi, maar dan moest je wel elke keer inloggen.
Ik heb geen 5g, maar ik heb dit ook nog nooit gemist. Overal goed bereik. Naar mijn idee is 4g meer dan voldoende, ik doe er alles mee. (mijn telefoon is inmiddels 4 jaar oud)
Mijn vrouw heeft trouwens een Redmi Note 12, en is hier super tevreden over.

[ Voor 5% gewijzigd door Vulcan750 op 08-11-2023 01:48 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielvn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-06 11:17
[quote]DVX73 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:38:
[...]

Dit klopt bitcoin zorgt voor pseudonimiteit en niet anonimiteit. Als een bitcoinadres gekoppeld kan worden aan jou, komt je hele betaalgeschiedenis in beeld. Door alle KYC verplichtingen is dit niet zo moeilijk. Maar dat dit geldt voor iedereen is overdreven. Je moet b.v. wel toegang hebben tot de informatie.

Het lightning netwerk, 2e laag op bitcoin, zorgt voor meer anonimiteit maar kent ook privacy valkuilen. Zelf kan je door het nemen van maatregelen (TOR, geen KYC bitcoin) je privacy beschermen. Privacy staat hoog op de agenda binnen de bitcoin community,verwacht dat komende ontwikkelingen voor verbeteringen zorgen.
Pagina: 1