Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Ted Hanky
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06-11 22:10
Hallo allemaal,

Veel gelezen maar ik kom er toch niet helemaal uit wat de beste keuze is om onze verwarmingsuitdaging op te lossen na een verbouwing.

Oude situatie:
Woonkamer en woonkeuken worden verwarmd door vloerverwarming als bijverwarming en aangevuld met radiatoren. Radiatoren stonden altijd op standje 2 tot 4, beetje verschillend per radiator. Verwarming dmv modulerende CV Ketel CW3 Avante Ace van bouwjaar 2021. Ging prima en gas verbruik onder controle. 4-groepsverdeler voor de vloer met pomp en een gewone verdeler voor de radiatoren.

Nieuwe situatie:
Voor de zomer hebben we aangebouwd en in het aangebouwde gedeelte ligt alleen vloerverwarming maar da wel geschikt voor hoofdverwarming. Dus dicht op elkaar. Om warm water te krijgen is 1 radiator opgeofferd en daar is een 2-weg verdeler met pomp geinstalleerd. Nu het kouder wordt krijg ik het niet goed ingeregeld. De 'oude' vloer is nog als vanouds, niet heel warm maar prima om op te lopen. Ook de radiatoren doen het nog prima. De nieuwe vloer echter blijft kouder dan de oude. Ik zie op de meter dat de temperatuur in aanvoer tussen de 25 en 35 graden is als er warmte gevraagd wordt. Punt is dat als de thermostaat de settings bereikt er geen warmte meer wordt gevraagd met als resultaat temperatuur van nieuwe gedeelte terug naar 20 graden. De vloer blijft dus koud aanvoelen, niet koud koud maar wel kouder dan het oude gedeelte. Voor de duidelijkheid, alles is 1 grote ruimte.

Aantal ideeen om het op te lossen:
- 1 grote nieuwe verdeler installeren met 6 groepen. Is heel veel werk, omleggen, gaten boren, etc. Verre van handig maar zou wellicht wel werken.
- 3 thermostaten installeren zodat groepen apart bediend kunnen worden. 1 bediening voor de radiatoren, 1 bediening voor de oude vloer en 1 bediening voor de nieuwe vloer.
- Toevoegen van een extra radiator in het nieuwe gedeelte. Niet handig, gat boren, leidingen in zicht etc. Maar zou in theorie kunnen. Wordt de vloer niet warm van maar het nieuwe gedeelte heeft wel meer verwarming

Ik neig naar optie 2 maar wat advies over wat er dan nodig is dat is wel heel gewenst.

Alvast dank!

Alle reacties

• Ted Hanky
Niemand een advies?

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:14
Vindt dit soort dingen lastig.

Je hebt 3 mogelijke oplossingen.

1. Aanvoertemp verhogen voor de vloerverwarming in het nieuwe gedeelte. Lastig en duur.
2. Doorloopsnelheid verhogen voor de vloerverwarming in het nieuwe gedeelte. Lastig en duur.
3. Verwarming in het oude gedeelte terugdraaien zodat nieuwe vloer de tijd heeft om te verwarmen. Ongewenst want duurt langer om te verwarmen.

Hebben jullie dit zelf aangelegd of kun je terugvallen op een installateur die een foute berekening heeft uitgevoerd?

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-11 16:37
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet helemaal een beeld heb bij de installatie.

Maar de oude situatie werkte blijkbaar naar behoren was waterzijdig goed ingeregeld. Nu is er een aanpassing gedaan en nu moet de nieuwe installatie goed ingeregeld worden. Dus misschien de flow naar de radiatoren knijpen en zorgen dat er meer water naar de nieuwe vloer gaat.

LG Therma V HM091MR.U44

• Ted Hanky
Dank voor de reacties. Ik zit nu inderdaad op het spoor van meten van invoer en uitvoer temperatuur en kijken hoe ik de aanvoertemperatuur kan verhogen voor de nieuwe vloerverwarming door middel van het reguleren van de flow.

Meer dan dit is nog niet nodig en hopelijk levert het wat op. Idealiter gezien zou ik een aparte thermostaat op het nieuwe gedeelte moeten hebben zodat dit apart in te regelen is.