Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-06 21:45
Ik heb toch wel een erg vervelend, hardnekkig en serieus probleem met mijn Fritz!Box 4060 na de installatie van Fritz!OS 7.57 enkele maanden geleden.

Meerdere malen per dag worden een of meerdere verbindingen met de via WiFi met de FB 4060 verbonden apparaten in mijn huishouden (4 personen) verbroken. Deze apparaten zijn iPhones, iPads, Apple TV's, HomePods, MacBooks etc etc. allen voorzien van de meest recente OS'en van dit jaar, maar ook Ziggo Mediaboxen en 2 laptops van het werk met Windows. Hierbij maakt het niet uit of het apparaat zich op 2 meter van de FB 4060 bevindt of op 15 meter.

Soms lijkt de verbinding zich snel weer te herstellen, maar soms blijft de verbinding weg, waarbij wachten natuurlijk altijd erg lang duurt.

Wat ik er zelf aan gedaan heb? Niet veel, want wat kan ik er aan doen? Ik had en heb nog steeds de hoop dat AVM met een update komt van haar OS. Het enige wat ik doe en inmiddels iedereen in mijn huishouden als zich weer zo'n situatie voor doet, is aangeven dat de router even van de stroom af gaat en opnieuw gaat worden opgestart. Dit dus minimaal 1x per dag.....

Uiteraard heb ik wel (heel veel) Gegoogled, waarbij blijkt dat ik hierin niet alleen sta. Het is schering en inslag, waarbij steeds de oorzaak lijkt de liggen in het DFS, het zoeken naar bevoorrechte gebruikers. Hierbij wordt ook door AVM notabene aangegeven dat een verbinding voor een minuut of langer zal worden verbroken. Huh?!?!? Een draadloze router die de verbindingen met apparaten stopt?!?

Ik heb mijn FB 4060 nu denk ik een jaar of twee, waarbij ik al die tijd, dus tot enkele maanden terug, enorm tevreden was. Het apparaat is krachtig en uiterst stabiel. Misschien juist daarom dat het apparaat geen aan-/uit-schakelaar heeft... Maar de laatste maanden wil ik het ding echt heel graag het raam uitgooien. Waardeloos, dramatisch, onbetrouwbaar en hopeloos.

@FRITZ!webcare Ik zie dat jullie op Tweakers ook actief zijn. Mijn issues moeten bekend zijn bij jullie. In ieder geval bij gebruiker Sander_AVM op dit forum waarin gebruikers recent dezelfde ervaring als die ik heb, hebben gedeeld.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
De Google search continues...... Nu dan niet op '4060 Wifi issues', maar op 'Fritz!Box WiFi issues'......

Het is gewoon een algemeen groot probleem sinds Fritz!OS 7.57. Zie bijvoorbeeld op Reddit. En dit is allemaal sinds de laatste maanden.

Ik had graag gezien dat ik een back-up had kunnen maken van de oude OS-installatie, maar voor zover ik mij kan herinneren kreeg ik deze mogelijkheid niet. Ook bestaat er geen mogelijkheid om de FW te downgraden via AVM. Als ik oude FW/OS had kunnen vinden had ik deze gedowngrade.

Ik heb deze Post geopend als vraag, maar ik had deze post eerder moeten/willen openen als Discussie. Zeker, omdat AVM hiervan op de hoogte moet zijn, maar tot op heden nog geen maatregelen heeft genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRITZ!webcare
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-06 12:26
Beste RicoK,

dit probleem wat je hier beschrijft, treedt niet met alle FRITZ!Box 4060 of andere FRITZ!Boxen op.
Het kan meerdere oorzaken hebben, maar je hebt natuulijk gelijk, dat het een vervelend en lastig probleem is.
Met de Support-Daten waarin ook de aan- en afmeldingen worden opgenomen, kann AVM zeker het een en ander uitlezen, maar het kan hier ook de Apple devices zijn die het probleem veroorzaken.

Een dowgrade van de FRITZ!OS kan je niet uitvoeren, er wordt geen downgrade aangeboden.
Dit vanwege een veiligheidsissue.

als je een supportcase hier wilt aanmaken, dan contacteer de support.

Vriendelijke groeten uit Berlijn,
Je FRITZ! Supportteam

AVM GmbH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
@FRITZ!webcare Bedankt voor de snelle reactie.

Echter, heeft AVM zelf al eens Gegoogled op mijn bevindingen? Mijn bevindingen staan hier niet uniek in. De verschillende resultaten laten allen reacties zien van de laatste maanden, laten we zeggen vanaf augustus dit jaar. Het moment dat de laatste versies van het OS uit kwamen. Ook ik heb deze enkele maanden geleden geïnstalleerd, omdat hiernaar werd uitgekeken, maar wat heb ik een spijt van deze 'update'.

In mijn huishouden is het Apple dat de klok slaat, iets anders komt er eigenlijk niet in, maar ook heb ik, zoals ik aangaf, dezelfde issues met de twee Windows laptops en de Ziggo Mediabox. Hieruit kan ik de voorzichtige conclusie trekken dat Apple niet debet is aan de issues.

Inmiddels ben ik al aan het uitkijken gegaan naar een vervangende router, omdat ik geen zin heb in verwijzingen naar andere partijen, waar het getuige de reactie van AVM wel op uit lijkt te gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Crazy story continues…..

Vandaag de 5e dag op rij, oke deze dag dag is nog maar net begonnen, dat de Fritz 4060 niet van de stroom af is geweest. Continue full power. Bij Speedtests ook merkbaar, want een server is weer in een oogwenk gevonden en de meter slaat weer direct volledig uit. Niemand in mijn huishouden heeft de afgelopen dagen klachten gehad. Ik hoop dat dit doorzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:01

MsG

Forumzwerver

Ik had hier ook last van met mijn 7581, maar wat je kan doen om te zorgen dat er niet meer naar radars wordt gescand, is om het 5 GHz kanaal te zetten op 1 van de kanalen tussen 36 en 48. Dat is buiten het DFS spectrum en dan hoef je niet verplicht te scannen of er ook gebruikers met hogere prioriteit in het spectrum zitten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
@MsG bedankt voor je reactie.

Het probleem heeft zich tot voor kort onverminderd voor gedaan. Dan gaat het weer dagen goed en dan moet de router weer een of meerdere keren per dag worden herstart.

Maarrrr, en nu ga ik het afkloppen, het is nu toch al weer eventjes geleden dat ik of een van mijn gezinsleden de router heeft moeten herstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Je hoeft de router ook helemaal niet te herstarten, maar de scan van DFS kanalen kan wel 10 minuten duren. Al die tijd heb je geen 5 GHz wifi-signaal vanuit de router. De 2.4 GHz band blijft overigens prima werken hoor.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
@MsG omdat er helemaal geen verbinding kan worden gemaakt met de 4060, deze lijkt compleet ‘vast’ te zitten, ook al wordt het netwerk wel gezien, wordt deze op die momenten herstart. Maar, zoals gezegd, het is/lijkt al weer even terug dat dit moest gebeuren. Fingers crossed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Wat als je op dat moment bedraad in een browser naar de router toe gaat? In mijn interface zie ik keurig terug dat hij naar DFS aan het scannen is.

M'n vermoeden is dat je dezelfde naam gebruikt voor zowel het 2.4 GHz als het 5 GHz netwerk. Wat als je die eens los van elkaar trekt? Dan kan je gewoon de andere joinen. Nog beter is natuurlijk het kanaal vast te zetten buiten de DFS-range, dan heb je helemaal geen last meer hier van.

Het is niet iets wat gerelateerd is aan de stand van de zon, zo lijk je het wel een beetje te benaderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
@MsG wederom bedankt.

Ik heb de 4060 inderdaad niet bedraad benaderd. Zodra het euvel zich weer voordoet, zal ik dat eens doen. Maar, ik weet niet of je hiermee bekend bent, maar de reactie ‘Papaaaa, ……’, laat mij de kortste/snelste mogelijkheid kiezen en dat is de router even een herstart geven 🙄😊.

Ik heb inderdaad beide netwerken dezelfde naam gegeven.

Zodra het euvel zich nog eens gaat voordoen, ga ik er op dat moment wel verder induiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik snap de omstandigheden, maar met de juiste instellingen nu kan je er dus voor zorgen dat het sowieso niet meer optreedt, ipv pas aan de slag te gaan als het weer optreedt ;-) dat was mn punt. Maar ben wel benieuwd of je hem dan bedraad kan benaderen mocht het zich weer voordoen. Het lijkt me namelijk sterk dat de router zelf vastslaat, hij scant slechts naar DFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Bedankt @MsG . Ik kon zo 1-2-3 niet de juiste bewoording vinden 😊.
Ik heb nu aanknopingspunten, ik ga er naar kijken.
Pagina: 1